|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין

שבעה שופטים קובעים:

בג"ץ יפסול הוראת שעה לתקציב דו-שנתי

קובע שהשימוש בהוראת שעה כדי לעקוף את חוק יסוד משק המדינה, מהווה ניצול לרעה של חוק יסוד מוציא "התראת בטלות": תקציב דו-שנתי ללא שינוי בחוק משק המדינה - ייפסל
06/09/2017  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   כנסת 20   |   תגובות
נתניהו וכחלון. זה שרצה וזה שביצע [צילום: אוליבר פיטוסי, פלאש 90]

ניתן לקבוע שתקציב המדינה יהיה דו-שנתי רק על-ידי שינוי בחוק יסוד משק המדינה, ולא באמצעות הוראות שעה כפי שנעשה עד כה. כך קובע (יום ד', 6.9.17) בג"ץ. משמעות פסק הדין היא, כי התקציב לשנים 2018-2017 יעמוד בתוקפו, אך בג"ץ יבטל תקציב דו-שנתי נוסף אם לא ייעשה באמצעות שינוי בחוק.

חוק יסוד משק המדינה קובע, כי התקציב יאושר מדי שנה בנפרד. ראש הממשלה, בנימין נתניהו, יזם את התקציבים הדו-שנתיים כדי להקטין את הסכנה שבנפילת הממשלה ופיזור הכנסת (כפי שקובע החוק למקרה שהתקציב אינו מאושר במועד) ולהקטין את כוח המיקוח של המפלגות השותפות בקואליציה. שר האוצר, משה כחלון, יישם בחוסר התלהבות את רצונו של נתניהו.

בג"ץ קובע, בהרכב של שבעה שופטים בראשות המשנה לנשיאה בדימוס, אליקים רובינשטיין, "התראות בטלות": הוראת שעה עתידית תבוטל. זאת, משום שהתקציב הדו-שנתי הנוכחי הוא החמישי העובר כהוראת שעה, באמצעות "חוק יסוד: תקציב המדינה (הוראת שעה)". בחוק הנוכחי נוסף "מנגנון ההתכנסות", שנועד להתמודד עם הבעיה החריפה שעלתה מיישומם של התקציבים הדו-שנתיים הקודמים: הגירעון הכבד שנוצר בעקבות ההכנה מראש של תקציב לתקופה ארוכה יחסית, מבלי ביקורת מחודשת ואפשרות אמיתית לשנותו.

בג"ץ התריע עוד ב-2010

המרכז האקדמי למשפט ועסקים טען, כי הכנסת פעלה בחוסר סמכות כאשר קיבלה את התיקון במסגרת הוראת שעה חמישית במספר, ולכן יש לבטל אותו. לדעת הממשלה והכנסת, מנגנון ההתכנסות מצריך בחינה מחודשת של אפשרות התקציב הדו-שנתי, ומכאן הצורך בהוראת שעה. עוד נטען, כי פסילת חוק יסוד על-ידי בית המשפט העליון היא צעד דרסטי, שמעולם לא נעשה בו שימוש, ואין סיבה לעשות זאת הפעם.

רובינשטיין מזכיר, כי בג"ץ דן בתקציב הדו-שנתי עוד בשנת 2010. הנשיאה דאז דורית ביניש קבעה, כי "הוראת שעה עומדת בניגוד לרעיון הבסיסי לפיו הוראות החוקה הן קבועות", וכי "אין גם לומר כי פרקטיקה זו נטולת קשיים". עוד נקבע באותו פסק דין, כי ייתכנו מקרים מסוימים בהם תיקון חוק יסוד באמצעות הוראת שעה עלול להיות שימוש לרעה בכותרת חוק יסוד, ופורטו אמות מידה קונקרטיות. ביישום אמות המידה בנסיבות אותו מקרה, הוחלט שם שלא להתערב בחקיקת חוקי היסוד על-ידי הכנסת בכובעה כרשות מכוננת. בג"ץ נימק אז את החלטתו בכך שהמאטריה בה עוסק התיקון - תקציב המדינה - היא חוקתית באופיה, ובעיקר אמר כי מדובר היה ב"ניסוי", שבעקבותיו עתיד היה משרד האוצר לגבש המלצה היש לעבור למתכונת קבע של תקציב דו-שנתי.

