|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

בג"צ: "לא נתערב בשיקולי העמדה לדין של הפרקליטות"

אמה של נערה בת 14 שנדרסה למוות על-ידי אופנוע ביקשה מהפרקליטות להגיש ערעור על זיכויו של הנהג בבית המשפט כנגד סירוב הפרקליטות לערער עתרה האם לבג"צ בבקשה שיורה לפרקליטות לערער בג"צ דחה את בקשתה בשם עיקרון 'הפרדת הרשויות'
02/07/2009  |   מאיר הילזנרט   |   פסיקה   |   תגובות
בשם עיקרון הפרדת הרשויות: בג"ץ לא יורה לתביעה את מי להעמיד לדין [צילום: פלאש 90]

"...אין מקום בנסיבות העניין לחייב את התביעה לנקוט בהליך סרק ולהגיש ערעור מקום בו היא משוכנעת שלא קיים סיכוי שיתקבל", כותב (יום ג' 23.6.09) המשנה לנשיאת בית המשפט העליון, השופט אליעזר ריבלין, בדחותו את בקשת אם נערה בת 14 שנדרסה למוות על-ידי אופנוע בנסותה לחצות את הכביש - שלא במעבר חציה - לחייב את הפרקליטות לערער כנגד זיכויו של הנהג הפוגע בבית המשפט.

ילנה שטארמן הייתה בת 14 כשבנסותה לחצות כביש נדרסה, למרבה הצער, למוות על-ידי אופנוע חולף. הפרקליטות הגישה כנגד רוכב האופנוע כתב אישום בגין גרימת מוות בנהיגה רשלנית, עבירה שבצידה שלוש שנות מאסר, אולם המשפט הסתיים בלא הרשעה מאחר ובית המשפט לתעבורה בבאר-שבע לא שוכנע עד "מעבר לספק סביר", כמתחייב בהרשעה פלילית, שרוכב האופנוע אכן נהג ברשלנות.

למרות פניות מרובות לפרקליטות מצד אמה של המנוחה, בהן ביקשה כי הפרקליטות תערער על פסק הדין המזכה ותפעל להרשעת הנהג הפוגע, סירבה הפרקליטות להגיש ערעור נוסף מהטעם, לדבריה, שמדובר ב"תיק אבוד".

משוכנעת בחבותו הפלילית של הנהג הפוגע, עתרה האם לבג"צ בבקשה כי יורה לפרקליטות לערער כנגד הזיכוי.

בג"צ, מונחה על-ידי כללי הפרדת הרשויות לפיהן ראוי למערכת המשפטית להימנע מלקבוע את זהות הנאשמים הבאים בפניה, מה שעלול להפוך את הרשות השופטת גם לרשות המבצעת - דחה את הבקשה. לדברי המשנה לנשיאה, השופט אליעזר ריבלין, רק במקרה חריג וקיצוני יתערב בית המשפט בשיקול דעתה של הפרקליטות ויורה - בניגוד לעמדתה -להגיש כתב אישום נגד אדם, ומכל שכן, במקרה בו כבר הוגש כתב אישום על-ידי הפרקליטות, והנאשם זוכה, בג"צ יתערב רק באם שיקול דעתה של הפרקליטות נפל בו פגם שהגדיש את הסאה. מאחר ומנסיבות התיק נראה לשופט ריבלין שערעור, אם יוגש בנדון, אכן ידחה כדברי הפרקליטות, קבע השופט ריבלין שלא נפל פגם בשיקול דעת הפרקליטות ושאין מקום להתערבות בג"צ.

עובדות המקרה

ילנה שטארמן, נערה בת 14, התכוונה לחצות את הכביש - שלא במעבר חציה - ולמרבה הצער, נדרסה למוות על-ידי אופנוע חולף

הפרקליטות הגישה כנגד רוכב האופנוע, שי בן שלמה עשאל, כתב אישום בגין שתי "עבירות-סל" - דברי חקיקה שקובעים עבירה פלילית למעשים שמוגדרים בצורה כללית מאוד, כך שניתן על פיהם לייחס לקשת פעולות רחבה אחריות פלילית (בדומה "להתנהגות שאינה הולמת" בחוק השיפוט הצבאי סעיף 130 על פיו ניתן להרשיע בגין כל דבר, כמעט)- שעונשן יכול להגיע לשלוש שנות מאסר:

  • גרימת מוות בנהיגה רשלנית (סעיף 64 לפקודת התעבורה, תשכ"א-1961)
  • נהיגה במהירות לא סבירה (תקנה 51 לתקנות התעבורה, תשכ"א-1961).

