מנהל רשות החברות הממשלתיות לשעבר,
אורי יוגב, ואסף חרל״פ מדירקטוריון יבואנית הרכב כלמוביל הכריזו (יום ג', 1.5.18) על הקמתו של ארגון פיוצ׳ר מוביליטי ישראל (Future Mobility IL) - חברה לתועלת הציבור (חל״צ), ללא מטרות רווח. חזון הארגון הוא להפוך את ישראל למובילה עולמית בהטמעת מהפכת התחבורה ויישומה. הארגון מבקש להפחית פקקים, תאונות דרכים ונזקיהן, להקטין פליטת מזהמים ולהוזיל משמעותית את הוצאות התחבורה.
הארגון עתיד לפעול כגורם גג לעוסקים בתחום התחבורה החכמה מקרב הציבור - עמותות, מוסדות מחקר ואקדמיה, חברות טכנולוגיה, חברות תשתית, מפעילים, יצרנים, יבואנים, משקיעים, ספקים ואחרים. הוא מבקש לזהות את החסמים על החדשנות בתחום. על בסיס איסוף המידע וההבנות שיצטברו בארגון ניתן יהיה להציג המלצות למקבלי ההחלטות בממשלה ובשלטון המקומי, וכן ללוות אותם מקצועית בתהליכים של שינוי האסדרה.
הארגון יחתור להביא להתאמת מדיניות הממשלה, כך שהפיכת ישראל למובילה עולמית בישום המהפכה התעשייתית בתחבורה, תהפוך למטרה מרכזית בסדרי העדיפות שלה. בטווח הקצר יפעל הארגון להסטה של משאבים ותקציבים ממשלתיים של מאות מיליוני שקלים, לצורך תמרוץ שחקני הטכנולוגיה והשחקנים הציבוריים, כך שיהיו מובילים בחדשנות. בטווח הבינוני הארגון יסייע בגיבוש מדיניות כוללת, ביצוע החלטות הממשלה השונות והעלאת הידע והמודעות להתפתחות יישום המהפכה בעולם.
ברקע לשת״פ בין יוגב לחרל״פ עומדת התפישה שרק חיבור וסנכרון בין כל המגזרים השונים במשק הישראלי והזר - מגזר ציבורי, עסקי, הזנקים, מגזר שלישי ואקדמיה, יוכל לייצר מהלך משולב לאומי שיאפשר לישראל בתוך מספר שנים לעבור לעמדת הובלה בהטמעה של מהפכת התחבורה וביישומה.
כדי להשיג את מטרותיה, תמומן פעילות Future Mobility IL בשנים הראשונות לפעילותה, מתמיכת גופים מהמגזרים הפרטי והשלישי ובהמשך, מקרנות פילנטרופיות וממתן שירותים לגופים שונים.
כיו״ר דירקטוריון הארגון ישמש אורי יוגב עצמו, ועל חברי הדירקטוריון יימנו אנשי מקצוע ומומחים מהתחום ומתחומים משיקים, ביניהם: כרמלה אבנר (סמנכ"ל תפעול ומערכות מידע בשטראוס מים ולשעבר הממונה על מטה התקשוב הממשלתי), הלה אורן (מנכ״ל קרן תל אביב לפיתוח), נורית ברמן (מייסדת ויושב-ראש חברת ״עמדה״ לייעוץ בתהליכי ניהול ופיתוח קריירה לבכירים), רונית בן בסט (סמנכ"ל משאבי אנוש ב-Team8 מיסודם של מפקדי 8200 לשעבר), מייק גרנוף (בעל ניסיון בתחום המוביליטי ומייסד קרן מניב מוביליטי (Maniv Mobility)), בועז ממן (מנכ״ל Drive), רענן סעד (מאנשי השיווק והפרסום הבכירים בישראל ולשעבר משנה למנכ״ל ביטוח ישיר) ו
בעז צפריר, מומחה לענייני תחבורה, מנכ״ל ממן ולשעבר מנכ״ל
רכבת ישראל.
הארגון יפעיל באופן קבוע ועדות מקצועיות בהתאם לשש המגמות המרכזיות שיש לטפל בהן בתחום התחבורה החכמה: אוטונומיות, קישוריות וסבר, חישמול, שיתופיות, תשתיות והסעת המונים. בוועדות אלו ישתתפו דרך קבע מומחים מהאקדמיה, מהתעשיה וכיו"ב, שהם בעלי ההתמחות בנושאי ליבה כגון אסדרה ומיסוי, תקינה, טכנולוגיה וחדשנות, חוק וחקיקה, אשר אלה יסייעו בכתיבת ניירות עמדה, ייצוג הארגון בהיבטים מקצועיים וכיו"ב.
הנושאים שייבחנו וייחקרו לעומק:
- אוטונומיות - כניסתם של כלי רכב אוטונומיים צפויה להתרחש בכמה שלבים, עד לאוטומציה מלאה. זהו אחד הנושאים הסבוכים בתחום האסדרה, בו ישראל מפגרת אחרי מדינות מפותחות רבות, שכבר החלו באסדרת הנושא והחלו לאשר נסיעות ניסוי ומבחן.
- קישוריות וסבר - המעבר לכלי רכב אוטונומיים מצריך דיגיטליזציה וחיבור של כלי רכב ותשתיות זה לזה, ויוצר מגוון של אתגרים בתחום.
- חשמול - שיעור החדירה של כלי רכב חשמליים בעולם הוא נמוך מאוד ומהווה כיום פחות מחצי אחוז. עם זאת, עולם הרכב עובר בהדרגה להנעה חשמלית, ונדרשת התאמה ועידוד השוק בנושאים כמו כמו שינוי במדיניות המיסוי, הקמת תשתיות פרטיות וציבוריות להטענה, שינוי הרגלי הצריכה ועוד.
- שיתופיות - המעבר לנסיעות משותפות מציב מגוון אתגרים, בראש ובראשונה אסדרת הנושא בחוק, בדיקת המודלים השונים יחד עם תמרוץ ושינוי דפוסי החשיבה האזרחיים. כיום החלה עבודה בנושא בישראל, אך זו עדיין אינה מאפשרת את פעילותן וחדירתן של טכנולוגיות מובילות באופן חוקי ומוסדר.
- תשתיות - המעבר לעולם תחבורה דיגיטלי מצריך הטמעת טכנולוגיות שונות בתשתיות, שינוי מדיניות מיסוי, הנגשת מאגרי מידע ומחשובם ועוד.
- הסעות המונים - כל תחום התחבורה הציבורית עומד בפני אתגרים משמעותיים כגון קיצור זמני הנסיעה, מציאת פתרונות ל"מייל האחרון", שיתוף והנגשת מאגרי מידע, יצירת שיתופי פעולה בין רשויות שונות ועוד.