|   15:07:40
דלג
  עידן יוסף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל

סמוטריץ' ליועמ"ש מנדלבליט:

"ביטול 'משיח בכיכר' לא חוקי"

אומר כי מרגע שחוק איסור הפליה אינו אוסר את קיומו של אירוע בהפרדה מגדרית, קנויה למארגניו ולמשתתפיו זכות חוקתית לקיימו בההפרדה במרחב הציבורי ואין מקום ל"הנחיותיה הקיצוניות והאלימות" של דינה זילבר
21/06/2018  |   עידן יוסף   |   חדשות   |   הדרת נשים   |   תגובות
סמוטריץ'. היועץ לא היה מגביל את מצעד הגאווה [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]

זילבר. חוות דעת רדיקלית

מנדלבליט. הדרת דתיים מהמרחב הציבורי

   עידן יוסף
דרישה מחולדאי: "בטל הפרדה מגדרית בקבוצות העירוניות"

ח"כ בצלאל סמוטריץ' דורש להורות על ביטול האיסור שהטילה עיריית תל אביב-יפו על הקמת מחיצה באירוע "משיח בכיכר" שצפויה לקיים תנועת חב"ד. בפנייה דחופה ששלח (יום ה', 21.6.18) ליועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, כתב סמוטריץ' כי מדובר בהדרת ציבורים מן המרחב הציבורי ופגיעה אנושה בזכותם של אנשים דתיים לחיות בהתאם לאמונתם ולאורחות חייהם במרחב הציבורי.

כזכור, בעקבות פנייה (3.6.18) של שדולת הנשים לעיריית תל אביב ולמשנה ליועץ המשפטי לממשלה, דינה זילבר, במחאה על קיומו של אירוע "משיח בכיכר", אירוע במימון פרטי אשר אמור היה להתקיים בכיכר רבין, אשר ברובו מתקיים בהפרדה מגדרית, תוך מתן אפשרות לישיבה מעורבת למעוניינים בכך, החליט ראש העירייה רון חולדאי שלא יאפשר את קיומו של האירוע. ההודעה באה לאחר דיונים שהתקיימו בין העירייה למנדלבליט ולזילבר, כך על-פי העירייה, תוך הסתמכות על חוות דעת משפטית של מנדלבליט, לפיה העניין מסור לשיקול דעתה של העירייה, אשר ברצותה תאפשר את קיום האירוע וברצותה תמנע אותו.

עתירה מנהלית דחופה

הרב בנצי פרישמן, ממארגני האירוע, הבהיר כי האירוע לא בוטל ויתקיים במועדו (25.6.18 בשעה 19:00), ובמקביל הגיש היום, באמצעות עוה"ד איתי רוזין ויניב כהן, עתירה מינהלית דחופה לבית המשפט המחוזי בתל אביב, בבקשה לאפשר הקמת המחיצה בין הנשים לגברים, לפי כללי ההלכה - כפי שסוכם עם העירייה מראש, וכפי שהיה בכל האירועים שערכו המארגנים בכיכר בשנים עברו. העותרים טוענים כי מלבד הסיכום עם העירייה בנושא, הם מחויבים למחיצה במצוות הרבי מלובביץ' וכי באירוע הושקעו כמיליון שקל, ופגיעה באופיו הדתי, הכולל תפילה בציבור וברכת הלבנה, תסב להם נזקים.

"בכל הכבוד, ומבלי שראיתי את חוות דעתך ואת הסימוכין המשפטיים שהיא נשענת עליהם", כתב סמוטריץ', "מדובר בחוות דעת בלתי חוקית ובלתי סבירה בעליל, שנוגדת הן את עקרונות המשפט החוקתי בדבר ההגנה על חופש ביטוי, הדת והאוטונומיה האישית, והן את הוראותיו המפורשות של חוק איסור הפליה במוצרים, בשירותים ובכניסה למקומות בידור ולמקומות ציבוריים, תשס"א-2000".

