|   15:07:40
דלג
  איציק וולף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

רשם העמותות קובע:

'אור הרשב"י' לא תיסגר, תוקנו הליקויים

לאחר שדוח ביקורת עומק המליץ לפרק את עמותת אור הרשב"י נכנסה העמותה להליך ליווי בן כשנה וחצי ובסיומו הודיעה רשות התאגידים כי כמעט כל הליקויים שנמצאו תוקנו הדוח חושף: הבונוסים למתרימים הגיעו ב-2017 לסכום של כ-1.3 מיליון שקל העמותה התחייבה בישיבתה בסוף מרס 2019 לפעול על-פי המלצות הדוח
02/05/2019  |   איציק וולף   |   חדשות   |   תגובות
אפשרות לבדיקות עתידיות. ישיבת אור הרשב"י במירון [צילום: איציק וולף]

אור הרשב"י גייסה תרומות במיליונים; 57% הלכו להנהלה, המנכ"ל גזר קופון
איציק וולף
ביקורת שביצע רשם העמותות הביאה להמלצה לפירוק עמותת אור הרשב"י * העמותה גייסה בשנת 2014 תרומות ביותר מ-18 מיליון שקל ומפרסמת במיליוני שקלים עלוני 'ניסים ונפלאות' הקוראים למאמינים לתרום לה * בבדיקת העומק נמצאו תפקוד לקוי של מוסדות העמותה, הוצאות הנהלה וכלליות והוצאות גיוס תרומות ופרסום בהיקפים חריגים, תשלומים לחברי עמותה ללא אסמכתות וחשש לעשיית רווחים מצד חברי עמותה * "הליקויים החמורים מקימים עילה לפירוק העמותה"
לרשימה המלאה

עמותת אור הרשב"י, המתרימה אנשים עבור ישיבה הפועלת בקבר רשב"י במירון, תיקנה את הליקויים החמורים שהתגלו בפעילותה. כך עולה מדוח של רשם העמותות במשרד המשפטים שהגיע לידי News1. העמותה קיבלה אישור ניהול תקין לשנת 2019 ועליה להעביר לרשם העמותות עד ל-30 ביוני 2019 דוח על ביצוע המלצות תיקון הליקויים. אולם לנוכח הדוח שלא כלל כל הנחיית המשך לפעולות שכבר ביצעה העמותה, נראה שמדובר בהליך טכני ומינורי.

במכתב שנשלח אל העמותה על-ידי רו"ח רגינה הלפרין מרשות התאגידים (מלכ"רים) הבדיקות וההבהרות הכלולות בדוח תויקו בתיק העמותה, והן עשויות להיבחן ולהיבדק בביקורות הבאות שייערכו לה. בישיבת ועד העמותה שהתקיימה ב-24 במרס 2019 הוחלט לאמץ את כל שנכתב בדוח הסופי ולהתחייב שהעמותה תפעל לתיקון כל הליקויים.

בבדיקה שערך רו"ח דורון פרלשטיין נמצא כי תוקן הליקוי שלפיו ועד העמותה לא התכנס למספיק ישיבות וכי לא נערכו פרוטוקולים לאותן ישיבות, ותוקן גם הליקוי שלפיו מנהל העמותה מרכז בידיו סמכויות רבות מדי, אשר עלולות למנוע בקרה נאותה על העניינים הכספיים של העמותה. בין היתר התקבלו תשעה פרוטוקולים מלאים של ישיבות שהתקיימו בשנת 2017 ואשר כללו את הנושאים הבאים: סיכום שנת 2016 תוך רצון להרחבת הפעילות, המשך הקמת בניין בית הרשב"י, תמיכות וסיוע לנזקקים, היערכות ותקציב לקראת ל"ג בעומר, מחלקת 'חיזוק' בחוגי בית ואירועים, פעילות בפייסבוק ועוד. "הפרוטוקולים מפרטים ומתעדים את הדיונים באופן מלא. נראה כי חברי הוועד מתכנסים בתדירות מתאימה ומתעדים את החלטותיהם בפרוטוקולים כנדרש", נכתב בדוח. עוד נכתב כי האחריות לתפקידים השונים בעמותה פוצלה למספר בעלי תפקידים שונים, וכי כיום קיימת בה הפרדת תפקידים נאותה.

