חברת נתיבי איילון הודיעה (יום ב', 10.12.18) לחברות פנגו ופוינטר כי זכו במכרז להפעלת הניסוי 'נעים לירוק 3' וניהול מערך המשתתפים בו. מדובר במיזם שמובילים
משרד התחבורה ומשרד האוצר, לקידום נסיעה בתחבורה ציבורית ושיתופית ושינוי הרגלי הנסיעה - על-מנת להפחית את הגודש בכבישים.
הזוכות יהיו אחראיות על גיוס 100,000 המתנדבים, ניטור הנסיעות, וניהול התקציב. גיוס המתנדבים ותחילת הפעלת המיזם, שיימשך כ-10 שנים, צפוי להתחיל כבר בחודשים הקרובים. המדינה תהא רשאית לבקש מהמפעילים להפעיל תוכנית לאומית ולגייס מתנדבים נוספים מעבר ל-100,000 הנכללים במיזם כעת. בנוסף לשתי החברות הזוכות, עליהן הוכרז כעת, חברה שלישית נמצאת בתהליכים סופיים, בהתאם לתנאי המכרז. אומדן המכרז נאמד בכ-150 מיליון שקל לשנה, כאשר מרבית התקציב מיועד לתמרוץ הנהגים.
נעים לירוק נועד לעודד שינוי התנהגות בקרב ציבור הנוסעים ברכב פרטי על-ידי מתן תמריצים כספיים והטבות. זאת, במטרה להפחית את נסיעותיהם במטרופולין גוש-דן בשעות העומס, ולהגדיל את מספר הנוסעים ברכב.
משתתפי הניסוי יוכלו לקבל עד 2,000 שקל למתנדב לשנה, בהתאם למאפייני נסיעותיהם. התקציב יגדל או יקטן לאורך תקופת המיזם בהתאם לשינוי הרגלי הנסיעה שלהם: היקף הנסיעות, נסיעה בגודש ומיקום הנסיעה. משתתף שייבחר לנסוע בתחבורה ציבורית או בנסיעות משותפות, יתוגמל באמצעות הגדלת תקציבו. לעומת זאת, משתתף שיבחר לנסוע ברכבו הפרטי בשעות העומס ובאזורי ביקוש גבוהים במטרופולינים השונות, יקטין משמעותית את תקציבו. המשתתפים יקבלו גם שוברים לקפה וכרטיסים לסרט בקולנוע.
גיוס המתנדבים למיזם יהיה במהלך 2019 מכל רחבי הארץ, כאשר כל אחד שיש בבעלותו רכב או שהוא המשתמש העיקרי ברכב, כגון רכבי החכר (ליסינג), יהיה זכאי להשתתף בניסוי. כמחצית מהמגויסים יהיו תושבי ערי הלווין של גוש-דן. בנוסף לתמריצים הכספיים לנהגים, תשולב תוכנית משותפת עם המעסיקים לשימוש בנסיעות משותפות או עידוד עבודה מהבית, תוך מתן הטבות עבור המשתתפים. לצורך השתתפות במיזם, יותקן ציוד ניטור ברכבו של כל מתנדב. כמו-כן, ישולב ישומון לניהול הקשר עם המתנדבים.
אליצח דמבינסקי, סמנכ"ל מטה ואסטרטגיה בנתיבי איילון, אמר כי "13% מהמשתתפים בניסוי נטשו את רכבם הפרטי. יש כבר הרבה מעסיקים שמסכימים שעובדיהם יגיעו מאוחר יותר ובלבד שיהיו רגועים יותר. במסגרת מיזם זה, יהיה שימוש נרחב בתחום הכלכלה ההתנהגותית ותיבחן השפעתם של התמריצים השונים על הרגלי הנסיעה של הנהגים המשתתפים בניסוי. יהיה דגש על יצירת קהילת משתמשים בעזרת מערכת סלולרית שתפותח במיוחד לניסוי, דרכה יוכלו לשמור על קשר עם המשתמשים ואף להעניק תמריצים נוספים וייחודים לכל משתמש באופן פרטני ואישי. כמו-כן, המערכת תציג למשתמשים הצעות לחלופות נסיעה, מידע שוטף ועדכני על עלות הנסיעה והיתרות בתוכנית, היסטוריית נסיעות ועוד".
איתמר בן מאיר, מנכ"ל חברת נתיבי איילון, אמר כי: "המיזם מציג חשיבה חדשנית מחוץ לקופסה, מתוך תפישה כי יש לנהל לא רק את היצע התשתיות התחבורתיות, אלא גם את הביקוש".