|   15:07:40
דלג
  עוזי בנזימן  
עורך העין השביעית
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טוען רבני יכול לשקם את חיי הנישואין שלכם?
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?

טיפשים ללא הפסקה

מעריב מצהיב "כלכליסט" מגיש מדור רכילות מיוחד "ישראל היום" שוב מתרכז בערביי ישראל
05/08/2009  |   עוזי בנזימן   |   מאמרים   |   העין השביעית   |   תגובות
חזון העיתונות המטופשת [צילום: פלאש 90]

   רשימות קודמות
  כמו באמריקה
  השערורייה כבר בפנים
  טוב, נמוך
  "את מי הרג האבא הזה?"
  בריא כמו שור

מטומטם ומטומטם עוד יותר

הקומדיה "אידיוקרטיה" (ארה"ב, 2006) מפיחה חיים בחזון דיסטופי מזעזע, בו האידיוטים שולטים בכל. השנה היא 2505, והעולם נתון להשפעה של מגפת טיפשות קטלנית. על-פי ההיגיון שבבסיס הסרט, פערי הילודה המתמשכים בין משכילים לבורים הביאו לאורך השנים למצב בו רמת המשכל הממוצעת התדרדרה אל תהומות המסכנים את קיומה של האנושות. הפוליטיקאים רפי שכל, המדענים אימבציליים ומרבית האוכלוסיה מתנהלת על גבול חוסר האונים.

אמריקני בן זמננו המתעורר אל תוך מציאות זו מופתע לרעה מרמת האינטליגנציה של החברה העתידית. במהלך שיטוטיו בעולם המטופש הוא נתקל, בין היתר, במגזין ושמו "HOT NAKED CHICKS & WORLD REPORT", או בתרגום חופשי "כוסיות ערומות ודוח עולמי", מגזין המתהדר בסטמפה "מגזין החדשות והבחורות מספר 1". הכותרת הראשית של המגזין, המודפסת על-רקע תצלום של בחורה מצודדת, קוראת "SHIT SUCKS!", כלומר "החרא מבאס!".

סקירת עיתוני הבוקר, קיץ שנת 2009, מלמדת שישראל נמצאת בדרך הבטוחה אל עבר חזון העיתונות המטופשת. תצלומי בחורות מעורטלות עדיין לא מודפסים על שערי העיתונים מדי יום, אך הגישה היא של אינפנטיליזציה כללית.

קחו לדוגמה את שער עיתון מעריב מהבוקר. נניח לעובדה שהעיתון שוב בוחר להפוך את מרבית שערו באמצע השבוע למודעה המקדמת את קידום גיליון סוף השבוע, הרי בזה יש היגיון עסקי, ונתמקד באופן בו קידום המכירות מתבצע. כיוון ששער העיתון הוא ברובו מודעה עצמית, אין לו ברירה אלא להשתמש בכלים של מודעה. במעריב בוחרים בטקטיקה של מה שנהוג לכנות "הארד סייל", קמפיין ישיר וקשוח.

המביט בשער העיתון נתקל מיד בשלוש המילים "השמדת מדינת ישראל". אלה מודפסות בגופן ענק, ומהוות חלק מהכותרת הראשית של העיתון, שהיא ציטוט מפי ציקי סלע, מפקד יחידת "עוז", המגרשת בשבועות האחרונים מהגרי עבודה ופליטים מישראל [ליאת שלזינגר].

הציטוט המלא בכותרת הראשית הוא "ארגוני הסיוע לעובדים הזרים רוצים בהשמדת מדינת ישראל". הציטוט המלא בעמוד 2 של העיתון קורא "הארגונים האלה, מי שמפגין נגדנו, מי שקורא לי גבלס ונאצי, הם אנרכיסטים שרוצים בהשמדת מדינת ישראל, בשלושה סימני קריאה". הראיון עם סלע מוגדר כ"הראיון שיעורר סערה", והמעט ממנו שמודפס כבר היום בעיתון בהחלט מלמד על ראיון שנראה מעניין לקריאה, אבל ההגשה שלו נעדרת הסתמכות על האינטליגנציה של הקורא.

