צוות חברי כנסת מטעם ועדת הכספים ייבחן את סוגיית שיטת שווי השימוש ברכב ממקום העבודה או שמשמש לעבודה, כך הודיע (יום ד', 26.7.17), יו"ר ועדת הכספים, ח"כ
משה גפני, בתום דיון שנתבקש ע"י קבוצה של חברי כנסת ובעקבות פרסומים על גביית יתר של מס, במיוחד מעובדי הצווארון הכחול. עיקרי טענותיהם של חברי הכנסת שיזמו את הדיון, היו שמדובר בעוד עניין פיסקאלי שנועד להגדיל את הכנסות המדינה ממיסים ועל הדרך עושה עוול למאות אלפי עובדים, עצמאיים ושכירים. לדיון הגיעו נציגים רבים מרשות המיסים, החל ממנהל הרשות, דרך מי ששימשו בעבר בתפקידים בכירים בה ונציגים אחרים. כמו-כן, הגיעו לדיון נציגי התעשיה, יועצי המס, נציגי חברות במשק ועוד.
גפני לרשות המיסים: "אני רוצה תשובה לטכנאי שנוסע ברכב שבו יש צינורות והרכב הוא רכב יד שנייה או שלישית, אך מחייבים אותו, כאילו היה זה רכב יד ראשונה וכאילו הוא נועד לנסיעות פרטיות. הדיון איננו עוסק בחברי כנסת וגם לא על שומרי שבת, אלא בעצמאים ושכירים שנוסעים ברכב לצרכי עבודה וכן לגבי רכבים ממוגנים שנכפים על הנוסעים בהם. האם לא הגיעה העת לבחון את הנושא מחדש??!".
ח"כ
עודד פורר: "אחד הנושאים הכי מעיקים על ציבור העצמאים. נושא שווי המס הפך להיות מבחינת רשות המיסים והאוצר משהו פיסקאלי, יכולת קלה לגבות מס בלי שום קשר אם זה מס אמת או לא. עצמאי שרכבו משמש אותו רק לעבודה, כמו טכנאי מזגנים, כולו מלא צינורות בלוני גז וכלי עבודה, רכב שלא יכול לשמש את המשפחה ואשתו מחזיקה רכב פרטי, עדיין הרכב לא מוכר לו כרב לצרכי עבודה בלבד.
"משלמים שווי מס שהוא לא מס אמת"
נשיא לה"ב,
רועי כהן: "באתי לזעוק את זעקתם של כל העצמאים, על המדביר, על הגנן, השיפוצניק, מתקן מזגנים, כולם עושים שימוש ברכב שהוא למטרת עבודה בלבד ומשלמים שווי מס שהוא לא מס אמת. יש גרירת רגליים בעניין, יש אטימות לתיקון של עיוות שכולם יודעים שאנחנו צודקים. זה מאבק צודק למיסוי ראוי והוגן. יש לשנות כיוון לעידוד עצמאיים. איש לא ירצה לנסוע נסיעות פרטיות ברכב של מדביר עם חומרי הדברה".
נשיא לשכת יועצי המס,
ירון גינדי: "השאלה כאן היא חלוקת משאבים כי מקצועית גרידא, המיסוי על רכבים הוא מיסוי ייתר. חסר פה כסף, העלות התקציבית של שינוי חקיקה כזו הוא גבוה מאוד וצריך להחליט איך מחלקים את המשאבים. זה מיסוי יתר לא ראוי ולא הולם. כיום יש טכנולוגיה למדידת נסיעות פרטיות ולכן ניתן להגיע למיסוי אמת".
רשות המיסים: מדובר בקביעת שווי נורמטיבי
מנהל רשות המיסים,
משה אשר: "מדובר בקביעת שווי נורמטיבית. אי-אפשר לעקוב אחר כל נסיעה ולהחליט אם פרטית או עסקית ואחרי כל נהג אם נוסע בשבת או לא, לכן מדובר בקביעות נורמטיביות. בסיס החישוב לוקח בחשבון רכב בן 3 שנים ותרגמו את זה באחוזים. התחשיב נעשה על רכב בן 3 שנים ואחרי שעשו שווי תרגמו לחשב חדש. החישובים דווקא בחסר. לגבי המיגון-שיריון לרכבים נתקן ונחשב לפי שווי הרכב ללא המיגון. לגבי רכב מונית, מורה נהיגה או רכב אשכול, לגביהם ניתנו הקלות בחקיקה".
