|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

בג"צ למנהל מקרקעי ישראל: הבילבלת וגם מוסר הטפת

לאחר שמנהל מקרקעי ישראל הטעה במכתב מבולבל את זוכי המכרז וגרם להם בשגגה שלא לעמוד בתנאי המכרז הוא ביטל את זכייתם בג"צ, למרות חששו הכבד שמא למראית עין יתפרש פסק הדין כמקל על כללי המכרזים, אישר את הזכיה
05/07/2009  |   מאיר הילזנרט   |   פסיקה   |   תגובות
ההיטל על הקרקע ישולם במועד בלתי ידוע, ומי שלא ישלם במועד - "יצא בחוץ"

"בשולי הדברים אציין, כי דומה שתקלה דוגמת זו שאירעה במקרה שלפנינו יכולה הייתה להימנע בקלות, אילו בהודעות שנשלחו למערערים היה מצוין במפורש התאריך האחרון לתשלום דמי הפיתוח כשהוא מותאם למועד הזכיה במכרז", כותבת (יום ג' 30.6.09) נשיאת בית המשפט העליון, השופטת דורית ביניש, בהחוותה את דעתה על ניסוחי המנהל המעורפלים, חוות דעת שמעוררת שתי תהיות מרכזיות, שכל אחת מהן מעוררת תת-תהיה וכולן יחדיו מעוררות קושיה של ממש:

תהיה ראשונה - האם הנשיאה - באמת - סבורה שגם לאחר שנפסק כנגד עמדת המנהל בשל ניסוחיו הלוטים באפילה עדיין אין הוא כשיר דיו לקלוט לבדו באיזה אופן עליו לשפר את התנסחויותיו אלא יש מקום להסביר לו איך להתנסח להבא עד כדי ירידה לפרטים?

תת תהיה - אם התשובה חיוביות ואם ביניש צודקת בסברתה - מה זה אומר על מנהל מקרקעי ישראל?

תהיה שנייה - האם מנהל מקרקעי ישראל - לפחות לאחר שנפסק בניגוד לדעתו - אכן כשיר דיו לקלוט (ואף אם זה עלה לו בקושי רב) שבאם הוא תובע מאדם אחד שני סכומי כסף האמורים להשתלם עד לשני מועדים שונים ראוי שפשוט יציין באיזה תאריך אמור להתבצע כל תשלום, ומשכך הסבריה של ביניש מיותרים?

תת תהיה - אם התשובה חיובית - מה זה אומר על ביניש?

קושיה העולה מהתהיות ומתתי התהיות - אם התשובה לאחת התהיות חיובית- מה זה אומר עלינו, שאלה הם שועינו?בתנאי המכרז שהוציא המנהל על חכירת אדמות באבן שמואל נקבע כי הזוכה במכרז ישלם שני תשלומים:

- תשלום עבור פיתוח שצריך להשתלם עד חלוף-50 ימים מיום אישור הזכיה.

- תשלום עבור זכויות החכירה שצריך להשתלם עד חלוף-60 ימים מיום אישור הזכיה.

עד כאן פשוט, נכון?לאחר שהמערערים זכו במכרז, שלח להם מנהל מקרקעי ישראל מכתב בו דרש את ביצוע שני התשלומים. מכיוון שזכייתם אושרה ב-19.9.07 ומכיוון שעל-פי תנאי המכרז תשלום דמי הפיתוח אמור להשתלם עד חלוף 50 ימים מיום אישור הזכיה במכרז והתשלום עבור חכירת הקרקעות אמור להשתלם עד חלוף 60 ימים מיום אישור הזכיה במכרז, יכל המנהל, אור לכך שמדובר בשני תאריכים הנצרכים לחישוב, לבחור באחד משני אופני התנסחות:

  • המנהל יכל לכתוב שהיות וב-19.9.07 אושרה הזכיה במכרז, הרי שאת שני התשלומים הנצרכים לשם מימוש הזכיה יש לשלם כדלקמן:

- דמי פיתוח יש לשלם עד חלוף 50 ימים מיום ה-19.9.07 .
- דמי זכויות חכירה יש לשלם עד חלוף 50 ימים מיום ה-19.9.07.

