|   15:07:40
דלג
  עוזי בנזימן  
עורך העין השביעית
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין

בריא כמו שור

העיתונים מזמינים את הציבור חזרה אל הבורסה סמדר שיר מצדיקה את כותרות האימה וערוץ 10 מתפלח לאולפן של ידיעות אחרונות
27/07/2009  |   עוזי בנזימן   |   מאמרים   |   העין השביעית   |   תגובות
הבורסה חוגגת

   רשימות קודמות
  "החברה לישראל" מול הציבור בישראל
  טומנים את הראש בחול
  היום שהיה
  טומנים מלכודת
  המציאות על-פי קרונקייט

חזרו נא, והביאו עמכם את ארנקיכם

הכלכלה שוב כובשת כותרות בעיתונים, אך הבוקר, לשם שינוי, הבשורה חיובית. "הבורסה חוגגת", מכריזות הכותרות הראשיות של ידיעות אחרונות ומעריב, וזאת לאחר עלייה ניכרת במדד המניות של תל אביב, שהגיע אתמול, בתום יום העסקים, לרמות המזכירות את אלו של ספטמבר 2008, לפני קריסת בנק ההשקעות ליהמן ברדרס.

הבורסה חוגגת, ומשכיחה מעצמה את ימיה האפלים. ומה באשר למדורי הכלכלה והפרשנים? עד לאחרונה עוד ניתן היה למצוא שם קולות הכאה על חטא על שלא הזהירו די מפני בועת האשראי העולמית, ולהבדיל, קולות של טפיחה על שכם מצד אלה שהזהירו כראוי, אבל משום מה אף אחד לא הקשיב. הבוקר העלייה בבורסה מתקבלת בתשואות סוערות, עם רמות שונות של הסתייגות ואזהרות.

"תל אביב מתאוששת מהר יותר מארה"ב ואירופה", קוראת הכותרת הראשית של "דה-מרקר", אך בכותרת המשנה נשאלת השאלה שמא מדובר "בבועה שתתפוצץ". גם שני מאמרי הפרשנות, שתמציתם מודפסת על שער העיתון, מכילים תוכן המצנן את ההתלהבות.

רותם שטרקמן כותב כי "נראה כאילו במחירי המניות בבורסה מתומחרים כל התרחישים החיוביים, ובעיקר שינוי המגמה בכלכלה העולמית. הבעיה היא ששום תרחיש שלילי לא הובא בחשבון". איתן אבריאל, בטור הנושא את הכותרת "בדרך לבועה?", זהיר עוד יותר. "רוב פעילי השוק", כותב אבריאל, "קבעו אתמול כי הנתונים הכלכליים של קצב הצמיחה, התעסוקה ורווחיות החברות אינם מצדיקים עליות כה חדות, ושריבית אפסית היא אכן מתכון לתנאים בועתיים". אבריאל גם מספק הסבר מדוע "פעילי השוק" מאפשרים לבועה לצמוח: "אותם מקצוענים לא אוהבים את מה שהם רואים, אבל לא מוכנים לפעול נגד המגמה. 'יש היום מומנטום של עליות, ועבור רבים כל ירידה היא הזדמנות לקנות בזול לקראת המשך העלייה. השוק רוצה לעלות, ובשוק כזה אסור ללכת נגד מגמה - כי היא תרמוס אותך'".

זהירות מסוימת ניתן למצוא גם ב"כלכליסט". הכותרת הראשית אומנם קוראת בהתלהבות "למעלה!", אך בגוף הסקירה על העלייה בבורסה [הדר רז] וכן בכותרות המשנה לידיעה מצוטטות הסתייגויות של בכירים בשוק ההון ("המשבר עוד כאן"; "המשבר עוד לא נגמר, גם אם הכיוון נראה חיובי").

מעריב הוא העיתון היחיד המקדיש לנושא כפולת עמודים בקונטרס החדשות. בטור פרשנות הנושא את הכותרת "מהיסטריה לאופוריה" כותב רפי רוזנפלד כי הבורסה שוב "מתקרבת לשיאה". במוסף "עסקים" של העיתון מזכיר הדר חורש שלל סיבות שבעטיין אין להתרגש יתר על המידה מהזינוק האחרון בבורסה.

