|   15:07:40
דלג
  עומר כרמון  
עיתונאי עיתונות זהב בע"מ
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל

דוח בצלם לחודש ינואר:

חמישה פלשתינים נורו למוות ללא הצדקה

ארגון בצלם: "הירי בפלג הגוף העליון במהלך עימותים והפגנות שכללו יידוי אבנים, נעשה מבלי שהנפגעים סיכנו את חייהם של החיילים או של אדם כלשהו"
08/02/2018  |   עומר כרמון   |   חדשות   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות
הפגנה בחברון [צילום: ויסאם השלמון/פלאש 90]

דוח של ארגון בצלם טוען כי בחודש ינואר "חיילי צה"ל ירו למוות בחמישה פלשתינים ללא כל הצדקה - שלושה נורו בראשם".

"הירי בפלג הגוף העליון של ששת הפלשתינים, במהלך עימותים והפגנות שכללו יידוי אבנים, נעשה מבלי שהם סיכנו את חייהם של החיילים או של אדם כלשהו. על-פי הוראות הפתיחה באש, ירי על-מנת להרוג מותר רק במקרים שבהם נשקפת סכנת חיים לאנשי כוחות הביטחון או לאנשים אחרים. גם אז, ירי כזה יהיה מותר רק כאשר אין דרך אחרת להתגונן מפני הסכנה. אירועי ירי אלו רחוקים מלענות על תנאים אלה. התנהלות זו מרוקנת מתוכן את הוראות הפתיחה באש שנועדו להגביל את השימוש באש חיה וקטלנית והיא מבטאת את עומק הזלזול של ישראל בחייהם של הפלשתינים ובגופם. מערכת הביטחון, ובכלל זה מערכת אכיפת החוק הצבאית, בוחרת ככלל לגבות מקרים אלו או לטייחם. העובדה שרשויות האכיפה מתירות לחיילים לפעול בניגוד בוטה להוראות הפתיחה באש מבלי לשלם על כך מחיר מאפשרת את המשך השימוש בכוח קטלני - נדבך קריטי ביכולתה של ישראל להוסיף ולתחזק את שליטתה האלימה במיליוני פלשתינים".

3.1.18-4.1.18: הריגתו של מוסעב א-סופי, בן 16, תושב דיר ניזאם, ופציעתו של מוחמד עווד, בן 19

לאחר "הצהרת ירושלים" של נשיא ארה"ב טראמפ, ב-6.12.17, התנהלו בכפר דיר ניזאם שמצפון-מערב לרמאללה עימותים יומיים כמעט בין צעירים תושבי הכפר לבין כוחות הביטחון. ב-3.1.18, בסביבות השעה 10:00 בבוקר, יידו כמה ילדים אבנים לעבר כביש 465. חיילים שהגיעו למקום ירו לעברם רימוני גז מדמיע וכדורי מתכת מצופי גומי, והילדים ברחו למטעים שמדרום לכביש. בסביבות השעה 13:00, התמקמו ארבעה חיילים בסמוך לעץ תאנה ליד אחד הבתים, במרחק של כ-250 מטרים מכביש 465 וכשישים מטרים מקבוצה של כעשרה-עשרים ילדים ונערים. הילדים והנערים, שעמדו על הכביש ובתוך מטע זיתים סמוך, יידו אבנים לעבר החיילים, שירו לעברם אש חיה. מעליהם חג אמצעי תצפית של הצבא.

בעדות שמסר ב-4.1.18 לתחקירן בצלם איאד חדאד תיאר נ.ס., בן 17, מה אירע: בסביבות השעה 13:00 שמעתי קריאות אזהרה מהמרפסת של אום ח'לדון: "שימו לב, החייל מכוון אליכם". בכל פעם שראיתי שהחייל כיוון אלינו את הנשק הסתתרנו מאחורי קיר או עץ או סלע. באותו רגע מוסעב ישב בצד הדרך, מימיני. הוא אמר לי: "אני רוצה להתקדם, תחפה עלי". אני לא יודע אם הוא התכוון לזרוק אבן או פשוט להסתתר במקום אחר. הוא קם והתקדם כמה מטרים. הוא לא החזיק שום דבר באותו רגע, גם לא אבנים. אחד החיילים, אני לא זוכר מי מהם, כיוון אל מוסעב את הנשק. גם אני וגם אחיו הזהרנו אותו: "תסתתר, תסתתר, הוא מכוון אליך", אבל הוא לא הקשיב. מוסעב המשיך להתקדם ואז אחד החיילים ירה בו כדור חי ופגע בצוואר שלו. מוסעב נפל מיד על הקרקע ונאנק. התקרבתי אליו וראיתי שיש לו דימום חזק מצד שמאל של הצוואר. פחדתי והרגליים שלי התחילו לרעוד. כל-כך פחדתי שלא העזתי להישאר אתו, אז ברחתי והתחלתי לקרוא לתושבים: "נפגע, נפגע". כמה ילדים התקדמו אליו, ואבא שלו, ששמע שהוא נפגע, הגיע ולקח אותו במכונית לכיוון בית חולים ברמאללה.