  • המנהל יכל, פשוט, לנקוב בתאריכים בהם אמורים להתבע התשלומים.

אך לא. המנהל בחר בדרך שלישית. כעין הדברים האלה:

  • תשלום דמי החכירה למנהל יתבצע תוך 60 ימים מה"מועד הקובע", הוא יום "אישור ועדת המכרזים" את הזכיה ה-19.9.07.

  • תשלום דמי פיתוח ישולם תוך 50 ימים מיום הודעת המנהל למערערים על הזכיה במכרז.

המערערים הבינו מהמכתב, בתום ליבם שהוכר גם על-ידי בא כח המנהל, שמועד התחלת מירוץ הזמן לשני התשלומים מתחיל במועדים שונים: מועד האישור ומועד ההודעה על הזכיה. אך משבאו לשלם את דמי הפיתוח כעבור 50 ימים מיום הודעת המנהל למערערים על זכייתם נאמר להם שהיה עליהם למנות את 50 הימים מ"יום אישור ועדת המכרזים את הזכיה", ימים שתמו עברו להם, ומשכך מבוטלת זכייתם במכרז.המערערים עתרו לבית המשפט לעניינים מנהליים בבקשה שיקים את זכייתם, אך הלה קיבל את טענת המנהל - שבשל החשש לשחיתות שלטונית ולמשוא פנים, תנאי מכרז מטעם רשויות המדינה מחייבים את הזוכה, עובדתית, לעמוד בהוראותיהם.

בית המשפט קבע כי יש לבטל את זכיתו של מי שלא עמד במכרז, תהא הסיבה אשר תהא, וזאת על-מנת שלא ייווצר מצב בו משתתף אחר במכרז, שיעמוד בתנאי המכרז, יפסיד לטובת מי שאינו עומד בתנאי המכרז. תוצאה זו פוגעת בזכות לשוויון בפני רשויות השלטון ומהווה פתיחת צוהר למשטר לא תקין.

על כן טענת המערערים נדחתה.מכאן הערעור, בו הכריע בג"צ, שאכן כאשר זוכה חרג מתנאי המכרז יש לבטל את זכייתו אלא שבמקרה דנן מדובר אך בתקלה טכנית, כזו שניתן לתקן מבלי שתיפגע זכות השוויון של המתמודדים האחרים.

עובדות המקרה

המערערים השתתפו וזכו במכרז להחכרת מגרשים במושב אבן שמואל. על-פי תנאי המכרז נדרשו הזוכים לשלם שני תשלומים בשני מועדים שונים:

  • דמי חכירה למנהל מקרקעי ישראל עד חלוף 60 ימים מתאריך "אישור ועדת המכרזים".

  • הוצאות לפיתוח עד ל-50 ימים מתאריך "אישור ועדת המכרזים".

בעקבות זכיית המערערים במכרז שלח להם מנהל מקרקעי ישראל מכתבים שכותרתם "אישור עסקה – חתימת הסכם חכירה", שהתקבלו מאוחר לתאריך שנשאו : 24.9.07. במכתב הודיע המנהל למערערים על אישור זכייתם במכרז והורה על שני תשלומים שעל המערערים לבצע לשם מימוש זכותם:

  • תשלום דמי החכירה למנהל תוך 60 ימים מה"מועד הקובע",הוא יום "אישור ועדת המכרזים" את זכייתם ה-19.9.09 .

  • תשלום דמי פיתוח שישולמו תוך 50 ימים מיום הודעת המנהל למערערים על הזכיה במכרז.