על-פי משוואת שתי העבירות ניתן להרשיע נהג רכב שפגע באדם, אף אם הנפגע היה רשלן וחצה את הכביש שלא כדין, ומאידך, הנהג הפוגע נסע במהירות וכדין - לכאורה, באם יוכח שמכל מקום, היה עליו להיות זהיר יותר.

מאחר ומדובר בעבירה פלילית, על-מנת להרשיע אדם בגינה, יש להוכיח ברמה של "מעבר לספק סביר" (רף שאין לגביו מד מדויק, אומנם הדעה הרווחת היא שמדובר ברמת וודאות של מעל ל-95%) שאכן בוצעה העבירה. בית המשפט לתעבורה בבאר-שבע התרשם שלא הוכחה העבירה ברף האמור- וזיכה את הנאשם מחמת הספק.

לאחר מתן הכרעת הדין ביקשה העותרת, אמה של המנוחה, מהפרקליטות שתיידע אותה האם בכוונתה לערער על הכרעת הדין ולחתור להרשעת הנאשם. בתגובה הודיעה הפרקליטות כי לאחר עיון בפסק-הדין תגובש עמדתה, ובפגישה שנערכה בהשתתפות העותרת ואחד מתובעי הפרקליטות במועד מאוחר יותר נמסר לעותרת שעל-פי הערכתו המקצועית של התובע, אין מקום להגשת ערעור.

העותרת לא שקטה, ושוב ביקשה שתיבחן בקשתה להגשת ערעור. הפרקליטות לאחר עיון בטענות העותרת, שהעלתה את דבריה על הכתב, הודיעה לעותרת, טלפונית, כי אין בטענותיה עילה שתשנה את דעתה: שאין מקום לערעור.

שוב נערכה פגישה בין תובע מהפרקליטות והעותרת, הפעם מלווה בעורך דינה, וביום שלמחרת הפגישה, לאחר התייעצות פנימית ועל דעת פרקליטת מחוז דרום, נמסרה לעותרת, בכתב, שלילת בקשתה בה נומק כי בשל היעדר נתונים מרשיעים וקביעת בית המשפט לענייני תעבורה שהנאשם, לכאורה, לא התרשל אלא ניסה- בראותו את המנוחה צועדת בכביש- לעוקפה, הרי שישנו סיכוי קלוש להרשעה בערעור, ומשכך הפרקליטות לא תפעל יותר בנדון.

העותרת, משוכנעת כי יש לייחס חבות פלילית לנהג הפוגע, עתרה לבג"צ בבקשה כי יורה לפרקליטות להגיש ערעור על פסק דינו של בית המשפט לענייני תעבורה ולפנות בבקשה להארכת מועד הגשת ערעור.

טענות הצדדים

לדברי העותרת, הנהג הפוגע היה מודע לכך שבערבי שישי מתקבצים באזור- קרות-התאונה בני נוער רבים, ומשכך,בנוסעו שם בערב שישי בו אירעה התאונה, היה עליו לנקוט משנה זהירות כדי התחשבות באפשרות שמי מבני הנוער יימצא בכביש, ומשלא נהג כאמור הרי שהתרשל. בנוסף, טוענת העותרת, שהנהג הפוגע כלל לא ניסה לבלום את האופנוע, אף לא לאחר שהבחין במנוחה. לדידה, אור לעובדות הנ"ל, טעה בית המשפט לענייני תעבורה בזכותו את הנהג הפוגע, ומשכך על הפרקליטות לערער ולהשתדל להרשיע את הנאשם בגרימת מוות בנהיגה רשלנית.

לטענת הפרקליטות, דין הבקשה להידחות על הסף. זאת משום שהיא (הפרקליטות) לבדה מוסמכת להכריע על-פי שיקול דעתה באלו מקרים יוגשו כתבי אישום וערעורים, ואין מקום להתערבות בית המשפט בשיקול דעת הפרקליטות אלא אם נפל בו פגם, מה שלא ארע במקרה דנן.