העיתון נוקט בכוח בלתי מידתי כדי לעורר את תשומת הלב להישגו העיתונאי, ומחטיף לקורא על הראש עם נבוט הסנסציה בכל מאודו. זהו מעגל קסמים המזין את עצמו. התוצאה המתמשכת של מכות נבוט על הראש היא קורא עיתונים אשר אינו מסוגל לקלוט דבר פרט למידע המוגש לו באמצעות מכת נבוט על הראש.

דפדוף בגיליון מעריב מגלה כי המגמה נמשכת הרבה מעבר לעמוד השער. עמוד 5 מוקדש לסיקור תאונת מטוס בתאילנד, ממנה יצאו בלא פגע 23 ישראלים, תחת הכותרת "נס בגן עדן". הקורא נאלץ לברר בינו לבין עצמו האם אין זה מובן מאליו שבגן עדן יתרחשו נסים. בהמשך הגיליון מופיע עמוד שלם של "פרויקט מצולם לכבוד ט"ו באב" - תצלומי זוגות. ועידת פת"ח, לעומת זאת, שנפתחה אתמול בבית לחם עשרים שנה לאחר כינוס הוועידה האחרונה של הארגון, מקבלת במעריב סיקור של פחות מרבע עמוד [עמית כהן].

הערה

נחמיה שטרסלר מקדיש שלוש פיסקאות בסיום טורו במדור הדעות של "דה מרקר" לתלונה על מחיר מופרז של בקבוק קוקה-קולה (10 שקלים) במזנון הנמצא בקומת הכניסה לבית עיריית תל אביב.

מה שכסף יכול לקנות

ההצהבה לא מאפיינת את מעריב בלבד. בידיעות אחרונות מופיעה הבוקר כפולת עמודים בה כל התוכן המערכתי מוקדש לסיום קורס הטירונות של יאיר נתניהו, בנו של ראש הממשלה (יש גם הפניה בולטת משער העיתון). אדוה כהן וירון ששון מחלצים מעמיתיו לטירונות מידע חסר כל ערך על יכולת הכנת הסלט של טוראי נתניהו, ואיתמר אייכנר מוסיף ידיעה קצרצרה על חלקו של בנימין נתניהו באירוע. לפי דיווחו של אייכנר, נתניהו ירד לטיול בוואדי ליד האזור בו התקיים טקס סיום הטירונות ו"לאחר כרבע שעה הוא טיפס במעלה ההר התלול והרשים את המאבטחים בכושרו הטוב".

אפילו ברכילות ניכרת ההצהבה. ראו מה קורה הבוקר במדור הרכילות של עיתון "כלכליסט" [רון גרנות]. עצם העובדה שיש מדור רכילות קבוע בעיתון שעניינו כלכלה היא טבעית, הרי עיתונות זו מתבססת על הפרסוניפיקציה של הכסף, ואין כמו מדור רכילות כדי להמיר את ההון לפרצופים. זאת ועוד, לעתים קרובות ניתן לשאוב ממדורים אלה מידע רב ערך על קשרי החברויות בצמרת העסקית של המדינה.

אך הבוקר בכל זאת יש חידוש במדור הרכילות המושקע של העיתון. כמעט כולו מוקדש למה שמוכתר כ"הסיפור המלא" על "החיים הסוערים של טדי שגיא ובר רפאלי". לרוחב העמוד כולו מופיעה ידיעה, או ליתר דיוק כתבה, על מערכת היחסים בין מיליארדר שעשה את הונו מאתרי הימורים מקוונים לבין הדוגמנית המצליחה.

