|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מתנות שמרגשות: איך לבחור את המתנה המושלמת
קבוצת ירדן
איפה כדאי ללמוד בינה מלאכותית?

מבקר המדינה, יוסף שפירא:

עבירות בעסקה בה היו מעורבים צור וביטן

קובע שעיריית ראשון לציון, העומד בראשה והוועדה המקומית בראשותו של ביטן הפרו את הוראות החוק בעסקה בה מכרה העירייה ליזם את פרויקט האגם - ושאותה חוקרת המשטרה
09/07/2018  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   מבקר המדינה   |   תגובות
צור. נטל חלק פעיל[צילום: אבי דישי, פלאש 90]

ביטן: לא קשור אלי
ח"כ דוד ביטן אומר, כי יש לו השגות על ממצאיו של מבקר המדינה. לדבריו, הוא נתן הסבר מפורט לכל הטענות שהועלו בעניינו ודבריו התקבלו על דעת הדרג המקצועי במשרד המבקר. "לאור זאת, הניסיון לקשור את שמי לבדיקה שנוהלה במגוון רחב של נושאים, אשר נפרסים לאורך שנים רבות וכלל אינם קשורים אלי, אינו במקומו".

מבקר המדינה, יוסף שפירא, מצביע על שורה של ליקויים והפרות חוק בעסקות שביצעה עיריית ראשון לציון עם יזם בפרויקט האגם (מרכז הכנסים LAGO) - פרויקט שהוא אחד המוקדים בחקירה נגד ראש העירייה, דב צור, ונגד ח"כ דוד ביטן, שהיה יו"ר הוועדה המקומית לתכנון ובנייה. הדברים מופיעים בדוח מבקר המדינה על השלטון המקומי המתפרסם היום (יום ב', 9.7.18).

שפירא קובע: "העירייה נתנה עדיפות לקידום האינטרסים הפרטיים של היזם על חשבון האינטרס הציבורי, תוך כדי פגיעה בעקרון השוויון ומתוך פגיעה קשה באמון הציבור. העירייה הפרה את הוראות הדין בכל הקשור לאישור עסקות מקרקעין על-ידי שר הפנים, הוראות שנועדו להבטיח כי השיקולים במכירת נכס יהיו ענייניים וייעשו כדין ולתועלת הציבור.

"לפני חברי ההנהלה והמועצה לא הוצגו מלוא העובדות הרלוונטיות לעסקה, וגם העובדות שנמסרו להם לא היו מדויקות. בכך נפגעה אפשרותם לקבלת החלטה עניינית המאזנת בין טובת העירייה לבין טובת הציבור. לראש העירייה הייתה היכרות מוקדמת עם היזם בתחילת שנת 2014, עובדה שהעמידה אותו במצב של חשש לניגוד עניינים לכאורה, אך למרות זאת היה מעורב בהליך קבלת ההחלטות ובדיונים פנימיים הקשורים ביזם בנושא עסקת המכירה, ופעל לקבל החלטה בישיבת המועצה בעניין עסקת המכירה".

שפירא מוסיף: "נוכח הנסיבות שתוארו בדוח, ולפיהן עיריית ראשון לציון מכרה ליזם קרקע עירונית ללא מכרז וללא חוזה מאושר על-ידי משרד הפנים ואפשרה ליזם להקים מבנה מסחרי על הקרקע וליצור עובדות מוגמרות, וחמור מכך - נוכח העברת הבעלות על הקרקע על שם היזם בלשכת רשם המקרקעין, על העירייה ומשרד הפנים לבחון את ההשלכות המשפטיות של המצב שנוצר ולקבל בדחיפות החלטות על הצעדים האופרטיביים שניתן לנקוט כיום". בכך הוא רומז לאפשרות של ביטול העסקה.

מכרה את המגרש ללא מכרז

מאז 2006 פעלו עיריית ראשון לציון והוועדה המקומית לאישורה של תוכנית איחוד וחלוקה ללא הסכמת הבעלים בפארק האגם (במערב ראשון לציון, ליד הסופרלנד) שהגיש היזם, ולמתן היתרי בנייה להקמת מתחם בשטח של 10,500 מ"ר הכולל מרכז קונגרסים, אולם אירועים ושדרת מסחר. בשנת 2010 החכירה העירייה ליזם ללא מכרז 8,400 מ"ר בהם החזיקה בפארק האגם, וכעבור חמש שנים מכרה לו את הקרקע, אף זאת ללא מכרז.