המונח "תאריך אישור ועדת המכרזים" הוגדר בתנאי המכרז כ"תאריך שבו נקבעה זהותם של הזוכים על-ידי ועדת המכרזים". " בפועל זהות הזוכים במכרז נקבעה ביום 19.9.07 .

המערערים שילמו את דמי החכירה טרם חלפו 60 הימים שהוקצבו לתשלום זה; ובטרם חלפו 50 ימים מעת קבלת ההודעה על אישור זכייתם במכרז באו לשלם את דמי הפיתוח, אומנם המנהל סירב לקבל מהם את דמי הפיתוח תחת הטענה שהמערערים אמורים היו, על-פי האמור במכתבים שקיבלו, לשלם את דמי הפיתוח לא יאוחר מחמשים יום מיום אישור זכייתם במכרז, ושמאר וחלף מועד זה, ועדיין לא שולמו הדמים, הרי שבוטלה זכייתם.

כנגד ביטול זכייתם עתרו המערערים לבית המשפט לעניינים מנהליים בירושלים, שקיבל את עמדת מנהל מקרקעי ישראל, על פיה מאחר וחלה תקלה בביצוע התשלום יש לבטל את זכיית המערערים במכרז על-מנת שלא לפגוע בזכות השוויון של משתתפי המכרז האחרים.

טענות הצדדים

לטענת מנהל מקרקעי ישראל, בשל החשש לשחיתות שלטונית ולמשוא פנים, תנאי מכרז מטעם רשויות המדינה מחייבים את הזוכה – עובדתית – לעמוד בהוראותיהם, ומשלא עמד בהם, תהא הסיבה אשר תהא, יש לבטל את זכייתו על מנת שלא ייווצר מצב בו משתתף אחר במכרז, שיעמוד בתנאי המכרז לו תינתן לו האפשרות יפסיד לטובת מי שאינו עומד בתנאי המכרז, מה שפוגע בזכות לשוויון בפני רשויות השלטון ומהווה פתיחת צוהר למשטר לא תקין.

לדברי המערערים, מאחר והם עמדו בתנאי המכרז - כפי שהוצגו על ידי המנהל - הרי שמן הדין ומן הצדק שיזכו בזכות החכירה במגרשים, ולא ייתכן שבאם ייקבע שלא עמדו בתנאים- שיאבדו את זכייתם במכרז, שכן חוסר עמידתם בתנאים נבעה ממצג שווא שהציג המנהל עצמו.

עוד טוענים המערערים שאף אם ייקבע שחריגתם מלוח התשלומים נבעה מאשם התלוי בהם, מכל מקום יש לאפשר להם לזכות בחכירת הקרקעות, שכן מדובר בתקלה טכנית גרידא, ולא בשינוי מהותי של יישום המכרז, בדמות הטבות שלא זכו בהן שאר משתתפי המכרז כגון דחיית או פריסת שלומים ניכרת או הנחה בגובה התשלום ומשכך לא תיפגע זכותם לשוויון של משתתפי המכרז האחרים. לדבריהם, בסך הכל, אירעה תקלה שניתן לתקנה, ואין מקום לחששות שמעלה המנהל.

קביעות בית המשפט

בג"צ, בהרכב השופטים הנשיאה דורית ביניש, השופט חנן מלצר והשופט אליקים רובינשטיין, קיבל את טענות המערערים והקים את אישור זכייתם בזכויות החכירה בקרקע.

אמנם, מעיר השופט מלצר בהנמקת הכרעתו, אכן ראוי שיישמרו תנאי המכרז גם לאחר שניתן אישור הזכיה, ונכונה טענת מנהל מקרקעי ישראל שבאם יתאפשר למי שאושרה זכייתם במכרז לממש את זכייתם, אף אם לא עמדו – עובדתית – בתנאי המכרז עלול להיפתח צוהר לשחיתות שלטונית בדמות הענקת זכייה למקורבים שישתתפו במכרז כשווים, ולאחר הזכיה יפרקו מעל כתפיהם את עול התחייבותם, אולם במקרה דנן אין המדובר בחריגה מתנאי המכרז כי אם בתקנה טכנית גרידא, שניתן לתקנה.