במרכז המדור, תצלום של השניים עם הסטמפה "נחשפו בכלכליסט 15.7.09". כן, כן, ממש כך. מדור הרכילות מתגאה בהישג העיתונאי שלו - תצלום ראשון של רפאלי ושגיא יחדיו. "הופעתם הפומבית הראשונה בארץ, כפי שנחשפה ב'כלכליסט' לפני שלושה שבועות, נרשמה בטקס פתיחת המכביה", נכתב בלב הידיעה על אודותם.

מה שב"כלכליסט" ראוי למדור הרכילות, תופס בידיעות אחרונות כפולת עמודים במגזין היומי. שם, דווקא לכבוד ט"ו באב, משרטט צחי קומה, את תולדות מערכות היחסים הזוגיות של רפאלי לאורך השנים.

קומה מציין פרט שמשום מה נעדר מהפרופיל ב"כלכליסט" - טדי שגיא הוא עבריין מורשע שבילה לפני כ-15 שנה תשעה חודשים בכלא בשל הרצת מניות ואגרות חוב. במילים אחרות, לא רק שמדור הרכילות של עיתון העסקים לא מספק הבוקר מידע בעל ערך על הקשרים בצמרת הפיננסית של המדינה ומתרכז ברכילות רומנטית בלבד, הוא גם חוטא לעקרונות הבסיס של מדור הרכילות ולא מציין מידע סנסציוני (גם אם ידוע לכל) על הדמות אותה הוא סוקר בהרחבה.

מול כל הצהוב

בהארץ, לעומת זאת, הכותרת הראשית מוקדשת לביקור נשיא ארה"ב לשעבר ביל קלינטון בצפון קוריאה. קלינטון הגיע למה שמוגדר בארה"ב כ"ביקור פרטי" במטרה לשחרר שתי עיתונאיות אמריקניות שנכלאו בדיקטטורה של קים ז'ונג-איל ל-12 שנות מאסר בעבודות פרך. העיתונאיות אומנם שוחררו מכלאן, אך ברור כי יש לביקור השלכות דיפלומטיות מעבר לכך.

הכותרת הראשית בעיתון מובילה למדור חדשות החוץ, שם מציע יוסי מלמן פרשנות לביקור. "ברור כי קלינטון הוא למעשה שליח רם-מעלה של ממשל אובמה, ולו רק בשל העובדה שהוא בעלה של שרת החוץ", כותב מלמן אך מביע ספק אם אכן תושג פריצת דרך ביחסים בין ארה"ב לצפון-קוריאה בעקבות הביקור.

עוד בהארץ, סיקור נרחב לוועידת הפת"ח. אבי יששכרוף ועמוס הראל בטור פרשנות משותף על מצב שלטונו של אבו-מאזן; ראיון עם אחד המחבלים שביצע בשנת 1978 את פיגוע "אוטובוס הדמים" (ראיון איתו מופיע הבוקר גם במוסף היומי של ידיעות אחרונות); וידיעה כללית על שהתרחש בכינוס ועידת הפת"ח [אבי יששכרוף].

הבדל בולט בין סיקור הוועידה בהארץ לבין הסיקור בעיתונים האחרים נוגע לחלקם של חברי הכנסת הישראלים בוועידת הפת"ח. בהארץ הם לא מוזכרים. בידיעות אחרונות הם מוזכרים בקצרה. ב"ישראל היום", לעומת זאת, הם עומדים במוקד הסיקור [דניאל סיריוטי]. ציטוט מפי חבר הכנסת אחמד טיבי - "פלשתין נקייה ממתנחלים" - משמש ככותרת הפרושה לרוחב כל הכפולה הראשונה של העיתון; הדיווח מתמקד בהתבטאויות של טיבי וחברי כנסת אחרים בוועידה, ובתגובות להתבטאויות אלו; וגם טור פרשנות מאת דן מרגלית ("יותר פלשתינים מהפלשתינים") מוקדש להם. זו אינה הפעם הראשונה שהעיתון שם דגש על הסכנה לישראל הצפויה מכיוונם של פלשתינים בעלי תעודות זהות כחולות.

