|   15:07:40
דלג
  אהוד ברק  
ראש הממשלה לשעבר
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

חברי העבודה מתבקשים "לעמוד על הרגליים"

דברי יושב-ראש מפלגת העבודה ושר הביטחון בוועידת מפלגת העבודה [ט"ו באב תשס"ט, 05.08.2009]
06/08/2009  |   אהוד ברק   |   נאומים   |   תגובות
המפלגה חייבת להתגבר על המשבר. אהוד ברק [צילום: פלאש 90]

חברים וחברות, באתי היום לומר לכם, בואו נשלב ידיים כולם, אלו שבאו ואלו שלא הגיעו, בואו נשלב כולנו ידיים, לא מאוחר מדי, ביחד בכוחנו להחזיר את מפלגת העבודה למקומה הטבעי בהנהגת המדינה. בואו נשלב ידיים, בואו נתגבר על הריב הפנימי, ויחד נחזור להנהגת ישראל.

החוקה היא פרק ב' לסאגה שהתחילה עם ההצטרפות לממשלה. היא דומה באופן מטריד למה שהיא אז: מחלוקת בתוכנו על השאלה האם צריך או לא צריך להיכנס לממשלה. התקבלה הכרעה ברוב ניכר, בהצבעה חשאית בוועידת המפלגה, ויש חברים שלא קיבלו את ההחלטה. קודם כל, אני אומר לכם, יש לנו את מבחן התוצאה: כמעט שישה חודשים אנחנו בממשלה, מוזמנים לעקוב אחר ההישגים שהושגו בממשלה הזאת בתחום הרחבת התקציב, באי-העמדת הביטחון מול החינוך והחברה, בעסקת החבילה במשק ובחקיקת העבודה למשק.

יקום מי שחושב שניתן היה להשיג את זה בממשלת ימין צרה. יש לנו תרומה בביטחון, וכמובן יש לנו את התחום המדיני. אנחנו מקדמים הישג אזורי, הממשלה הזאת, שאנחנו חלק ממנה מקבלת את הסיסמה, בקולו של ראש הממשלה, על שתי מדיניות לשני עמים. מדינה פלשתינית עם דגל והמנון לצד מדינת ישראל. ויש עוד מבחנים לפנינו. מבחן התוצאה הוכיח שאנחנו עשינו את הדבר הנכון כשהלכנו לממשלה.

החוקה שלנו היא חוקה ישנה, ותיקה, כתבו אותה אבות התנועה. יש בה הסתיידות. יש בה תיקונים שהצטרפו זה על גבי זה והחוקה דורשת שינוי. אני אומר לכם, שעם החוקה הזאת אני לא יכולתי להפעיל את המפלגה כמו שצריך, פואד לא היה יכול להפעיל את המפלגה כמו שצריך, מצנע לא היה יכול להפעיל את המפלגה כמו שצריך, שמעון פרס לא הצליח להפעיל את המפלגה כמו שצריך ועמיר פרץ לא הצליח, ועכשיו אני בא עוד פעם, ושוב אני לא מצליח להפעיל אותה כמו שצריך. אז אני אומר לכם, כנראה, שאם כל-כך הרבה אנשים, כל-כך שונים אחד מהשני, לא מסוגלים לפעול עם המסגרת שמייצרת החוקה הזאת, כנראה שצריך לעשות שינוי. ואין מה לפחד משינוי: לא בעשייה ולא בהתאמה למציאות.

אין מפלגה במדינה, שיש בה מזכ"ל, שהוא מרכז כוח פוליטי, שעובד בכיוון הפוך ליושב-ראש.
אין מפלגה במדינה שיש בה מוסד לבירור עתירות שאין בו שום תהליך, ויש בו רק שרשרת ערעורים, וערעורי הנגד והערעורים על ערעורי הנגד, שמקטינים את יכולת הפעולה.
אין שום מפלגה במדינה שבה הריב נהיה לאורך חיים, כמו שהיה אצלנו, וצריך להתגבר על זה וללכת קדימה.

כתיבת החוקה הזאת היא ההליך הדמוקרטי ביותר, שראינו באיזושהי מפלגה במדינה בשנים האחרונות. כתבו את החוקה, העלו אותה לאינטרנט, וכל מה שאני הנחיתי את הצוות שכתב אותה, זה תמצאו לנו דרכים לנצח.

ואני אומר, לשלי יחימוביץ', ואני לא מתבייש, אנחנו מתכוונים לנצח בבחירות, עם או בלי התמיכה של חבר כזה או אחר. אנחנו ננצח מכוח הדרך הנכונה, אנחנו ננצח מכורח הרצון לנצח ולהוביל, ואף אחד לא ילמד אותנו מהי מחויבות למדינה ומה זה מחויבות לערכים.