לדברי רובינשטיין, המקרה הנוכחי מציף שתי מגמות מדאיגות בדמוקרטיה הפרלמנטרית הישראלית: ירידת קרנה של הכנסת כגוף המפקח על פעילויות הממשלה ופיחות במעמדם של חוקי היסוד, המוצא את ביטויו ההוראות שעה שונות המבקשות לתקן את חוקי היסוד באופן זמני וללא דיון ציבורי מספק, והן באי השלמת חוקת המדינה. רובינשטיין קובע, כי ייתכן שימוש לרעה בסמכות המכוננת (סמכותה של הכנסת לעצב את החוקה), ושימוש שכזה נבחן בכלים המינהליים של תום לב, ושיקולים ענייניים והתכלית שבעטיה ניתנה הסמכות.

רובינשטיין קובע, כי תיקון חוק יסוד באמצעות הוראת שעה, פעם אחר פעם אחר פעם ובנסיבות הקונקרטיות שלפניו, מהווה שימוש לרעה בחקיקת היסוד. עוד הוא אומר, מנגנון ה"התכנסות" אינו מצדיק לכשעצמו הוראת שעה נוספת, שכן הוא אינו משנה את העיקר: מדובר בתקציב המגיע לאישורה של הכנסת פעם בשנתיים, בניגוד לכתבו ורוחו של חוק היסוד ולפרקטיקה המקובלת מקדמת דנא.

עם זאת, בג"ץ נמנע כאמור מביטול החוק, נוכח חדשנות הביקורת על חקיקת יסוד של הכנסת וההשפעה הקשה שיכולה להיות לביטולו של תקציב המדינה במהלך שנת התקציב. בית המשפט - בלשון פסק הדין - מוציא לממשלה ולכנסת "כרטיס אדום" וקבע, כי אם שוב יאושר תקציב דו-שנתי בדרך של הוראת שעה - הוא יבוטל.

לא יהיה אישור אוטומטי

רובינשטיין, המשנה לנשיאה (בדימוס סלים ג'ובראן והמשנה המיועד חנן מלצר העירו, כי אין באמור כדי ללמד, כי כל תיקון קבע לחוק היסוד - בשונה מהוראת שעה - בהכרח יעמוד מבחינה חוקתית. אם יימצא, כי תיקון שנעשה לחוק היסוד פוגע בצורה חמורה במשטר הדמוקרטי, אין לשלול את האפשרות שהדבר יוביל למסקנה החריגה שמדובר בתיקון חוקתי שאינו חוקתי ולכן יש לפסלו; ואולם נושא זה נותר בצריך עיון. בכך אומר בג"ץ, כי לא יאשר אוטומטית מעבר לתקציב דו-שנתי גם אם הדבר ייעשה בתיקון ישיר לחוק יסוד משק המדינה.

ג'ובראן אומר, כי אין מקום לשימוש נוסף בקונסטרוקציה של תיקון חוק היסוד על דרך של הוראת שעה, נוכח הפגמים הדמוקרטיים והחוקתיים שהיא מעוררת. לשיטתו, הכנסת עשתה שימוש לרעה בכותרת "חוק יסוד" בכינונה את חוק היסוד מושא העתירה, נוכח היעדרן של נסיבות חריגות המצדיקות את עיגון ההסדר הדו-שנתי במסגרת של הוראת שעה. "חלפה העת לניסויים, ואין להסכין עוד לניסיון לעטות על התקציב אדרת חדשה ולהציגה כניסוי חדשני המצדיק הוראת שעה", הוא אומר.

דעת יחיד של דנציגר

השופט עוזי פוגלמן ציין בנוסף, כי הגם שחקיקת היסוד נמצאת במידה רבה בתהליך התגבשות, אין בכך כדי לשלול את תחולת הדוקטרינה בדבר תיקון חוקתי שאינו חוקתי, בהיקף מוגבל שהולם את מאפייניה של החוקה הישראלית.

