|
F-35C [צילום: סטיב הלבר/AP]
|
|
|
|
|
טייסת קרב 125 של חיל-הים האמריקני, שמפעילה מטוסים חמקניים אף-35 לייטנינג מדגם סי בבסיס האוויר לֶמוּר בקליפורניה, הצטרפה בראשונה למבצעים מוטסים מעל סיפונה של נושאת-המטוסים
אברהם לינקולן.
מטוסים אף-35 פועלים מעל סיפון נושאת-המטוסים יחד עם מטוסי תקיפה אף-18 סופר הורנט - בליווי מטוסים גראולר ללוחמה אלקטרונית ומטוסים הוקאיי להתרעה מוקדמת.
זו הפעם הראשונה, שמטוסים אף-35 מופעלים מעל סיפון נושאת-מטוסים. כך דיווח אדמירל דייל הוראן, מנהל משרד השילוב של המטוס אף-35.
ששת המטוסים של טייסת 125 הגיעו לנושאת-המטוסים לפני כשבוע, והחליפו את אחת מהטייסות בנושאת-המטוסים, אמר קפטן פוטנאם בראון, מפקד אברהם לינקולן. המטוסים ימשיכו לפעול מסיפון אברהם לינקולן במשך כשלושה שבועות של מבחני ים, שאחריהם תהיה הפקת לקחים של שילובם במערכי חיל-הים. אם מבחני הים יעלו יפה, יוגדרו המטוסיםבחודש פברואר כמבצעיים בחיל-הים - דבר שהיה אמור לקרות מוקדם יותר.
הצבות מבצעיות ראשונות של מטוסים אף-35 בחיל-הים האמריקני מתוכננות לשנת 2021. אם המטוס יוכרז מבצעי, הוא יוכל להשתלב בפעילות מבצעית.
דגם סי מותאם להמראה ולנחיתה על נושאות-מטוסים - בנוסף ליכולתו לפעול ממסלולים רגילים. יש לו וו מיוחד, הננעץ במעוט (קטפולט), המשגר את המטוס במהירות גבוהה להמראתו. בעת נחיתה שולף המטוס וו, שנתפס בכבל עצירה על סיפון הספינה. לדגם סי יש כנפיים גדולות יותר מלשאר הדגמים של אף-35, והן מתקפלות, כדי שלהקל על אחסון המטוס בבטן הספינה. חיל-הים האמריקני מתכנן לרכוש 260 מטוסים מדגם סי, שיחליפו את המטוסים מדגם אף-18 הורנט שברשותו.