|   15:07:40
דלג
  ענבל בר-און  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

הפלישה לא קיבלה הכשר

ביהמ"ש: מסיגי גבול לא יוכלו לקבל פיצוי

התובעים פלשו למגרש סמוך אליהם שבבעלות העירייה ובנו שם בית לילדיהם בחלוף מספר שנים הגישה העירייה תביעה לפינוי תביעת העירייה לדמי שימוש ראויים התקבלה חלקית בשל התיישנות תביעת מסיגי הגבול לפיצוי בגין הרס המבנה שבנו על השטח הפלוש - נדחתה, מן הסתם
07/07/2009  |   ענבל בר-און   |   פסיקה   |   תגובות
"תביעה חצופה ומקוממת"

"עתירת הנתבעים לפיצוי כספי בגין הרס המבנה הבלתי חוקי נוגדת את תחושת הצדק שכן משנקבע כי הנתבעים מסיגי גבול המה במגרש, אין הם זכאים לפיצוי כספי כלשהו בגין הריסת המבנה. הריסת המבנה במגרש בוצעה בעקבות הרשעת הנתבע בגין בנייה בלתי חוקית במגרש תוך הסגת גבולה של התובעת. היעלה על הדעת כי 'חוטא יהא נשכר'?". כך קבע (יום ה', 02.07.09) שופט בית משפט השלום בתל אביב, חיים טובי, בתביעה לדמי שימוש ראויים שהגישה עיריית תל אביב יפו כנגד מסיגי גבול אשר פונו בעבר בעקבות פסק דין חלוט.

בעוד שהעירייה תבעה דמי שימוש ראויים (תביעה שהתקבלה חלקית עקב התיישנות שחלה על חלק מן התקופה), תבעו הנתבעים (בתביעה שכנגד) פיצוי על הרס המבנה שבנו על השטח שהסיגו גבולו.

לגרסתם, ברגע שניתן כנגדם צו פינוי, צו זה כלל ארכה אשר תאפשר להם לעתור לבית הדין לעניינים מנהלייים כדי לנסות ולמנוע את צו הפינוי, אולם העירייה סיכלה את עתירתם זו - על-ידי ביצוע צו ההריסה טרם עלה סיפק בידם לעתור. השופט טובי דחה טענה זו מכל וכל, וקבע שלא יתכן שמסיגי גבול יבקשו מן העירייה לילך לקראתם, ומשלא עשתה כן, יתבעו פיצוי. כן דחה השופט טובי את טענת הנתבעים ולפיה מושתקת העירייה מלתבוע דמי שימוש ראויים משום שהעניין נדון כבר בעבר בבית המשפט, שכן אז הוא נדון מכוח העילה הנזיקית של השגת גבול, וכעת העניין נדון מכוח דיני עשיית עושר ולא במשפט.

עובדות המקרה

עיריית תל אביב הינה הבעלים הרשום של המגרש הממוקם ברח' אחיעם 41 בשכונת התקווה. את הזכויות בחלקה ובמגרש רכשה התובעת מהבעלים הקודמים, לזר יעקובי, ולאחר הרכישה הרסה העירייה בניין מגורים בן שתי קומות שעמד שם.

הנתבעים מחזיקים במגרש שברחוב יחיעם 36 בתל אביב, עליו בנוי בניין בן שתי קומות שבו הם מתגוררים, אשר צמוד למגרש העירייה. באמצע שנות התשעים או בסמוך לכך פלשו הנתבעים למגרש, הקימו בו מבנה בלתי חוקי מעץ, בו השתמשו לצרכיהם, וזאת מבלי שניתנה להם רשות העירייה לכך ומבלי להעלות תשלום כלשהו בגין שימוש זה. העירייה הגישה תביעת פינוי וביום 14 למרץ שנת 2001 ניתן פסק דין לפינוי הנתבעים מן המגרש ולהריסת המבנה. עתירות הנתבעים לביטול פסק הפינוי או לעיכוב ביצועו נדחו על-ידי כל הערכאות האפשריות ופסק הדין בוצע בנובמבר שנת 2004.

טענות הצדדים

טענות העירייה

  • העירייה דורשת דמי שימוש ראויים - בתובענה הנוכחית דורשת העירייה דמי שימוש ראויים על סך 211 אלף שקלים בערכי יום התביעה. בין היתר טענה העירייה כי גם לאחר הפינוי פלשו אליו הנתבעים שנית תוך שהם מציבים בו כלי רכב תוך גרימת נזק לעצים שננטעו – לצורך מניעת פלישה אליו.