אני איהרג על חופש הדעות ועל הזכות להיאבק על כל דבר, על חירות המחשבה ועל חופש הוויכוח, אבל בסוף תהיינה הכרעות, ומי שלא יהיה מסוגל לקבל אותן - לא יוכל להיות חלק ממערכת חיה, פועלת ומנצחת.

אנחנו עובדים על החוקה ארבעה חודשים, היא ישבה על האינטרנט, קיבלנו מאות הערות מכל הכיוונים, אחרי עשרות שעות של ישיבות, אושרה טיוטא מספר שתיים שהועלתה שוב לאינטרנט והגיעה לישיבה סוערת של הוועדה לענייני מפלגה, שיצא לי להשתתף בה. והיום, במאמץ עליון של הרגע האחרון שהיו שותפים לו האנשים שהזכרתי קודם, והגענו להבנות על דברים אחרונים. כל היתר, זה הפחדה והסתה, ואני רוצה לתת לכם כמה דוגמאות כדי לסבר את האוזן, לאן הגענו במאמץ לערער מאמץ לגיטימי להביא חוקה יותר טובה.

אחד הדברים הראשונים שנתקלתי בו, כשהתחילו להגיע תגובות על החוקות, זה שמועה שכתבנו חוקה דיקטטורית, שהיושב-ראש יכול לסלק כל חבר מתי שהוא רוצה מהמפלגה. שאלתי איך זה יכול להיות? הרי בסך-הכל ביקשתי שיסתכלו מה יש בחוקות של הליכוד, מה יש בחוקה של קדימה. ענו לי: "תראה, יש פה תחכום. בסעיף 9 כתוב שמוסדות המפלגה הם: לשכה, מרכז ועידה, מנכ"ל ויושב-ראש ובסעיף אחר בקצה השני, שמונים וכמה, כתוב שחבר יכול להיות מוצע מהמפלגה אם הוא חתם על כך או אם מוסד ממוסדות המפלג החליט כדין להוציא אותו. והרי בסעיף 9 כתוב שהיושב-ראש הוא מוסד, אז יכול להיות שהיושב-ראש יקום בבוקר על צד שמאל או יתעצבן על משהו ויחליט לזרוק". אז אמרתי: בסעיף 9 במקום מוסדות, תכתבו מוסדות ובעלי תפקידים מרכזיים ובבת אחת הדיקטטורה התאדתה. אין יותר סכנה. הוגו צ'אבז התאדה, נגאלנו!

אני ראיתי אתמול חבר מכובד של מפלגת העבודה שהיה שר, אומר בטלוויזיה מול כל הציבור, "שומו שמים! איזה חוקה דיקטטורית בוטה: כתוב בה שהיושב-ראש של המפלגה יתווה את מדיניותה. איפה נשמע דבר כזה?". לא הבנתי מאיפה זה בא. פתחתי את החוקה, וכתוב בה "יושב-ראש המפלגה יתווה מדיניות המפלגה בכפוף להחלטות המרכז והוועידה". מה יותר פשוט מזה? איזה עיוות בשכל צריך כדי שבן אדם רציני יפרש את זה שונה. אמרתי, אני מוכן לקבל החלטה נועזת המילה "יתווה" תימחק, במקומה תיכתב המילה "יוביל", ולמהדרין "ינווט ויוביל" את המפלגה. זה מוכר לכם? מותר לעשות את זה?

אמרו לי, שמסיתים במשך חודשים, כי אין "איזונים ובלמים", מישהו השתלט על המפלגה. קודם כל "איזונים ובלמים" זה מושג שלקחו אותו מהחוקה של ארה"ב, כי שם בוחרים בן אדם אחד, שיש לו סמכויות רחבות מאוד, ולכן המוסדות הקונגרס, הסנאט ובתי המשפט מצוידים בסמכויות, כדי למנוע מהבנאדם האחד הזה לעשות כל מה שהוא רוצה. אצלנו לא על זה מדובר. הרי כל ההחלטות מתקבלות בסוף בהרמת יד, אבל מה רוצים להכניס לנו בדלת האחורית? חיה דו-ראשית. לפעמים בטבע נולדות חיות דו-ראשיות, אבל הן לא מאריכות ימים יותר מכמה שבועות או חודשים. אי-אפשר לתפקד במציאות דו-ראשית. צריך לתת אמון במשך זמן וצריך במקביל לבקר, לשמור, לראות, אבל אנחנו צריכים לחזור לדפוסי עבודה נכונים.