ענייני תקשורת

יוסי מלמן ונטשה מוזגוביה מדווחים כי לפני מספר ימים נעצרו באירן שלושה אמריקנים, עיתונאי פרילנאס בשם שיין באואר מקליפורניה, בת זוגו שרה שורד שכותבת עבור האתר "מטדור", וג'ושוע פטל, הכותב לעתים ב"ג'ואיש וויק".

לי-אור אברבך מדווח במוסף "עסקים" של מעריב כי מנכ"ל ערוץ 10, יוסי ורשבסקי, חתם על תצהיר משפטי אישי מול הרשות השנייה, לפיו אם הערוץ לא יעמוד במחויבויות התוכן, הוא ייתבע אישית. אמיר טייג ומיטל זדה חישבו ומצאו כי עלות ההסכם למדינה מול ערוץ 10 עומד על 54 מיליון שקלים. 24 מיליון שקלים שיוזרמו לרשות השניה במקום תשלום דמי הזיכיון של ערוץ 10, ועוד 30 מיליון שקלים לקרן שתממן יצירה מקומית.

יעל גאוני מדווחת ב"גלובס" כי עובדים ברשות השידור זועמים על מינויים שמבצע מנכ"ל הרשות, מרדכי שקלאר, ובעיקר ניסיונו לטרפד את מינוי מנהל הטלוויזיה בערבית, רפי יהושע.

איתמר זהר מדווח בהארץ כי המגיש דן ראדר מחדש את תביעתו נגד שניים מבכירי רשת CBS שהביאו להדחתו מהרשת.

ד"ר חנן גולן, מרצה לתקשורת שהפך לאחרונה לעורך ראשי בחברת "מוטו תקשורת המונים", כותב הבוקר במדור הדעות של "דה מרקר" טור תחת הכותרת "העיתון עדיין לא מת". גולן טוען כי "תוכן מקומי, ערך מוסף, פחות חדשות והדפסה בתדירות נמוכה יחסית, כל אלה יעזרו לעיתונות המודפסת לצלוח את המשבר", ומגיע למסקנה כי "הפרינט אם כן, לא רק שאינו מת - הוא חי ובועט בתחום העיתונות המגזינית, וההמחשה הטובה ביותר לכך היא העובדה שאפילו אחד הסמלים המובהקים של התקשורת בעידן הדיגיטלי - Wired - מופץ כמגזין. בפרינט". בשונה ממסקנתו של גולן, ב"ניו-יורק טיימס" דווח לאחרונה כי המגזין איבד 50% מעמודי המודעות שלו בשנה האחרונה.

עוד בנושא:



פרידה מקינן

עמוס קינן מת אתמול, ובכל העיתונים מופיעות ידיעות בולטות על חייו. יגאל סרנה כותב בידיעות אחרונות כי קינן חלה ביום שני השבוע, ואתמול הדרדר מצבו והוא נפטר בטרם הגיעה העזרה הרפואית. "מבקר חריף, חד עין ומדויק", כותב עליו סרנה, " צורב ובוטה, כילד מבריק שרואה את מחדלי המבוגרים, מציץ למקום אסור, צועק כי המלך עירום".

מנחם בן כותב במעריב כי לדעת עורך ידיעות אחרונות לשעבר, דב יודקובסקי, קינן היה "בכיר כותביו העיתונאיים". אורי אבנרי כותב במעריב כי קינן "היה אמן השפה העברית, הצברית החדשה והשתמש בה בצורה מדויקת כדי לבטא את הרעיונות העמוקים ביותר". לכתבת הארץ מיה סלע אומר אבנרי "תמיד קיוויתי שהוא יכתוב את הרומן העברי הגדול ואיכשהו הוא לא הגיע לזה".

