|   15:07:40
דלג
  צבי גיל  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

נפילתו של האזרח יחד עם התיק

אמצעי הקשר שעומדים לרשותו של האזרח בתקשורת ההמונים - באלחוט, בכבלים, באינטרנט ובמדיה האלקטרוניים בכלל, אמורים לייעל את השירות שלו הוא נזקק. לעתים האמצעי הזה הוא לרועץ לו, בהיעדר גורם אנושי שיפתור לו את הבעיה במישרין או יָפנה אותו לגוף שיטפל בה
31/08/2009  |   צבי גיל   |   מאמרים   |   תגובות
רועץ וגם מיטיב [צילום: AP]

בסוף שנות ה-70' הפקנו בטלוויזיה הישראלית, היום ערוץ 1, סדרה משולבת של אולפן וסרטים בשם "תעודת זהות" ("היו זמנים" בערוץ הזה כאשר ארנון צוקרמן היה מנהל הטלוויזיה וג'ודי לוץ - מנהלת תוכניות התעודה). הפורמט היה דומה לחקירה בוועדה של הסנאט האמריקני, כאשר בפאנל יושבים אישים ומומחים בולטים כל אחד בתחומו, (ביניהם דן מרידור, עו"ד ד"ר אמנון גולדנברג, הרב ישראל לאו, פרופסור זאב שטרנהל) ובפניהם מופיעים עדים. רובה של העדות הייתה מצולמת, כלומר היו בה כתבות בענייני היום, בתיעוד ולעתים גם בדרמה, בין היתר קטע של חנוך לוין בהשתתפות שחקני החאן הירושלמי. במאי הסרטים היו: אבי אמבר, דוד פרלוב (המנוח) שאת שם סרטו התיעודי המלא כינה "תעודת זהות", עמוס גיתאי, אורי ברבש, מיכה שגריר, אשר טללים, אלי כהן, מיכאל לב טוב - כולם, שמם ושמעם הולך לפניהם. בסדרה היו שבעה פרקים. את הפרק הראשון הקדשנו ל"ערכים". אחת מן התוכניות נקראה "הכלל והפרט", משדר שעסק בין היתר בביורוקרטיה הישראלית. כתבה בולטת בתוכנית הייתה זאת של הבמאית נילי טל על דרך החתחתים של משרד מהנדס העיר תל אביב.

במעבר בין קטע אחד לשני, כלומר בין משרד אחד לשני, בין פקיד לפקיד, ראינו עגלות קנייה של מרכול, עמוסות אוגדנים, אשר תוך כדי הסעת העגלה, חלקם נופל, נפרם, דפים התפזרו, עטיפות בלויות עפו. כל תיק כזה סימל אזרח שעבר את נתיב התלאות בטיפול בבקשה החל מהוספת חצי חדר או סגירת מרפסת, או כל דבר אחר שמשרד מהנדס העיר נגע בו,והוא נגע בכל. מרתק ומקומם היה לראות תמונה אחר תמונה, איך נדחפות העגלות מחדר לחדר מתא לתא, ואלה - בדחיפה, בנדידה, בנפילה - אינם אלא משל לאזרח שנזקק לשירות, ונופל בין השורות. אז מה התחדש.

בעצם, היום, לכאורה, תושב יכול להסדיר עניינים בדואר או בדוא"ל ומבחינה זאת אני יכול להעיד שבמשרד הפנים, לדוגמה, ביחידת מינהל האוכלוסין חלה מהפכה לא קטנה. אפילו להוצאת דרכון חדש לא נזקקתי לבוא למשרד או לסניף דואר למילוי טופס. שלחתי את הדרכון הישן בדואר רשום, חייבתי כרטיס אשראי ותוך כמה ימים קיבלתי בדואר רשום דרכון חדש. אני משער שיש עוד יחידות שבהן חלה התפתחות בהקלת השירות לאזרח. יש עוד דוגמאות לשירות ציבורי מהיר וטוב. אחת שאני יכול לחשוב עליה, לא מזמן, היא לאחר פנייה באינטרנט לשירות לקוחות של חברת "דן", קיבלתי תוך שעה באינטרנט את כל פרטי המידע על קו אוטובוסים שמוליך אותי מן היעד שהזכרתי. דבר טריוויאלי. אלא שדברים "טריוויאליים" מרכיבים את מרב סדר היום של חיינו.