לדברי סמוטריץ', הותרת שיקול הדעת בעניין הזכויות החוקתיות של מארגני האירוע לקיים אותו על-פי אורחות חייהם בידי כל ראש רשות, האם להגן או לפגוע בהן, היא בלתי מתקבלת על הדעת ולא הייתה מתקיימת בשום נושא ואל מול שום ציבור שאינו הציבור הדתי.

"אין חולק על כך כי אפליית נשים, ובכלל זה הדרתן מן המרחב הציבורי, היא תופעה שיש לפעול למיגורה", כתב. "אולם בין זאת ובין איסור קיומו של כל אירוע ציבורי המקיים הפרדה מגדרית כלשהי ישנה תהום עמוקה. ההתעלמות ממנה מובילה לפגיעה רחבה ומהותית בזכות לאוטונומיה, בחופש הדת ובזכות לשוויון, והעובדה שבחרת לאפשר אותה בלחץ שדולת הנשים תמוהה בעיניי עד מאוד".

הוא ציטט מסייג לחוק הפליה במוצרים, לפיו "אין רואים הפליה לפי סעיף זה בקיומן של מסגרות נפרדות לגברים או לנשים. הסייג מכיר בקיומה של הפרדה מגדרית לגיטימית, ומבטא את רצונו של המחוקק לאבחן בין הפליה לבין הפרדה מגדרית לגיטימית, כאשר אמות המידה שהוא מציב לכך נבחנות על-פי נסיבות האירוע הקונקרטי. סייג זה מכיר בצורך בקיומן של מסגרות נפרדות במקרים בהם אי-קיומה של הפרדה תמנע הספקת מוצר או שירות ציבורי לציבור אשר ימנע מלצרוך את השירות בשל היותו מעורב.

לדברי סמוטריץ', אירוע "משיח בכיכר" היה מכוון באופן מובהק לחסידי חב"ד - ציבור אשר מקיים הפרדה מגדרית באירועים ציבורים כחלק בסיסי מאורחות חייו; ומניעתו היא הדרה של כל ציבור המבקש לקיים הפרדה מגדרית בפעילות ציבורית כחלק מאורחות חייו מן המרחב הציבורי של תל אביב.

"ליברליזם טוטליטארי"

בהמשך מכתבו, עבר ח"כ סמוטריץ' לדבר על הסוגיה הערכית, וכתב: "הרצון לקיים הפרדה מגדרית בחלק ממעגלי החיים איננו עמדה השייכת לקיצונים או לבני חושך, אלא עמדה הנשענת על עולם ערכים עשיר ועל מסורת ארוכת שנים של העם היהודי. בחברה הישראלית קיים ויכוח לגיטימי על עולם ערכים זה, על גבולותיו וצורת יישומו, אך במרחב ציבורי-דמוקרטי אין מקום לאפשר השתקה של קול אחד באמצעות הדרתו מן המרחב הציבורי. הניסיון לכפות על כלל החברה הישראלית את עולם הערכים החילוני-ליברלי תוך התבססות על חוות דעת 'משפטיות' הינו הדבר הרחוק ביותר מליברליזם. היה מי שכינה זאת, בצדק, במונח 'ליברליזם טוטליטארי'.

"זאת ועוד, הניסיונות ה'נאורים' להציג את עולם הערכים היהודי-דתי כחשוך ופוגעני הם עצובים ומלמדים בעיקר על בורות של מי שמציג אותם כך. בקרב חלקים נרחבים באוכלוסייה הדתית בישראל, והחרדית בפרט, נהוג אורח-חיים של הפרדה בין גברים ונשים בפעילות חברתית וציבורית. ההפרדה הזו, יש להדגיש, אינה נהוגה רק בפעילות פולחנית-דתית. היא נהוגה ברמות שונות בקהילות שונות, אם בחינוך יסודי ואם בחינוך תיכוני, אם בפעילות חברתית או פעילות דתית או תנועות נוער - כל קבוצה וקהילה ורמת ההפרדה הנהוגה בה. היא נהוגה כמובן, אם כי לא מסיבות של אמונה דתית, גם בפעילויות ספורט וכד', והדברים ידועים. גם בית המשפט הכיר בכך כי הפרדה מגדרית הנובעת מתרבותה ואורח חייה של קבוצה הינה לגיטימית".