בנוסף, כותב השופט מלצר, כי היות ואכן, כטענת המערערים, ניתן היה להבין את נוסח מכתב המנהל כמי שמורה על תשלום דמי הפיתוח עד לחלוף 50 ימים מיום מסירת ההודעה בדבר הזכיה – ולא מיום אישור ועדת המכרז את הזכיה- הרי שיש למנהל "אשם תורם" בתקלה שאירעה, ומשכך, על-פי הכלל הפסיקתי שעל פיו באם אחד הצדדים להסכם נכון היה לעמוד בכל תנאי ההסכם, ומאידך הצד השני מנעו מלקיים את התחייבויותיו, רואים את הצד הנכון לעמוד בהתחייבויותיו כמי שאכן עמד בהם, יש לראות במערערים כמי שנכונו לעמוד בכל התחייבויותיהם, ועל כן להכיר בהם כמי שעמדו בתנאי המכרז על דקדוקיהם ומועדיהם – מה ששולל את החשש לחוסר שוויון בפני משתתפי המכרז האחרים. כך השופט מלצר בהנמקת הכרעתו:

"...תקלה זו נבעה מהמצג שנכלל באישורי העסקה שהוציא המינהל, שהיה לא מדויק (או לא מוצלח, כפי שהגדיר ב"כ המשיב – בהגינותו – את הניסוח בסעיף 36 לסיכומיו) ובדרך שבה הובן הדבר על-ידי המערערים (כי ניתן לשלם את דמי הפיתוח בתוך 50 ימים מעת קבלת ההודעה על הזכייה)..."

"...במצב דברים זה, נוכח האמור באישורי העסקה שיצאו מטעם המשיב ומקריאה סבירה שלהם, אומנם ניתן היה להבין שאפשר לשלם את דמי הפיתוח בתוך 50 יום ממועד קבלת ההודעה בדבר הזכייה (ולא מיום ההחלטה בדבר הזכייה). הנה כי כן, גם על המינהל (הוא הצד השני להתקשרות כאן) רובץ "אשם" מסוים בגין אי השלמת ההתקשרות במועד הקצוב לו טוען המשיב. במקרים שכאלו ובנסיבות מיוחדות, כאשר תוכנו של ההסכם מגובש וחלק נכבד מן התמורה שולם, יש הרואים פעולות שאותו צד מנע את ביצוען כאילו בוצעו במועד מכוח עקרון תום הלב לפיכך, עיונית אין כאן גם חריגה מעקרון השוויון, במשמעותו המכרזית".

השופט אליקים רובינשטיין מצטרף לפסק דינו של השופט מלצר, לא לפני שהוא טורח לשטוח את חששותיו, שמא אישור זכיית המערערים במכרז, למרות התקלה, יגרום לגורמים במשק ובשלטון להבין שהוגמשו דיני המכרזים, הדורשים, למען הצדק והשוויון בפני השלטונות עמידה נוקשה בכללי הפרוצדורה, כך:

"כשלעצמי ציינתי לא אחת, כי לתורת המכרזים יפה גישת בית שמאי, ויפה בה הקפדה על קוצו של יו"ד:

"שמירה קפדנית ודקדקנית על כללים ברורים ואחידים היא ערובה לקיום העקרונות המהותיים של שוויון והגינות המכרז, להגברת אמון הציבור בשיטת המכרזים, למאמץ לנעילת דלת השחיתות ולשינוי היחס המקל ראש, לעתים, בדרישות המכרז מצד חלק מהמציעים. גישה אחרת אולי תועיל לקופת הציבור במקרים מסויימים לטווח קצר, אך יפגע בה קלקול מידות בטווח הארוך, ועמו כל החלאים הכרוכים בכך".