טענות הנתבעים

  • התיישנות - לשיטת הנתבעים, העירייה מנועה מלתבוע דמי שימוש ראויים לתקופה העולה על שבע שנים שקדמו להגשת התביעה, שכן עסקינן בתביעה כספית המתיישנת בחלוף שבע שנים מעת שנודע לתובעת עילת התביעה.
  • השתק - העירייה עצמה הכירה בזכויותיהם במגרש, עת חייבה אותם בתשלום ארנונה ובאגרת תיעול ואף דרשה מהם הקמת גדר במקום. לשיטת הנתבעים, הם דאגו משך עשרות בשנים לטיפוח וניקיון המגרש הצמוד לביתם, והשקיעו בו סכומי כסף נכבדים אותם יש לקזז מסכום התביעה, ככל שייפסק נגדם.
  • תביעה שכנגד כנגד העירייה בגין הריסת המבנה - בד-בבד עם הגשת כתב ההגנה הגישו הנתבעים כתב תביעה שכנגד, בו עתרו לחייב העירייה בתשלום הנזקים הכספיים שנגרמו להם כתוצאה מהריסת המבנה והגדר שהוקמו על ידם. לשיטת הנתבעים, התובעת מנעה מהם לפנות לוועדה המקומית לתכנון ולבנייה בתל אביב לקבלת היתר למבנה, ובכך סיכלה את האפשרות להותרת המבנה על כנו ומניעת הריסתו. הנתבעים עתרו, איפוא, לחייב העירייה בתשלום שוויים של המבנה, הגדר ומיזוג האוויר שהותקנו במבנה – העולים לסך כולל של 232,060 שקלים.

קביעות בית המשפט

  • התיישנות - סעיף 5 לחוק ההתיישנות, תשכ"ח-1958, קובע כי "התקופה שבה מתיישנת תביעה שלא הוגשה עליה תובענה (להלן – "תקופת ההתיישנות") היא – (1) בשאינו מקרקעין – שבע שנים". לאור זאת אין העירייה רשאית לתבוע דמי שימוש מן הזמן שקדם ליום 6/01/1998. לעניין זה יש לדחות את טענות העירייה, ולפיהן תביעת הפינוי מפסיקה את מרוץ ההתיישנות, וכל זמן שזו הייתה תלויה ועומדת, אין להביא פרק זמן זה בחישוב תקופת ההתיישנות. נכון שהלכה היא כי התקופה בה התנהלה תביעת פינוי מקרקעין אינה באה בחשבון תקופת ההתיישנות בתביעה מאוחרת לתשלום דמי שימוש, ברם, אך ורק כאשר הוגשה בקשה לפיצול סעדים ונתנה הרשאה לפיצול סעדים הנובעים מאותה עילת התביעה בתביעה המאוחרת. אולם, כאשר עסקינן בתובענה מאוחרת שעילת התביעה הנדונה בה שונה מן התביעה הראשונה, אין בתביעה הראשונה כדי להפסיק את מרוץ ההתיישנות בתובענה השנייה.
  • השתק עילה - בעוד שתביעת הפינוי הייתה נזיקית במהותה, הרי שהתובענה לתשלום דמי שימוש ראויים הינה, בנוסף, תובענה מכוח דיני עשיית עושר ולא במשפט, אזי לא מתקיים השתק עילה.
