|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

דוח מבקר המדינה

משרד הבריאות תורם למצוקת האשפוז

המשרד דחה את רוב בקשות בתי החולים לפתוח מחלקות ויחידות; לא תכנן בצורה מקיפה את מספר המיטות הדרושות; ואפשר חריגות לשני הכיוונים במספר המיטות ביחס לרשיונות בתי החולים
06/05/2019  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   דוח שנתי 69ב (2019)   |   תגובות
אישורים מעוררי תמיהה [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]

קוסמטיקאיות כ"רופאות"
בעלי מקצועות שאינם רופאים, ובכלל זה קוסמטיקאיות, גולשים לעיתים לטיפולים שרק רופא מוסמך לעסוק בהם. קוסמטיקאיות ומכוני קוסמטיקה עושים בפרסומיהם שימוש תדיר ולא תקין במונחים "רפואי" ו"פרה-רפואי" ומציגים תעודות הכשרה בעלות אופי רפואי.

ניתוחים פלסטיים אסתטיים וטיפולים אסתטיים מתבצעים בידי רופאים שזה אינו תחום מומחיותם, וזאת בניגוד לחוזר משרד הבריאות. רופאי שיניים עושים טיפולים אסתטיים באזורים שונים בגוף שאינם האזורים שבהם מותר להם לטפל לפי חוזר משרד הבריאות. טיפולים להזרקת בוטוליניום וחומצות מתבצעים לעיתים על-ידי רופאים מחוץ למרפאה (למשל "מסיבות בוטוקס" הנערכות בבתים פרטיים), בניגוד להוראות משרד הבריאות.

מצוקת האשפוז בבתי החולים נובעת לא רק ממחסור בתקציבים, אלא גם מהתנהלות לקויה של משרד הבריאות - קובע (יום ב', 8.5.19) מבקר המדינה, יוסף שפירא.

בשנים 2017-2014 הגישו בתי החולים למשרד הבריאות 109 בקשות לפתיחת יחידות - המשרד אישר 84 מהן; שמונה בקשות לפתיחת מחלקות - לא אושרה אף אחת; 29 בקשות להמרת יחידות - המשרד אישר 26 מהן; וכן הוגשו 18 בקשות לתוספת מיטות או עמדות - והוא אישר רק אחת מהן. בספטמבר 2014 החליטה הממשלה על הקמת בית חולים נוסף בבאר שבע, אך מאז לא נעשה כמעט דבר כדי לקדם את הקמתו; האחריות לכך מוטלת על משרדי האוצר והבריאות.

התהליך של מתן אישור לפתיחת מחלקות ויחידות אינו פרי תכנון ארוך טווח, והגדלת מחלקות קיימות נעשית ללא בחינת מכלול השיקולים. תוכניות המשרד לתוספת המיטות לטווח הארוך, עד 2035, אינן שלמות - לא נקבעו בהן מאפייני המיטות: סוגי המיטות לפי המחלקות שיידרשו ופיזורן הגאוגרפי. גם לא נקבעו יעדים ומספר המיטות ל-1,000 נפש, שיעור התפוסה הרצוי בבתי החולים וזמן השהייה הממוצע בהם.

משרד הבריאות לא גיבש תוכנית רב-שנתית בדבר צורכי כוח האדם הרפואי והסיעודי העתידיים בכל תחום התמחות, על-פי הפיזור הגאוגרפי, ועל-פי מקומות ההתמחות שהוא מתעתד להוסיף בכל תחום ובכל בית חולים. ארבע שנים לאחר שהממשלה הטילה עליו להכין תוכנית להיערכות להזדקנות האוכלוסייה, אין תוכנית כזאת.

בדרך כלל מעורבותו של המשרד היא תגובתית בלבד: הוא מסתפק בדיון בבקשות הנקודתיות של מנהלי בתי החולים, אשר מועלות על-פי צרכים פנימיים שלהם, ואינו יוזם דיון אסטרטגי בעניין הצורך בהקמה של יחידות או מחלקות, זאת, גם כשידוע לו שבבתי חולים מסוימים חסרות יחידות שחובה על בית החולים להפעילן. ההחלטות מתועדות בצורה תמציתית ביותר, ולא ניתן לדעת אלו שיקולים הובאו בחשבון והאם הן תואמות את תוכניותיו של המשרד.

שפירא מצביע על שני אישורים שנתן משרד הבריאות לבית החולים שערי צדק [הנחשב לבית חולים דתי ואף חרדי - א.ל] ואשר מעוררים תמיהות. בנובמבר 2015 אישר המשרד את הבקשה לפתוח מחלקה נוירוכירורגית, למרות שהייתה זו המחלקה העשירית בארץ - והמספר המירבי הקבוע בתקנות הוא תשע. המסמכים המתעדים החלטה זו דלים בהסברים ולא מציגים כראוי את הנסיבות המצדיקות את הקמת המחלקה, במיוחד לנוכח העובדה שקיימת מחלקה דומה בבית החולים הדסה - 6 ק"מ משערי צדק.

