|   15:07:40
דלג
  עידן יוסף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?

37 שנה אחרי הקרב

הושבו שרידי חלל צה"ל זכריה באומל

רב-סמל זכריה באומל ז"ל, מנעדרי הקרב בסולטן יעקוב, שב הביתה לאחר 37 שנים שרך מדינה שלישית הלוויתו תתקיים מחר בשעה 19:00 בהר הרצל בירושלים
03/04/2019  |   עידן יוסף   |   חדשות   |   תגובות
זכריה באומל ז"ל הי"ד

צוות מיוחד של צה"ל בראשות ראש אגף כוח האדם, אלוף מוטי אלמוז, הודיע (יום ד', 3.4.19) למשפחת באומל כי עצמותיו של יקירם, רב-סמל זכריה באומל ז"ל הי"ד, שנעדר מאז קרב סולטן יעקוב, אותרה, הובאה ארצה דרך מדינה שלישית, ככל הנראה סוריה, וזוהתה בישראל.

רב-סמל באומל זוהה באופן ודאי במכון לרפואה משפטית באבו כביר וכן על-ידי הרב הצבאי הראשי, תת-אלוף הרב איל קרים. אגף המודיעין בצה"ל הוביל את המבצע להשבתו, שבונה "זמר נוגה" ובתום תהליך שארך חודשים הסתיים בימים אלה הוחזרו שרידי גופתו.

צוותי מחלקת הנפגעים של אגף כוח האדם הודיעו למשפחות שלושת נעדרי הקרב בסולטן יעקבו שארע ב-11 ביוני 1982, ועדכנו אותם באיתור עצמותיו של החלל וזיהוין. כמו-כן עודכנו במידע משפחות נעדרי צה"ל.

מדובר במאמץ רב שנים של קהילת המודיעין וענף איתור הנעדרים במחלקת נפגעים במהלכו בוצעו פעילויות מבצעיות שונות לאיתור נעדרי הקרב, שיאו של המאמץ בסדרת פעילויות שהוביל בחודשים האחרונים צה"ל בראשות אגף המודיעין והביאה לאיתורו והשבתו ארצה של רב-סמל זכריה באומל.

דובר צה"ל מסר כי צה"ל מחויב להמשך המאמצים לאיתורם של רב-סמל יהודה כץ, רב-סמל צביקה פלדמן וכל נעדרי צה"ל וחללי צה"ל שמקום קבורתם לא נודע. ראש המטה הכללי, רב-אלוף אביב כוכבי, מפקדי וחיילי צה"ל, מחבקים את כל המשפחות ובתוכן משפחות באומל, פלדמן וכץ ברגעים מורכבים אלה.

רמ"ח שו"ן באגף המודיעין, סא"ל אבי כאלו: "שורת מאמצים ובהם פעילויות מבצעיות ומודיעיניות להשבת נעדרי קרב סולטן יעקוב בוצעו. מאמצים אלה הביאו להשבתו ארצה של לוחם השריון הנעדר, רב-סמל זכריה באומל ז"ל. מדובר במאורע מרגש ואבן דרך משמעותית בפעילות מחלקת השבויים והנעדרים באגף המודיעין. התהליך לא היה יוצא לפועל ללא שותפות אמיתית ורבת שנים של כלל הגורמים בקהילת המודיעין ובצה"ל, מתוך הבנה של חשיבות המשימה ומחויבותם העמוקה של צה"ל ומדינת ישראל להשבת לוחמיה משדה הקרב".

לוויתו של רב-סמל זכריה באומל ז"ל, תערך מחר (ה') בשעה 19:00 בבית העלמין הצבאי בהר הרצל בירושלים.

תמונת המודיעין בשדה הקרב

בליל ה-10-11.06.1982 נכנס גדוד שריון 362 לבקאע המזרחי בגזרת סולטן יעקב (בין הכפרים מזרעת ע'זי לחמרה) כדי להציב חסימות על צירי "מיכה" ו"טובלנו". הגדוד נקלע לשטח טופוגרפי נחות מול כוחות צבא סוריה מדיביזיה משוריינת 1, שהיו פרוסים בשטחים השולטים בחמרה, רכס סולטן יעקוב וג'בל עותפי, לצד כוחות מארגוני טרור פלשתיניים.