ה-HOT הולך ומתקרר

במאמר שפרסמתי בשעתו התייחסתי לנתונים שהתפרסמו - 14 בדצמבר 2008 - במדור "צרכנות" ב-דה-מארקר בדוח אמון הציבור לחברות הטלוויזיה הרב-ערוציות (קרי: כבלים) ובמה נגעו השאלות - תשאלו. ובכן: בטיחות בשירות הלקוחות, חיובים לא תקינים, תקלות טבעיות בשירות הטכני, הבטחות שלא מקוימות. בכל העמוד אין, ולו התייחסות אחת, לתכנים. הרי בעבור מה משלמים - בשביל תוכניות. ככה כתבתי. טעיתי. אכן, יש עוד היבטים והתנסיתי בהם כאשר עברתי מירושלים לתל אביב, ועוד קודם לכן.

נתחיל בכך שבשעתו החשבון והשירות היו רשומים על שם יהודית וצבי גיל. כאשר רעייתי נפטרה לפני יותר משש שנים. הפניתי תשומת לבם שיש לשנות את שם המנוי לצבי גיל בלבד. הם המשיכו לשלוח ליהודית, וגם כאשר איימתי שאני אעביר לה את החשבון לבית העלמין, זה לא עזר. גם נימה מקאברית לא מזיזה להם.

אל השיא הם הגיעו כאשר עברתי לתל אביב. כמובן שהכבלים הותקנו, צפיתי במה שניתן לצפות (מעט מאוד) עד שחלה תקלה. במקרה זה אתה פונה לכוכבית 6900 ואחד הדברים הראשונים שנדרשים ממך הוא להקיש את מספר הטלפון שממנו ניתן השירות. הקשתי את המספר התל אביבי החדש, והקול מעבר לקו מודיע לי שהמספר לא מוכר. אני מקיש ממספר למספר, לפי ההנחיות עד שמודיעים לי: לחזור שנית, ואני מסרב, מחכה שאולי תופיע איזו נשמה מדברת. כלום. אני מחייג מחדש, מתבקש לרשום את מספר הטלפון שממנו מתבקש השירות ואני מחליט לפעול לפי העיקרון: אם אתה רוצה לעמוד כמו מגדל פיזה, הצטלם בעוקם. כלומר מסרתי את המספר הירושלמי הישן שלא קיים, והנה "הוט" עדיין לא סנילי. את המספר הזה הוא זוכר. הגעתי לעמדה מאוישת, וקרה מה שקורה לאדם שאובד במדבר, כשהוא תופס נפש חיה, הוא לא מניח לה.

ראשית סיפרתי לאישה החביבה שאמורה לטפל בתקלה טכנית שלא מכירים אצלם את מספר הטלפון החדש. היא הבטיחה להסדיר זאת. כמובן שהעניין לא הוסדר וכאשר נזקקתי שוב לטיפול, הסיפור חזר על עצמו. בעקבות מכתב להנהלה קיבלתי לאחר כמה ימים טלפון מנציג שהם רשמו לפניהם את נושא השם, ואילו בנושא מספר הטלפון, יתקשרו אלי מן השירות הטכני. הם התקשרו כשהייתי בסופרמרקט, וביקשתי שיחזרו אלי הביתה בעוד שעתיים, שכן בסופרמרקט אין לי מכשיר טלוויזיה. הם לא התקשרו. הם הודיעו לי כי התקלה נובעת משדרוג השירות, טיפול שנמשך כבר חודשיים, על חשבון האזרח, הוצאותיו, זמנו ועצביו. בעירייה לעומת זאת הצלחתי לעבור את המהמורת. כנראה שהצָב הגיע ליעדו. אבל למה ומדוע זה צריך להיות כך.

נתיב התלאות של שירות חדשני בישראל

לעומת זאת, במסגרת החידושים וההמצאות, בעיקר של חברות תקשורת כמו "בזק", אשר כל המצאה היא פעלול שיווקי, כלומר להאריך זמן שיחה או להרבות בהתקשרויות, אתה נתקל במצב פָרודי-אבסורדי. דוגמה מוצלחת לכך מצאתי בפרסום של סוכני ביטוח נגד הביטוחים הישירים. "שלום כאן ביטוח ישיר (בקצב של מכונת ירייה), אם מדובר ברכב - הקש 1, אם מדובר ברגל - הקש 2, אם אתה רוצה פסיכיאטר - הקש 3, ניידת לטיפול נמרץ - 4, וכולי. (יסלחו לי סוכני הביטוח והקופירייטרים אם לא ציטטתי בדיוק את הטקסט). הנשמה יוצאת לך עד שאתה מקבל אדם משירות לקוחות, אבל אז - הוא או היא מודיעים לך, שזה לא שייך לתחום שבו הם מטפלים ואתה מקבל מספר אחר, ונתיב מפח הנפש האלקטרוני חוזר על עצמו. כאשר אתה שומע שוב ושוב: "פנייתכם חשובה לנו, אנו עושים את מרב המאמצים כדי לענות לפניות" - עולה לך קוואס בקיבה. לאחר שצפיתי במבט (30.7.2009) על המזכירה הוירטואלית, הגעתי למסקנה שאין גבול לתעלול. אלוהים ישמור.

