ועדת המשנה לבטיחות בדרכים, שע"י ועדת הכלכלה, דנה (יום ג', 6.6.17) בדרכים לבחינת מעורבות אוטובוסים וכלי רכב כבדים מתאונות דרכים, וקידום הטכוגרף הדיגיטלי.
יו"ר הוועדה ח"כ
יעקב אשר פתח את הישיבה ואמר כי "נושא הטכוגרף הדיגיטלי כבר נקבע בהחלטת ממשלה עוד משנת 2005 בה נקבע לקבוע כמחייב את הטכוגרף הדיגיטלי ועד היום לא נעשה דבר, לא יכול להיות שהחלטת ממשלה שהייתה יכולה למנוע תאונות דרכים, ואולי הרבה אנשים לא היו מקפחים את חייהם בכל אותן שנים אם ההחלטה הייתה מיושמת, לא התקדמה כל כך הרבה שנים בגלל בעיות פרוצדורה, מטרת הדיון היא לקבוע לוחות זמנים כדי שנצא מהוועדה עם זמנים מוגדרים ליישום התקנת הטכוגרף הדיגיטלי באוטובוסים וברכבים כבדים".
ח"כ
יעקב פרי (יש עתיד), שיזם את הדיון בוועדה, הציג נתונים מהם עולה כי משאיות עד 34 טון, מעורבות בתאונות דרכים קטלניות פי 3 יותר מאשר כלי רכב פרטי, ואילו משאיות שמשקלן עולה על 34 טון ואוטובוסים מעורבים בתאונות קטלניות פי 6 יותר מאשר כלי רכב פרטי.
אבנר פלור, סמנכ"ל בכיר תנועה ב
משרד התחבורה, הסביר כי הטכוגרף הדיגיטלי הוא מעין קופסה שחורה, המאפשרת רישום ממוחשב ואמין של נתונים כמו מהירות נסיעה, שעות עבודה ומנוחה. הסיבה לחובת התקנתו פשוטה באירופה מתייחסים אל המכשיר כאמצעי בטיחות למניעת תאונות, המאפשר אכיפה יעילה של חוקי תנועה ועבודה בקרב נהגי משאיות ואוטובוסים. בנוסף, לאחרונה ניידות הבדיקה לתקינות כלי רכב של משרד התחבורה מתמקדות יותר ברכבים כבדים. יו"ר הוועדה ביקש ממשרד התחבורה לצאת בקמפיין פרסומי בקרב נהגי הרכב הכבד כדי לייעל את האכיפה.
צביקה דן, המשנה למנכ"ל הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, אמר כי האוטובוסים והרכבים הכבדים אחראים לכשליש מההרוגים בתאונות הדרכים, ברשות הלאומית ערכו תוכנית להפחתת התאונות בכלי רכב כבדים, התוכנית כוללת שינויים משמעותיים בהכשרת הנהג, השתלמויות חובה, הקמת יחידת אכיפה ייעודית לרכב כבד, התקנת אמצעים טכנולוגיים למניעת תאונות, מיצוב הנהג המקצועי ועוד.
עו"ד ימינך ממשטרת ישראל הציגה דיווח על היחידה החדשה שהוקמה לאכיפת עבירות תנועה באוטובוסים וברכבים כבדים, לשוטרים ביחידה זו יהיו סמכויות של בוחני תנועה, ובחודש זה שהיחידה פעלה נשללו 14 רשיונות נהיגה, נשקלו כ-520 משאיות וניתנו דוחות על עומס יתר.
יו"ר הוועדה יעקב אשר שיבח את השר לביטחון פנים
גלעד ארדן במילים "ברוך אומר ועושה, שקיים את הבטחתו בוועדה להקים יחידת אכיפה מקצועית ואפקטיבית שזה תפקידה, והציע כי המשטרה תערוך גם פעילות יזומה ותבדוק נתוני דיווח שעות נהיגה של נהגים בביקורי פתע במשרדי חברות ההובלה כי שעות העבודה זה הדבר הראשון בגורם האנושי שמוביל לתאונות דרכים".
סיגלית ברקאית מהלשכה המשפטית במשרד התחבורה הסבירה כי
האיחוד האירופי מתנה את השימוש בטכוגרף הדיגיטלי בישראל בחתימה על אמנה של האו"ם שאמורה להסדיר את הנהיגה בין המדינות באירופה.
צבי טל, מנהל מחלקת ארב"ל, הוסיף כי משרד החוץ פועל, ו"אנשי המשלחת של ישראל באו"ם כבר יצרו קשר עם אנשי השיח שלהם במקום, כך שביום שתינתן הפקודה אנחנו נדע לפעול. למרות שאנחנו לא מלקקים דבש באו"ם, יש כאן אינטרס של שלהם לא פחות משלנו ולכן אין לנו בעיה של פוליטיזציה".
דרור וגשל ממשרד המשפטים אמר כי משרד המשפטים נענה לאתגר שהציב יו"ר הוועדה לקדם את התקנות הרלוונטיות עוד במושב הקיץ הנוכחי של הכנסת.
בני יזדי, מנהל אגף דרכים והסדר תנועה ב
רכבת ישראל, הציג בפני הוועדה נתונים על ירידה בשבירת מחסומים במפגש רכבת מסילה ע"י רכבים פרטיים ועלייה במחסומים שנשברו ע"י רכבים כבדים, נציג מאיגוד נהגים שנכח בוועדה ציין בפני נציגי רכבת ישראל כי מחסומי הרכבת הינם נמוכים ולכן הנראות שלהם ע"י רכבים כבדים נמוכה מאוד.
היו"ר אשר סיכם את הדיון ואמר כי סוכם שמשרדי הממשלה יגישו בקרוב את התקנות לאישור הוועדה כשלאחר מכן הם יועברו לאישור האו"ם הליך שלוקח 180 יום נוספים ע"פ התקנון כך שתוך כשנה יהיה ניתן ליישם את חובת התקנת הטכוגרף בישראל.