למען הסר ספק, מדגיש השופט רובינשטיין שבשל נסיבות המקרה הספציפי אושרה זכייתם במכרז, ושאל לו לאיש לראות בפסק הדין כמי שבא להגמיש את נוקשות כללי המכרזים :

"...ואחתום באשר פתחתי: הקפדה בדיני המכרזים היא כורח לשם מינהל תקין, ועל כן אל יראו חלילה משתתפי מכרזים ויועציהם המשפטיים בפסק דין זה מצע לריכוך דיני המכרזים..."

הנשיאה, השופטת דורית ביניש, אף היא תרמה משלה ואילפה את המנהל בינה, כיצד ניתן למנוע בעתיד, באמצעים קלים וסבירים, תקלה כגון זו שאירעה:

"בשולי הדברים אציין, כי דומה שתקלה דוגמת זו שאירעה במקרה שלפנינו יכולה הייתה להימנע בקלות, אילו בהודעות שנשלחו למערערים היה מצוין במפורש התאריך האחרון לתשלום דמי הפיתוח כשהוא מותאם למועד הזכיה במכרז."

תוצאת ההליך

הערעור התקבל - המערערים ישלימו את תשלום הפיתוח ויזכו בקרקע. יבוטל חיוב המערערים בתשלום שכר טרחת עו"ד המנהל שנקבע בבית המשפט לעניינים מנהליים בירושלים.

פרטי ההליך

- בפני בית המשפט העליון בשבתו כבית משפט לערעורים מנהליים
- בפני השופטים: נשיאת בית המשפט העליון, השופטת דורית ביניש, השופט אליעזר ריבלין, השופט חנן מלצר
- בא כח המערערים דוד שריקי, אברהם ורויטל יפרח: עו"ד אסף בנמלך
- בא כח המשיב מנהל מקרקעי ישראל: עו"ד גלעד שירמן