  • מעמד הצדדים במגרש - לא זו בלבד שהנתבעים מנועים מלכפור בזכויות התובעת במגרש בגין "מעשה בית דין", אלא גם שמחומר הראיות הוכח בעליל כי התובעת הינה בעלת הזכויות הבלעדיות במגרש, והנתבע לא השכיל להוכיח כי חזקתו בו הינה כדין. מהשהפך פסק הדין לחלוט, הרי שהכרעתו בזכויות הצדדים במגרש מהווה "מעשה בית דין". הלכה נודעת היא מימים ימימה כי "מעשה בית דין" מתקיים כל אימת שהועמדה מחלוקת עובדתית החיונית לתוצאה הסופית וזו הוכרעה פוזיטיבית על-ידי בית המשפט. במקרה כנ"ל"... יהיו אותם בעלי הדין וחליפיהם מושתקים מלהתדיין מחדש במשפט השני, חרף אי הזהות בין העילות בשתי התביעות". משהועמדה והוכרעה שאלת בעלותה של התובעת במגרש, כמו גם העדר זכות הנתבע להחזיק בו – מושתקים, איפוא, הנתבעים מלהעלות שאלות עובדתיות אלו, בשנית, בתביעה שבכאן.
  • תביעתם שכנגד של הנתבעים – גרסתם הם - כזכור טענו הנתבעים בתביעתם הנגדית כי העירייה הפעילה את סמכותה כנגדם שלא כדין ומנעה מהם האפשרות לקבלת היתר בנייה למבנה, ובכך סיכלה סיכוי למניעת הריסתו. בגין כך זכאים הם לפיצוי בגין עלות ההשקעה של המבנה, הגדר והמזגן. הנתבעים סמכו טענתם על גזר הדין מיום 14/11/01 בת.פ. 5017/01 אשר הורה לנתבע " ... להרוס את המבנה נשוא כתב האישום בתוך 6 חודשים מהיום אלא אם בינתיים יתקבל היתר בנייה לנשוא כתב האישום" (ההדגשה אינה במקור). לטענת הנתבע הוא החל בהכנות הדרושות להגשת הבקשה להיתר לוועדה המקומית, ובתוך כך פנה למינהל ההנדסה של עיריית תל אביב, קיבל הנחיות כיצד עליו לפעול בהתאם להוראות התב"ע החלה על החלקה, ובהתאם פנה למודד לשם עריכת מפה מצבית של השטח. לטענת הנתבעים, משהוברר לנציגי העירייה על פניית הנתבע למינהל ההנדסה לצורך הכשרת המבנה, עשו אלה את כל אשר בידם על-מנת לעכב ולמנוע הימנו קבלת היתר בנייה כדין. הנתבעים אף הציגו הוראת אגף הנכסים בעירייה לאגף הרישוי שלא לאפשר מתן היתר למבנה.
  • אין שחר לתביעתם שכנגד של הנתבעים - העירייה, כבעלת הזכויות במגרש, זכאית להתנגד לכל מהלך שיש בו כדי להכשיר בנייה בלתי חוקית במקרקעין שבבעלותה. עתירת הנתבעים לתשלום פיצוי בגין סיכול האפשרות להנציח הבנייה הבלתי חוקית במגרש שבבעלות התובעת – הינה מחוצפת ומקוממת. בכל מקרה בית הדין המנהלי דחה את טענות הנתבעים לעניין זה.
  • לסיכום - עתירת הנתבעים לפיצוי כספי בגין הרס המבנה הבלתי חוקי נוגדת את תחושת הצדק שכן משנקבע כי הנתבעים מסיגי גבול המה במגרש, אין הם זכאים לפיצוי כספי כלשהו בגין הריסת המבנה. הריסת המבנה במגרש בוצעה בעקבות הרשעת הנתבע בגין בנייה בלתי חוקית במגרש תוך הסגת גבולה של התובעת. היעלה על הדעת כי "חוטא יהא נשכר"? על פני הדברים נראה, כי אילמלא נבנה המבנה הבלתי חוקי במקרקעין, כתב האישום לא היה בא לעולם וצו ההריסה לא היה נולד. הדעת אינה סובלת מצב בו מי אשר ביצע עבירות של בנייה במקרקעין בלא היתר יבקש פיצוי כספי בגין תוצאות מעשיו הבלתי חוקיים.