א-סופי הגיע לבית החולים בשעה 13:30, ללא דופק. אחרי כשעה של ניסיונות החייאה נקבע מותו.

למחרת, ב-4.1.18, במהלך הלוויתו של א-סופי התפתחו שוב עימותים בסמוך לכביש 465. בסביבות השעה 13:30 ירו חיילים בראשו של מוחמד עווד, תושב עאבוד בן 19, ממרחק של כעשרים מטרים. הוא פונה לבית החולים אל-איסתישארי ברמאללה, שם התגלה כי הוא סובל משבר בגולגולת ומרסיסי מתכת בראשו. עווד נותח בראשו ועודנו מאושפז בבית החולים.

11.1.18: הריגתו של עלי קינו, בן 17, תושב עירק בורין

בבוקר ה-11.1.18, במסגרת הגבלות התנועה שהטיל הצבא במהלך חיפושיו אחר החשוד בהריגת הרב רזיאל שבח יומיים קודם לכן, חיילים הקימו מחסום על הכביש המחבר בין הכפר עירק בורין לעיר שכם ולכפר תל. במקום התפתחו עימותים שבהם יידו צעירים אבנים לעבר חיילים, שירו לעברם רימוני גז מדמיע והשליכו רימוני הלם. העימותים נמשכו עד לסביבות השעה 17:00. בסביבות השעה 16:30 נסעו שני ג'יפים צבאיים מכיוון בורין לעירק בורין וצעירים מהכפר, שטיפסו על גבעה סמוכה, יידו עליהם אבנים ממרחק של כשלושים מטרים. הג'יפ הראשון המשיך בנסיעה לכפר והשני נעצר במרחק של כשלושים מטרים מהצעירים. בעדות שמסר ב-21.1.18 לתחקירנית בצלם סלמא א-דיבעי סיפר ע.ק., בן 20, מה קרה אז: חייל שישב בג'יפ ירה לכיוון שלנו שתיים או שלוש יריות. אחר כך הוא ירה יותר מ-20 יריות רצופות. כולנו ברחנו מהירי ואז הג'יפ התחיל שוב לנסוע לכיוון הכפר. אחרי שהג'יפים התרחקו בדקנו שכולם בסדר. לא ראינו את עלי. קראנו לו וחיפשנו אותו. חזרנו למקום שבו היינו קודם ומצאנו אותו שוכב עם הפנים לקרקע. הראש שלו היה פתוח והוא דימם. אני ועוד צעיר הפכנו אותו. הפנים שלו היו חיוורים ולא היו שום סימני חיים. הוא לא נשם. שמתי את היד שלי על הצוואר שלו ולא היה דופק. אחד הצעירים ירד לכביש ועצר מכונית שעברה במקום. כמה מהצעירים הרימו את קינו הפצוע והכניסו אותו למכונית, שפינתה אותו לבית חולים בשכם, שם נקבע מותו.

11.1.18: הריגתו של אמיר אבו מסאעד, בן 15, תושב דיר אל-בלח

ב-11.1.18 התקיימה הפגנה ליד גדר המערכת ברצועת עזה, מזרחית למחנה הפליטים אל-בוריג'. צעירים בהפגנה יידו אבנים לעבר חיילים שניצבו מעברה השני של הגדר. אבו מסעד נורה למוות בבית השחי בידי חיילים, כשעמד במרחק של 70-50 מטרים מהגדר. בעדות שמסר ב-15.1.18 לתחקירן בצלם ח'אלד אל-עזאייזה, סיפר א.נ., תושב מחנה הפליטים אל-בוריג', בן 17, על מה שאירע:

בסביבות השעה 16:20 אני והצעירים שהיו איתי עלינו למקום הכי גבוה באזור שהיינו בו, כדי לראות את החיילים. אחרי חמש דקות בערך, רוב הצעירים ירדו למטה כי פחדו. אני ועוד נער שלא הכרתי נשארנו למעלה. פתאום ירו עלינו. נפגעתי מכדור בירך שמאל, הרגשתי רפיון ברגל, ונפלתי על האדמה. ראיתי דם יוצא מהפצע. ראיתי כמה בחורים מרימים את הנער השני, שגם נפצע, במרחק של ארבעה מטרים ממני. אחר-כך התברר לי ששמו אמיר אבו מסאעד.

אבו מסאעד פונה לבית חולים בדיר אל-בלח ללא רוח חיים.