השופט יורם דנציגר הוסיף בדעת יחיד, כי ייתכנו נסיבות חריגות (דוגמת מלחמה, משבר כלכלי חריף או בחירות פתאומיות), העשויות להצדיק תיקון לחוק היסוד בדרך של הוראת שעה ואשר עליהם לא תחול התראת הבטלות.

הנשיאה המיועדת אסתר חיות אומרת כי העובדה שהוראת השעה נחקקה בחקיקה חוזרת ונשנית מאז 2009, מעוררת כשלעצמה חשש ממשי שמדובר בשימוש לרעה בחוק יסוד ובמתכונת של הוראת שעה. היא קובעת, כי שימוש במתכונת של הוראת שעה על-מנת להמשיך ולשמר באמצעותה את המודל של התקציב הדו-שנתי, מיצה את עצמו.

השופט ניל הנדל סבר, כי החוקה הישראלית המתהווה איננה שוללת על הסף שימוש במנגנון של הוראת שעה, העשוי לשמש, בנסיבות המתאימות, כ"מעבדה" לבחינת הסדרים חוקתיים מורכבים. אולם התיקון הנוכחי מהווה חוליה נוספת בשרשרת הולכת ומתארכת של הוראות שעה, בת כעשור, ומכאן ששוב אין צידוק לעיגונו במתכונת זו. הנדל אומר עוד, כי התיקון נושא אופי פרסונאלי ומעורר חשש לניגוד עניינים, מאחר שהוא חל אך ורק על הכנסת והממשלה המכהנות, שעה שיורשותיהן יישארו כפופות לחוק יסוד משק המדינה. מאפיינים אלה מעצימים ומדגישים את השימוש הלא ראוי שנעשה בהוראת שעה להסדרת סוגיית התקציב הדו-שנתי, הוא אומר.

מלצר אומר כי ייתכן שהתיקון ביקש למעשה לכאורה "לעקוף" את הסכנה שבפיזור הכנסת אם התקציב לא יאושר במועד. הוא מביע את התקווה, שהתראת הבטלות תרתיע, ולא יהיה צורך לממשה כדי להבטיח את כבוד הכנסת ועצמאותה, שמירת מעמד האופוזיציה ומרכיבי הקואליציה, והכל למען ביצור הדמוקרטיה הישראלית.

את המרכז האקדמי ייצגו עוה"ד אפי מיכאלי, חגי קלעי ונדב דישון; את הכנסת ייצגו עוה"ד איל ינון וגור בליי; ואת המדינה - עוה"ד מיכל צוק-שפיר ואסנת הראל-וינשטיין.


בג"ץ 8260/16, המרכז האקדמי למשפט ועסקים נ' הכנסת ואח' / פס"ד
אין לאפשר את המשך חקיקתו של תקציב דו-שנתי באמצעות הוראת שעה, ללא שינוי בחוק יסוד משק המדינה. חקיקה עתידית שכזו תבוטל בידי בג"ץ