תוצאת ההליך

הנתבעים ישלמו לעירייה דמי שימוש ראויים על סך של 69,269 ש"ח, בתוספת הצמדה וריבית חוקית מיום הגשת התביעה ועד התשלום המלא בפועל. התביעה שכנגד נשחית. נוכח התוצאה ולאור הארכת ההליכים שלא לצורך בטענות סרק מטעם הנתבעים - ישאו הנתבעים בשכר טרחת עורך דינם של התובעים כל סך 12,000 ש"ח.

פרטי ההליך

- בבית משפט השלום בתל אביב יפו
- בפני השופט חיים טובי
- בשם עיריית תל-אביב: עו"ד ליובין
- בשם הנתבעים: עו"ד זבולון

תא (ת"א 10710/05 עיריית תל אביב נ' הקרי יוסף
תאריך:  07/07/2009   |   עודכן:  07/07/2009
ענבל בר-און
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ביהמ"ש: מסיגי גבול לא יוכלו לקבל פיצוי
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
"הגם שהתנהלותו של אפל ראויה לכל גנאי, וזאת משום שעל אף שהוא מנהל עסקים במליוני דולרים, אין דרך נראית לעיין לשייך לו נכסים ספציפיים או כספים, וכל העיקולים שהוטלו עליו העלו חרס, יש לדחות את בקשתו של רום לעיקול נכסיו של אפל". כך קבע (יום ב', 29.6.09) רשם בית המשפט המחוזי, השופט שמואל ברוך, בבקשת עיקול שהגיש זאב רום על נכסיו של דוד אפל, בתביעה שמתנהלת בין השניים בסכסוך עסקי. הרשם ברוך דחה בקשה זו, לא בלב קל, וזאת בהתקיים "השתק שיפוטי" בנדון, קרי - העלאת טענות הסותרות חזיתית "בצורה בוטה" זו את זו, על-ידי דוד רום. בהליך אחד גרס רום כי מקור חובו הנטען של אפל כלפיו, על סך שלושה מיליון שקלים, הינו בהלוואה שהלה הלווה לו, ובהליך אחר גרס כי מקור החוב בעמלה עסקית שגבה אפל, ואשר רום ואפל אמורים להתחלק בה שווה בשווה. השופט ברוך סקר את דוקטרינת ההשתק השיפוטי וקבע כי משמעלה בעל דין טענות עובדתיות סותרות בהליכים שונים באותו עניין, הוא מושתק מלהעלות טענה סותרת לטענה קודמת שהעלה, גם אם הטענה הקודמת שהעלה לא בהכרח התקבלה בבית המשפט, וזאת מכוח עיקרון תום הלב. בקשת העיקול נדחתה, עם זאת, ביטול בקשת העיקול הושהה ב-14 יום בכדי לאפשר לרום לערער.
06/07/2009  |  ענבל בר-און  |   פסיקה
"בשולי הדברים אציין, כי דומה שתקלה דוגמת זו שאירעה במקרה שלפנינו יכולה הייתה להימנע בקלות, אילו בהודעות שנשלחו למערערים היה מצוין במפורש התאריך האחרון לתשלום דמי הפיתוח כשהוא מותאם למועד הזכיה במכרז", כותבת (יום ג' 30.6.09) נשיאת בית המשפט העליון, השופטת דורית ביניש, בהחוותה את דעתה על ניסוחי המנהל המעורפלים, חוות דעת שמעוררת שתי תהיות מרכזיות, שכל אחת מהן מעוררת תת-תהיה וכולן יחדיו מעוררות קושיה של ממש:
05/07/2009  |  מאיר הילזנרט  |   פסיקה
"חוק הנכים, המבוסס על חוב שהמדינה חבה למי שנפגע בשירותה, שונה מחוקי נכים אחרים ומהסדרים סוציאליים של תמיכה בנכים, המבוססים, לרוב, על נזקקות כלכלית". אור לאבחנתה זו בין נכי משרד הביטחון לבין נכים אחרים דוחה (יום ה' 30.6.09) נשיאת בית המשפט העליון את בקשת הדיון הנוסף בו מבקשת עמותת קר"ן, הפועלת לרווחת קטועי רגליים בישראל, כי בג"צ יורה על השוואת הסיוע ברכישת אביזרי שיקום הניתן על-ידי המדינה לקטועי רגליים, שנכותם לא קמה בגין שירותם הביטחוני לסיוע המשופר ברכישת אביזרי שיקום הניתן על-ידי המדינה לקטועי רגליים, שנכותם קמה עקב שירותם הביטחוני.תחילתו של עניין הייתה בעתירת עמותת קר"ן לבג"צ בבקשה כי יקבע שהמצב, על פיו קטועי רגליים נכי-צה"ל זכאים ברכישת אביזרי שיקום לסיוע גבוה מזה שזכאים לו קטועי רגלים "רגילים", שמקור נכותם אינו נעוץ בשירותם הביטחוני, מהווה מצב של אפלה אסורה. כפועל יוצא של בקשתם, ביקשה העמותה כי בג"צ יורה למדינה להשוות את הסיוע לו זכאים הנכים ה"רגילים" לסיוע המעולה שזכאים לו קטועי הרגליים נכי משרד הביטחון.בג"צ התיר את האפליה בין שתי קבוצות הנכים בשל היותה "אפליה רלוונטית מותרת" - כלל שעל פיו, באם מפלים בין קבוצה זו לבין קבוצה אחרת, אך האפליה מוצדקת, תותר האפליה.
04/07/2009  |  מאיר היזלרנט  |   פסיקה
"...אין מקום בנסיבות העניין לחייב את התביעה לנקוט בהליך סרק ולהגיש ערעור מקום בו היא משוכנעת שלא קיים סיכוי שיתקבל", כותב (יום ג' 23.6.09) המשנה לנשיאת בית המשפט העליון, השופט אליעזר ריבלין, בדחותו את בקשת אם נערה בת 14 שנדרסה למוות על-ידי אופנוע בנסותה לחצות את הכביש - שלא במעבר חציה - לחייב את הפרקליטות לערער כנגד זיכויו של הנהג הפוגע בבית המשפט.
02/07/2009  |  מאיר הילזנרט  |   פסיקה
שתי נשים הגישו "בקשה ליישוב סכסוך בין בני זוג" בבית המשפט לענייני משפחה, שמוסמך להפנות את בני הזוג הנדון לטיפול ביחידת הסיוע לשם פיתרון בעיותיהם מחוץ לכותלי בית המשפט
01/07/2009  |  מאיר הילזנרט  |   פסיקה
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
מירב ארד
מירב ארד
מגוון הצעות מומלצות מעובדי קרן קימת לישראל לטיולים מהנים ברחבי הארץ - במרחב צפון, מרכז ודרום. מוזמנים להגיע וליהנות בתקופה הקרובה ובמהלך חופשת "בין הזמנים" ממקומות טיול יפים במיוחד...
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il