לדברי הפרקליטות, היות ונתוני התיק: חוסר נתונים אובייקטיביים לגבי אופן התרחשות התאונה, העובדה שהמנוחה חצתה את הכביש שלא במעבר חציה, העובדה שהנהג הפוגע ניסה להימנע, על-ידי עקיפה, מפגיעה במנוחה, העדפת בית המשפט קמא את חוות דעת המומחה מצד הנהג הפוגע על פני חוות דעת בוחן התנועה, והכלל שעל פיו ערכאת ערעור אינה נוטה להטיל ספק בעובדות שקבע בית המשפט קמא- מלמדים, אובייקטיבית, שהסיכוי להרשיע את הנהג הפוגע קלושים, והרי שלא נפל מום בשיקול דעת הפרקליטות בקבעה כי אין להגיש ערעור, ולכן אל לו לבית המשפט להתערב בהחלטתה.

קביעות בית המשפט

המשנה לנשיאה, השופט אליעזר ריבלין, כותב בהנמקות פסק דינו שעל בג"צ להתערב בהחלטות הפרקליטות ולהורות לה - בניגוד לדעתה - להגיש כתבי אישום, רק במקרים קיצוניים וחמורים של הפעלת שיקול דעת לקוי מצד הפרקליטות. זאת מהטעם המובן שבאם יורה בית המשפט, כעניין שבשגרה, על הגשת כתבי אישום נמצאנו פוגמים בעיקרון הפרדת הרשויות, באשר בית המשפט יהפוך ממוסד שאך מכריע בעניינים המובאים בפניו גם למוסד שמכריע אלו עניינים ונאשמים יובאו בפניו, ויהווה, בעצם, גם רשות מבצעת וגם רשות שופטת.

קל וחומר, כותב המשנה לנשיאה, שבמקרה שבו כבר הגישה הפרקליטות כתב אישום, והנאשם זוכה, שראוי לו לבית המשפט להימנע מלהורות לפרקליטות על הגשת ערעור, דבר שיש להורות עליו במקרי קיצון חריגים וחמורים במיוחד בלבד.

לדברי המשנה, היות, ואכן, כדברי הפרקליטות, על-פי נתוני התיק נראה כי אין סיכוי שערעור בנדון יתקבל, הרי ששיקול דעת הפרקליטות שהנחה אותה להימנע מלהגיש ערעור הוא סביר ביותר, ולכן אין מקום להתערבות בג"צ. כך המשנה בשולי דבריו:

"החלטת התביעה שלא להגיש ערעור על הכרעת הדין המזכה היא החלטה סבירה, שאינה באה בגדרם של אותם מקרים חריגים וקיצוניים בהם יתערב בית המשפט בשיקול דעתה המקצועי של התביעה. ממילא אין מקום בנסיבות העניין לחייב את התביעה לנקוט בהליך סרק ולהגיש ערעור, מקום בו היא משוכנעת שלא קיים סיכוי שיתקבל."

תוצאת ההליך

העתירה נדחתה

פרטי ההליך

- בבית המשפט העליון בשבתו כבג"צ
- בפני השופטים: המשנה לנשיאה, השופט אליעזר ריבלין, השופט אשר גרוניס, השופט סלים ג'ובראן
- בשם העותרת ליודמילה שטארמן: עו"ד דב קרנר, עו"ד אבי דיוויק
- בשם המשיבים היועץ המשפטי לממשלה, פרקליטות מחוז הדרום, שי בן שלמה עשאל : עו"ד ליאורה וייס בנסקי