עע"ם 7256/08 דוד שריקי, אברהם ורויטל שריקי נ' מנהל מקרקעי ישראל
תאריך:  05/07/2009   |   עודכן:  06/07/2009
מאיר הילזנרט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
בג"צ למנהל מקרקעי ישראל: הבילבלת וגם מוסר הטפת
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
"חוק הנכים, המבוסס על חוב שהמדינה חבה למי שנפגע בשירותה, שונה מחוקי נכים אחרים ומהסדרים סוציאליים של תמיכה בנכים, המבוססים, לרוב, על נזקקות כלכלית". אור לאבחנתה זו בין נכי משרד הביטחון לבין נכים אחרים דוחה (יום ה' 30.6.09) נשיאת בית המשפט העליון את בקשת הדיון הנוסף בו מבקשת עמותת קר"ן, הפועלת לרווחת קטועי רגליים בישראל, כי בג"צ יורה על השוואת הסיוע ברכישת אביזרי שיקום הניתן על-ידי המדינה לקטועי רגליים, שנכותם לא קמה בגין שירותם הביטחוני לסיוע המשופר ברכישת אביזרי שיקום הניתן על-ידי המדינה לקטועי רגליים, שנכותם קמה עקב שירותם הביטחוני.תחילתו של עניין הייתה בעתירת עמותת קר"ן לבג"צ בבקשה כי יקבע שהמצב, על פיו קטועי רגליים נכי-צה"ל זכאים ברכישת אביזרי שיקום לסיוע גבוה מזה שזכאים לו קטועי רגלים "רגילים", שמקור נכותם אינו נעוץ בשירותם הביטחוני, מהווה מצב של אפלה אסורה. כפועל יוצא של בקשתם, ביקשה העמותה כי בג"צ יורה למדינה להשוות את הסיוע לו זכאים הנכים ה"רגילים" לסיוע המעולה שזכאים לו קטועי הרגליים נכי משרד הביטחון.בג"צ התיר את האפליה בין שתי קבוצות הנכים בשל היותה "אפליה רלוונטית מותרת" - כלל שעל פיו, באם מפלים בין קבוצה זו לבין קבוצה אחרת, אך האפליה מוצדקת, תותר האפליה.
04/07/2009  |  מאיר היזלרנט  |   פסיקה
"...אין מקום בנסיבות העניין לחייב את התביעה לנקוט בהליך סרק ולהגיש ערעור מקום בו היא משוכנעת שלא קיים סיכוי שיתקבל", כותב (יום ג' 23.6.09) המשנה לנשיאת בית המשפט העליון, השופט אליעזר ריבלין, בדחותו את בקשת אם נערה בת 14 שנדרסה למוות על-ידי אופנוע בנסותה לחצות את הכביש - שלא במעבר חציה - לחייב את הפרקליטות לערער כנגד זיכויו של הנהג הפוגע בבית המשפט.
02/07/2009  |  מאיר הילזנרט  |   פסיקה
שתי נשים הגישו "בקשה ליישוב סכסוך בין בני זוג" בבית המשפט לענייני משפחה, שמוסמך להפנות את בני הזוג הנדון לטיפול ביחידת הסיוע לשם פיתרון בעיותיהם מחוץ לכותלי בית המשפט
01/07/2009  |  מאיר הילזנרט  |   פסיקה
"מהחלטת בית המשפט עולה כי אין בפירוט הקשר, הלכאורי, של השופט או של מי מבני משפחתו לנוגעים בדבר, ואף לא בהצטברותם, כדי לבסס קיומו של עניין אישי לשופט בתוצאות ההליך" כותבת נשיאת בית המשפט העליון,השופטת דורית ביניש, (יום ב' 22.6.09) בהנמקת הכרעתה, על פיה אין חשש למשוא פנים, ועל כן לא ייפסל שופט בית המשפט המחוזי בבאר-שבע, השופט אליהו ביתן, מלדון בעניין עמותה שהוא הכחיש את קשריו עימה ושהוכח לגביה- שהוא עצמו ייצג את אחיו של יושב-ראשה כעורך דין טרם התמנה לשופט, שאחותו של השופט היא אשת חבר בה, שדודתו של השופט חברה בה,ששני אחיו של השופט שוכרים נכסי נדל"ן מיושב-ראשה ושגיסו מבצע, בתשלום, עבורה עבודות קבלניות.
26/06/2009  |  מאיר הילזנרט  |   פסיקה
"חישוב הפיצויים על-פי שיוך קבוצתי יוצר הפליה מחמת דת, גזע, לאום או מין. הפליה זו הוגדרה במשפטנו "הקשות שבהפליות" מצטט (יום ג' 23.6.09) השופט אליקים רובינשטיין את דבריו במקום אחר של המשנה לנשיאת בית המשפט העליון, השופט אליעזר ריבלין, כאסמכתא לביטול קביעת ערכאה קמא כי קטין פלשתיני שהפך לצמח זכאי לפיצויי אבדן כושר השתכרות מופחתים מאלה שזכאי להם קטין אזרח ישראל.
25/06/2009  |  מאיר הילזנרט  |   פסיקה
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יורם אטינגר
יורם אטינגר
הפקת לקחי 7 באוקטובר מחייבת להימנע ממדיניות של תגובה, הכלה ומתקפות נקודתיות, ולנקוט במלחמת-מנע ומתקפות מערכתיות ולא רק נקודתיות
רון בריימן
רון בריימן
יש לעודד השתתפות של ארצות הברית ושל "העולם הנאור" בחיסול בפועל של הפצצה האירנית המאיימת על העולם כולו, לרבות על הצ'מברליינים האירופיים, ולא רק על ישראל
איתמר לוין
איתמר לוין
המתקפה האירנית מהווה הזדמנות פז לישראל, אך מותר להניח שהממשלה תבזבז אותה    ובינתיים: האנטישמיות בארה"ב שוברת שיאים, הקבינט ממשיך לדלוף ויריב לוין מפגין צביעות
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il