ואילו בינואר 2016 אישר משרד הבריאות את בקשת שערי צדק להקים מכון לרדיותרפיה (טיפול בקרינה). אין מסמכים שניתן ללמוד מהם האם בעת אישור הבקשה הובאו בחשבון אמות המידה שנקבעו בתקנות, והאם הובאו בחשבון שיקולים רלוונטיים נוספים: ההשפעה על המחלקה לרדיותרפיה שכבר פועלת בהדסה ובחינת עיבוי המחלקה הקיימת שם; ההשלכות של ההוצאות לתפעול המכון על ההוצאה הלאומית לבריאות; זמינות כוח אדם מקצועי להקמתו של המכון ולהפעלתו; וההשלכות של פתיחת המכון על מקצוע הרדיותרפיה, שכבר שרוי במצוקה.

המשרד לא השלים תהליך שהחל בו בשנת 2016 להקטנת הפערים בין מספר המיטות בפועל בבתי החולים ובין מספר המיטות שעל בתי החולים להפעיל על-פי רשיונות ההפעלה שלהם. סך המיטות במחלקות בכל בתי החולים הכלליים לפי רישיונותיהם, ללא מיטות במחלקות יולדות, הסתכם ב-14,000.

בשנת 2017, במחלקות שהיה בהן עודף מיטות בכלל בתי החולים (בעיקר פנימיות וכירורגיה כללית) היו בפועל 1,400 מיטות יותר מהרשום ברישיונות בתי החולים, ובמרכז רפואי גדול אחד אף נמצא פער של 40% (כ-400 מיטות שהפעיל המרכז הרפואי מעבר למותר ברישיונו). במקביל, במחלקות בכלל בתי החולים שבהן מספר המיטות בפועל היה קטן מהאמור ברישיונות שלהם (בעיקר בפריפריה ובמחלקות מסוימות, בהן עיניים, ילדים ונשים) היה הפרש של 2,050 בין הרשום ברישיונות ובין מספר המיטות בפועל.

פתיחת מחלקות ויחידות בבתי החולים הכלליים / דוח מבקר המדינה
כשלי תכנון וניהול בפתיחת מחלקות בבתי החולים, אישורים תמוהים לפתיחת שתי יחידות בשערי צדק
אסדרת תחום הטיפולים והניתוחים הפלסטיים והאסתטיים / דוח מבקר המדינה
העדר פיקוח מספיק של משרד הבריאות על העוסקים ברפואה פלסטית ובטיפולים אסתטיים