לאחר שבבדיקת העומק שנערכה על-ידי רואי חשבון נמצא שלאור הרשב"י אין ועדות כספים ושכר למרות היקף פעילותה הגדול מאוד המגיע למיליונים רבים, נערכו באור הרשב"י מספר ישיבות ובהן הוחלט כי לנוכח בדיקות שנערכו אין צורך במינוי ועדת כספים ומינוי ועדת שכר. בישיבה נוספת שהתקיימה חודש לאחר מכן הוחלט כי בשל העובדה שהנהלת הכספים נעשית 'במקום' ושאחת לשבוע מתבצעת ביקורת חיצונית - אין צורך במינוי ועדת כספים. עם זאת, הוחלט על מינוי ועדת שכר מבין עובדי העמותה וכי זו תתכנס אחת לחודש. "מעיון בפרוטוקולים עולה כי הוועדה דנה בנתוני העובדים ופרטיהם, תיאומי מס, בדיקת נוכחות, בקרה ובדיקת תלושי השכר, בדיקת ריכוז נתוני השכר ובכללם בדיקת שכר הבסיס והבונוסים, בדיקת תיקי העובדים ועוד", לשון הדוח.

ביקורת העומק ציינה גם שלא היו לעמותת אור הרשב"י נהלים ברורים ומפורטים דיים, וכי במספר נושאים אין בכלל נהלים. הדוח הסופי קובע כי התקבלו נהלים עדכניים ומפורטים וחתומים על-ידי שני חברי ועד. הנהלים עוסקים בתמיכות, בתרומות המועברות ממירון למוקד גיוס התרומות, בהתקשרות ותשלום וספקים, בפרסים לאברכי הכולל, בקבלת תרומות והפקדתן, בזימון חברים, בגיוס עובדים ועוד.

גם סוגיית הנפוטיזם והעסקת הקרובים בעמותה קיבלה מענה במהלך הליווי שעברה אור הרשב"י מאז שפורסמה ביקורת העומק נגדה. בביקורת התגלה כי הועסקו בעמותה קרובים בשיעור לא סביר - 12 זוגות של קרובי משפחה מתוך 120 עובדים, וכי אחיו של המנכ"ל הועסק כרב לחיזוק יהדות ללא הגדרה ברורה של היקף העבודה וממילא מבלי שניתן לבחון את סבירות השכר שקיבל. בדוח הסופי נכתב כי העמותה התחייבה להימנע מהעסקת קרובי משפחה, וכי במקרים חריגים בלבד תיעשה העסקת העובדים בשיעור של עד 10% מכלל העובדים ובאישור הוועד שיתועד בפרוטוקול. ביחס לאחיו של המנכ"ל נכתב בדוח הסופי כי העמותה העבירה לביקורת את חוזה ההעסקה שלו, את תלושי המשכורת שקיבל ואת דוחות הנוכחות שלו וכי שכרו הגיע לכ-14 אלף שקל בשנה (1,160 שקל בחודש).
ממצאי סיום הליך ליווי / דוח סופי
ממצאי סיום הליך ליווי שנערך בעמותת מוסדות אור הזוהר הקדוש וישועות הרשב"י (צפת-מירון) בין אוקטובר 2017 למרס 2019

הבונוסים - להוצאות הנהלה

אור הרשב"י העבירה במסגרת הבדיקה שנערכה לה 100 ג'יגה בייט של שיחות מוקלטות ממוקד התרומות שהיא מפעילה. כמו-כן, הועבר ניתוח של מוקד העמותה המעלה כי הוא מחולק ללא פחות מ-18 מחלקות שונות. 6 מחלקות עוסקות בגיוס תרומות, 11 מחלקות עוסקות במה שהוגדר כ'פעילות', ומחלקה אחת של עובדי הנהלה המסווגת בדוחות הכספיים באופן מלא להוצאות הנהלה וכלליות. פעילותה של מחלקה זו עמדה בשנת 2017 על 568,788 שקל.