ב"גלובס", לעומת זאת, קשה למצוא דברי אזהרה והסתייגויות מובלטים. להפך. הכותרת הראשית של העיתון, "חגיגה בבורסה", משקפת את האווירה בעיתון. הכותרת מלווה בכותרת משנה אופטימית לא פחות, ובקריקטורה נוספת מתוך סדרה אינסופית של קריקטורות המתפרסמות דרך קבע ב"גלובס" ומוקדשות לתיאור מערכת יחסים סדיסטית בין שור לדוב. השור, כזכור, מסמל שוק מניות עולה, הדוב את השוק היורד. לאחר חודשים ארוכים של קריקטורות שבהן התעלל הדוב בשור, היכה אותו שוק על ירך והשפיל אותו בכל דרך שניתן להעלות על הדעת, נראה הבוקר השור מכניס אגרוף היישר בסנטרו של הדוב, וזה, מעוצמת הפגיעה, מופל ארצה (זהו סממן הילדותיות הבולט ביותר בעיתון, שבדרך כלל מקפיד על חזות רצינית, והוא משום מה מופיע דווקא בהקשר הרה הגורל של מדד המניות).

כותרת מוסף "שוק ההון" של העיתון שואלת "היה משבר?", ואף שלכולם ברור שהתשובה חיובית, המסקנה המתבקשת היא כי הדגש בשאלה הוא על התיבה "היה". כלומר, המשבר היה ואיננו עוד. במדור "ניתוח טכני" מציין זיו סגל (תוארו: A level 2 Charted Market Technician) כי "מרבית האינדיקטורים, אם כי לא כולם, תומכים בהמשך עלייה של תל אביב 25". ורד דר, הכלכלנית והאסטרטגית הראשית של פסגות בית-השקעות, מעלה בטור פרשנות משלה כמה סיבות לפקפק בתחזיות האופטימיות, אבל טורה מתפרסם תחת הכותרת "רווחים. זה מה שהולך עכשיו".

הדגשנו לעיל את דברי ההסתייגות בסיקור העיתונות את העלייה הבורסאית, אבל אף שאלה אכן מופיעים בטורי הפרשנות של העיתונות הכלכלית הבוקר, ובכמה מהמקרים גם בכותרות משנה לידיעות על הנעשה בבורסה, מרבית הציבור, שלא יקרא לעומק את מדורי הכלכלה, יושפע בעיקר מהכותרות הראשיות בעיתונים ידיעות אחרונות ומעריב. אלה מזמינות אותו בקול גדול להשקיע מחדש את כספו במניות. לא צריך להיות A level 2 Charted Market Technician כדי להגיע למסקנה שעבור מי שאינו מתמצא ברזי שוק ההון, זו כנראה השעה הנכונה לבצע מהלך הפוך בתכלית.

סמדר שיר שומרת על ילדי הגן

הקריקטורה המשולבת הבוקר במדור הדעות של מעריב [מושיק] מציגה אב הפונה אל בנו במשפט "אמרתי לך מיליון פעם מתוקי, אין דבר כזה מפלצות". תוך כדי דברי ההרגעה, יושב האב ומעיין בעיתון שבו הכותרות "אב רצח את בתו", "אם הרעיבה את בנה", "אם הטביעה את בנה", "אב התעלל בילדיו" ו"גננת הרביצה".

הפער בין גוננות על ילדים מפני זוועות העולם ובין תעשיית האימה של התקשורת עולה גם ממאמר הדעה של סמדר שיר, המתפרסם הבוקר בידיעות אחרונות. פתרון אפשרי אחד לפער הזה הוא ניסיון לצמצם, או לפחות למתן, את הטון בסיקור מעשי זוועה פליליים הקשורים בילדים. שיר ממליצה לנסות דרך אחרת - לספר לילדים קטנים על הזוועות המתרחשות סביבם.

