חברת
כביש חוצה ישראל (יום א', 13.1.19) בחרה בחברת דנה הנדסה בע"מ לנהל את מיזם הרכבת הקלה חיפה-נצרת, במסגרת מכרז לאיתור חברת ניהול למיזם, בהיקף של כ-160 מיליון שקל.
מיזם הרכבת הקלה חיפה-נצרת הוא מיזם-על תשתיתי מורכב וייחודי, המנוהל על-ידי חברת כביש חוצה ישראל כזרוע הביצוע של
משרד התחבורה. המיזם משלב מערכת תחבורה ציבורית בין-עירונית ועירונית חדשנית להסעת המונים. מדובר ברכבת קלה אזורית אשר תשרת את תושבי הצפון ותחבר בין מטרופולין חיפה לבין הגוש העירוני נצרת ונצרת עילית. היקפו הכולל של מיזם הרק"ל, נאמד בכ-7 מיליארד שקל.
למכרז נגשו חברות מקומיות ובינלאומיות מובילות והוא הציב תנאי סף ואמות מידה אשר מבטיחים, לדברי חוצה ישראל, איתנות פיננסית וניסיון מוכח של החברה ושל בעלי התפקידים, בניהול מיזמים בעלי מאפיינים ומורכבות דומים.
דנה הנדסה בע"מ היא אחת החברות המובילות בישראל בתחום ניהול ובקרה של מיזמים ענקיים בתחום התשתיות והבנייה למגורים. לדנה הנדסה התמחות, בין היתר, בניהול מיזמי תשתיות גדולים בתחום התחבורה - תחבורה ציבורית, נתיבי רכבות, כבישים, מחלפים, מנהרות ועוד. בין המיזמים אשר נוהלו או מנוהלים ע״י החברה: הקו הירוק, הקו האדום והקו הסגול עבור נת״ע (רכבת קלה תל אביב);
רכבת ישראל - ניהול ביצוע קו הרכבת המהיר לירושלים, תחנת רכבת האומה י-ם, שדרוג תחנת השלום ועוד.
על-פי דרישות המכרז לשילוב ידע וניסיון בינלאומי, הצעתה של חברת דנה הנדסה משלבת את מומחיותה של חברת התשתיות IDOM הספרדית אשר תשמש קבלן משנה שלה במיזם זה. לחברת IDOM הספרדית ניסיון של 60 שנים בתחום התשתיות והיא פועלת ב-125 מדינות ברחבי העולם.
הקבוצה הזוכה תשתלב במיזם בשבועות הקרובים, לאחר החתימה על ההסכם ותספק שרותי ניהול מקיפים לרבות: ניהול התכנון, ניהול הביצוע, פיקוח וניהול איכות, כל זאת עד להפעלה מסחרית מוצלחת של המיזם ותוך עמידה ביעדיו.
חברת כביש חוצה ישראל פרסמה עד כה שלושה מכרזים בין לאומיים במסגרת מיזם זה: מכרז ניהול, מכרז תכנון ומכרז לבקרה הנדסית. זהו המכרז הראשון בו מודיעה החברה על זוכה, ובתוך חודש צפויה החברה להודיע על החברה הזוכה במכרז התכנון.
אורכו של קו הרק"ל הנדון הוא כ-41 ק"מ והוא יכלול כ-19 תחנות איסוף/הורדת נוסעים, חניוני חנה וסע, מתחם דיפו ומרכז בקרה. בקו יפעלו כ-32 קרונות בתדירות נסיעה מרבית של כל 4 דקות. תחזית הנוסעים המתוכננת בשעת השיא היא כ-11,000 נוסעים לשעה ומהירות הנסיעה המתוכננת במקטע הבין-עירוני תעמוד על כ-100 קמ"ש.
הטכנולוגיה שנבחרה למיזם היא טכנולוגיה מסוג Tram-Train, המאפשרת נסיעה במקטעים בין-עירוניים ועירוניים כאחד, ללא צורך בהחלפת מערכת הסעה. מערכת ההפעלה המתוכננת של הרק"ל מושתתת על הזנה חשמלית שמקורה בתחמ"שים של חברת חשמל הנמצאים מחוץ לתוכנית ואשר יספקו את החשמל לפעולה.
חוסאם בשארה, יו"ר כביש חוצה ישראל, הדגיש כי מדובר במיזם מורכב וייחודי המשלב תחבורה ציבורית עירונית ובין-עירונית - פורמט חדשני ומתפתח בראייה עולמית, המבוצע לראשונה בישראל.