הוצאותיה של אור הרשב"י במסגרת 11 המחלקות העוסקות בפעילות הכוללת רבניות העוסקות בחיזוק תורני, הפצת חומר לציבור, עובדי הכולל הפועל במירון, עובדים זמניים לל"ג בעומר ועובדים העוסקים בבניית בית הרשב"י כמפקחי בנייה, עמדו על 2,578,678 שקל. "לדעת הגורם המלווה - סיווג מחלקות אלה הינו נאות", נכתב בדוח.

עוד נכתב בדוח כי מתוך 6 המחלקות העוסקות בגיוס תרומות, עוסקות שתיים באופן מלא בגיוס תרומות, וארבע עוסקות גם בהתרמה וגם בשיחות חיזוק. הוצאותיהן של שתי המחלקות העוסקות באופן מלא בגיוס תרומות, שעמדו בשנת 2017 על 367,567 שקל, מסווגות כהוצאות הנהלה וכלליות. "לאחר שמיעת שיחות רבות של מחלקות אלו, נראה כי יש לשייך חלק מעלות שכר עובדי מחלקות אלו להוצאות הנהלה וכלליות וחלק לעלות הפעילות", נכתב בדוח הסופי. עוד נכתב כי המפתח לחלוקת הרישום הוא הבונוס שמשלמת העמותה למתרימים במידה ושיחת החיזוק שביצעו כוללת גם גיוס תרומה. אותו בונוס, נכתב בדוח, צריך להירשם כהוצאות הנהלה וכלליות. מדובר בסכום לא מבוטל. מתוך עלות השכר של מחלקות אלו שעמד בשנת 2017 על כ-3.5 מיליון שקל, הגיעו הבונוסים לסכום של כ-1.3 מיליון שקלים. בהתאם לנהלים של משרד האוצר, המנטרלים 30% במקרים מעין אלו - הרי שהוצאות השכר של המחלקות הללו שצריכות להירשם בהוצאות הנהלה וכלליות עומדות על 932,187 שקל בשנת 2017.

עמותת אור הרשב"י העבירה לגורם המלווה נהלים שלפיהם היא מחויבת לערוך מכרזים במקרה של התקשרות בסך של 20 אלף שקל ומעלה. עוד העבירה נהלים הנוגעים לרכישת כרטיסי טיסה לאומן, אוקראינה, עבור אברכים בכולל הרשב"י. על-פי הנהלים, מדובר באברכים מצטיינים העומדים בקריטריונים קבועים מראש ותוך רישום שנעשה על-ידי חברי ועד העמותה.

ביחס לקשרים שהיו בין עמותת אור הרשב"י לעמותות אחרות דוגמת ישועות בעמוקה נכתב בדוח הסופי כי הלוואה בסך 195 אלף שקל שהעבירה אור הרשב"י לעמותת עמוקה בשנת 2013 הוחזרה במלואה עד דצמבר 2014 וכי חוב שהיה לעמותת קבר רחל בסך של 6,269 שקלים בשנת 2013 הוחזר גם הוא בשנת 2014. בשנים 2016 ו-2017 לא העניקה אור הרשב"י שירותים לעמותה קשורה.

הדוח הסופי קובע גם לאור הביקורת העמותה חדלה מרכישת שירותים מחברת תדמית קול בע"מ, חברה בבעלות מנכ"ל העמותה. כמו-כן, חדלה העמותה ממתן הלוואות לנזקקים - פעילות שלא הייתה כלולה במטרות שלשמן התאגדה. התקבל גם נוהל תמיכות מפורט הכולל פניה לגוף שלישי לצורך הוכחת מצבו של הנזקק ואשר מפרט כי סכום התמיכה עומד על בין 700 שקל ל-6,500 שקל, על-פי חומרת המקרה.