אור ליום 11 ביוני, החל הגדוד לנהל חילופי אש עם האויב. סמוך לשעה 09:00 בערך, החל הגדוד לעזוב את השטח בתנועה דרומה על-מנת לחבור לכוחותינו. הכוח נע מצומת בידאר אלעדס על ציר "מיכה" וחבר לכוחותינו שהיו ממוקמים על רכסי ג'בל ערבה ותלת אבו-עמר. בשל המצב בשטח, הגדוד הותיר אחריו בגזרה שמונה טנקים, שנלקחו שלל ע"י צבא סוריה וארגוני טרור פלשתיניים.

בתום הקרב, היו לגדוד ולכוחות הנוספים 20 הרוגים ויותר מ-30 פצועים. שלושת הנעדרים, אנשי צוות בשני טנקים, היו מעורבים בשני אירועים שונים בריחוק של כשלושה ק"מ זה מזה: מאירוע אחד, נעדר הלוחם רב-סמל יהודה כץ, תותחן בצוות טנק צ-817688. מהאירוע השני נעדרים שניים, הלוחם רב-סמל צביקה פלדמן, טען – קשר, והלוחם רב-סמל זכריה באומל ז"ל, נהג לוחמי צוות בטנק צ-817885.

שני חיילים נפלו בשבי: התותחן סמל אריאל ליברמן בידי הצבא הסורי והוחזר ביוני 1984, ומפקד הטנק סמל-ראשון חזי שי בידי ארגון ג'בריל והוחזר במאי 1985. בנוסף, מפקד הטנק, סרן זהר ליפשיץ ז"ל שנהרג בקרב, הוחזר ארצה ביולי 1984 על-ידי הסורים.

ריבוי הנעדרים וממצאי הקרב הקשים, לצד הכאוס בזירה, הובילו לדיסאינפורמציה ביחס למקום החזקתם של הנעדרים, גורלם ומצבם ולתמונת מודיעין חלקית ביחס לכך, לאורך שנים רבות. ממידע מודיעיני מהימן לאותה העת, עלה כי האחריות להחזקת הנעדרים, הייתה בידי גורמים פלשתיניים בזירה הסורית, בהכוונה ובניצוח של צמרת אש"ף דאז, בראשות ערפאת ואבו ג'יהאד. האחרון הוביל מאמץ הסתרה והונאה מתמשך בעניינם, באופן שהכביד על איתור הנעדרים לאורך שנים רבות.

מצעד הטנק

ב-11 ביוני 1982, הוסע ברחובות דמשק, ובין השאר ברחוב הנציגויות הזרות, שדרות אלמאט'ה – אחד מטנקי השלל הצה"ליים שנפל בקרב. טנק זה הוסע בשטח על-ידי בכירי המיליציות הפלשתיניות בשדה הקרב, ובהן אלצאעקה, פתח הלבנוני וגורמים פלשתיניים הפועלים בשירות צבא סוריה.

טנק זה, שתמונותיו התפרסמו במערב לאורך השנים, אינו קשור לשלושת הנעדרים, אך היווה אחת הסיבות לכך שהערכת המודיעין בשנים הראשונות ביחס למיקום הנעדרים וקורותיהם לאחר הקרב לא הייתה מבוססת דיו.
ביוני 2016 הוחזר ארצה מרוסיה טנק שנלקח שלל בקרבות סולטן יעקב.


בית הקברות היהודי בדמשק

ב-4 ביולי 1982 הוטמנו ארבעה ארונות ובהם לכאורה ארבעה חללי צה"ל בבית הקברות היהודי בדמשק (לכל ארון הוצמדה תעודה המצביעה על זהותו הישראלית של החייל שלכאורה נקבר).

ב-1983 נענו הסורים לבקשה לאפשר את הוצאת הארונות מהקברים ולאפשר לצלב האדום הבינלאומי לערוך בדיקה האם הגופות שייכות לחיילים ישראלים. ממצאי בדיקות הצלב האדום, הצביעו כי רק אחד מבין הארבעה הוא חלל צה"ל – סרן זהר ליפשיץ ז"ל, מפקד הטנק של רב-סמל יהודה כץ. שלוש הגופות הנוספות שנמצאו בארונות היו של חללים פלשתינים.

