משרד התחבורה פרסם (יום ב', 18.3.19) מכרז להפעלת קווי המטרונית, אוטובוסים רבי קיבולת הפועלים בחיפה ובקריות, המופעלים כיום על-ידי
חברת דן בצפון. המכרז כולל תשעה קווים - שלושת קווי המטרונית הקיימים ושישה קווים חדשים.
מבין ששת הקווים החדשים, שניים יופעלו עם הפעלת האשכול או במסגרת הפעימה השנייה, בהתאם להתקדמות עבודות התשתית הנדרשות. ארבעת הקווים הנוספים יקודמו לאורך תקופת ההפעלה.
ההפעלה תתבצע בשתי פעימות:
- פעימה א' - 3 הקווים הקיימים, ובנוסף קו 4 (מטרונית מנהרות הכרמל) הכפוף להשלמת תשתיות אשר עתידה להסתיים סמוך לתאריך ההפעלה.
- פעימה ב' - קו 5 נשר. פתיחת קו זה כרוכה בהשלמת התשתיות לאורך הקו ובנקודות הקצה. מועד היעד לפתיחת הקו הוא 2022-2021. ההערכה כעת היא כי פעימה זו תחל כ-6 חודשים לאחר הפעימה הראשונה.
במסגרת מערך המטרונית מתוכננות הרחבות נוספות של הרשת, אשר אינן כלולות בבסיס המכרז.
במסגרת הפעימה הראשונה, ידולל לוח הזמנים של קו 1 כדי ליצור סנכרון עם קו 4 החדש, החופף לו בחלק ממסלולו. קו 4 הוא בין קריית מוצקין לחיפה חוף הכרמל דרך מנהרות הכרמל. אם קו 4 לא יופעל במועד הפעלת הקווים הקיימים (לצורך פתיחתו דרושה הקמת ארבע תחנות חדשות), יופעל לו"ז קו 1 הקיים עם תוספות נדרשות לצורכי תגבור נקודתי. בקו 2 לא יחול כל שינוי, אך בקו 3 לוח הזמנים יתוגבר בשל עומסים.
במסגרת הפעימה השנייה, יופעל קו 5 (נשר-הדר). בכפוף למוכנות התשתיות, ייפתחו בעתיד ארבעה קווי מטרונית נוספים, שמועד הפעלתם אינו ידוע (קווים 9-6), ואין ודאות לגביהם:
- קו 7 - נאות פרס (ממרכזית המפרץ)
- קו 8 -מטרונית עכו, שבימים אלה מתקיימים דיונים ראשונים על הארכת
הקו לנהריה.
- קו 9 - מטרונית נווה שאנן (מהטכניון עד הדר/בת גלים - ייתכן שהקו יפוצל למספר קווים).
נבחנת אפשרות להארכת קו יגור-הדר (5), הן בצד הדר לכיוון מסוף בת גלים והן בצד יגור לכיוון רכסים.
הארכת שעות פעילות קווים
התכנון לקווי המטרונית כלל הארכת שעות פעילות לקווים מסוימים אל תוך הלילה תוך יצירת מערך קווים המאפשר נסיעה במטרונית ברחבי העיר גם אחרי חצות. קווים אלה, כקווים סדירים אחרים ברחבי הארץ ששעות פעילותם מוארכות, מצטרפים למערך קווי הלילה על-אף שאינם מוגדרים ככאלה ברישוי.