"למרות שהיינו רוצים לגדל את ילדינו בקופסת צמר גפן ולטעת בהם את התחושה שהעולם יפה ונפלא", כותבת שיר, "אין שום דרך להסתיר מהם את המציאות השחורה". לדבריה, "אפשר לחסוך מהילדים את הפרטים המדויקים שעלולים לטעת בהם חרדה. אין צורך להביא לידיעתם את הטכניקה שבה נקט האב", אבל עם זאת, "הילדים חייבים לדעת שזה קרה, שזה קורה". לטענת שיר, אם יספרו הורים לילדיהם על מקרי רצח והתעללות של הורים אחרים בילדיהם, יידעו הילדים שמותר להם להתריע ולהביע חששות, ואז, אולי, יימנעו מקרי התעללות ורצח עתידיים.

בינתיים, במסגרת סיקור פרשת הרצח האחרונה, מגישים בידיעות אחרונות ערן נבון ואיתן גליקמן פרופיל של האב החשוד ברצח. הפרופיל נפתח במשפט הרב-משמעי "אסף גולדרינג אהב לשחק פינג-פונג", ובהמשך מצוין כי גולדרינג היה רשום בעבר בסוכנות דוגמנות, רקד סלסה ולמד קונדיטוריה. אתמול פורסם כי היה סרבן מצפון. היום אין זכר לפרט זה בפרופיל.

ענייני תקשורת

צבי זרחיה ואופיר בר-זהר מדווחים הבוקר (בעמודי הארץ, לא "דה-מרקר", ככל הנראה מפאת השעה המאוחרת שבה קיבלו את המידע) כי משבר ערוץ 10 מתקרב לפתרונו. מדיווחם עולה שמתגבשת פשרה שלפיה הערוץ יעביר חמישה מיליון שקלים במזומן כעת, וסכום דומה עד סוף השנה. דיווח זה מוריד מעט מהרלוונטיות, אבל לא מהעניין שיש בכתבה מאת גילי איזיקוביץ במוסף "גלריה" של העיתון על ההשלכות האפשריות של יציאת ערוץ 10 למכרז חדש, הן בנוגע לעובדים והן בנוגע לשוק התקשורת בכלל.

אתמול קבל רביב דרוקר בבלוג שלו על כך שבידיעות אחרונות לא מסקרים את מאבק ההישרדות של זכיינית ערוץ 10 (ושב"העין השביעית" לא מתייחסים לכך). יש מידה של צדק בדבריו. העיתון אכן נקט עמדה שלילית עקבית ביחס לערוץ 10, ומיעט לסקר את המשבר האחרון בהשוואה לעיתונים אחרים. מצד שני, למה לא להסתכל על הצד החיובי?

הבוקר, במוסף "ממון" של העיתון, מתפרסמת כתבה על ערוץ 10 מאת נופר סיני. ראו איזה כוח יש לבלוג. דרוקר לא היה צריך להתפרץ למערכת העיתון ולהכריח את העורכים להתייחס למשבר שבו נמצא הערוץ, כפי שהתפרצו נציגי היוצרים לאולפן החדשות של ערוץ 10 כדי להתלונן בשידור חי על תת-סיקור המאבק שלהם. די היה בכתיבת דעתו. ואולי תרמה לכך גם ההחלטה להימנע מחרם המודעות על ידיעות אחרונות ולפרסם שם אתמול על-פני עמוד שלם מודעה מטעם הערוץ ועובדיו. מכל מקום, הכתבה מאת סיני היא סיכום לא ארוך במיוחד של המשבר והסיבות המרכזיות לו. הכתבה אינה מאמצת, בלשון המעטה, את נקודת המבט של הערוץ, ואין בה כל התייחסות לעובדים שיאבדו את פרנסתם במקרה שיוחלט לצאת למכרז חדש.

ב"כלכליסט" מדווח [סוכנויות הידיעות] כי ראש ממשלת רוסיה, יחד עם נציגי חברות תקשורת וטלפונייה, פועלים בימים אלה להגביל את פריסת שירותי הטלפונייה האינטרנטית. הסיבות: פגיעה ברווחי חברות רוסיות לטובת רווחי חברות חוץ ואי-היכולת לנטר את השיחות ולפקח על תוכנן.