לסטות קצת מן הפרט אל הכלל, כלומר להתייחס לסוגיית הנגישות בכללה, היתרונות והחסרונות, חשוב לציין כי ציבורים שלמים, בעיקר נכים, תקשורת טלפונית או וירטואלית מקלה עליהם מאוד. מי שמתעניין בנושא הזה אני מפנה אותו ל-negishut.com למסה פרי מחקרה של ד"ר גבריאלה עילם שבו היא מסבירה את הצורך בהנגשת השירות, מה הם העקרונות המנחים של שירות ציבורי וכיו"ב. אולם האבסורד הוא שדווקא מי שבפוטנציה מסוגלים, אפילו בקושי, להגיע למוסדות השירות, אך זה מקל עליהם לתקשר במרחק, כמו אוכלוסיית קשישים שעדיין מסוגלת לנוע בכוחות עצמה, יוצאת נפסדת. גם בשל הנתיב העקלקל, לעתים העקר, וגם כאשר האדם לא יכול לעקוב אחר ההנחיות המונחתות עליו בצרורות, כמו אותה גברת בפרודיה על מוקד ביטוח ישיר.

ככלל, התקשורת החלופית - הכבלים, העל-חוטית והמקוונת, יתרונותיה חייבים לעלות לאין ערוך על החסרונות. אי-שם בקצה המנהרה הבירוקרטית, האור ודאי שלא צריך להיות של רכבת שבאה ממול, אלא של נציג נותן השירות עם פנס קטן. כזה שיפתור לך את הבעיה או שיכָוון אותך אל מי שמסוגל לפתור אותה. והתהליך חייב להיות מהיר ולא להתמשך לעתים חצי שעה ויותר.

אני "בחור חדש" בשכונה ועזבתי את ירושלים ובאתי לתל אביב. מטבע הדברים שיש להסדיר הרבה שירותים, לרבות נושא הארנונה. כאשר פניתי לעיריית תל אביב בכל אמצעי הקשר, למעט ביקור בעירייה, כדי להסדיר את הארנונה שלי - קיבלתי ארבע פעמים משוב אוטומטי באינטרנט שנציג העירייה יפנה אליי תוך 72 שעות. איש לא פנה. התקשרתי טלפונית והמתנתי 27 דקות עד שזכיתי לשמוע יישות אנושית - לא מוקלטת - שיכולתי לשאול שאלות והיא ענתה. אבל היא מוסמכת רק לטפל באשראי, לגבי חשבון שקיבלתי. "אבל גברתי, אני רוצה לבדוק באיזה חשבון מדובר, אני הרי מילאתי טופס לחיוב בבנק" (אני). היא: "מצטערת אדוני, זה לא שייך אלי". ואכן מילאתי טופס ושלחתי בפקס. לא הגיע מענה. הגיע אישור אוטומטי שהם קיבלו ואני איענה. לא נעניתי. שלחתי את כל החומר מצולם - בדואר רגיל. לא זכיתי לתשובה.

בלית ברירה פניתי לראש העיר - באינטרנט - היכן שרשום "פניות לראש העיר" והודעתי שאם אכן העירייה מסרבת לחייב אותי בארנונה, ראוי ורצוי שאקבל מכתב רשמי מראש העיר, שבשל הכבוד שאני חולק לה בעוברי מעיר הקודש לעיר החול - הארנונה היא על בעל הבית, כלומר על העירייה. העירייה, כאמור, היא רק גורם אחד מרבים שיש לטפל בהם. נושא אחר שקשור במעבר לתל אביב, הוא הטלוויזיה, אף שאני מקדיש למדיום הזה בממוצע, שעה ליום. אני קשור ל"הוט" לפָנים ערוצי זהב.