תאריך:  06/09/2017   |   עודכן:  06/09/2017
איתמר לוין
+אבא ביקש לראות את הגופה,
האחות הראתה לו בובת גומי
22:17 06/09/17  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
"אחות אחת תפסה בידיה של אמי והשנייה חטפה ממנה בכוח את ציון. 14 תינוקות נוספים הוסעו באמבולנס יחד עם אחי, ומאז נעלמו"  ▪  "נתנו לאימא זריקה בלידה, סיפרו לה שהתינוק מת ולא הראו גופה"
(תמונה מהמחנה: האחות ומנהל המעברה לוקחים את התינוקות מידיה של אמם [צילום: באדיבות בתיה קריספין יעקב])
+אימא, לא אחות
17:31 06/09/17  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
בג"ץ התערב בשנה האחרונה בשלושה מקרים בהם רמסה ממשלת נתניהו את הכנסת. משולש היחסים בין הרשויות מצריך מחשבה מעמיקה והסדרה רצינית ועניינית
(דרושה הידברות [צילום: פלאש 90])
+ועדת הכספים: צדק גם לבעלי משרות רמות
15:36 06/09/17  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
דורשת להשוות את חבות המס בגין הרכב הצמוד הניתן למי שמוגדרים 'שבעת סמלי השלטון' לזו של כל בעלי הרכב הצמוד ללא התוספת המשמעותית בגין הרכב המשוריין שניתן להם בגין תפקידיהם  ▪  "גילום רכיבי המיגון או הרכב המשוריין בחישוב שווי המס, פוגע במי שהמדינה ושירות הביטחון מחייב אותם ברכבים אלו"
([צילום: AP])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
תגיות  / עוקבים מי ומי בפרשה - לקבלת רשימות חדשות עם הופעתן
 אבי גבאי / Avi  Gabay   אבי דיכטר / Avi Dicter   אביגדור (איווט) ליברמן / Avigdor  Liberman   אברהם נגוסה / Avraham Neguise   אוסאמה סעדי / Osama Saadi   אופיר אקוניס / Ofir Akunis   אורי מקלב / Uri Maklev   אורי יהודה אריאל / Uri Yehuda  Ariel   אורלי לוי-אבקסיס / Orly Levi-Abekasis   אורן חזן / Oren Hazan   אחמד טיבי / Ahmad  Tibi   איוב קרא / Ayoob Kara   איילת נחמיאס-ורבין / Ayelet Nahmias-Verbin   איילת שקד / Ayelet Shaked   איימן עודה / Eiman Ode   איל ינון / Eyal Yinon   אילן גילאון / Ilan Gilon   איתן ברושי / Eitan Broshi   איתן כבל / Eitan Cabel   אכרם חסון / Akram Hasson   אלון שוסטר / Schuster Alon   אלי אלאלוף / Eli Alaluf   אלי כהן / Eli Cohen   אליהו בן-דהן / Eliyahu Ben-Dahan   אליקים רובינשטיין / Elyakim Rubinstein   אלעזר שטרן / Elazar Shtern   אמיר אוחנה / Amir Ohana   אסתר חיות / Esther Hayut   אפי מיכאלי / Efi Michaeli   אפי מיכאלי / Efi Michaeli   אראל מרגלית / Erel Margalit   אריה מכלוף דרעי / Aryeh  Machluf Deri   באסל גטאס / Basel  Ghattas   בנימין נתניהו / Benjamin  Netanyahu   גילה גמליאל / Gila  Gamliel   גלעד מנשה ארדן / Gilad  Erdan   ג'מאל זחאלקה / Jamal  Zahalka   דוד אזולאי / David Azulai    דוד אמסלם / David Amsalem   דורית ביניש / Dorit Beinisch   דני עטר / Danielle Attar    דני בן יוסף דנון / Dani Danon   זאב אלקין / Ze'ev Elkin   זאב בנימין בגין / Ze'ev Binyamin Begin   זוהיר בהלול / Zohir Bahalul   ז'קי לוי / jackie Levy   חגי קלעי / Hagai Kalai   חיים ילין / Haim Yalin   חיים כץ / Haim Katz   חיליק (יחיאל) בר / Yehiel Bar   חמד עמאר / Hamad Amar   חנין זועבי / Haneen  Zoabi   חנן מלצר / Hanan Melcer   טלי פלוסקוב / Tali  Ploskov   יאיר לפיד / Yair  Lapid   יגאל גואטה / Igal  Guetta   יהודה גליק / Yehuda Glick   יואב בן-צור / Yoav Ben-Tzur   יואב גלנט / Yoav Galant   יואב קיש / Yoav Kish   יואל חסון / Yoel Hason   יואל (יולי) אדלשטיין / Yoel Edlshtein   יואל קוסטנטין רזבוזוב / Yoel Konstantine  Razvozov   יובל שטייניץ / Yuval  Steinitz   יוליה  מלינובסקי / Yuliya Melinovsky   יוסף גריף / Yosef Garif   יוסף תיסיר ג'בארין / Yousef Taysir Jabareen    יורם דנציגר / Yoram Danziger   ינון מגל / Yinon  Magal   יעל גרמן / Yael  German   יעל כהן-פארן / Yael  Cohen Paran   יעקב ליצמן / Yaakov Litzman   יעקב מרגי / yaakov Margi   יעקב פרי / Yaakov  Perry   יפעת שאשא-ביטון / Yifat  Shasha-Biton   יצחק כהן / Yitzhak  Cohen   יצחק (איציק) שמולי / Itzik  Shmuli   ירון מזוז / Yaron Mazuz   יריב לוין / Yariv Levin   ישראל אייכלר / Yisrael  Eichler   ישראל כ"ץ / Yisrael  Katz   ישראל כץ / Israel  Katz   מאיר כהן / Meir  Cohen   מאיר פרוש / Meir Porush   מייקל אורן / Michael Oren   מיכאל  מלכיאלי / Michael Malkieli   מיכל בירן / Michal Biran   מיכל רוזין / Michal Rozin   מיקי לוי / Mickey  Levy   מירב בן-ארי / Meirav  Ben-Ari   מירי  רגב / Miri Regev   מכלוף מיקי זוהר / Miki Zohar   ממשלת ישראל / Israel Government   מנואל טרכטנברג / Manuel Trajtenberg   מרב מיכאלי / Merav  Michaeli   מרדכי (מוטי) יוגב / Mordhay  Yogev   משה גפני / Moshe Gafni   משה כחלון / Moshe Kahlon   משה (בּוֹגי) יַעלון / Moshe  Ya'alon    משולם נהרי / Meshulam Nahari   נאוה בוקר / Nava Boker   נורית קורן / Nurit Koren   נחמן שי   ניגוד עניינים   ניל הנדל / Neal Hendel   ניסן סלומינסקי / Nissan Slomiansky   נפתלי בנט / Naftali  Bennett   סופה (סופיה) לנדבר / Sofa  Landver   סילבן שלום / Silvan  Shalom   סלים ג'ובראן / Salim Joubran   סעיד  אלחרומי / Said Elharumi   סתיו שפיר / Stav Shafir   עאידה  תומא-סלימאן / Aida  Touma-Suleiman   עבד אל-חכים חאג' יחיא / Abd al-Hakim  Hajj Yahya   עבדאללה אבו-מערוף / Abdullah  Abu Ma'aruf   עודד פורר / Oded Forer   עוזי פוגלמן / Uzi Vogelman   עופר עיני   עיסאווי פריג' / Issawi Frej   עליזה לביא / Aliza Lavi   עמיר ארמונד פרץ / Amir  Peretz   עמר בר-לב / Omer  Bar-Lev   עפר שלח / Ofer  Shelah   פנינה תמנו-שטה / Pnina Tameno-Shete   צחי הנגבי / Tzachi  Hanegbi   ציפי חוטובלי / Tzipi  Hotovely   ציפי לבני (שפיצר) / Tzipi  Livni   קארין אלהרר / Karin  Elharar   קסניה סבטלובה / Ksenia Svetlova   רוברט אילטוב / Robert Ilatov   רויטל סויד / Revital Swid   רועי פולקמן / Roei Folkman   רחל עזריה / Rachel  Azaria   שולי מועלם-רפאלי / Shuli  Mualem-Refaeli    שי  פירון / Shai  Piron   שלי רחל יחימוביץ' / Shelly  Yachimovich   שרון גל / Sharon Gal   שרן השכל / Sharren Haskel   תמר זנדברג / Tamar Zandberg 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
בג"ץ יפסול הוראת שעה לתקציב דו-שנתי
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  כנסת 20
ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת אישרה יום (5.9.17) את הנוסח החדש של תקנות הנגישות לאתרים ושירותים באינטרנט, שגובשו על-ידי נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות במשרד המשפטים בסיוע איגוד האינטרנט הישראלי וארגונים נוספים. נוסח זה כולל סדרה של שינויים משמעותיים והקלות בדרישות המוטלות על בעלי האתרים במטרה לייצר איזון בין צרכי ההנגשה של שירותי אינטרנט לאנשים עם מוגבלות לבין היכולות הטכנולוגיות והכלכליות של בעלי אתרים.
05/09/2017  |  מירב ארד  |   חדשות
הוועדה לפניות הציבור התכנסה (יום ב', 4.9.17) לדיון מעקב בנושא היערכות חברות התחבורה הציבורית לחגי תשרי. זאת לאחר תלונות רבות על קשיי ההגעה לכותל המערבי, העומסים הרבים ומחסור בתחבורה ציבורית בעיקר בערים ירושלים, בני ברק ואשדוד.
04/09/2017  |  עידן יוסף  |   חדשות
לאחר שבישיבה קודמת בנושא אישור הקלות במס הכנסה על תרומות לעמותות חברתיות, עיכבה ועדת הכספים, את בקשת עמותת 'חן לחיים - תמיכה וסיוע לילדים חולים' מבת-ים שנוסדה ב-2012, עקב חשדות לפלילים לכאורה של העומד בראשה, אישרה (יום ב', 4.9.17) הוועדה את ההטבה לעמותה, לאחר בדיקה חוזרת של רשות המיסים לגבי מנכ"ל העמותה, יניב בן-דוד. נציגי רשות המיסים עדכנו את חברי ועדת הכספים, כי ממצאי הבדיקה שקיימו, עולה כי אין כל חשדות לפלילים או חקירות משטרה ביחס למנכ"ל העמותה וכי הם ממליצים לאשר לעמותה את ההטבה.
04/09/2017  |  עידן יוסף  |   חדשות
חברי ועדת הכספים, קואליציה ואופוזיציה, הביעו (יום ב', 4.9.17) התנגדות למיזוג אפשרי של בנק איגוד עם בנק מזרחי-טפחות. חברי הכנסת הביעו חשש שמיזוג כזה ייפגע בסיכויים שתתקיים תחרות בענף הבנקאות בשנים הקרובות וקראו למפקחת על הבנקים ולממונה על ההגבלים העסקיים, למנוע את מימושו.
ח"כ אורן חזן יועמד לדין על תקיפת עובד ציבור, העלבת עובד ציבור והתנהגות פסולה במקום ציבורי - הודיע (4.9.17) היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט. החוק מעניק כעת לחזן חודש לבקש מהכנסת לקבוע שיש לו חסינות, אך מהודעת סניגוריו עולה, כי אין בכוונתו לעשות זאת.
04/09/2017  |  איתמר לוין  |   חדשות
רשימות נוספות   /   כנסת 20  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   ממשלה 34  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   תקציב המדינה  /  מי ומי  
אריאל דורש לעלות להר: "אעתור נגד ראש הממשלה"  /  עידן יוסף
המחנה הציוני: לדחות מס הדירות ל-2019   /  אלעזר לוין
שנה"ל בפתח: 167 ילדי החינוך המיוחד ללא פתרון  /  מירב ארד
הלובי של ההיי-טק בכנסת   /  יהודה קונפורטס
חייבים חוק האוסר זנות  /  איילת שקד
פתרון יצירתי לעובדי המשק  /  רועי אורן
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי הוא הסוכן המדיני היעיל ביותר של אירן אף שאינו עושה זאת במודע ובמתכוון חלילה    הוא הסוכן הפוליטי של טראמפ נגד המפלגה הדמוקרטית במודע
צבי גיל
צבי גיל
האירוע היה משהו ומישהו, נכון יותר מי שהם, שאני מלווה במשך עשרות שנים    היו שם כל המי ומי מבין מקימיי הטלוויזיה הישראלית ומעצביה בשעתה היפה
מנחם רהט
מנחם רהט
כבר יש חרדים מתפכחים אשר מודים בפה מלא שטענות כמו ערך לימוד התורה, תורה מגנא ומצלא, החשש מחילון בצבא וכדומה, אינן מוסריות ומנוגדות לדעת גדולי הדור הקודם, שחייבו גיוסו של כל מי שאינ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il