ועדת המכרזים הבין-משרדית למיזם הנתיבים המהירים בגוש-דן, המשותפת למשרד האוצר,
משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, והחברות הממשלתיות נתיבי איילון וענבל, ובראשות סגן בכיר לחשב הכללי, נחמיה קינד, פרסמה (יום ד', 16.1.19) את המכרז להקמת שני חניוני ענק ומערך שירות הסעיות, במסגרת מיזם הנתיבים המהירים. לחניונים, הגדולים מסוגם בארץ, קיבולת של כ-11,000 כלי רכב סך הכל, והם יאפשרו לאלפי נהגים להשאיר את הרכב בחניון ולהגיע לעבודה במערך הסעיות חינמי ורחב-היקף.
המכרז מקודם בשיטת PPP - Public Private Partnership, במסגרתה הזכיין יתכנן, יממן, יקים, יתפעל ויתחזק את המיזם למשך תקופת הזיכיון, שאורכה יהיה 10 שנה.
במכרז צפויות להשתתף שש קבוצות אשר עברו בהצלחה את שלב המיון המוקדם. הקבוצות מורכבות מגורמים מקומיים שמאחוריהם ניסיון משולב בהקמת מבנים וכבישים, ובהפעלת תחבורה ציבורית והסעיות, בהתאם לתנאי הסף. הקבוצות הן: שיכון ובינוי ואגד; מנרב-מטרופולין-מנוליד-שאשא; אשטרום-אורון; שפיר הנדסה אזרחית וימית; דן-דניה ואלקטרה-אפיקים.
המיזם החדש נועד לתת לציבור הנוהגים ברכב הפרטי חלופה יעילה ונוחה לעמידה היומיומית בפקק. החניונים החדשים יספקו חניה לאלפי כלי רכב, בשני חניוני חנה-וסע משולבים במרכזי תחבורה בראשון לציון (כ-4,000 מקומות חניה) ובשפיים (כ-7,000 מקומות חנייה). כמו-כן, המיזם יספק שירות הסעיות ללא תשלום של כ-10 קווים למוקדי תעסוקה מרכזיים במטרופולין גוש-דן. בנוסף, יכלול המיזם תפעול של מערך נתיבים מהירים לאורך כביש 2 ("כביש החוף") וכביש 20 ("נתיבי איילון") מכביש 57 ועד ראשון לציון - דרומה וצפונה, באורך מצטבר של כ-75 ק"מ. עוד יכלול המיזם את הקמת כביש 541 ממחלף שפיים ועד רעננה באורך של כ-3 קילומטרים.
הנתיבים המהירים יתוספו לנתיבים הקיימים, ולא יילקחו מתוך נתיבים קיימים, כאשר חברת נתיבי איילון בע"מ תבצע במהלך השנים הקרובות את הרחבת הכבישים והתאמתם לנתיבים המהירים. הנתיבים המהירים יוגדרו כנתיבים ייעודיים לשימוש תחבורה ציבורית ולכלי רכב בהם 3 נוסעים ומעלה, כאשר נסיעה של כלי רכב פרטיים (בהם 2-1 נוסעים) תתאפשר אך ורק אם הנתיב יהיה פנוי. כך, יקדם המיזם תחבורה ציבורית יעילה, תוך עידוד נסיעות משותפות למוקדי הביקוש בגוש-דן.
עבודות התשתית של המיזם, כולל סלילת הנתיבים והקמת החניונים, צפויות להסתיים בשנת 2025. בקרוב יחלו העבודות לסלילת הנתיבים הייעודיים במקטע הראשון במיזם, שבין מחלף השלום עד וולפסון באיילון דרום, והן צפויות להסתיים ב-2022.
מנכ"ל חברת נתיבי איילון,
איתמר בן מאיר, אמר כי "מדובר במהלך חשוב, שיביא בשורה חדשה לציבור בישראל ויאפשר להם לשנות את הרגלי הנסיעה. אנו מייצרים חלופה עוקפת פקקים בגישה למרכז תל אביב, כך שהציבור יוכל להשאיר את הרכב הפרטי בחניון מחוץ לעיר, ולהיכנס למטרופולין חינם בהסעית, בתחבורה ציבורית מהירה, או בנסיעה שיתופית".