סמנכ"ל כלכלה לשעבר ברשות המיסים,
ערן יעקב: "הנושא הזה כבר נדון ארוכות והוקמה גם תת-ועדה באמצעות ועדת הכספים. לנושא הספציפי הזה ובמשך שנתיים ישבו על המדוכה והגיעו למסקנה שהפתרון כמו היום הוא הפתרון המיטיב. מערבבים בין עצמאיים לשכירים ויש הבדלים. השווי משקף טובת הנאה פרטית בלבד. ככל שאני טכנאי ועושה יותר ק"מ, עדיין הנסועה הפרטית שלהם מהעבודה, בסופי שבוע ובדרך לעבודה, לוקח הילד לגן, לגביהם נעשה החישוב הזה. לא מנהלים דיון ספציפי על כל רכב וככל שזה נורמטיבי השיטה משקפת את המכלול ולכן 2.48% משווי הרכב והנורמטיבי לגבי הנסועה הפרטית בלבד. ואם תבדקו את רוב כלי הרכב ברלינגו וכד', יש לא מעט שימוש פרטי בזה ונכון שלרוב הרבה בעלי מקצוע אך גם הרבה נסועה פרטית".
נציג מטעם רשות המיסים ומי שעמד בראש צוות שבחן את נושא שווי השימוש, בועז סופר: "מדובר בחישוב נורמטיבי ולכן לא נדרשת מערכת אם שימוש פרטי או עסקי. נסיעה מהבית למקום העבודה היא נסיעה פרטית גם לגבי שכירים וכד'. הוגדרו רכב אשכול, מורה נהיגה ונהגי מוניות, שם ניתן מענה, כלומר מענה חלקי ומסודר. במקרים אחרים הרכב משמש שימוש נורמטיבי. אי-אפשר לפתור כל בעיה אך 80% פתרו".
מנהלת תחום מפקח ארצי ברשות המיסים, נטליה מירנצ'וב: "מתנגדים בתוקף לכל המכשירים למדידה פרטנית ומה שעומד זה הצהרה עצמית ואין לנו דרך לעקוב אחרי זה, יש אלפי נסיעות. זה לא ישים".
ח"כ
קסניה סבטלובה (
המחנה הציוני): "שווי השימוש אותו מגדירה רשות המיסים אינו סביר, ולא משקף את עלות השימוש בפועל. יש לשנות זאת. לא חסרים אמצעים טכנולוגיים זולים ופשוטים לבדוק את השימושים. מי שמדבר על נטו משפחה, חייב לדאוג למשפחות צווארון כחול, שאינן עשירות מופלגות, ועובדות קשה לפרנסתן. על משרד האוצר להתייחס אליהם ולשנות את מנגנון חישוב שווי השימוש כך שישקף את הערך הכלכלי של הרכב הצמוד עבור עובדים בעלי מאפייני שימוש שונים, ויאפשר מיסוי ריאלי על הטבה של העובד בפועל. במשך זמן רב נדחה הטיפול בעניין חשוב זה שישפיע על ישראלים רבים".
גפני: "מתחיל מרד ציבורי בעניין הזה"
יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, סיכם והודיע שהוא "מקים צוות מטעם ועדת הכספים שייבחן את הנושא ואני אעמוד בראשו. בנוסף יהיו חברים בו שני חברי קואליציה ושני חברי אופוזיציה. אני מרגיש שמתחיל מרד ציבורי בעניין הזה. יש זמן שאנשי ציבור צריכים לעשות חשיבה מחדש ואנחנו נושאים באחריות. אנשי רשות המיסים הם אנשי מקצוע ועושים עבודה טובה ויש גבייה גבוהה, אך צריך לבחון את הנושא. ייתכן שנגיע למסקנה שנדרש שינוי דרמטי, או שהמצב נכון ואולי נדרש שינוי פרטני"