מגרש ששטחו 44 דונם (המגרש המקורי), השוכן צמוד לאגם, הוחזק בבעלות משותפת של עיריית ראשון לציון ושל מאות בעלים פרטיים. בספטמבר 2006 הגיש היזם לוועדה המקומית תוכנית איחוד וחלוקה שכללה את המגרש המקורי. התוכנית חילקה את המגרש לשני מגרשים, אחד בשטח של 21.5 דונם (מגרש א'), שהוחזק במשותף על-ידי היזם ועיריית ראשון לציון (60% ליזם), ומגרש נוסף בשטח של 22.5 דונם (מגרש ב') בבעלות של 333 מחזיקים אחרים.

בנובמבר 2006 החליטה ועדת המשנה של הוועדה המקומית להפקיד בתנאים את התוכנית, וביניהם התנאי שלפיו יש לתאם אותה עם תוכנית פארק האגם. הוועדה המחוזית קבעה בפברואר 2006 תנאים להפקדתה של האחרונה, ובהם ייעוד של 16.5 דונם מתוך המגרש המקורי לשימוש כשטח ציבורי פתוח, לאגם ולתעלת מים.

על אף הוראות תוכנית פארק האגם, לא דרשה העירייה שבמסגרת תוכניתו של היזם תיעשה חלוקה בין השטח לו הייתה זכאית, לבין השטח שהיזם היה זכאי לו, כך שהשטח היחסי לו הייתה זכאית בתחום מגרש א' - 8,000 מ"ר - ייקבע כמגרש נפרד. בכך כרכה העירייה את זכויותיה עם אלו של היזם, מבלי שתדע איזה חלק יופקע לטובת הציבור ממנה ומן היזם. התוצאה הייתה, שרק שישה דונמים יועדו להפקעה מהמגרש של העירייה והיזם - לעומת 11.5 דונם במגרש השני.

הסתמכו על רועי בר

העירייה חתמה עם היזם באוגוסט 2010 הסכם להחכרת מלוא זכויותיה במגרש א', וזאת ללא מכרז שלא כדין. מועצת העירייה הסתמכה על חוות דעתו של היועץ המשפטי החיצוני שלה דאז, עו"ד רועי בר (שמאוחר יותר הודה והורשע בעבירות שחיתות במסגרת תפקידו), לפיה מדובר ב"חלקת השלמה". אולם הייתה זו טענה בלתי נכונה.

בינואר 2011 חתמו הצדדים על שינוי מנגנון תשלום דמי החכירה, לתשלום דמי חכירה מהוונים מראש. חוות הדעת השמאית מאפריל 2010, שקבעה את דמי החכירה, התבססה על זכויות בנייה למלונאות ולאולמות אירועים, ואילו היתרי הבנייה שניתנו ביולי 2011 ובמאי 2012 היו לאולמות אירועים ושטחי מסחר. העירייה לא אישרה מראש את השינוי, לא נתנה את הסכמתה לבנייה למסחר, לא בדקה האם השינוי משנה את דמי החכירה - ולאחר מכן השתמשה בהתנהלות פגומה זו כבסיס להחלטה למכור ליזם את הקרקע.

בנובמבר 2014 ובמרס 2015 דנו ועדת ההנהלה של העירייה ומועצת העירייה בבקשת היזם לרכוש את חלקה במגרש א' ואישרו אותה. בעקבות כך, באפריל 2015 חתמו העירייה והיזם על הסכם למכירת זכויותיה של העירייה תמורת 9 מיליון שקל.

העירייה דנה והכריעה בנושא מורכב ובעל השלכות כבדות משקל על התושבים ועל קופת העירייה, בלי שהיו לפניה מלוא הנתונים, ובכלל זה מסמכים וחוות דעת משפטיות, כלכליות ותכנוניות. בהחלטותיה לא נמצא נימוק מדוע נמצאה החלופה של מכירת המקרקעין כמתאימה ביותר בהשוואה לחלופות אחרות.

השמאי בניגוד עניינים?

העירייה אישרה את מכירת המקרקעין ליזם בהתבססה על הנימוק שזו הדרך האפשרית היחידה שתמזער את הנזקים שנגרמו לה לכאורה, בעקבות טעויות שעשתה במסגרת אישור תוכנית האיחוד והחלוקה ובמסגרת הסכמי החכירה עם היזם. אולם גם בהסכם המכירה נעשו לטובת היזם ויתורים כספיים.