15.1.18: הריגתו של אחמד סלים, בן 28, תושב ג'יוס

ב-15.1.18, בסביבות השעה 13:00, כעשרה צעירים מהכפר ג'יוס שממזרח לקלקיליה התפרסו לאורך הגדר ההפרדה ויידו אבנים לעבר שני ג'יפים של כוחות הביטחון שעברו בדרך הצמודה לגדר, בסמוך לכפר. חיילים ושוטרי מג"ב ירו על הצעירים גז מדמיע ואש חיה מתוך הג'יפים. בסביבות 16:00 עזב אחד הג'יפים את המקום והגיע ג'יפ אחר ממנו ירדו ארבעה חיילים רעולי פנים. כחצי שעה לאחר מכן התקדם אחמד סלים לחלקה הצפוני של גבעה עליה עמד עם א.נ., בן 20, שסיפר בעדות שמסר ב-22.1.18 לתחקירן בצלם עבד אל-כרים סעדי: זרקנו אבנים לכיוון החיילים רעולי הפנים והם התחילו להתקדם לאורך הכביש. אחמד התקדם מולם על הגבעה, מעל תוואי הגדר. אני נשארתי במקומי, במרחק של כ-30-20 מטרים ממנו. ראיתי את אחמד מתכופף ומרים אבן קטנה כדי לזרוק על החיילים ואז אחד מהם כיוון את הרובה שלו לאחמד. ראיתי את החייל יורה עליו ושמעתי שלוש יריות. כנראה שאחת מהן פגעה בו והוא נפל על האדמה, על צדו השמאלי. זחלתי והתקרבתי אליו. הוא חייך אליי וביקש שארים אותו. לא יכולתי לעשות את זה כי החיילים היו שם עדיין ופחדתי שיירו עליי. גררתי אותו למרחק של עשרה מטרים בערך כדי להרחיק אותו קצת מטווח הראיה של החיילים.

שניים מתושבי הכפר ששמעו את הירי הגיעו למקום בריצה ואחד מהם הרים את סלים ולקח אותו לאמבולנס שהזעיקו תושבים שהמתין במרחק של כ-400 מטרים מהמקום. סלים פונה לבית החולים בקלקיליה, שם נקבע מותו לאחר ניסיונות החייאה.

30.1.18: הריגתו של ליית' אבו נעים, בן 16, תושב אל-מור'ייר

ב-30.1.18, בסביבות השעה 15:00, יצאה קבוצת נערים תושבי הכפר אל-מור'ייר, ליידות אבנים אל כביש אלון. ג'יפים צבאיים שהגיעו למקום השליכו לעברם רימוני הלם וירו רימוני גז מדמיע וכדורי מתכת מצופי גומי. בסביבות השעה 16:00 נמלטו הנערים לתוך הכפר ושני ג'יפים צבאיים רדפו אחריהם. כל הנערים התפזרו בכפר, פרט לליית' אבו נעים, בן 16, שהסתתר בין עמודים המוצבים סביב חצר במרכז הכפר. בסמוך לשם עצרו הג'יפים הצבאיים. בעדות שמסר ב-31.1.18 לתחקירן בצלם איאד חדאד סיפר ע.מ., בן 69, נשוי ואב לשישה, בעל חנות סמוכה, מה אירע אז: הנער, שלא ידעתי מה שמו, ניסה להסתתר או לזרוק אבן, אבל לא ראיתי את האבן נזרקת. במרחק של עשרים מטרים ממנו בערך עמד ג'יפ. שמעתי ירייה וראיתי את הנער נופל ישר על הקרקע ולא זז. חייל ירד מיד מהג'יפ, ואז ירדו עוד כמה חיילים כדי לבדוק את המצב בסביבה. הם הסתכלו מסביב ועל הגגות, עם רובים שלופים. החייל שירד ראשון התקרב אליי עם עוד חייל, כיוון אליי את הנשק והורה לי להיכנס לחנות. הם ניגשו לנער שנורה, הסתכלו עליו מקרוב ואז עזבו אותו שם, חזרו מהר לג'יפים והסתלקו. לאחר שהחיילים עזבו את המקום מבלי להגיש לאבו נעים כל טיפול רפואי, צעירים מהכפר הכניסו אותו למכונית פרטית והוא נלקח למרכז רפואי בכפר הסמוך תורמוסעיא, משם הועבר לבית חולים ברמאללה, אליו הגיע במצב של מוות קליני. הרופאים בבית החולים קבעו את מותו ואמרו שנהרג מפגיעת כדור גומי שחדר דרך פניו לתוך הגולגולת. ירי של כדורי גומי מטווח של כעשרים מטרים לפלג הגוף העליון, הוא בניגוד להוראות הפתיחה באש בדיוק בגלל הסכנה שתוצאותיו יהיו קטלניות - כפי שהיה במקרה הזה".