עברו חברים מסניף לסניף ואמרו "אבל בליכוד יש". אני לא יודע אם בליכוד יש יושב-ראש ועידה או מזכ"ל, אבל עניתי לאנשים, שבליכוד, יש כללים, ושב-65 שנה היו להם 4 מנהיגים. לנו ב-6 שנים האחרונות היו 6 מנהיגים ועוד היד נטויה. ואת זה צריך לשנות אם אנחנו רוצים לנצח. ואני חוזר ואומר לשלי: יש לנו אידיאולוגיה, אנחנו לא מתביישים בה והיא לא מחווירה ולא מתגמדת אל מול האידיאולוגיה שלך, אבל, אנחנו גם רוצים ומתכוונים לנצח, ואנחנו ננצח.

חברים, אין דבר יותר קטלני למפלגה פוליטית מאשר אנשים בתוכה, שיורים מתוכה, כמו מתוך נגמ"ש אחד על השני. אין דבר יותר קטלני מזה. הציבור מכיר אותנו דרך הטלוויזיה. הוא אומר: אם ככה הם מדברים, אם זה מה שהם חושבים אחד על השני, אנחנו לא רוצים להיות חלק מזה. ואני אומר לכם, הציבור לא יצביע בעדנו אם כל בוקר קמים ויש תחרות בין המנהיגים של המפלגה, מה אומרים, יום אחד זה צ'אבז ויום אחד זה סדאם חוסיין, וזה לא לגופו של עניין אלא לגופו של אדם. ניסיון שיטתי לדה-לגיטימציה, ואני לא רוצה להרחיב ולהשתמש במילה רצח אופי. זה ניסיון לקעקע את האמון של הציבור במנהיג, ואז הציבור אומר - למה אני צריך לתמוך במפלגה הזאת, אם זה מה שאני אמצא שם? ואת זה צריך לתקן מהיסוד.

אני לא מקבל את זה שיש בינינו צדיקים ויש אופורטוניסטים. אני לא מקבל את ההצהרה שיש שומרי ערכים ויש תומכי דרג. אני לא מקבל את זה שיש מישהו, בטח לא מאלו שלא מקבלים אפילו את סמכותה של הוועידה ששלחה אותם, שיש לו סמכות מוסרית למיין אותנו לכאלה שהם מונעים על-ידי ערכים וכאלה שמונעים על-ידי שיקולים אישיים. אני אגלה לכם סוד, שאני בטוח שכל המתנגדים, וכל אלה שמכונים "מורדים" רוצים בין היתר גם את טובת המדינה. ואני אגלה לכם בסוד, שכשאני רואה את התנהלותם - מתגנב לליבי לפעמים חשד, שייתכן שאפילו להם יש גם שיקולים אישיים, וכל חבר שיבדוק את זה לעצמו ביושר.

אני איהרג על הזכות של חברים להביע דעה ולהביע עמדה. אבל אנחנו לא נאפשר למפלגה העבודה לעשות משטרת מחשבות שבה אנשים מסוימים בתוכנו, שמתחפשים לנביאים, מטיפים בשער כל יום לחברים אחרים איך זה ייגמר. ואני אומר לכם טלו קורה מבין עיניכם.

המתנגדים הם בשר מבשרנו, ואני חוזר ואומר, אני מוכן ללכת מרחק גדול מאוד בשמכם כדי להבטיח את אחדות המפלגה, כדי להבטיח שכל החברים יחזרו אלינו ונהיה ביחד. אבל אני לא מוכן לקבל, גם לא בשמכם, את העיקרון של איש הישר בעיניו יעשה. ככה לא בונים בית, ככה לא בונים חומה, ככה מחריבים בתים וכבר נחרבו הרבה, ולא רק בהיסטוריה שלנו.

המרחק בין התנהגות כזאת לדברים לא סבירים היא לא טובה. אני יודע שיש פה הרבה חברים, ואני בתוכם, שאוהבים מאוד ומכבדים מאוד את החברים שאינם היום. אני קורא להם לבוא. ואני שוב פעם אומר - בואו נשלב ידיים ביחד, בואו נתגבר על הריב הפנימי ויחד נחזור אל הנהגת המדינה. אבל, יש התנהגות שהיא לא דמוקרטית, כי אין דבר כזה מפלגה שבה חברים לא מקבלים את מרות הוועידה, ואת מרות השולחים אותם. זו לא התנהגות מוסרית. זו התנהגות שחורגת מנורמות ציבוריות ראויות ובכך משחיתה. זו התנהגות אימפוטנטית, כי היא לא משפיעה על המציאות בניגוד להשתתפות בממשלה, בניגוד למה שהשרים וסגני השרים שלנו עושים, בניגוד למה שקורה בהסתדרות ובניגוד למה שקורה במוסדות הציונים במקומות שהאנשים שלנו ישנם.

