|
זו אינה אפליה [צילום: תומר נויברג, פלאש 90]
|
|
|
|
|
60 קברניטים בחברת אל-על יספגו ירידה בשכרם משום שעברו את גיל 65, והתקנות הבינלאומיות אוסרות עליהם להמשיך להיות קברניטים פעילים. זו משמעות פסק דינו של בית הדין הארצי לעבודה.
השופטת
לאה גליקסמן קבעה (14.1.18), כי שכרם של הקברניטים הוותיקים יופחת לזה של קצין ראשון - התפקיד שהם רשאים למלא בפועל, לצידם של קברניטים אחרים. אין המדובר בהפליה מחמת גיל, אלא במגבלה חוקית שהן החברה והןה הטייסים כפופים לה. אין מקום לחייב את אל-על לשלם לקברניטים תמורת עבודה שאינם מבצעים ולשאת למעשה בעלויות שכר כפולות - שלהם ושל הקברניטים בפועל, אומרת גליקסמן.
גליקסמן מציינת, כי הדברים נכונים ביתר שאת משום שאין המדובר בטייס או שניים, אלא בעשרות טייסים שמספרם הולך ועולה: מתשעה בשנת 2011 ל-60 בשנת 2017. ניתן לדרוש ממעסיק לספוג עלויות כספיות כדי לשמור על השוויון, אך הללו צריכות להיות סבירות ומידתיות. עוד היא מעירה, כי בית הדין הגיע למסקנות דומות במקרים אחרים בהם לא יכלו טייסים באל-על למלא את תפקידם בשל נסיבות חיצוניות.
בהמשך פסק הדין קובעת גליקסמן, כי אין מקום שבית הדין יתערב בהסכם הקיבוצי משנת 2008, בו נקבעה הפחתת שכרם של הקברניטים הוותיקים. התערבות שכזאת שמורה למקרים נדירים בלבד, בהם הוראות ההסכם סותרות הוראות חוק או עקרונות יסוד. ברגע בו נקבע שההסכם בנוגע לקברניטים אינו מהווה אפליה - אין להתערב בו.
גליקסמן קיבלה את ערעורה של אל-על בעניינו של הקברניט מיכאל כץ, הפכה את פסק דינו של בית הדין בתל אביב וקבעה שהחברה אינה חייבת לשלם לו שכר של קברניט למרות שאינו מבצע את התפקיד בשל גילו. הנשיא
יגאל פליטמן, השופט
משה טוינה ונציגות הציבור חיה שחר ואסתר דומיניסיני הסכימו עם גליקמן. את אל-על ייצגו עוה"ד אפרת בירן ויעל רובינשטיין, ואת כץ - עוה"ד גל גורודיסקי ורעות ברנר-כהן.