ועדת המשנה לבטיחות בדרכים שבה והתכנסה (יום ב', 6.11.17) לדיון מעקב אחר הטיפול במעורבות אוטובוסים וכלי רכב כבדים בתאונות דרכים, וקידום השימוש בטכוגרף הדיגיטלי. היו"ר ח"כ
יעקב אשר פתח את הדיון והזכיר כי מדובר בישיבה ה-11 של ועדת המשנה, שמתכנסת לעיתים תכופות כדי להמשיך במאבק ליישום דוח השימוע הציבורי לבלימת הקטל בדרכים, שיזם יו"ר ועדת הכלכלה
איתן כבל. אשר ביקש לקבל פרטים על ההתקדמות במעבר לשימוש בטכוגרף הדיגיטלי והאם יש תאריך יעד לתחילת השימוש בו.
ח"כ
יעקב פרי הוסיף כי צריך לעשות כל שניתן במאבק בתאונות הדרכים, ואחד הדברים זה המעבר לשימוש בטכוגרף הדיגיטלי. "אני בספק אם נוכל לברך על המוגמר, אבל צריך לבצע מעקב", אמר.: זה קצת מוזר שמדינת היי-טק כמו ישראל לא יכולה להצדיק את המיתוג שלה ולעבור מטכוגרף אנלוגי לדיגיטלי במהירות".
יו"ר מועצת המובילים והמסיעים, גבי בן-הרוש, טען גם הוא כי חוץ מישיבות ומסיכומי דיונים אין שום התקדמות. לדבריו, המשאיות מגיעות לישראל כשהטכוגרף הדיגיטלי כבר מותקן בהן, ובארץ הוא מוחלף בטכוגרף האנלוגי עם הדיסקית. "אם המשטרה תדע לעשות אכיפה לא צריכה להיות בעיה", אמר. בן-הרוש טען עוד כי כיום אין לנהגים חניונים למנוחה, כך שאם הטכוגרף מצפצף בגלל שהנהג השלים 8 שעות נהיגה רצופות אין לו איפה לעצור למנוחה. הוא הוסיף כי גם במקרה של נקר בגלגל אין בישראל שוליים ראויים שמאפשרים החלפת צמיג.
בן-הרוש אף ציין כי התקנה המגבילה את שעות הנהיגה סותרת את חוק שעות עבודה ומנוחה. נציג משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים,
מאיר דוד, אישר את הדברים ואמר כי תקנה 168, המאפשרת 7 שעות מנוחה בין משמרת למשמרת, סותרת את חוק שעות עבודה ומנוחה המחייב 8 שעות מנוחה. פלור אמר בתגובה כי הוא שומע על כך בפעם הראשונה ושאל את דוד האם הוא בדק מה המשמעות של דבר כזה, דוד השיב: "לא בדקתי את המשמעות, אבל לא יכול להיות שתקנה תסתור חוק". נציג משרד המשפטים, דרור וגשל, קרא לדוד לפנות בעניין למשרד המשפטים ואמר: "זה שננהל את הדיון כאן לא יוסיף כבוד לממשלה".
סמנכ"ל בכיר תנועה ב
משרד התחבורה, אבנר פלור, אמר כי אחד הנושאים החשובים במעבר לטכוגרף דיגיטלי הוא לאפשר נהיגה בינלאומית. לדבריו, לשם כך יתקיים בעוד כשבועיים דיון של נציגי משרד התחבורה עם נציגי ישראל באו"ם, כדי שאפשר יהיה לחתום על אמנה בינלאומית בעניין ולקדם את תיקוני החקיקה הדרושים. הוא הוסיף כי תיקון תקנות התעבורה בעניין נמצא כעת בשלבי טיפול במשרד המשפטים, וכי משרד התחבורה יבקש לזרז את התהליך. פרי הגיב כי התחושה שלו היא שהדברים נסחבים. "אני מכיר את הביורוקרטיה עם
האיחוד האירופי. אנחנו מדברים פה על משהו שאמור להציל חיים וזה נשמע כבד וכמעט חסר סיכוי", אמר. היו"ר אשר שמר על אופטימיות ואמר כי ההתקדמות עד עכשיו היא בהתאם ללוח הזמנים.
הטכוגרף הדיגיטלי אינו מזהה תקינה ישראלית
קצין הבטיחות בתעבורה שמעון לוקמן אמר כי הבעיה היא שבישראל נהג רכב כבד לא נחשב למקצוע. הוא הוסיף כי לא ברור מדוע צריך לתקן תקנות וחקיקה כדי להסדיר שימוש בטכוגרף דיגיטלי, ולא ברור למה צריך לבצע התאמה לתקינה אירופית. "איזה משאיות נוסעות מישראל לאירופה? מה זה קורה על בסיס יומי? למה צריך תקינה אירופית? באירופה משתמשים בטכוגרף הדיגיטלי משנת 2006 והגיע הזמן שגם אנחנו נתקדם", אמר.
היו"ר אשר ביקש לדעת האם יש תוכנית לאומית להוספת מקומות חניה להתרעננות לנהגי משאיות, ומנהלת אגף הנדסת תנועה במשרד התחבורה, חן כהן, אמרה כי יש לכך התייחסות במסגרת תמ"א 42 שעדיין בתכנון. אשר ביקש להיפגש עם מינהל התכנון במשרד האוצר, יחד עם אנשי התכנון של משרד התחבורה, כדי לראות איך מטמיעים את החניונים בתוכנית.
מנהל אגף תיאום גורמי חוץ ברשות הלאומית לבטיחות בדרכים, מאיר אלרם, אמר כי מתחילת השנה נרשמה ירידה קלה במעורבות רכב כבד ומשאיות בתאונות דרכים, אך באוקטובר נעצרה הירידה וחזרנו לרמה המוכרת לפיה ב-27% מהתאונות הקטלניות מעורבים אוטובוסים או משאיות. "כנראה שגם ב-2017 יהרגו כ-100 בני אדם כתוצאה מתאונות בהן מעורבים אוטובוס או משאית", אמר. הוא הוסיף כי מנכ"ל הרשות, רחל טבת ויזל, פנתה למנכ"ל נתיבי ישראל,
ניסים פרץ, לתת מענה לנושא השוליים ומפרצי החרום. באשר לטכוגרף הדיגיטלי, אמר אלרם כי הוא מקווה שהדברים יבשילו מהר.
היו"ר אשר סיכם את הישיבה ואמר כי הוא מצפה לקבל ממשרד התחבורה דיווח בעוד כשבועיים על ההתקדמות לאחר הפגישה עם נציגי משרד החוץ באו"ם. כמו-כן דרש אשר התייחסות לסתירה בין תקנות התעבורה לחוק שעות עבודה ומנוחה והזכיר כי ביקש לקבוע פגישה עם מינהל התכנון באשר לתמ"א 42.