העובדה, כי בבית הקברות היהודי אותר חלל צה"ל אחד בלבד (סרן ליפשיץ ז"ל), הביאה למיקוד המאמץ במחקר המודיעיני לאחריות גורמים פלשתיניים בסוריה והנהגת אש"ף באותה העת, בראשות ערפאת אבו ג'יהאד, סגנו לעניינים צבאיים.

הפשרת המאמצים המודיעיניים והשלמתם

תהליך המשא-ומתן בין ישראל לאש"ף ב-1993 היוו בסיס לפריצת דרך מודיעינית באשר למקום קבורתם של שלושת נעדרי הקרב בסולטן יעקב.

בנובמבר 1993 נמסרה חצי דיסקית של החיל הנעדר, רב-סמל זכריה באומל ז"ל, על-ידי ערפאת לשליחו של ראש הממשלה יצחק רבין ז"ל. ממצא זה היווה, לצד מידע חלקי שמסר ערפאת, קצה חוט ממשי וראשוני להתקדמות ביחס לאיתור מקום קבורתם של הנעדרים.

תהליך זה הגיע לכדי הבשלה במחצית השנייה של שנות ה-90 ותחילת שנות ה-2000, בעבודת צוות מאומצת ומשותפת של צוות חקירה מיוחד (צח"מ) שהוקם בענף אית"ן (באגף כוח האדם), מחלקת שו"ן באגף המודיעין, שב"כ והמוסד. מאמצים אלו הביאו להשגת מידע מהימן ועדכני שאפשר להתקדם בגיבוש הערכת המודיעין ביחס למקום הימצאותו של רב-סמל זכריה באומל ז"ל.

מחויבות להחזרת כלל הנעדרים

נשיא המדינה ראובן ריבלין בירך: "התבשרנו בהתרגשות רבה ובכאב גדול. 37 שנים קשות מנשוא של המתנה כואבת, של שאלות וספקות, הגיעו לסיומן בזכות מאמץ נחוש ובלתי פוסק של צה״ל וקהילת המודיעין הישראלי. ביום המרגש, הקשה והעצוב הזה אנחנו מחבקים את משפחת באומל, דומעים וכואבים איתה בדרכה להביא את בנה זכריה ז״ל למנוחת עולמים בארצו, באדמתנו. אני מברך את צה״ל, וקהילת המודיעין הישראלית כולה, על מחויבותם, על אומץ ליבם ועל פועלם ביום ובלילה במטרה להשיב את בנינו, לוחמינו שנפלו על הגנת העם והארץ, הביתה. לא נשקוט ולא ננוח עד שנשיב את בנינו כולם לגבולותינו, רב סמל יהודה כץ, רב סמל צביקה פלדמן, וכל נעדרי צה״ל וחללי צה״ל שמקום קבורתם לא נודע. המחויבות שלנו ללוחמינו, לבנינו ובנותינו, לעולם הייתה ולעולם תהיה נר לרגלינו. יחד נצא אל הקרב, ויחד נשוב ממנו".

הרב ברוך וידר שהשתתף בקרב סולטן יעקב והיה במחלקתו של באומל בקורס מפקדי טנקים האחרון בסיני אמר: "בכאב לב גדול ובדמע, זה היום עשה ה' ע"י מדינת ישראל חיכינו לו. עם ישראל זוכר את לוחמיו ולא יפקירם. אשרי העם שככה לו. אשרי העם שזהו צבאו. ושבו בנים לגבולם".

