|
כביש רבין [צילום: גיל יערי, פלאש 90]
|
|
|
|
|
חברות הביטוח כלל והפניקס מציעות (יום ב', 22.4.19) לרכוש את השליטה בחברות המנהלות את כביש רבין (חוצה ישראל), את מנהרות הכרמל וכבישי אגרה נוספים. השתיים מציעות לשלם לאפריקה-ישראל ולאלון כ-250 מיליון שקל תמורת השליטה בחברת ישראל-קנדה ניהול כבישים מהירים ובחברות האחרות המפעילות את הכבישים.
אפריקה מחזיקה ב-35.5% ממניות מה שמכונה "חברות המפעיל", ואילו חברת הדלק אלון מחזיקה ב-29%. מניותיה של אפריקה הוצעו למכירה מחזיקי האג"ח שלה, השולטים למעשה כעת בקבוצה, במסגרת החלטתם העקרונית לממש כמה שיותר מנכסיה בניסיון לפרוע לפחות חלק מהחוב כלפיהם, ואלון יכולה להצטרף למכירה.
מחזיקי האג"ח דחו בשבוע שעבר את הצעתה של קרן ההשקעות Keystone לרכוש את המניות ב-64.5% מצירוף שני הסכומים הבאים: 330 מיליון שקל והכספים שהיו מצויים במזומן בקופתה של ישראל-קנדה כבישים ב-31.12.18. הצעתן של הפניקס וכלל זהה כמעט לחלוטין, פרט לכך שהן מציעות להתבסס על 335 מיליון שקל. כאמור, התמורה הכוללת המוצעת היא כ-250 מיליון שקל.
כלל והפניקס אומרות, כי הן מוכנות לרכוש בנפרד כל אחת משתי חבילות המניות, ואינן דורשות שאפריקה ואלון ימכרו אותן במשותף. עוד הן מציינות, כי ביכולתן לשלם את מלוא התמורה בתוך 45 יום מהמועד בו תתקבל הצעתן, אשר תעמוד בתוקף עד 22.5.19. מבחינתן של שתי חברות הביטוח, מדובר בהשקעה לטווח ארוך בתחום התשתיות, העולה בקנה אחד עם הצורך שלהן להבטיח עמידה בהתחייבויות ביטוחיות ופנסיוניות בטווח של עשרות שנים.