תאריך:  06/05/2019   |   עודכן:  06/05/2019
איתמר לוין
+תביעה וצעקה
19:58 06/05/19  |  עו"ד פנחס פישלר   |   לרשימה המלאה
מבקר המדינה אומר היום את מה שזעקתי במשך 16 שנים: אסור למשטרה לנהל בעצמה תביעות, משום שמדובר בפגיעה בהפרדת הרשויות ובניגוד עניינים מובהק. האם גם הדוח הזה יעלה אבק?
(חוקרים ומאשימים [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90])
+החקיקה בתחום הגנת הפרטיות איטית מדי
16:07 06/05/19  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
למעלה מעשר שנים לא הספיקו למשרד המשפטים כדי לעדכן את חוק הגנת הפרטיות  ▪  פרצות מדאיגות באבטחת מידע פרטי רגיש ביותר ועצום-ממדים במשרדי החינוך והבריאות
(פער מובנה [צילום: דוד כהן, פלאש 90])
+דני דנון נתן חסות בניגוד לנהלים
16:06 06/05/19  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
השגריר באו"ם השתתף באירוע שארגנו גורמים חיצוניים במלאת 70 שנה להחלטת כ"ט בנובמבר - בלא לדווח לדרג המקצועי במשרד החוץ ובלא קבלת האישור הנדרש
(דנון. המזמין [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90])
+רוב ההשכלה האקדמית של החרדים: מורות
16:04 06/05/19  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
מאות מיליוני שקלים הושקעו בהנגשת ההשכלה הגבוהה לחרדים, אך התוצאות דלות: שיעור הנשירה גבוה, נשים הן הלומדות העיקריות - ואז הן אינן עוסקות במקצוע שרכשו
(6,500 מורות בשנה? [צילום אילוסטרציה: יונתן זינדל, פלאש 90])
+פערים בהגנת הסייבר בממשלה ובמשק
16:03 06/05/19  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
שלושה גופים משמעותיים עדיין לא ערוכים כיאות לבלימת מתקפת סייבר  ▪  החוק המתאים אמור היה להיות מוכן באוגוסט 2015 - אך לא אושר עד היום
(אין ממוני סייבר [צילום: מרים אלסטר, פלאש 90])
+ניהול חובבני של פרויקט מיחשוב הפרקליטות
16:02 06/05/19  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
13 שנים לא הספיקו כדי לסיים את פרויקט תנופ"ה והוא מופעל רק בחלק מיחידות הפרקליטות ואינו משיג את מטרותיו המרכזיות  ▪  אין פיקוח על לוחות הזמנים ועל התקציב
(אין מידע ואין בקרה [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90])
+מקורבים לחיים כץ מונו לתפקידים בכירים
16:01 06/05/19  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
שישה מחברי מועצת הביטוח הלאומי היו עובדים בתע"א, פעילת סיעתו של כץ בהסתדרות ורופאו של אביו  ▪  עובד תע"א מונה לסמנכ"ל הביטוח הלאומי ולממלא-מקום המנכ"ל תוך הפרת המינהל התקין
(כץ. בלי הסדר ניגוד עניינים [צילום: תומר נויברג, פלאש 90])
+המשטרה "מורחת" חקירות בעבירות רכוש
16:00 06/05/19  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
רוב התיקים נסגרים בתוך שבוע, בלא ביצוע פעולות חקירה בסיסיות  ▪  חלק ניכר מהנפגעים כלל אינם מתלוננים משום שאין להם אמון במשטרה  ▪  רק אחד מכל 15 תיקים מוביל לכתב אישום
(נזק של מיליארדים [צילום: חן ליאופולד, פלאש 90])
+שפירא: הביקורת שלי ירדה לשורשן של תופעות
15:48 06/05/19  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
דוח מבקר המדינה השנתי האחרון של יוסף שפירא הוגש ליו"ר הכנסת  ▪  יו"ר הכנסת: "בדוח למדים שבעבירות רכוש ובפריצות לבתים, אנשים לא פונים ומדווחים למשטרה. הביטחון של האזרחים צריך להיות במובן הכי פשוט של המילה"
(שפירא ואדלשטיין [צילום: יצחק הררי/דוברות הכנסת])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
משרד הבריאות תורם למצוקת האשפוז
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מבקר המדינה
מבקר המדינה השופט (בדימוס) יוסף שפירא, הגיש (יום ב', 6.5.19) ליו"ר הכנסת יולי אדלשטיין את דוח המבקר השנתי האחרון שמוגש בכהונתו. מאחר שאין עדיין יו"ר לוועדה לביקורת המדינה - הדוח הוגש רק ליו"ר הכנסת.
06/05/2019  |  עידן יוסף  |   חדשות
מקורבים לראש הממשלה, בנימין נתניהו, ולשרת התרבות והספורט, מירי רגב, קיבלו אשתקד מאות הזמנות לטכס הדלקת המשואות ביום העצמאות ה-70 - בעוד לציבור הרחב, כולל משפחות שכולות, לא היו די הזמנות. גם מפכ"ל המשטרה דאז, רוני אלשיך, נטל לעצמו מספר גדול של הזמנות. כך קובע (יום א', 28.4.19) מבקר המדינה, יוסי שפירא, בדוח על הטקס.
28/04/2019  |  איתמר לוין  |   חדשות
מבקר המדינה, יוסף שפירא, בוחן פעילות תעמולה במרחב הסייבר, כולל הפעלה אפשרית של רובוטים וטרולים, כחלק מבדיקת עמידתן של המפלגות בחוקי מימון הבחירות. כך מסר (יום ב', 8.4.19) משרד המבקר.
08/04/2019  |  איתמר לוין  |   חדשות
היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, הורה למחלקה לחקירות שוטרים לפתוח בחקירה לעבירות פליליות ב-18 התקשרויות של המשטרה שנעשו ללא מכרזים. ההוראה ניתנה לאחר שהמידע הועבר אליו בידי מבקר המדינה, יוסף שפירא - מוסר האחרון (יום ד', 27.3.19) בדוח על ניהול הרכש של המשטרה בתקופת כהונתו של רוני אלשיך כמפכ"ל.
27/03/2019  |  איתמר לוין  |   חדשות
"פיקוד העורף אומנם משקיע מאמצים לשיפור מוכנותו לביצוע משימות חילוץ והצלה בחרום, אך עם זאת, בחינת מוכנותו לביצוע משימות אלה העלתה ליקויים: האופן שבו מנותח תרחיש הייחוס וקביעת היקפו הנדרש של הסד"כ לחילוץ ולהצלה; עידכון תורתו המקצועית; רמת כשירותו ומוכנותו של סד"כ החילוץ וההצלה במילואים לטיפול באתרי הרס; יכולתם של גדודי החילוץ וההצלה במילואים של פיקוד העורף לבצע חילוץ והצלה באתרי הרס מורכבים".
27/03/2019  |  איתמר לוין  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
המתקפה האירנית מהווה הזדמנות פז לישראל, אך מותר להניח שהממשלה תבזבז אותה    ובינתיים: האנטישמיות בארה"ב שוברת שיאים, הקבינט ממשיך לדלוף ויריב לוין מפגין צביעות
עידן יוסף
עידן יוסף
כלי תקשורת מסוימים נוהגים לנגח את חברי הכנסת של הקואליציה ואת הממשלה, תוך התעלמות מההקשר הרחב והתמקדות באירועים זניחים    דיווחים מוטים אלה מתעלמים מעבודתן החשובה של ועדות הכנסת בנו...
דן מרגלית
דן מרגלית
עמרי מניב בערוץ-12 הביא צרור של הקלטות של שיחות בין שקד לבין נוה    הוא לחץ למנות את איתן אורנשטיין לנשיא המחוזי בתל אביב    שקד נכנעה והצביעה בעד אורנשטיין
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il