לי-אור אברבך מדווח במוסף "המגזין" של מעריב כי מנכ"ל רשות השידור החליט שבמהלך ט' באב לא ישודרו בערוץ משחים מאליפות העולם בשחייה.

עוד בנושא:



שלוש הערות

1. מדור המחשבים באתר Ynet עוקב מקרוב, בעקביות ראויה להערכה, אחר הצעת החוק להקים מאגר מידע ביומטרי של כל אוכלוסיית ישראל. בעיתונות המודפסת, לעומת זאת, הסיקור ספורדי במקרה הטוב. הבוקר, לאחר שבועות ארוכים של התעלמות כמעט מוחלטת, מופיעות שלוש כתבות על הצעת החוק בעיתונים.

ב"ישראל היום" מדווחים עדנה אדטו וגדעון אלון כי ההצבעה על החוק בקריאה שנייה ושלישית נדחתה לעת עתה. דן מרגלית ומרדכי גילת מביעים את עמדתם באשר להצעת החוק, הראשון בעד והשני נגד. ב"כלכליסט" מתפרסמת בדיקה שערכו אסף גלעד ורוני שני, שבחנה מי ייצאו הנשכרים הגדולים במקרה שהחוק יעבור וכ-270 מיליון שקלים יוזרמו למימושו. בין החברות שמוזכרות בכתבה זו גם OTI, שיחסיה עם ח"כ מאיר שטרית, יוזם החוק והדוחף העיקרי למימושו, עמדו במרכז פוסט שכתב הבלוגר אפי פוקס. הפוסט התפרסם לפני שלושה ימים באתר "חורים ברשת". אתמול הוסר לאחר שמפעיל האתר, גל מור, קיבל איום בתביעה מאשתו של שטרית. בחלק ב' של הארץ סוקר יובל אזולאי בהרחבה את המחלוקת סביב החוק.

2. "למרות צו איסור הפרסום: החרדים יודעים איפה הילד", קוראת כותרת ידיעה בהארץ [יהונתן ליס, דן אבן וחיים לוינסון]. על-פי הדיווח, הילד שעל-פי החשד הורעב על-ידי אמו "הועבר אתמול מבית-החולים הדסה עין-כרם למקום אחר, ששמו נאסר לפרסום". למרות זאת, מצוין בידיעה, "צו איסור הפרסום על המקום בו שוהה הילד לא מטריד את הציבור החרדי, שם כבר יודעים את שם המקום בו הוא נמצא. מני גרא, מאתר האינטרנט 'חרדים', הסביר אתמול כי בציבור החרדי 'אין סודות'".

אם יש בכל זאת חרדי שלא ידע היכן נמצא הילד, הוא מוזמן לרכוש הבוקר את עיתון מעריב. שם מופיעה ידיעה תחת כותרת המגלה את שם המקום שאליו הועבר הילד, ובגוף הידיעה [רוני מלול ואילן מציק] אף ניתן תיאור מפורט כי "הוא שוכן בחדר צדדי בסוף המסדרון של אחת מהמחלקות הפנימיות של בית-החולים [...] שבמתחם [...], כשאת דלתו מכסה פרגוד".

3. "היום: חוק מופז מגיע לכנסת; אופטימיות זהירה בקואליציה", כך קוראת הבוקר כותרת ב"ישראל היום". לא רק הקואליציה זהירה יותר לאחר המפלה שספגה בשבוע שעבר בניסיון להעביר את הרפורמה במינהל מקרקעי ישראל, גם "ישראל היום" זהיר יותר, לאחר שביום רביעי קראה כותרת בעיתון זה כי "הרפורמה בקרקעות המדינה צפויה לעבור היום ברוב גדול".