כאמור, מועצת העירייה החליטה למכור את זכויותיה ליזם בלא מכרז. היא הסתמכה שוב על חוות הדעת של בר לפיה מדובר ב"חלקת השלמה". זאת, למרות שחלפו שבע שנים ממתן חוות הדעת, למרות שהיא התייחסה להסכם החכירה ולא להסכם המכירה של מקרקעי העירייה, ואף שהתבססה על עובדה שגויה.

אף על-פי שלפי פקודת העיריות, אישור הסכם להחכרת מקרקעין של העירייה טעון אישור שר הפנים, ואף ששר הפנים לא אישר את העסקה להחכרת המקרקעין - העירייה לא ביטלה את ההסכם, אלא נתנה היתרי בנייה על המגרש.

שווי המכירה של מקרקעי העירייה נקבע בשומה שנערכה בהסכמת הצדדים. השומה התבססה על הסכמות בין העירייה לבין היזם בגינן הופחתה הערכת השמאי. בחישוב השטחים בשומה המוסכמת הובאו בחשבון רק 1,902 מ"ר מסחר ולא 2,177 מ"ר מסחר; התוצאה: פער של 800,000 שקל לטובת היזם. למרות זאת, נמסר לחברי מועצת העירייה שהשומה התבססה על מלוא זכויות העירייה.

עוד נקבע, כי שווי מ"ר מבונה מסחר במגרש א' הוא 9,000 שקל.
באותו מועד היו מונחות לפני העירייה שתי חוות דעת שמאיות שקבעו, כי שווי מ"ר הוא 17,600 שקל. חוות הדעת הללו לא הובאו לידיעת חברי הנהלת העירייה ומועצת העירייה. לעירייה הוצג מידע לפיו השמאי המוסכם מייצג חברה, המחזיקה בכמחצית ממניות היזם; העירייה לא בדקה את המידע.

לא נקטו צעדי אכיפה

בפרוטוקולים של העירייה נרשם, כי צור לא השתתף בדיונים ובהצבעות בשתי ישיבות ההנהלה ובישיבת המועצה שבהן נידונה עסקת המכירה ליזם. צור לא מסר הודעה בכתב למועצה על היותו במצב של חשש לניגוד עניינים לכאורה, בעקבות נסיעתו לחו"ל עם היזם בתחילת 2014 למשך שבועיים. בין יולי 2014 למארס 2015 השתתף צור בישיבות בעירייה בנוגע לעסקה, היה ממוען באופן מתמשך לתכתובות בנושא ולחלקן אף הגיב.

לא נמצאו מסמכים המתעדים את תוכן הישיבות שבהן נידונו והתקבלו ההחלטות בנושא הסכם המכירה והשומה המוסכמת, חלקן בהשתתפותו של צור. צור אומנם יצא מישיבת המועצה בה נדונה מכירת הקרקע ליזם, אך לאחר מכן שב אליה, התערב בה והכריע בשאלת חוקיותה של הישיבה. מדובר בהתערבות פסולה, קובע שפירא.

ועדת המשנה ורשות הרישוי המקומית אישרו בשנים 2015-2008 מתן ארבעה היתרי בנייה ליזם להקמת מבנה בן שתי קומות (קומה תחתונה המיועדת למסחר ולחנייה וקומה עליונה המיועדת לשני אולמות - מרכז קונגרסים ואולם אירועים), בשטח של 10,500 מ"ר במגרש א'. הוועדה המקומית, בראשה עמד ביטן בחלק מן השנים, נתנה את היתרי הבנייה שלא כדין, בלא שהיזם הגיש תוכנית בינוי לאישור הוועדה המחוזית, ובכך אפשרה לו להעמיד אותה בפני עובדות מוגמרות. אף שהיתרי הבנייה כללו זכויות לאולמות אירועים ולמסחר, היטל ההשבחה ששילם היזם היה בגין זכויות למלונאות בלבד.