תקשורת מקוונת בכבלים

הסוגייה של תועלת מול סיבולת, היא סוגייה בינלאומית ולא רק ישראלית. ב-4 באוגוסט השנה התפרסם בניו-יורק טיימס דיווח של "מחקר פורסטר" Forrester research, אשר מצא שבעידן של "עשה זאת בעצמך", הרבה לקוחות מאסו בתהליך המסובך של תכנון והזמנת נסיעות, וכל הכרוך בכך - טיסות, הסעות, מלונות וכיו"ב. הנרי הארוולדט, אנליסט בחברת פורסטר, מצוטט כמי שהתבטא. "מה שראינו הוא תסכול גובר והולך. צרכנים ראו אתרים אחרים נוחים יותר, אבל בכל הקשור לנסיעות זה קריעת ים סוף. מעט מחברות הנסיעות באמת מתאמצות לשפר את התהליך. השאלה שאני תמיד שואל את עצמי היא האם החותנת שלך יכולה להשתמש באתר מבלי להיעזר בך - התשובה היא תמיד: לא". הנה כי כן יש מהמורות בנתיב התקשורתי גם במקומות אחרים.

ההבדל הגדול, כמו בהרבה תחומים אחרים, שבמערב בכלל ובארה"ב בפרט, יש בקרה פנימית, יש ביקורת חיצונית, יש ציבור לא אדיש, יש שדולות, יש ממשל ויש קונגרס. כאן יש מדינה שהיא במובנים רבים "שטח הפקר". הגרוע מכל הוא היעדר תשומת לב ראויה. אם מדובר במישור האישי, יש להצטער על כך. אבל במישור הציבורי הדבר מחויב. זהו התפקיד של שירות ציבורי - בעבורו התושבים משלמים. בעד טיפול רשלני משלמים אקסטרה. לא אגזים אם אעריך שהטלפונים והפקסים בטיפול באותם ענייני שגרה שהזכרתי עלו לי עשרות שקלים. שלא לדבר על תסכול ועצבים שגם להם יש מחיר.

זמן קצר לפני פרסום רשימה זאת, העניינים שלי איכשהו הסתדרו. הצלחתי לשלם ארנונה בתוספת ריבית, כמובן, אשר לחברת "הוט" כמעט ודווחתי שגם היא הוציאה מן החשבון את רעייתי המנוחה. אך לפני כמה ימים אני מקבל בכתובת החדשה - ממוענת ליהודית גיל - גלויה ובה מודיעים לה על "חבילת הטבות". כ"ערך מוסף" התנסיתי גם באותו שירות שהלוגו שלו הוא צבי שלוח רגליים - רשות הדואר. יש מה שנקרא "דואר מעקב" ובמסגרתו ארבעה חודשים הדואר מעביר למענך החדש מכתבים וצרורות שהתקבלו במען הישן. ניתן להאריך את השירות בעבור תשלום. אני הארכתי. תוך כמה שבועות הצטבר בכתובת הישנה אוסף במשקל של קילו. כאילו הדואר לא רוצה להיפרד מירושלים, כן מעקב, לא מעקב.

תשאלו ממי בא הדואר. הוא בא לא רק מכל מיני גורמים שמעניקים לך "מתנות" בשל המזל שהאיר לך פנים. המכתבים באים גם מחברות אשראי, משירותים שונים, ציבוריים ואחרים, שהודעתי להם בכל דרך אפשרית על שינוי המען. כמו בשירות הדואר גם אצלם הגולם שאחראי לדוור הוא כנראה ירושלמי שרוף או לאומי שרוף שרואה בכל מי שעובר מן הבירה - נושר, אולי אפילו בוגד. הגיונית, קשה להסביר תופעה כזאת שהאוטומציה עושה ככל העולם על רוחה, ואין מי שיפקח עליה.

אולם "סוף טוב", ואצלי הוא אינו כזה באופן מוחלט, עדיין לא אומר שזה ככה לגבי אחרים. תכליתו של מאמר זה היא לא עוולה בודדת, או צרור עיוותים, של הפרט. זאת יכולה לשמש עילה למֶסֶר שמטרתו היא לסייע בפתרון הבעיה שמשותפת לאנשים רבים. מה שקורה הוא שהרשת הפלסטית של השירות הפנאומטי אוטומטי - מתבלה, החורים נעשים גדולים יותר ובאין יד מתָחזֶקֶת, נופלים דרכה כל מיני דברים ואיתם האזרח. מסתבר שכאן בארץ שלנו חידושים רבים שאמורים לסייע לאזרח הופכים אותם לטורח, לעוגמת נפש, לתסכול ולעתים קרובות לייאוש. הפעם לא מדובר אפילו בתיק. הפעם מדובר ב-קליק.