בג"צ 5915/09 ליודמילה שטארמן נ' היועמ"ש ואחרים
תאריך:  02/07/2009   |   עודכן:  02/07/2009
מאיר הילזנרט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
בג"צ: "לא נתערב בשיקולי העמדה לדין של הפרקליטות"
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
michael k.
2/07/09 11:46
2
צדק--------------
3/07/09 00:47
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שתי נשים הגישו "בקשה ליישוב סכסוך בין בני זוג" בבית המשפט לענייני משפחה, שמוסמך להפנות את בני הזוג הנדון לטיפול ביחידת הסיוע לשם פיתרון בעיותיהם מחוץ לכותלי בית המשפט
01/07/2009  |  מאיר הילזנרט  |   פסיקה
"מהחלטת בית המשפט עולה כי אין בפירוט הקשר, הלכאורי, של השופט או של מי מבני משפחתו לנוגעים בדבר, ואף לא בהצטברותם, כדי לבסס קיומו של עניין אישי לשופט בתוצאות ההליך" כותבת נשיאת בית המשפט העליון,השופטת דורית ביניש, (יום ב' 22.6.09) בהנמקת הכרעתה, על פיה אין חשש למשוא פנים, ועל כן לא ייפסל שופט בית המשפט המחוזי בבאר-שבע, השופט אליהו ביתן, מלדון בעניין עמותה שהוא הכחיש את קשריו עימה ושהוכח לגביה- שהוא עצמו ייצג את אחיו של יושב-ראשה כעורך דין טרם התמנה לשופט, שאחותו של השופט היא אשת חבר בה, שדודתו של השופט חברה בה,ששני אחיו של השופט שוכרים נכסי נדל"ן מיושב-ראשה ושגיסו מבצע, בתשלום, עבורה עבודות קבלניות.
26/06/2009  |  מאיר הילזנרט  |   פסיקה
"חישוב הפיצויים על-פי שיוך קבוצתי יוצר הפליה מחמת דת, גזע, לאום או מין. הפליה זו הוגדרה במשפטנו "הקשות שבהפליות" מצטט (יום ג' 23.6.09) השופט אליקים רובינשטיין את דבריו במקום אחר של המשנה לנשיאת בית המשפט העליון, השופט אליעזר ריבלין, כאסמכתא לביטול קביעת ערכאה קמא כי קטין פלשתיני שהפך לצמח זכאי לפיצויי אבדן כושר השתכרות מופחתים מאלה שזכאי להם קטין אזרח ישראל.
25/06/2009  |  מאיר הילזנרט  |   פסיקה
"לא ייתכן שהעירייה או מי מטעמה תשוב ותיתן פטור או הנחה בארנונה, ומדי זמן-מה תשוב ותחזור בה מהתחייבותה. אין זה ראוי שרשות ציבורית תשוב ותתחייב ולאחר מכן תחזור בה מהתחייבותה ותתנער ממנה בטענה כי היא ניתנה שלא כחוק ועל כן היא חסרת תוקף". דברים אלו נאמרו (יום א', 21.06.09) על-ידי שופטת בית המשפט המחוזי בתל אביב יפו (בשבתו כבית דין לעניינים מנהליים), ד"ר מיכל אגמון גונן, בעתירה מנהלית אשר הגיש קשיש בן 80, לחייב את העירייה לעמוד בהבטחתה השלטונית לפטור אותו מארנונה.
25/06/2009  |  ענבל בר-און  |   פסיקה
"התנגדותם של העותרים לפתרון המעשי שהוצע על-ידי המשיבים 2 עד 4 ונתקבל על-ידי המדינה ורשות העתיקות אינה עומדת במבחן האיזון החוקתי הסביר הנדרש במקרה זה. היא משקפת גישה קיצונית ובלתי מאוזנת, שאיננה הולמת את המורכבות החוקתית במישור המושגי וסוטה מהצורך ליישב בין השיקולים הנוגדים בדרך של פשרה וויתור הדדי. יתר על כן, במקרה זה הפתרון המעשי של התאמת תוכניות הבנייה לממצאים שנמצאו בשטח, מותיר את הקברים הרצנטיים שנמצאו כל כולם מחוץ לשטחי הבנייה, ובמובן זה תואם פתרון זה לרוח הסעד המבוקש בעתירה, על-פי מהותו". את הדברים האלה אמרה (יום ד' 17.06.09) השופטת איילה פרוקצ'יה בהתייחס לעמותת אל-אקצה, לאחר שזו סירבה בתוקף לכל הצעות הפשרה מרחיקות הלכת של המשיבים, שלמעשה, סיפקו לעמותה את כל מבוקשה וייתרו את העתירה.
22/06/2009  |  מאיר הילזנרט  |   פסיקה
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
מאז אסון ה-7 באוקטובר 2023, ניכר כי המושג "הפקרה" נחרת בשיח הציבורי כתיאור מצב המייצג את אשר פקד אותנו ביום המר והנמהר ההוא - קלות הבלתי נסבלת של ייחוס אשמת "הפקרה" לממשלת ישראל
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי ראש, ביבי אשם    נתניהו היה חייב להתפטר דקה אחת לפני הרצי הלוי ורונן בר    איני בא לטעון כי חליוה אינו צריך להתפטר, צריך גם צריך אחריהם? איתם? לא חשוב
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il