"על העמותה להקפיד על יישום כלל הנהלים שגובשו במהלך הליווי ועל יישום מתווה סיווג הוצאות הנהלה וכלליות כפי שגובש במסגרת הליווי", נכתב במסגרת הפעולות הנדרשות לשם השלמת תיקון הליקויים שנמצאו בפעילות העמותה. עוד נכתב כי "על העמותה להמשיך ולהקפיד על פיקוח כפול הן ביחס לתרומות המתקבלות במשרדי העמותה במודיעין עילית והן ביחס לתרומות המתקבלות במירון".

תאריך:  02/05/2019   |   עודכן:  05/05/2019
איציק וולף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
'אור הרשב"י' לא תיסגר, תוקנו הליקויים
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
במהלך הלילה (יום ה', 2.5.19) תקפו מטוס קרב וכלי טיס של צה"ל מספר יעדי טרור במתחם צבאי של ארגון הטרור חמאס בצפון רצועת עזה. מדובר צה"ל נמסר כי התקיפה בוצעה בתגובה לשיגור בלוני נפץ ותבערה לעבר שטח ישראל מוקדם יותר היום.
02/05/2019  |  מירב ארד  |   חדשות
ראש ממשלת בריטניה, תרזה מיי, פיטרה הערב (יום ד', 1.5.19) את שר ההגנה, גווין ויליאמסון, בטענה שהדליף מידע מדיון של המועצה לביטחון לאומי. השרה לשיתוף פעולה בינלאומי, פני מורדאונט, מונתה במקומו.
01/05/2019  |  איתמר לוין  |   חדשות
נשיא המדינה, ראובן ריבלין, התריע כי האנטישמיות מחלחלת ללב ההנהגה האירופית. "אסור שכוחות אלו יהיו בעלי בריתנו", אמר (יום ד', 1.5.19) בטקס הממלכתי לפתיחת יום הזיכרון לשואה ולגבורה שהתקיים במוזאון יד ושם בירושלים.
01/05/2019  |  איציק וולף  |   חדשות
שר המשפטים האמריקני, ויליאם באר, מותח ביקורת על התובע המיוחד בפרשה הרוסית, רוברט מולר, בשל הימנעותו מלהגיע למסקנה חד-משמעית בשאלה האם הנשיא דונלד טראמפ ניסה לשבש את החקירה. באר מעיד הערב (יום ד', 1.5.19) בפני ועדת המשפטים של הסנאט.
01/05/2019  |  איתמר לוין  |   חדשות
מספר 36 ברשימת הליכוד, עמית הלוי, עתר דקה לפני נעילת המועד האחרון לערעורים לבית המשפט עם ראיות די מוצקות שלמעשה על חודו של קול, אבל ממש קול אחד, הליכוד עבר את יהדות התורה, ואמור לקבל את המנדט ה-36 על חשבון השמיני של החרדים. למעשה בגלל חישובי עודפים מדובר בחצי קול.
01/05/2019  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מירב ארד
מירב ארד
מגוון הצעות מומלצות מעובדי קרן קימת לישראל לטיולים מהנים ברחבי הארץ - במרחב צפון, מרכז ודרום. מוזמנים להגיע וליהנות בתקופה הקרובה ובמהלך חופשת "בין הזמנים" ממקומות טיול יפים במיוחד...
דן מרגלית
דן מרגלית
הרמטכ"ל וראש השב"כ 'שקיבלו בארבע עיניים את ההחלטה האסונית לצמצם בהצבת הכוחות ב-7 באוקטובר, וכן ראש אמ"ן ומפקד דרום קיבלו אחריות וצריכים להתפטר, אבל ריבונו של עולם לא דקה אחת לפני ש...
רון בריימן
רון בריימן
יש לעודד השתתפות של ארצות הברית ושל "העולם הנאור" בחיסול בפועל של הפצצה האירנית המאיימת על העולם כולו, לרבות על הצ'מברליינים האירופיים, ולא רק על ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il