לפנינו עוד מבחנים בחברה, בכלכלה, בביטחון ובמדינאות. אני לא בטוח שראינו כבר את שיאו של המשבר, ואני אומר את זה בכאב. צריך לעמוד על המשמר כל הזמן; ביחד עם עופר, ביחד עם פואד, ביחד עם בוז'י, ביחד עם שלום, ביחד עם השרים שלנו בכל המשרדים כדי לוודא שהחברה לא נפגעת ושאנשים לא קורסים. יש לנו דברים רבים לעשות בביטחון: יש את אירן, יש את החמאס, יש את חיזבאללה. יש לנו את האתגרים במדינאות להסדר אזורי כולל, לתנופה בעניין הפלשתיני, מאוחר יותר בסורי והלוואי גם בלבנוני. יש לנו צורך להתמודד מחדש על ההובלה, ליצור מחדש קשר עם העובדים, עם השלטון המקומי, עם הצעירים, עם העולים ועם הגמלאים. אני חוזר ואומר, הדברים האלו לפנינו, אנחנו צריכים להעמיד את המפלגה על הרגליים.

אני קורא שוב, בואו נשלב ידיים, בואו נתגבר על הריבים, יחד, י-ח-ד נוכל לחזור אל הנהגת מדינת ישראל.

תאריך:  06/08/2009   |   עודכן:  06/08/2009
אהוד ברק
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
חברי העבודה מתבקשים "לעמוד על הרגליים"
תגובות  [ 8 ] מוצגות   [ 8 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
הרבה מלחמות!
8/08/09 08:17
2
חבר קדימה
8/08/09 10:13
3
עמירם לוין
8/08/09 11:48
4
ולא עשה כלום
8/08/09 11:59
5
שאול שילה
8/08/09 20:31
6
יש מיש
9/08/09 10:43
7
היסוד מאד מפוברק!
10/08/09 17:07
8
יהוידע
13/08/09 07:05
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אדוני הנשיא, גברתי, נשיאת בית המשפט העליון, אישי שר החינוך, מכובדיי.
04/08/2009  |  ראובן ריבלין  |   נאומים
אפתח בכמה מילים אישיות. אני חבר גאה בקהילה הגאה, הייתי פעיל בה במשך שנים רבות, כתבתי טור בבטאון הקהילה, צעדתי בכל מצעדי הגאווה, כולל באותו מצעד בירושלים, לפני ארבע שנים, כאשר אדם התפרץ בסכין וניסה לרצוח את המשתתפים, ראיתי אז את הפצועים שוכבים על הכביש הלוהט... אתמול ראיתי פצועים אחרים, בבית חולים איכילוב, גם הם קורבנות של שנאה עזה, משטמה עיוורת.
04/08/2009  |  ניצן הורוביץ  |   נאומים
כנס זה, המתקיים בפעם השישית מטעם המכון הישראלי לדמוקרטיה בבית הנשיא בירושלים, מעורר פעם נוספת שאלות חשובות הנוגעות הן לאופן בו נתפסים ערכים דמוקרטיים שונים על-ידי הציבור בישראל וקבוצות שונות בתוכו, והן ביחס לאופן שבו מוגשמים ומיושמים עקרונות דמוקרטיים שונים הלכה למעשה.
03/08/2009  |  דורית ביניש  |   נאומים
בוקר טוב לך אדוני ראש הממשלה,
29/07/2009  |  רוני בר-און  |   נאומים
אדוני ראש הממשלה, אני רוצה להזכיר לך משהו שכנראה שכחת: ישראל היא מדינה דמוקרטית. אדוני לא חי בקובה, אזרחי ישראל הם אינם אזרחי צפון קוריאה. אצלנו ראש הממשלה מכבד את הכנסת, מכבד את חוקי המדינה ומכבד את הציבור. אדוני, אתה ראש ממשלת ישראל, הגיע הזמן שתתחיל להתנהג כמו ראש ממשלה ולא כמו אחרון העסקנים.
28/07/2009  |  שאול מופז  |   נאומים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מירב ארד
מירב ארד
מגוון הצעות מומלצות מעובדי קרן קימת לישראל לטיולים מהנים ברחבי הארץ - במרחב צפון, מרכז ודרום. מוזמנים להגיע וליהנות בתקופה הקרובה ובמהלך חופשת "בין הזמנים" ממקומות טיול יפים במיוחד...
צבי גיל
צבי גיל
בקטע "דיינו" הנוסח האלטרנטיבי הוא "כמה מעלות רעות לאלוהים עלינו"    מתחילים באיתמר בן-גביר שהוא השר לשגעון הלאומי - דיינו, עוברים לשר האוצר ששודד את הקופה הציבורית - דיינו, ושר המשפ...
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
ברית ארוכה בין גרמניה לברית המועצות; המטרה של גרמניה וברה"מ הייתה פולין; יהודי פולין לא הבינו מה מאיים על שרידותם; פיתוח ה"בליץ קריג" הגרמני; הגנרל היהודי גאורגי שטרן מפתח את מלחמת...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il