הוא הסביר כי "הטענה לפגיעה בכבודן של הנשים נשענת על נקיטת עמדה חד-ערכית הרואה בהפרדה מגדרית על בסיס אמונה דתית פגיעה בנשים. היא מתעלמת מהפגיעה הקשה שנגרמת בצד השני לאלו שמבקשים לחיות את חייהם תוך שמירה על ערכים של צניעות וכבוד. באצטלה של זכויות נשים ישנו ניסיון להעלים מן המרחב הציבורי כל מי שאינו חולק את אותו עולם הערכים הליברלי בכל מישורי החיים".

עוד אמר סמוטריץ' כי "כאשר סוף-סוף מתקיים אירוע נפרד במרחב ציבורי קצת אחר, מיד עטים עליו המקטרגים, שאינם קהל היעד של אירוע זה, ומבקשים לבטלו...ביטול אירוע בתל אביב הוא דוגמה קיצונית לפגיעה באורחות חיים, כאשר מדובר באירוע פרטי אשר אינו ממומן על-ידי הציבור הרחב, אלא אך ורק מבקש להתקיים במרחב הציבורי - כאשר גם זה נמנע ממנו... בלתי הגיוני בעליל כי ציבור שלם יודר כמעט לחלוטין מן התקציבים הציבורים המושקעים בפעולות תרבות בשל חוסר התאמתם לאורחות חייו.

"הנחיות רדיקליות וחסרות בסיס"

בהתייחסות אישית למנדלבליט, ציין סמוטריץ': "קשה לי לברוח מהתחושה שאתה פשוט חושש להתעמת עם ארגוני הנשים הקולניים ו'להיכנס לפיהם ולמקלדותיהם', ועל כן, בסוג של ניסיון לברוח מהכרעה, השארת את העניין להחלטת כל רשות ורשות. אם העמדה הזו שלך הייתה מגיעה עם ביטול ההנחיות הרדיקליות וחסרות הבסיס המשפטי של הגב' זילבר ניתן היה עוד איך שהוא לקבל זאת. אולם כאשר אתה משאיר את הנחיותיה הקיצוניות והאלימות של הגב' זילבר על-כנן ומסרב להביע עמדה מאוזנת וחוקתית וכביכול משאיר את ההכרעה בידי כל ראש רשות התוצאה הנה בלתי מתקבלת על הדעת! תמהני, האם היית מאשר לראש רשות שלא לאשר את קיומו של מצעד הגאווה בעירו ומשאיר את ההחלטה בעניין לשיקול דעתו?! למרבה הצער התשובה ידועה... באותה המידה לא היית מאשר, ובצדק, לעירייה שלא לאשר הפגנה של צד מסוים במפה הפוליטית".
עת"מ 50491-06-18 למען הגאולה האמיתית והשלמה נ' מדינת ישראל ע"י עיריית תל אביב יפו
ביהמ"ש מתבקש ליתן צו על תנאי המורה לעיריית ת"א לנמק מדוע לא תבוטל הדרישה להיעדר מחיצה בין גברים לנשים שהציבו מארגני אירוע "משיח בכיכר" כתנאי לקיומו של אירוע ציבורי בהפרדה למגזר החרדי בכיכר רבין (7 עמ')
הנידון: ביטול אירוע "משיח בכיכר" - הדרת ציבורים מן המרחב הציבורי תוך פגיעה בזכות לאוטונומיה, תרבות, חופש ודת / מכתב
מכתב ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט בעקבות חוות דעת של דינה זילברשטיין על כך שאין עילה להתערב במגבלה שהטיל ראש עיריית ת"א-יפו רון חולדאי על קיומו בהפרדה של אירוע משיח בכיכר בכיכר רבין (6 עמ')