פורסם במקור: אתר העין השביעית
תאריך:  27/07/2009   |   עודכן:  27/07/2009
אורן פרסיקו
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
בריא כמו שור
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
לעתונאי אורן
27/07/09 16:56
פורום: העין השביעית כתוב הודעה
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עכשיו זה רשמי, הקיץ כבר כאן. לא די שהטמפרטורות עולות והלחות מעיקה, יש גם חופש גדול עם הרבה שעות מתות של שעמום ו...זלילות. זה הזמן לעמוד על המשמר ולדאוג לתזונה בריאה ומאוזנת.
27/07/2009  |  שרית עטיה-שמואלי  |   מאמרים
שנים נלחמים הנכים בתעסוקה המוגנת, זו המשלמת לנכים שכר זעום. במלחמה הזאת הצליחו, במאבק קשה, לגרום לכך שתופיע אופציה אחרת... תעסוקה נתמכת - תעסוקה בשוק הפרטי בה הנכה מועסק על-ידי מעסיק בשוק החופשי ומקבל תמיכה על-פי צורך ובסופו של יום משתלב באופן ראוי ושוויוני, והנה באה ההצעה החדשה של התמ"ת ומקרבת את התעסוקה הנתמכת לתעסוקה המוגנת.
27/07/2009  |  קובי כהן  |   מאמרים
לא הגיע הזמן לרפורמה? הרי במינהל מקרקעי ישראל (ממ"י) יש ביורוקרטיה איומה. המינהל נטפל לחייו של כל אזרח שרוצה לסגור מרפסת...
27/07/2009  |  איתמר כהן  |   מאמרים
לפני חודשים ספורים יצא לאור ספרם של כריסטופר סרף וויקטור נבסקי "דבר המומחים - תחזיות שלא בדיוק התגשמו" (תרגום: אלכס דורון). הספר מורכב מאוסף טעויות, דברי הבל, תחזיות ויומרות שיצאו מפיהם של גדולי המומחים, הפוליטיקאים, המדענים, המצביאים - כולם מהידועים בתחומם - כך המבקר הספרותי של עיתון הארץ. ראוי גם ראוי לקרוא את הספר, ולו משום שגם אצלנו "מומחים" מדיניים וביטחוניים, מאז קום המדינה ועד היום, נפלו קורבן לאמונותיהם.
27/07/2009  |  ד"ר צ'לו רוזנברג  |   מאמרים
כל מי ששמע אותו או קרא את הגיגיו, לא יכול שלא להתפעל מהחינוך הטוב שקיבל בבית. את האבא הציבור לא מכיר, את האימא שולמית אלוני כולנו מכירים. נמרוד אלוני. פרופסור אלוני בשבילכם, הבן של צרת החינוך בממשלת רבין (מי שתמכה בגירוש 400 חמאסניקים ללבנון, ואחר-כך בכתה), הוא המחנך האליטיסטי שגדל על הערך "כל בני האדם שווים - גם אלה שלא שווים".
27/07/2009  |  נרי אבנרי  |   מאמרים
רש"י אוף דה-רקורד  /  אורן פרסיקו
על יתרונות התחרות העיתונאית  /  אורן פרסיקו
"החברה לישראל" מול הציבור בישראל  /  אורן פרסיקו
טומנים את הראש בחול  /  אורן פרסיקו
היום שהיה  /  אורן פרסיקו
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
עידן יוסף
עידן יוסף
כ-900 אלף כרטיסי רב-קו עם יתרות בשווי עשרות מיליוני שקלים יופקעו מהציבור ויגיעו לאוצר המדינה    משרד התחבורה טוען שהמצב הנוכחי מקשה עליו טכנולוגית, אך בפועל "תורם" את כספי הנוסעים ל...
צבי גיל
צבי גיל
האירוע היה משהו ומישהו, נכון יותר מי שהם, שאני מלווה במשך עשרות שנים    היו שם כל המי ומי מבין מקימיי הטלוויזיה הישראלית ומעצביה בשעתה היפה
דן מרגלית
דן מרגלית
בעצם מדוע שהח"כים לא יאשרו לעצמם פגרה? אבל לא סתם אלא ללא מגבלת זמן, לכו לפגרה, לכו ואל תשובו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il