"בביקורת עלו ליקויים חמורים הנוגעים לתהליכי מינוי של בעלי תפקידים בכירים במשרד הרווחה, בביטוח הלאומי ובמועצת הביטוח הלאומי. השר
חיים כץ והמנכ"ל
אביגדור קפלן הפרו את עקרון שוויון ההזדמנויות בהליכי בחירה ומינוי. בקרב חברי המועצה וועדותיה מונו אנשים רבים המקורבים לכץ, בעלי זיקה למרכז הליכוד ולתעשיה האוירית", בה שימש כץ שנים כיו"ר ארגון העובדים. כך קובע (יום ב', 6.5.19)
מבקר המדינה,
יוסף שפירא.
כץ מינה שישה מומחים לחברי מועצת הביטוח הלאומי, ולכולם היה קשר אליו. ארבעה מהמומחים כיהנו בתפקידים שונים בתעשיה האוירית או בוועד העובדים של תע"א; מומחית אחת פעילה בסיעת "עוז" בהסתדרות - הסיעה שהקים כץ; ומומחה אחד, רופא, טיפל באביו המנוח של כץ. יש בכך טעם לפגם, כותב שפירא, שכן זוהי פגיעה בעצמאותם של חברי המועצה.
כל ששת המומחים המקורבים לכץ מונו לכהן כיושבי ראש ועדות במועצה. בנוסף, מינתה ועדת המינויים לוועדות השונות 12 מקורבים לכץ מקרב מרכז הליכוד, תע"א וההסתדרות. איש מהם לא התבקש לחתום על הסדר
ניגוד עניינים או לדווח על זיקתו לכץ, וממילא לא עשו זאת. לשכתו של כץ הייתה מעורבת באופן פעיל בשיבוץ חברים בוועדות.
עלילות רמי גראור
רמי גראור נכנס לתפקיד סמנכ"ל משאבי אנוש בביטוח הלאומי בדצמבר 2016; לפני כן הוא עבד בתע"א. בפברואר 2017 הודיע כץ לחברי מינהלת הביטוח הלאומי, ש-גראור מונה לממלא-מקום מנכ"ל הביטוח הלאומי עד מינוי מנכ"ל קבוע; היה זה 3.5 חודשים לאחר המינוי. המינוי נעשה בלי שכץ ביקש את אישור הוועדה לבדיקת מינויים; הוא ביקש את אישורה רק בספטמבר 2017, שבעה חודשים לאחר המינוי; והמינוי נעשה, בניגוד למקובל, שלא באמצעות מכרז.
כץ, קפלן וגראור פעלו יחדיו להחליף את נציג המעסיקים החבר בוועדת המינויים, זמן קצר לפני כינוס הוועדה ולאחר שכבר קיבל זימון להשתתף בה. יש פגם חמור בכך ש-גראור היה מעורב בהשפעה על קביעת הרכב ועדת המינויים שדנה במינויו לתפקיד משנה למנכ"ל, במיוחד כשהכל ידעו שנציג המעסיקים מחזיק בעמדה שלילית אשר להתנהלותו.
קפלן, שעמד בראש ועדת המינויים בביטוח הלאומי שאישרה בדצמבר 2017 את מינויו של גראור לתפקיד המשנה למנכ"ל, כתב שלושה חודשים קודם לכן לוועדה לבדיקת מינויים המלצה שעסקה באופן נקודתי וספציפי בהתאמתו של גראור לתפקיד. בהתנהלות זו פעל קפלן בניגוד להנחיית היועץ המשפטי לממשלה ובניגוד לכללי מינהל תקין.
עלילות אלין אלול
בדצמבר 2016, לאחר שנפטר מנכ"ל משרד הרווחה הקודם, מינה כץ את אלין אלול לממלאת-מקום המנכ"ל. אומנם זה היה מינוי זמני, והוא נמשך בפועל פחות מחודש, אך אלול מונתה לתפקיד על-אף התנגדותו הנוקבת והנחרצת של נציב שירות המדינה דאז, שכן בעבר היא ביצעה עבירות משמעת חמורות, שבעטיין ננזפה בשנת 2013 וקיבלה התראה זמן קצר לפני המינוי הזמני. עוד ציין הנציב, כי אלול לא נשאה קודם לכך בתפקידים בכירים, וספק רב אם היא עמדה בתנאי הכשירות הנדרשים לו, אשר נדרשים גם מממלא-מקום.
שבוע לאחר שנכנס קפלן לתפקיד המנכ"ל, וכחודש לאחר שניתנה לאלול התראה בעקבות הליך משמעתי בגין דיווחים כוזבים, הוא מינה אותה ליו"ר ועדת המכרזים המשרדית ולחברה בוועדת התמיכות המשרדית. אלול הגישה מועמדות לתפקיד סמנכ"לית בכירה. חמש פעמים נדחו מועדים שנקבעו להתכנסות ועדת הבוחנים למכרז, בין היתר משום שהנהלת משרד הרווחה נמנעה מלהוציא את מכתב ההתראה לאלול. בסופו של דבר היא נבחרה פה אחד.
התנהלותו של קפלן, שהיה חבר בוועדת הבוחנים, הטילה פגם בהליך המכרז: הוא שוחח עם אלול ערב המכרז ואמר לה שתיבחר. לאחר המכרז הוגשו לאגף המכרזים בנציבות שירות המדינה השגות על המכרז בדבר ניסיונה הניהולי של אלול. אגף המכרזים ביקש מקפלן לקבל בעניין זה את התייחסותו המקצועית של אחד מבין שלושה בעלי תפקידים רלוונטיים שצוינו בבקשה. בתיאום עם אלול עצמה, בחר קפלן אחד מבין השלושה; בכך פעלו השניים בניגוד עניינים חמור, קובע שפירא.
כץ ואלול, בתפקידה כממלאת-מקום המנכ"ל, פעלו להשיב את היועצת המשפטית של משרד הרווחה לתקן של סגנית ולא להאריך את תקופת הניסיון שניתנה לה, זאת בניגוד להנחיה המפורשת של היועץ המשפטי לממשלה ושל נציב שירות המדינה דאז. התנהלות זו היא הפרה בוטה של כללי מינהל תקין ושל הנחיות הגורמים המוסמכים, אומר שפירא.
קפלן סיכם עם כץ שעובד מסוים ימונה לתפקיד מנהל אגף מעונות יום ומשפחתונים. באפריל 2017 פורסם מכרז בין-משרדי לתפקיד זה, ואותו עובד הגיש את מועמדותו. אגף המכרזים בנציבות הודיע לעובד, כי הוא לא עומד בתנאי הסף לתפקיד, ואי-אפשר לאשר את מועמדותו. קפלן פעל בניגוד לדיני המכרזים כאשר החליט מראש מה יהיו תוצאות המכרז. כץ וקפלן פעלו למען מינויו של העובד, אף שלא עמד בתנאי הסף למשרה ובניגוד לכללי מינהל תקין.
קפלן פעל יחד עם אלול ובידיעתו של כץ להעביר את ניהול תחום המכרזים וההתקשרויות בדרך של העברת סמכויות באופן פרסונלי - מעובד אחד לעובד אחר. קפלן העביר מתפקידו את מנהל אגף רכש ומכרזים, הטיל על עובד מסוים את התפקיד והבהיר שבכוונתו לשדרג את תפקידו של אותו עובד. בהמשך היה קפלן חבר בוועדת הבוחנים במכרז לתפקיד סמנכ"ל תשתיות ולוגיסטיקה שהעובד נבחר בו. גם במקרה זה פעל קפלן בניגוד לכללי מינהל תקין.