ועדת הכלכלה המשיכה (יום ב', 12.2.18) בסדרת הדיונים שנפתחו לפני כשבועיים במסגרת שימוע בנושא התחבורה הציבורית. הישיבה עסקה בתכנונה ובפיתוחה, וכן במתן פתרונות לשכונות במצור ולישובים מנותקים. היו"ר
איתן כבל אמר כי השאיפה היא להוביל לכך שהמדינה תקים "סיירת מטכ"ל" של פתיחת השכונות הנצורות. במהלך הדיון פרץ עימות בינו לבין ראש מטה הדיור,
אביגדור יצחקי, ומנהלת אגף התחבורה במינהל התכנון, אילנה שפרן, על-רקע היעדר תכנון שלוקח בחשבון את התחבורה הציבורית.
ראש מטה הדיור יצחקי אמר כי גם באנגליה, בה ביקר בשבוע שעבר, הוא עמד בפקקים כמו בישראל, אלא ששם יש תחבורה ציבורית יעילה. הוא הוסיף כי הפתרון צריך להיות בתחבורה ציבורית "כבדה", רכבות כבדות וקלות, שאיש אינו חוסם אותה בדרך ומביאה אנשים ממקום אחד לשני. כבל אמר בתגובה כי ההצעה של יצחקי היא אפילו לא בכיוון. "אם נלך בכיוון הזה, צריך לדבר לא על ערים במצור אלא על ערים שיצטרכו לאגור מזון. רכבת זה לא הפתרון", אמר. לדברי כבל, הסיפור המרכזי הוא איזה כלים נותנים לאוטובוסים. ח"כ
יעל כהן פארן (
המחנה הציוני) אמרה ליצחקי כי הוא כנראה לא הפנים שהבעיה היא באופן בו מתכננים את השכונות היום, שאין סיכוי להעביר בהן תחבורה ציבורית יעילה. ח"כ
רועי פולקמן (כולנו) אמר בתגובה כי לא מדובר רק בתכנון וכי צריך תחבורה ציבורית שתהווה חלופה לרכב הפרטי. ח"כ עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת) אמר כי הבעיה היא שאין סנכרון בין גורמי התכנון, וכשמתכננים שכונה לא מביאים בחשבון השפעה על תעסוקה, כבישים ואפילו ניקוז. ח"כ
יעקב אשר (
יהדות התורה) הוסיף: "בכל תוכנית יש מתכנן תנועה, אבל אני לא זוכר שהיה מתכנן תחבורה ציבורית". ח"כ
רחל עזריה (כולנו) אמרה גם היא כי הבעיה היא שתחבורה ציבורית אינה חלק משלבי התכנון.
נציגי תושבי אזורים רבים בארץ התלוננו על שעות ארוכות בפקקים, ועל כך שהמצב בכבישים הוא "לקראת אסון". יו"ר העמותה לקידום הקהילה בקדימה צורן, אבי בראון סלמן, סיפר כי היום הורים מחפשים שמרטף לא לשעות הערב, אלא בין השעות חמש וחצי בבוקר עד 8 - כדי להגיע לעבודה בזמן. "המשק מפסיד כסף ואיכות חיים, וילדים גדלים בלי ההורים שלהם", אמר. מנכ"ל ארגון 15 דקות, גיל יעקב, אמר כי אין שירות שמשרת את התושבים ואין היערכות של
משרד התחבורה לאכלוס שכונות חדשות.
מנכ"ל משרד התחבורה,
קרן טרנר-אייל, אמרה כי בוועדות התכנון אין מספיק ייצוג למשרד התחבורה. לדבריה, בשנים האחרונות מתכנני התחבורה מתמקדים בתכנון מוטה תחבורה ציבורית, אבל עדיין יש כאלה בוועדות התכנון שרואים רק יחידות דיור. היו"ר כבל אמר בתגובה כי לפי בדיקה של מרכז המחקר והמידע של הכנסת, רק ב-3 אחוז מדיוני הוועדות המקומיות משתתפים נציגי משרד התחבורה. הוא קרא לטרנר לטפל בכך באופן מידי.
מנהלת אגף תחבורה במינהל התכנון, אילנה שפרן, אמרה כי התוכניות מתחילות קודם כל בתכנון של תחבורה. דבריה גררו הערות והיא הוסיפה כי בכל זאת השינוי קורה. היו"ר הגיב ואמר כי "אם זה מה שקורה כשאתם כן מתכננים תחבורה, אז העמדה שאת מציגה מביכה. היה לכם את התכנון הכי טוב אבל המציאות לא מתכתבת איתו, כי כל האנשים שהגיעו לדיון היום לא מצליחים לצאת מהשכונות שלהם. הבנייה לא מתכתבת נכון להיום עם תחבורה ציבורית, זה קורה אולי בערים דמיוניות", אמר. נציגי תושבי שכונות נצורות מרחבי הארץ העירו גם הם כי הות"ל פוגע בתכנון ו"הורס את המדינה", וכי המצב בשטח חמור יותר ממה שנשמע בישיבה עד כדי שאנחנו בסיפו של אסון.
יו"ר ועדת המשנה לתחבורה ציבורית, ח"כ
דב חנין, אמר כי החדשות הרעות הן שאנחנו בדרך למקום גרוע יותר, כי אנחנו הולכים לכיוון לא נכון. "אנחנו בהסתיידות עורקים שהולכת להיות חסימת עורקים וצריך פעולת חרום לשנות את המצב. צריך לקדם מהלכים של צנתור ובכל מקום שצריך לתת העדפה לתחבורה ציבורית", אמר.
כבל סיכם ואמר כי בשורה התחתונה ישראל עומדת, התחבורה הציבורית לא נמצאת בשום סדר עדיפות והקטסטרופה היא קודם כל תכנונית. הוא הוסיף כי הוועדה תצטרך ללמוד מה הסמכויות של מוסדות התכנון בנושאים תחבורתיים, והאם תחבורה היא חלק בלתי נפרד מהתכנון או רק משהו בשביל לסמן עליו "וי", ושב וקרא להקים סיירת תכנון שתבחר את המוקדים המרכזיים שחייבים לקבל טיפול מידי.