גוגל גילתה לראשונה ראיות לכך שפעילים רוסיים ניצלו את פלטפורמות החברה בניסיון להתערב בבחירות לנשיאות ארה"ב ב-2016 - כך חושף (יום ב', 9.10.17) הושינגטון פוסט.
ענקית עמק הסיליקון גילתה כי עשרות אלפי דולרים הוצאו על-ידי סוכנים רוסיים במטרה להפיץ מידע שגוי בשירותים השונים של גוגל. בין השאר נעשה שימוש במנוע החיפוש של החברה, ביוטיוב, בג'ימייל ובחברת הפרסומות
דאבל קליק. Google מנהלת את עסקי הפרסום המקוון הגדול ביותר בעולם, ו- YouTube הוא אתר הווידאו המקוון הגדול ביותר בעולם.
הוושינגטון פוסט מדווח כי החשיפה של גוגל משמעותית גם בין היתר משום שהמודעות לא מומנו על-ידי גורמים רוסיים שאחראים לפרסום המודעות בפייסבוק - סימן לכך שייתכן שהמאמץ הרוסי להפיץ מידע שגוי שיזיק ל
הילרי קלינטון ויועיל ל
דונלד טראמפ גדול בהרבה ממה שחשבו עד כה.
גוגל דחתה בעבר טענות להתערבות רוסית בבחירות בארה"ב. בחודש שעבר, דוברת גוגל, אנדריאה פאוויל, אמרה ל"וושינגטון פוסט" כי "החברה עוקבת תמיד אחר הפרות או ניצול המדיניות שלנו, ולא ראינו שום עדות לסוג זה של לקמפיין שהתנהל באמצעות המודעות שלנו".
עם זאת, גוגל פתחה בחקירה בנושא, שכן הקונגרס הפעיל לחץ על חברות טכנולוגיה כדי לקבוע את השפעתה של רוסיה ברשתות החברתיות, בפרסום מקוון ובכלים דיגיטליים אחרים על הבחירות לנשיאות ב-2016.
האנשים המוערבים בחקירה ציינו כי החברה בוחנת קבוצה של מודעות בעלותן הכוללת המגיעה לכ-100 אלף דולר, וכי היא עדיין בודקת מי אחראי למימון המודעות. חלק מהמודעות שפורסמו בפייסבוק הביעו תמיכה בדונלד טראמפ, ברני ומועמדת הירוקים
ג'יל שטיין. נראה כי מודעות אחרות נועדו לטפח את הפילוג בחברה בארצות הברית על-ידי טיפוח רגשות שליליים נגד מהגרים ואיבה על-רקע גזעי. מפייסבוק נמסר כי מודעות אלו הגיעו רק ל-10 מיליון מתוך 210 מיליון המשתמשים בארה"ב שנכנסים לשירות מדי חודש.
לפחות חוקר חיצוני אחד ציין כי השפעת הדיסאינפורמציה הרוסית בפייסבוק הרבה יותר גדולה ממה שהחברה הכירה עד כה, ומקיפה מודעות בתשלום וכן פרסומים שפורסמו בדפי פייסבוק שבשליטת סוכנים רוסיים.
"חיפשנו גם מודעות שייתכן שמקורן ברוסיה - גם אלה עם סימנים חלשים מאוד לקשר רוסי ולא קשורות למאמץ מאורגן ידוע", כתבה פייסבוק בחודש שעבר. "זה היה חיפוש רחב, כולל, למשל, מודעות שנרכשו מחשבונות עם כתובות IP של ארה"ב, אבל עם השפה שנקבעה לרוסית - למרות שהן לא בהכרח הפרו כל מדיניות או חוק. בחלק זה של הסקירה שלנו, מצאנו שכ-50,000 דולר הוצאו על כ-2,200 מודעות בעלות פוטנציאל מבחינה פוליטית".
בינתיים, טוויטר הודיעה כי סגרה 201 חשבונות אינטרנט הקשורים לסוכנות המחקר האינטרנטית, וגילץה כי סגרה חשבון של אתר החדשות RT אשר קשור לקרמלין, אשר הוציא 274,101 דולר ב-2016 במסגרת פעילות בפלטפורמה. טוויטר לא ציינה כמה פעמים נעשה שיתוף לדיסאינפורמציה הרוסית. "החברה בוחנת את הנושא ומנסה למפות את היחסים בין חשבונות רוסיים לבין אנשי תקשורת ידועים כמו גם משפיעים הקשורים למסעות הפרסום של דונלד טראמפ ומועמדים אחרים", אמר אדם שמכיר את החקירה הפנימית בטוויטר.