ועדת הכלכלה של הכנסת, אישרה (יום ב', 3.4.17) את התיקון להחמרה בשיטת הניקוד על עבירות תנועה, בהמשך לבקשת
משרד התחבורה.
הוועדה אישרה את התיקונים, שכללו הוספה של עבירות חדשות שעד היום לא היו מנוקדות לשיטת הניקוד. בכלל זה מורה נהיגה שייתפס מדבר בסלולרי ללא דיבורית ירשמו לחובתו 8 נקודות, נהגי רכבים כבדים שייתפסו משבשים פעולה של מגביל מהירות יספגו בנוסף להזמנה לדין גם 8 נקודות, נהג שיסרב לבדיקת שכרות צפוי ל-10 נקודות חובה, נהג שלא ילבש אפוד זוהר צפוי לשתי נקודות, נהג רכב כבד שייתפס עם משקל עודף של 15 עד 25 אחוז מעל המותר יספוג 8 נקודות, רוכב אופנוע שייתפס ללא קסדה יפוג 6 נקודות חובה ועוד.
עוד אישרה הוועדה להעלות את הניקוד על שורה ארוכה של עבירות. אחת העבירות נגעה לנהגים שייתפסו נוסעים עם ילדים שלא חגורים במושבי בטיחות, שמשרד התחבורה ביקש להעלות את הניקוד בגינה מ-4 נקודות כיום ל-6 נקודות. היו"ר כבל אמר כי מדובר באחת העבירות החמורות ביותר, שמסכנת חיי ילדים. הוא ביקש מהמשטרה נתונים על האכיפה בעניין, וקבע כי הניקוד בגין העבירה יוכפל ל-8 נקודות ולא כפי שהציע משרד התחבורה.
סגן ראש אגף התנועה, תת-ניצב
בועז גולדברג, השיב ליו"ר כבל ואמר כי בשנת 2016 נרשמו בסך-הכל 27,673 דוחות לנהגים שהסיעו ילדים לא חגורים במושב בטיחות, בהם 135 דוחות לנהגים שלא חגרו ילדים עד גיל שנה, 3,870 דוחות לנהגים שלא חגרו ילדים מגיל שנה עד שלוש, 7,878 לנהגים שלא חגרו ילדים מגיל שלוש עד 8, 2,801 דוחות לנהגים שלא חגרו ילדים מגיל 8 עד 14 ו-12,989 דוחות לנהגים שלא חגרו ילדים מעל גיל 14.
עוד אושר להכפיל את הניקוד על נהגים שידברו בסלולרי ללא דיבורית ולנהגים שלא יתנו זכות קדימה להולכי רגל במעברי חצייה ל-8 נקודות. נהג שייתפס ללא רישיון המתאים לרכב בו נהג יספוג 10 נקודות במקום 8 כיום, נהיגה בקלות ראש תחייב ב-8 נקודות במקום 6 כיום, נהג שלא יעצור לפני מסילת ברזל יספוג 10 נקודות במקום 8 כיום ועוד.
משרד התחבורה הציע כי התקנות יכנסו לתוקף 10 חודשים לאחר פרסומן ברשומות, בטענה כי נדרשת היערכות של מערכות מחשוב לשינוי. היו"ר כבל אמר דרש לצמצם את התקופה וקבע כי התקנות יכנסו לתוקף 7 חודשים לאחר פרסומן. כמו-כן דרש היו"ר כבל ממשרד התחבורה ומהרשות הלאומית לבטיחות בדרכים להכין קמפיין תקשורתי נרחב שיציג לציבור את השינויים בצורה פשוטה וברורה.
כמו-כן אישרה הוועדה גם תקנות שנועדו לתת מענה לתת מענה לקשיים ביישום החוק בכל הנוגע לייבוא רכב ושיווקו ותיווך בייבוא אישי. עו"ד דוד טמיר מהלשכה המשפטית במשרד התחבורה אמר כי עברה חצי שנה מאז נכנסה הרפורמה בענף לתוקף, והתיקונים נועדו לטפל בכשלים שהתגלו מאז.
עוד אושרו היום תקנות הקובעות נסיבות שבהן ניתן יהיה להפחית את העיצומים הכספיים על מפרי החוק - שבאישורן מכניסות לתוקף את האפשרות להטיל עיצומים כספיים על מי שיפר את חוק הרפורמה. לפי ההצעה שאושרה, מי שהפר את החוק לראשונה מזה שלוש שנים יזכה להפחתה של 50%, מי שיפסיק הפרה מיוזמתו וידווח עליה יזכה להפחתה של 25%, מי שיבצע פעולות למניעת הישנות ההפרה והקטנת הנזק יזכה להפחתה של 30%. הצעה שאושרה כוללת נסיבות הפחתה נוספות, אך קובעת כי ההפחתה הכוללת לא תעלה על 90% במקרה שמדובר בהפרה ראשונה ו-75% במידה ויהיו הפרות נוספות מעבר לכך.