פורסם במקור: אתר העין השביעית
תאריך:  05/08/2009   |   עודכן:  05/08/2009
אורן פרסיקו
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
טיפשים ללא הפסקה
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מתן לרר
5/08/09 14:50
פורום: העין השביעית כתוב הודעה
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
המדינה, כחלק מהמלחמה בתאונות הדרכים, הציבה רף עליון של לא יותר מ-375 הרוגים בתאונות דרכים בשנת 2009. אנו מקשיבים ברדיו לפרסומות של "תנועת אור ירוק" וממשיכים בנהיגה, אולי חלקנו מורידים לשנייה את הרגל מדוושת הגז, אך חיינו ממשיכים. כל הרוג והרוג ממיט אסון על המשפחה ומשאיר את בני המשפחה להתמודד לבדם עם הטראומה בהמשך החיים. לצד הטראומה והצער, נפער גם בור כלכלי שיש להבין ולקחת אחריות עליו מבעוד מועד.
05/08/2009  |  אריאל מונין  |   מאמרים
תארו לכם שביום בהיר אחד ירצו ללמד אתכם לחשב חישובים מסובכים בשיטת הספירה האוקטאלית (הספרות הן מ-0 עד 7 בלבד ואחרי 7 מגיע המספר 10). האימונים ייערכו על בסיס יומיומי עם שיעורי בית ומבחנים. סביר להניח, כי האיטיים ביניכם יקוטלגו כחלשים, יחוו תסכולים והערכה עצמית נמוכה. חבריכם החזקים יותר בתחומים אלו, לא יחכו, ימשיכו להתקדם ויצברו עוד ידע ומיומנויות על בסיס פרק הזמן הקצר בו איפשרו לכם לקנות את הרגלי השיטות הנלמדות.
05/08/2009  |  רבקה זיו  |   מאמרים
מבוא
05/08/2009  |  מוטי צ'חנובר  |   מאמרים
המשנה האחרונה במסכת תענית אומרת: אמר רבן שמעון בן גמליאל, לא היו ימים טובים לישראל כחמשה עשר באב וכיום הכפורים, שבהן בנות ירושלים יוצאות בכלי לבן שאולין, שלא לבייש את מי שאין לו.
05/08/2009  |  אריה יואלי  |   מאמרים
על-פי הנביא זכריה, חזון העתיד של עם ישראל שופע כולו אופטימיות: "עוד ישבו זקנים וזקנות ברחובות ירושלים ואיש משענתו בידו מרוב ימים, ורחובות העיר ימלאו ילדים וילדות משחקים ברחובותיה" (ח'-ד'-ה'). המסורת היהודית מייחסת את הפסוק הזה לט"ו באב, שלא היו ימים טובים לישראל כמו עצם היום הזה.
05/08/2009  |  ראובן לייב  |   מאמרים
רש"י אוף דה-רקורד  /  אורן פרסיקו
על יתרונות התחרות העיתונאית  /  אורן פרסיקו
כמו באמריקה  /  אורן פרסיקו
השערורייה כבר בפנים  /  כרמית גיא
טוב, נמוך  /  אורן פרסיקו
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
השופט ליאור גלברד שם לב לכל פרט בדיוני חדלות פרעון, גם כאשר יש הסכמות בין הצדדים, ודוחה בקשה חסרת בסיס לקיים דיון בדלתיים סגורות. חבל שהוא אינו מקפיד על עמידה בזמנים וכך נוצר על הב...
יוסף אליעז
יוסף אליעז
ביבי הבליג על כל הפגיעות בישראל, בחייליה ובאזרחיה    למרות דרישות שר הביטחון וצה"ל לקבוע יעדים ברורים מעבר להצהרות ריקות מתוכן, להחליט סוף-סוף מה הן מטרות המלחמה ולקבוע מתווה ליום ש...
דוד חרמץ
דוד חרמץ
עדויות של אנשי הוראה, כמו גם הורים לתלמידים במערכת החינוך הממלכתית, מובילות למסקנה: הרוח הפרוגרסיבית העיפה את לימודי מורשת היהדות מתוך אוהלי הלימוד של התלמידים החילונים    אותה רוח ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il