תאריך:  08/02/2018   |   עודכן:  08/02/2018
עומר כרמון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
חמישה פלשתינים נורו למוות ללא הצדקה
תגובות  [ 5 ] מוצגות   [ 5 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
יש הצדקה?
8/02/18 18:22
2
ע.ב
8/02/18 18:58
3
הג'וקר
8/02/18 19:03
4
לא לבצלם
9/02/18 08:12
5
פלא יועץ
9/02/18 11:02
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-פלשתיני
בשולי הכותרות: איווט, מה עשית? הלפיד הדועך ואחרונה חביבה שבת מנוחה
08/02/2018  |  ציפי לידר  |   מאמרים
מבט חטוף על הנעשה בארץ בשבוע שבועיים האחרונים מעלה קבס. מעבר לתחושת הגועל המתעמרת אל על ומגיעה שלשיאים שלא ידענו כמותם, הרי לנגד עינינו מתגלה האנרכיה הכמעט מוחלטת ושיתוק מוסדות השלטון. ממשלת ישראל עסוקה עד מעל ראשה בנושאים פרסונליים מובהקים, מאבקים פוליטיים הפוגעים אנושות במרקם העדין של הדמוקרטיה הישראלית, ומעל הכל, עלולים לפגוע בביטחונם של אזרחי ישראל. ההשתלחות ברמטכ"ל והמטה הכללי כולו תוך דה-לגיטימציה והשחרת פניהם, פגיעה ישירה, ללא מסננים, ללא מקורבים, במפכ"ל המשטרה, אמינותו ואמינות חוקריו תוך העלאת טענות הגובלות באיומים מפיונריים, והזנחת הנושאים הקיומיים ממש דוגמת ההתפתחויות בעזה וסוריה, כל אלה הם מבחינת פשע.
08/02/2018  |  צ'לו רוזנברג  |   מאמרים
נרצה או לא נרצה, נאהב או לא נאהב, מדינת ישראל וחבלי יהודה, שומרון ובקעת הירדן מתקבעים אט אט לקהיליה מדינתית אחת. גם תוכנית הנשיא טראמפ שכולם ממתינים לה, כמו תוכניות מדיניות של נשיאים שקדמו לו, לא תשנה מציאות מתקבעת זו. את ארץ ישראל השלמה לא ניתן לחלק. את עזה והגדה לא ניתן לחבר. מהים עד הירדן (ללא רצועת עזה), מתגבשת ומתבססת בהדרגה מדינת ישראל כמדינה פדרלית. היא צומחת בדרך לא דרך, בדחיפה ושיטה ישראלית ידועה, שיטת ה"דונם פה ודונם שם", שהוכיחה עצמה בעבר והובילה לכינונה. רבים וטובים בישראל ובעולם ממאנים לראות זאת ולהודות בכך. גורמים, פוליטיים ומדיניים בארץ ובעולם עושים ככל יכולתם לבלום את התפתחותה, ללא הצלחה. צמיחת מדינת ישראל בארץ ישראל כמדינה פדרלית מתבססת על עשרה עוגנים. להלן פירוט כל אחד מהם.
08/02/2018  |  אריה הס  |   מאמרים
והרי לכם חידוש מבית היוצר של השמאל המטורלל: יש פסול בתחפושות, בעיקר אם מתחפשים לערבים בחברון. ועוד - בל נשכח שמעשה פורים שבמגילה הסתיים ב..."רצח". יהודים רצחו גויים...
08/02/2018  |  בעז שפירא  |   מאמרים
שאלה: שכונת נתיב אבות הוקמה באלעזר אשר בגוש-עציון, על אדמות שהוגדרו כשל ערבים או חלקית של ערבים. הבג"ץ פסק שיש להרוס את כל 17 הבתים כיוון שלא נבנו על אדמות מדינה ולגרש משם 35 משפחות יהודיות. כיצד להתייחס לפסיקה זו?
08/02/2018  |  שלמה אבינר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רון בריימן
רון בריימן
יש לעודד השתתפות של ארצות הברית ושל "העולם הנאור" בחיסול בפועל של הפצצה האירנית המאיימת על העולם כולו, לרבות על הצ'מברליינים האירופיים, ולא רק על ישראל
ירון פרידמן
ירון פרידמן
הדיווחים בעולם כולו על אודות המלחמה בעזה מעדכנים ללא הרף את מספר ההרוגים הפלשתינים בעזה. נראה כי יש סוג של קונצנזוס לגבי המספרים. אך מהי רמת מהימנותם?
עידן יוסף
עידן יוסף
כלי תקשורת מסוימים נוהגים לנגח את חברי הכנסת של הקואליציה ואת הממשלה, תוך התעלמות מההקשר הרחב והתמקדות באירועים זניחים    דיווחים מוטים אלה מתעלמים מעבודתן החשובה של ועדות הכנסת בנו...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il