המאמר מתפרסם באתר המחבר "זרקור"
תאריך:  31/08/2009   |   עודכן:  31/08/2009
צבי גיל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
נפילתו של האזרח יחד עם התיק
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הפקת אירועים לגיוס כספים הפכה לדבר נפוץ יותר ויותר בשנים האחרונות. דווקא היום, בזמן שהמשק נמצא בתקופה של האטה, כדאי יותר מתמיד למנהלי עמותות לארגן אירועי גיוס כספים. זוהי דרך מצוינת לגייס משאבים וכסף לארגון ולקבל חשיפה מירבית. יחד עם זאת, חשוב מאוד לתכנן בצורה קפדנית את כל מרכיבי האירוע הרלוונטיים על-מנת שהאירוע יוכתר כהצלחה. יישום הטיפים הללו יכולים להפוך כל אירוע לגיוס כספים למקצועי, לרציני ולאפקטיבי.
31/08/2009  |  איציק פלטק  |   מאמרים
אחד המנהגים החמודים בין בני הנוער ושירד לאט לאט גם לגילאים הצעירים יותר, הוא החיבוקים והנישוקים בפגישות. בתחילה הבטנו על זה בהלם. עד אז היו חיבוקים ונישוקים שכאלה נחלתם של שמעון פרס עם מכובדיו, ושל דודות מכובדות. אבל בני נוער? בינם לבין עצמם? בפרהסיה? בלי שיכריחו אותם? בלי דודה מצפה ממולם? הפתעה.
31/08/2009  |  צפורה בראבי  |   מאמרים
אין איש בישראל יודע האם רון ארד חי.
31/08/2009  |  ד"ר אברהם בן-עזרא  |   מאמרים
אתמול (30.8.09) הקדיש גל ב' של "קול ישראל" את שידוריו למאבק באלימות. בשעת צהריים ישבה מאחורי המיקרופון השדרית אסתי פרז, וראיינה אחדים מקורבנות האלימות. בין המרואיינים היו אימהות של נרצחות, ולא היו מתאימות מהן למשדר שכזה.
31/08/2009  |  עו"ד משה מכנס  |   מאמרים
המאמר מביא את סיפור פעילותי כסטודנטית בפרויקט "מפתח לזכויות” במסגרת תוכנית "נשים חונכות לזכויות” והקליניקה לפמיניזם משפטי. במרכזו של הסיפור יש מפגשים: בין סטודנטית למשפטים למנהיגות קהילתיות בעיר הכרמל — "חונכות לזכויות”; בין האקדמיה לשטח; בין המשפט לחיים; בין דיסציפלינות; בין ערכים ותרבויות; וביני לבין עצמי. נמצאות בו גם התובנות האישיות והמקצועיות במסע שלי לעריכת-דין אחרת, פמיניסטית-קהילתית. אלה התגבשו מתוך צעדיי הראשונים כמשפטנית בעולם של שינוי חברתי ובחברה האזרחית הישראלית; הן התגבשו גם מתוך ניסיונותיי להבין מהו המשפט, לחקור את גבולותיו ככלי לשינוי חברתי ואת המקום שיש לי ולנו, משפטניות ומשפטנים, בתוך תהליכים כאלה.
30/08/2009  |  נני בלס  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
זה לא היה ביתן "פיצה ותאנים", זה ביתן של מדינה שנלחמת על הישרדותה, לזרוק את האתגר ככה, זה מעשה פחדני    מכיוון שכולם כועסים על ישראל ללא סיבה אמיתית, רק מתוך אנטישמיות, לתת את המתנה...
דן מרגלית
דן מרגלית
הרמטכ"ל וראש השב"כ 'שקיבלו בארבע עיניים את ההחלטה האסונית לצמצם בהצבת הכוחות ב-7 באוקטובר, וכן ראש אמ"ן ומפקד דרום קיבלו אחריות וצריכים להתפטר, אבל ריבונו של עולם לא דקה אחת לפני ש...
רון בריימן
רון בריימן
יש לעודד השתתפות של ארצות הברית ושל "העולם הנאור" בחיסול בפועל של הפצצה האירנית המאיימת על העולם כולו, לרבות על הצ'מברליינים האירופיים, ולא רק על ישראל
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
שפת השפיות חייבת להיות שפת ההידברות ויש להוריד מסדר היום שפה בוטה וגסת רוח התובעת מישראל להגיב בנוסח - "בעל הבית השתגע"
עפר דרורי
עפר דרורי
הספר הכתוב יוצא מן הכלל חושף את פעילותו של אלון כמנהיג צבאי במלחמת העצמאות, ומפרט קרבות בהם אלון שינה את פני המערכה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il