הרב יובל שרלו שהשתתף בקרב החילוץ של סולטאן יעקוב ושהכיר את באומל: "מאז הקרב הנורא בסולטן יעקוב אנו טוענים כי גם כשקיים שבריר סיכוי להבאת הנעדרים הביתה, בין חיים ובין לקבורה - ישנו חובה מוסרית ואנושית לעשות זאת. הבאת זכריה באומל לקבר ישראל היא מילוי חובה של מדינת ישראל כלפיו, כלפי עצמנו, וכלפי כל חיילי צה"ל. אנו מאמצים את ידיהם של כל העוסקים במלאכת קודש זו ומודים להם, רואים בכך חשיבות עצומה ומסר מרכזי לחיילי הצבא, ומקווים ומתפללים שגם שאר נעדרי צה"ל יזכו לחזור הביתה, ולהיות מובאים לקבר ישראל. בקרב סולטן יעקוב נקלע גדוד מהחטיבה למארב נורא, ואנו עסקנו כל הלילה בניסיון חילוצו. שימשתי שם כממלא-מקום המ"פ שלא היה בארץ, ומאז אני נושא את המחויבות העמוקה להשיב את כולם הביתה".

תאריך:  03/04/2019   |   עודכן:  03/04/2019
עידן יוסף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הושבו שרידי חלל צה"ל זכריה באומל
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
חיונית
3/04/19 20:27
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
משרד הבריאות חשף את הנחיות התזונה הלאומיות, במסגרת חבר-דיון מומחי תזונה בינלאומי, ביוזמת אוניברסיטת בן-גוריון בנגב, שהתקיים (יום ג', 3.4.19) במוזאון ישראל בירושלים. ההנחיות החדשות נועדו להילחם במגפת ההשמנה ויועברו למערכת החינוך ולקופות החולים.
03/04/2019  |  עידן יוסף  |   חדשות
המדינה אינה חייבת לממן את אבטחת ספינות הנופש של חברת מנו ספנות, ויש מקום לאבחנה בינן לבין ספינות הסוחר ובין מנו לבין חברות התעופה. כך קובע (יום ד', 4.3.19) שופט בית המשפט העליון, יצחק עמית.
03/04/2019  |  איתמר לוין  |   חדשות
ההורים השכולים דוד דורבן ורחל דורבן לא יוכלו לחלק במישרין פרסים לחיילים על שם בנם, ניב-יה דורבן, שנהרג במהלך שירותו הצבאי. כך קובע (יום ג', 3.4.19) שופט בית המשפט העליון, עופר גרוסקופף, באומרו שאין עילה להתערב במדיניותו של צה"ל בנושא.
03/04/2019  |  איתמר לוין  |   חדשות
שופט בית המשפט העליון, יצחק עמית, דחה (יום ד', 3.4.19) ארבע עתירות שהוגשו נגד נהלים וכללים שונים שנקבעו במסגרת הרפורמה במשק המים, שבמרכזה עמד שינוי בקביעת תעריף המים במטרה להגיע להאחדה שלו. העתירות עסקו בהיבטים הנוגעים למפיקי מים פרטיים, הפועלים במגזר החקלאי.
03/04/2019  |  איתמר לוין  |   חדשות
"אנחנו בתחושת חרום לאור מה שקורה לנו בפנים. נתניהו עסוק יותר ויותר בעצמו, בהישרדות הפוליטית שלו, ולא במדינת ישראל ואזרחיה" - תקף (יום ד', 3.4.19) שר הביטחון לשעבר משה (בוגי) יעלון, מבכירי רשימת "כחול לבן", את ראש הממשלה בנימין נתניהו.
03/04/2019  |  מירב ארד  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
טובה ספרא
טובה ספרא
תקופה מסוכנת עם פוטנציאל לעימותים, פעולות טרור ופתיחת חזית חדשה במלחמה. ייתכן אובדן חיים, בעיקר בפעולות הומניטריות. המערכה נמשכת והסכנה מתגברת. הרבה מילים חשובות לזמנים הקרובים שעי...
יוסף אורן
יוסף אורן
אני בטוח ששופטי הפרס בחרו את הספרון "החזאית" כספר הטוב ביותר מאלה שהוגשו לעיונם בשנת 2022, אך גם הטוב מכולם באותה שנה לא היה כנראה מספיק טוב כדי להיבחר כראוי לפרס ברנר
צבי גיל
צבי גיל
האירוע היה משהו ומישהו, נכון יותר מי שהם, שאני מלווה במשך עשרות שנים    היו שם כל המי ומי מבין מקימיי הטלוויזיה הישראלית ומעצביה בשעתה היפה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il