סמנכ"ל הפיתוח של
רכבת ישראל, ראובן קוגן, אומר (יום ג', 28.11.17) כי המסילה הרביעית באיילון תפתור את הבעיה הקיימת כיום, כאשר בשלוש המסילות מוגבלת התנועה ל-4 רכבות בשעה בלבד. לדבריו, במהלך דיון בוועדת המשנה לתחבורה ציבורית, משך הביצוע של מיזם המסילה הרביעית יימשך כחמש-שש שנים. באשר לעבודות בסוף השבוע הוא הבהיר כי אם העבודות תבוצענה בימי חול זה יאריך את משך הזמן פי 7.
מנכ"ל בית הספר החקלאי מקווה ישראל, ראובן צפריר, אמר בדיון כי בית הספר שמר על האדמות אותן מבקשת הרכבת 147 שנה, והוויכוח הוא לא על כסף. "אנחנו לא רוצים להיות חסם אבל יש גבול עד כמה אנחנו מסוגלים לוותר על עקרונותינו בתור אנשי אדמה". בישיבה התברר כי הוויכוח הוא על 60 דונם שיוחזרו לבית הספר, אך צפריר ציין כי 60 הדונמים האלה הם חלק מעוד עשרות דונמים שנלקחו ויילקחו מבית הספר. סגנית ראש מינהל נתיבי ישראל ב
משרד התחבורה, הילה חדד, אמרה: "אנחנו לא מצליחים לסגור הסכם עקרונות שיאפשר להתחיל בעבודות הניקוז, וככל שהחורף יתקדם, הדבר ידחה את תחילת העבודות בעוד שנה".
סדר עדיפות נכון של הרכבת
מקס מורוגובסקי, רכז תחום רכבות בארגון תחבורה בדרך שלנו, המליץ להפנות את המשאבים לנושא הזה אף במחיר של איחור פתיחת קווים חדשים לצפון ולדרום. "אנו שבעי רצון מכך שרכבת ישראל אימצה סדר עדיפות לחישמול כך שמסילות פרבריות יחושמלו קודם למסילות ארוכות". הוא הציע להשמיש את הקטע בין מחלף קסם ללוד במסילה המזרחית בתור קטע גיבוי, ולהפעיל בו רכבות קבועות בלו"ז. מנכ"ל ארגון 15 דקות, גיל יעקב, אמר כי מפתיע שהמיזם נמצא בות"ל, שאמורה הייתה להיות מסלול לתכנון מהיר, כבר 10 שנים.
ועדת המשנה תפנה לשר התחבורה על-מנת שיפעיל את סמכותו ויפנה לשרי החינוך, התרבות, הפנים והחקלאות כדי לבקש מהם להתחיל בהליך של הגדרת חלק משטחי מקווה ישראל כשטחי דרך, שיוחזרו לבית הספר לאחר סיום העבודות. היא מבקשת ממשרד התחבורה להציג בפניה, בתוך 3 חודשים, מתווה חלופי להקלה על העומס עד שהמסילה הרביעית תהייה במקום. כמו-כן דרשה מהרכבת להעביר לוועדת המשנה כל דיווח על עיכוב שקורה כתוצאה מכך שלא ניתן לבצע עבודות חיוניות.