"אנחנו נמצאים בתחילתה של מהפכה תחבורתית חשובה ונחוצה. מצד אחד נראה תחבורה מנוהלת, ומצד שני, הציבור יבחר לנטוש את הרכב הפרטי ולעבור לתחבורה ציבורית ושיתופית, שתהיה עדיפה בהרבה. מי שיבחרו בתחבורה ציבורית ושיתופית יהיו אח"מים. תהיה להם עדיפות בכל דבר - ברמזורים, בנתיבים מהירים ועוד" - כך אמר איתמר בן-מאיר, מנכ"ל חברת נתיבי איילון.
נאומו פתח את ועידת ענף הרכב ה-7 (יום ד', 21.11.18). עוד אמר: "נגרום לכך שמי שיבחר באפשרות של תחבורה ציבורית או שיתופית יגיע מהר יותר למקום העבודה, לעומת אותו אדם שיבחר להמשיך ולהיתקע בפקקים עם הרכב שלו. הוא יראה את האוטובוס נוסע בנתיב המהיר או בנתיבי תחבורה ציבורית, את רוכבי האופניים בנתיבים הייעודיים להם - כשהוא ממשיך לשבת בפקק. הבחירה תהיה בידיים של הציבור: לשבת לבד באוטו בפקק, או נסיעת אח"ם מהירה, בתחבורה ציבורית או שיתופית".
לדברי בן-מאיר, גם כסף קטן ושינוי קטן של 15% בלבד יתחיל את השינוי. במסגרת התוכנית החדשה "נעים לירוק" מגויסים 100 אלף מתנדבים שיגויסו לניסוי יקבלו תקציב וירטואלי שנתי בגובה 4,500 ש"ח, אשר יגדל או יקטן לאורך תקופת המיזם בהתאם לשינוי הרגלי הנסיעה שלהם: היקף הנסיעות, נסיעה בגודש ומיקום הנסיעה. משתתף שייבחר לנסוע בתחבורה ציבורית או בנסיעות משותפות, יתוגמל באמצעות הגדלת תקציבו עד לרף של 5,500 ש"ח. לעומת זאת, משתתף שיבחר לנסוע ברכבו הפרטי בשעות העומס ובאזורי ביקוש גבוהים במטרופולינים השונות, יקטין משמעותית את תקציבו. בתום כל שנת ניסוי, המשתתפים יקבלו תשלום בהתאם למאפייני נסיעותיהם, כאשר התשלום המרבי יעמוד על כ-2,000 ש"ח למתנדב.
שינוי אמיתי, אמר בן מאיר, יתקיים רק עם הקמת מערכת להסעת המונים והפעלת אוטובוסים אוטונומיים.
משרד התחבורה ונתיבי איילון מקדמים פרויקטים לביצוע המהפכה שתהיה אלטרנטיבה אמיתית לכלי רכב.
המיזמים המרכזיים שהציג בן מאיר בוועידה:
- הנתיבים המהירים - נתיב נוסף לאורך נתיבי איילון וכביש 2 מראשון לציון ועד נתניה. השול השמאלי יהפוך לנציב מהיר. שירות הסעיות יופעל מראשון לציון בדרום ועד שפיים בצפון, ויספק 4,000 מקומות חניה בחניון הדרומי ו-7,000 מקומות חניה בצפון. בשלב השני יורחבו הנתיבים המהירים לכביש 5 עם 12,000 מקומות חניה בראש העין. המיזם מתוקצב ב-7.5 מיליארד שקל. טרקטורים יעלו ברבעון הראשון של 2019.
- מהיר לעיר - 17 רשויות כבר חתמו על החלופה המשמעותית הראשונה לנתיבי תחבורה ציבורית במהלכה יהפכו מסלולים קיימים לנתיבי תחבורה ציבורית ותינתן העדפה לאוטובוסים ברמזורים. כל עיר שתצטרף תקבל 20% תוספת תחבורה ציבורית. המיזם מתוקצב ב-3.5 מיליארד שקל.
- אופנידן - לא עוד שביל אופניים, אלא אוטוסטרדות אופניים ארוכות (15 קילומטר לכל שביל) ברוחב נתיב בכביש. שבעה שבילים יוקמו בהשקעה של חצי מיליארד שקל מערי הלווין אל תל אביב. לאורך השבילים יישתלו 10,000 עצים, יוקמו פינות ריענון מוצלות, מעברים תת-קרקעיים וגשרים שייצרו נסיעה רציפה ויפחיתו פקקים.
ועידת פסגת הרכב השביעית של ישראל מבית מידע כנסים מציגה את מיטב הטכנולוגיה והחדשנות בענף הרכב, הדיונים עוסקים בפתרונות חדשניים, הסתגלות, התפתחויות, וזאת בהשתתפות 650 נציגי חברות מובילות, בכירי ענף הרכב בישראל, משרד התחבורה, יבואנים, חברות החכר.