באוקטובר 2015 נתנה הוועדה המקומית אישור להספקת שירותים (טופס 4) לחיבור הבניין לחשמל. הבניין הוקם בסטייה מהיתר, בכך שבמקום הקמת יציע הוקמה קומה נוספת בחלק משטח המבנה. באי נקיטת צעדי אכיפה היטיבה העירייה עם היזם.
עיריית ראשון לציון: עסקת מקרקעין בפארק האגם / דוח מבקר המדינה
עבירות על החוק וחריגות ממינהל תקין בעסקת פארק האגם, בה היו מעורבים דב צור ודוד ביטן

תאריך:  09/07/2018   |   עודכן:  09/07/2018
איתמר לוין
+מועצת מטה בנימין מממנת מאחזים לא חוקיים
15:57 09/07/18  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
חוסר אחריות של ראש עיריית רחובות בשיפוץ היכל התרבות  ▪  תמיכות פגומות בהשראתו של ראש עיריית גבעת שמואל  ▪  לחלק ניכר מבני המיעוטים אין מיגון לשעת חרום
(רואה. כספי מדינה [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
עבירות בעסקה בה היו מעורבים צור וביטן
תגובות  [ 8 ] מוצגות   [ 8 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ראשון לציון מרש
9/07/18 18:46
2
פושעים
9/07/18 20:54
3
חקירות
9/07/18 22:01
4
מתארת
9/07/18 22:31
5
דב צור
9/07/18 22:40
6
פטור ממכרז
10/07/18 00:53
7
מכלוף ז'וז' אלחרה
10/07/18 03:34
8
לדב צור
10/07/18 07:23
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מבקר המדינה
המועצה האיזורית מטה בנימין, בראשותו של אבי רואה, מממנת הקמת מאחזים בלתי חוקיים – מגלה (יום ב', 9.7.18) מבקר המדינה, יוסף שפירא, בדוח על השלטון המקומי.
09/07/2018  |  איתמר לוין  |   חדשות
"השלמת הפרטת תעש אמורה להביא לייעולה, לשיפור ביצועיה ולניתוק התלות התקציבית שלה כחברה ממשלתית במדינה, שעלתה עד כה למשלם המיסים 5 מיליארד שקל לפחות. עם זאת, יש חשש שמכירת תעש מערכות לאלביט מערכות תפגע בשוק הביטחוני בארץ, לרבות בחברות הביטחוניות הממשלתיות". כך אומר (יום ג', 26.6.18) מבקר המדינה, יוסף שפירא, בדוח על הפרטת תעש - שפרסומו התעכב מספר שנים.
26/06/2018  |  איתמר לוין  |   חדשות
מבקר המדינה, יוסף שפירא, קונס ברבבות שקלים את אבי גבאי, יצחק הרצוג ואראל מרגלית על חריגות מתקרת ההוצאות המותרת בפריימריז לראשות מפלגת העבודה שהתקיימו ביולי אשתקד. כך מוסר שפירא (יום ג', 26.6.18) בדוח על ההתנהלות הכספית של המועמדים לראשות המפלגה.
26/06/2018  |  איתמר לוין  |   חדשות
המוסד לביטוח לאומי ורשות הדואר ממשיכים להוביל ברשימת התלונות המוצדקות המוגשות לנציבות תלונות הציבור - מוסר (יום ב', 18.6.18) מבקר המדינה, יוסף שפירא, בדוח השנתי של הנציבות.
18/06/2018  |  איתמר לוין  |   חדשות
הביטוח הלאומי, עיריית קריית שמונה ועיריית שדרות חויבו אשתקד לפצות חושפי שחיתויות במאות אלפי שקלים - מגלה (יום ב', 18.6.18) מבקר המדינה, יוסף שפירא, בדוח השנתי של נציבות תלונות הציבור.
18/06/2018  |  איתמר לוין  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
מחיר הרפורמה המשפטית במעמדה של ישראל    בכירי הממשלה והקואליציה חוזרים לימי השיסוי    נתניהו מתנהג כמו לפני המלחמה וכעת זו סכנה קיומית    סמוטריץ' בטוח שהמצב הכלכלי מצוין    טקס המשואו...
דן מרגלית
דן מרגלית
גדעון סער והציג בעיה קשה, כיצד לאזן בין הצורך באחדות נוכח איומים מזרח תיכוניים רציניים לבין החובה להגן על הדמוקרטיה, ומסקנתו נאמרה בקול צלול כי בנימין נתניהו צריך להתפטר
רפי לאופרט
רפי לאופרט
"העקרונות המוסכמים" שעליהם מרבים לדבר בשנה האחרונה אינם מגילת עצמאות - הצהרת הכוונות של האבות המייסדים, חוקי יסוד וחוקים שחוקקה הכנסת הנבחרת על-ידי העם    בארגון דמוקרטי אלה העקרונו...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il