מליאת הכנסת אישרה את מינויו של חבר הכנסת
יעקב ליצמן לסגן שר. זאת לאחר שקודם לכן אישרה בקריאות שנייה ושלישית את הצעת חוק-יסוד: הממשלה (תיקון מס' 6) (אצילת סמכות לסגן שר). להצעה, לה נדרש רוב של 61 ח"כים, זכתה לרוב של 62 ח"כים מול 38 מתנגדים. מינויו אושר גם בישיבת ממשלה מיוחדת שנתכנסה לצורך כך.
ליצמן אמר עם מינויו: "עזבתי בכל הכוח, ואני חוזר בכל הכוח. יש לי הרבה לתקן מהנזק שעשתה השרה הקודמת (
יעל גרמן, ע.י.)". מבקריו של ליצמן עקצו אותו ופרסמו הודעה בשמו כביכול, בה נכתב בין היתר: בעיניי, העיסוק בתחום הבריאות הוא בעל ערך גדול שיש בו הצלת חיים ופיקוח נפש, באופן יומיומי, וכידוע פיקוח נפש דוחה שבת. אני חוזר לשרת את הציבור במשרה מלאה, כפי שסיכמתי עם ראש הממשלה כבר עם התפטרותי. אני עושה זאת בתחושת שליחות ובראש מורם כמי שמציית אך ורק לגדולי ישראל".
למרות שסיעות האופוזיציה הגישו עשרות הסתייגויות להצעה, מיד כאשר סיים יו"ר ועדת חוקה ח"כ
ניסן סלומינסקי להציג את ההצעה, הודיעו סיעות האופוזיציה שהם מסירות את כל ההסתייגויות ובקשות רשות הדיבור, ומבקשות לעבור להצבעה באופן מיידי מבלי לקיים דיון כלל, על-מנת לתפוס את הקואליציה לא מוכנה, בזמן שחלק מחברי הכנסת של
הבית היהודי נמצאים בהלוויה בחוות גלעד של הרב רזיאל שבח, שנרצח בפיגוע אמש.
ח"כ אורלי לוי אבקסיס ביקשה בכל זאת לנמק את ההסתייגויות שהגישה להצעה ואמרה לחברי האופוזיציה: "הבהרתי מעל כל ספק שאני לא חיילת לא של הקואליציה ולא שם האופוזיציה. מאחר שאני לא חלק משום סיעה שלכם וגם לא ראה עין בעין את ההתנהלות שלכם, מן הראוי שלא תדברו בשמי. אני עצמאית ורק אני יכולה להודיע אם אני מסירה את רשות הדיבור שלי. לגופו של עניין, תכף יש תקציב בפתח ואנחנו לא יכולים להשאיר את משרד הבריאות בלי מישהו עם כוח פוליטי משמעותי שילחם למען תקציבים למשרד הבריאות".
בתגובה למהלך של האופוזיציה, הודיעו השרים
יריב לוין ו
איילת שקד כי הצעות חוק של ח"כים מן האופוזיציה לא יידונו בוועדת השרים לענייני חקיקה משום שלדבריהם נשברו הכלים. מרכז האופוזיציה, ח"כ
יואל חסון, טען להגנתו כי כלל לא ידע שהח"כים בלוויה ולו היה יודע היה נמנע מכך. מנגד, אמר השר לוין כי חלון אפילו צייץ מחדש ציוץ של הכתבת דפנה ליאל על כך שהח"כים בלוויה.
חסון מסר: "הודעת השרים היא ניצול ציני של אירוע טרור טרגי למטרותיה הפוליטיים של הקואליציה. השרה שקד הודיעה כבר לפני שבועיים שיש בכוונתה למנוע כל דיון בהצעות חוק של האופוזיציה. זה לא מרתיע ולא מפחיד אותנו. זו רק הוכחה נוספת לכך שהקואליציה איבדה את מחויבותה לכללי הדמוקרטיה הבסיסיים - הממשלה מנסה להגביל את פעולותיה של האופוזיציה באמצעים לא דמוקרטים".
החוק שהתקבל מאפשר להאציל סמכויות סטטוטוריות הנתונות לשר לידי סגן שר במשרד שראש הממשלה מכהן בו כשר, למעט האצלת סמכויות להתקנת תקנות וצווים הנובעים מהיותו שר. התיקון לא ישנה את המצב הקיים לפיו סגן שר לא יכול להשתתף בהצבעות ובהחלטות ממשלה או להיות חבר בוועדת שרים. השר יוכל לחזור ולבטל את האצילה בכל עת.
סעיף 33 לחוק יסוד: הממשלה שעניינו "
אצילת סמכויות", קובע כי שר רשאי לאצול סמכות הנתונה לו על-פי חוק, סמכות שהועברה לו על-פי סעיף חוק היסוד, או סמכות שהממשלה אצלה לו אם הסמיכה אותו לכך, לידי עובד ציבור. זאת, למעט סמכות להתקין תקנות. בהנחיית היועץ המשפטי לממשלה נקבע כי סגן שר אינו בגדר "עובד ציבור" ולכן במצב המשפטי הקיים, שר אינו רשאי לאצול מסמכויותיו הסטטוטוריות לסגן שר.
יו"ר ועדת חוקה ח"כ ניסן סלומינסקי הציג את ההצעה במליאה ואמר: "חשוב להדגיש כי למרות שהתיקון המוצע מבקש להרחיב את טווח סמכויותיו של סגן שר, אין הוא משנה את המבנה המשטרי היסודי שקבוע בחוק יסוד הממשלה, ולפיו אין סטטוס של "סגן שר במעמד של שר". כפי שנקבע בחוק יסוד הממשלה, סגן השר אינו ממונה על משרד. הוא אינו "בעל הבית" במשרד, אלא מסייע בידו של השר, בשם השר ובמסגרת העניינים שהשר מסר לידיו. האפשרות להאציל סמכויות סטטוטוריות מן השר לסגן השר, מרחיבה את אפשרויות הפעולה של סגן השר במשרד, אבל אינה משנה את המבנה הבסיסי בהקשר זה".