תאריך:  21/06/2018   |   עודכן:  21/06/2018
עידן יוסף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"ביטול 'משיח בכיכר' לא חוקי"
תגובות  [ 7 ] מוצגות   [ 7 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
עבד נרצע
21/06/18 11:25
2
כנופית שלטון החוק
21/06/18 20:58
3
גימי-יהודי מיהודה
21/06/18 21:13
4
דודי דר
22/06/18 09:44
 
מה קשר שמאלניות??
23/06/18 13:27
5
רבי שליכטא
23/06/18 00:50
6
עצובמצחיק
24/06/18 01:26
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  הדרת נשים
ועדת הכנסת לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי דנה (יום ד', 7.2.18) "בהדרת חיילות וקצינות צה״ל בבסיסיים המשלבים חיילים חרדים - משימוש בשירותים אלמנטריים כגון חדר אוכל ובתי שימוש".
07/02/2018  |  עומר כרמון  |   חדשות
המשנה לנשיאת בית המשפט העליון, חנן מלצר, מזהיר (4.12.17) שלא יהסס לכלוא את ראש עיריית בית שמש, משה אבוטבול, אם לא יוסרו מיידית שלטים המדירים נשים מרחובות בעיר. בעקבות האזהרה הבטיח אבוטבול לפעול בסיוע המשטרה להסרת השלטים - לאחר שהביע תמיכה בתוכנם.
04/12/2017  |  איתמר לוין  |   חדשות
חברת דן מפסיקה (יום א', 1.10.17) מסע פרסומי של פלג בחסידות חב"ד, הנוטה לשוביניזם. במודעה ל"דבר מלכות", הפצת כתבי הרבי מלובביץ', פורסם קטע מכתביו בו נכתב: ציטוט לפיו "נסיעת האישה (לכאן) צריכה להיות בהסכמת בעלה. אישה כשרה עושה רצון בעלה". כלומר, נשים רשאיות לנסוע רק אם יזכו להסכמת הבעל.
01/10/2017  |  עידן יוסף  |   חדשות
היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, עודנו סבור שהדרת נשים מהמרחב הציבורי היא אפליה פסולה - מבהיר (28.9.17) עוזרו, עו"ד גיל לימון.
28/09/2017  |  איתמר לוין  |   חדשות
עיריית בית שמש והעומד בראשה, משה אבוטבול, מבזים בצורה מתמשכת פסק דין מוסכם שהורה להם להסיר שלטים הקוראים להדרת נשים. אבוטבול והעירייה גם לא עמדו בתנאים שקבע בית המשפט העליון לעיכוב הטלת הקנסות עליהם בשל אותו ביזיון - קובע (4.9.17) שופט בית המשפט העליון, חנן מלצר.
04/09/2017  |  איתמר לוין  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
יש מחלוקת בקרב החוקרים בנוגע לגודל האוכלוסייה במאה ה-19 ולגבי המספר המדויק של כל קבוצה דתית, אבל, הריבוי הטבעי המוסלמי היה אטי בהשוואה לגידול האוכלוסייה היהודית והנוצרית
יוסף אורן
יוסף אורן
מתחילה התכוונה המחברת לכתוב רומן רב-דורי על משפחה המתמודדת עם משבר האקלים הפוקד את כדור-הארץ בעיירה צפונית אחת, ורק משום שלא הצליחה לממש את התוכנית המקורית, החליטה להעלים את כישלונ...
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הרבה זמן כבר לא חוויתי פער גדול כל כך בין המציאות לסיקור המעוות שלה בתקשורת הישראלית    צר לי לקלקל למחרחרי הריב והמחלוקת, אבל מה לעשות, פשוט הייתי שם וזה היה הרבה פחות דרמטי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il