|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

דוח מבקר המדינה

ניהול חובבני של פרויקט מיחשוב הפרקליטות

13 שנים לא הספיקו כדי לסיים את פרויקט תנופ"ה והוא מופעל רק בחלק מיחידות הפרקליטות ואינו משיג את מטרותיו המרכזיות אין פיקוח על לוחות הזמנים ועל התקציב
06/05/2019  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   דוח שנתי 69ב (2019)   |   תגובות
אין מידע ואין בקרה [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]

תוכנית המיחשוב של הפרקליטות מקרטעת, 13 שנה אחרי שהחל ביצועה. היא פועלת ביחידות שבהן רק שני שלישים מעובדי הפרקליטות, ויעדים מרכזיים שלה לא הושגו. הגורם העיקרי הוא ניהול חובבני של הפרויקט - קובע (יום ב', 6.5.19) מבקר המדינה, יוסף שפירא.

בשנת 2005 החל ביצועו של פרויקט שנועד להביא למחשוב הפרקליטות באמצעות מערכת תכנון, ניהול ובקרה - פרקליטות המדינה (תנופ"ה). המערכת תוכננה לאגור את כל המידע הנדרש לצורכי פעילות הפרקליטים ולנהל אותו, ובכך להפוך לכלי העבודה העיקרי של הפרקליט. היעד המרכזי של המערכת היה להעמיד לרשות הפרקליטות תשתיות של מידע, נתונים, טכנולוגיה וכלים ממוחשבים, ובכך לייעל את עבודת הפרקליטים ולשפר את איכותה, להאחיד את שיטות העבודה במחוזות השונים ולבנות יכולת בקרה וניתוח של עבודת הפרקליטות.

במועד סיום הביקורת, 13 שנים לאחר תחילתו, פרויקט תנופ"ה עדיין לא הושלם, שכן המערכת נפרסה במחוזות הפליליים של הפרקליטות, אך לא עלתה לאוויר בכל המחוזות האזרחיים ובמקצת יחידות המטה. חלקים ניכרים מתכולות הפרויקט המצויים בשלב השלישי והרביעי טרם החלו. ב-15 יחידות (בהן 30% מכלל עובדי הפרקליטות) המערכת לא עלתה כלל. הפריסה במחוזות האזרחיים לא הסתיימה, והפריסה ביחידות המטה, אשר החלה בשנת 2012, נעצרה בשנת 2013 לאחר שעלתה בארבע יחידות מטה בלבד מתוך 19 (21%). מערכת תנופ"ה עלתה אפוא לאוויר ביחידות שעובדים בהן כשני שלישים מעובדי הפרקליטות.

עיכובים בין שנה לארבע שנים

תנופ"ה התנהל ומתנהל בשתי תקופות עיקריות: בשנים 2005 2008 נוהל באמצעות ספק חיצוני, ומשנת 2009 מנהל אותו משרד המשפטים. בתקופה השנייה הפסיק המשרד לנהל את משימת פיתוח מערכת תנופ"ה כפרויקט אחוד הכולל הגדרות פרויקטליות של תכולה, משאבים ולוחות זמנים. האגף למערכות מידע במשרד לא פעל לפי תוכנית פרויקט כוללת מוסדרת, ועבר מניהול פרויקט לניהול של משימות פיתוח פרטניות במסגרת תוכנית העבודה השנתית שלו, תוך ויתור על חלק משמעותי ממטרותיו המתוכננות של הפרויקט.

משנת 2009, האגף לא ניהל את הפרויקט לפי נוהל מתודולוגיית פיתוח ותחזוקה, שהיה הנוהל המחייב לצורך פיתוח מערכות מידע ולצורך תחזוקתן עד ינואר 2015. רק במחצית הראשונה של 2018 בחנה רשות התקשוב אם המתודולוגיה של משרד המשפטים לניהול פרויקטים עומדת בדרישותיה. האגף גם אינו מנהל את הפרויקט על סמך תוכנית פרויקט, והאגף והפרקליטות לא הכינו תוכנית עבודה רב-שנתית לביצועו.

הפרקליטות והאגף למערכות מידע לא עמדו בחלק מכריע ממסגרות לוחות הזמנים שנקבעו לפרויקט בשנים 2005 ו-2009. הם גם לא עמדו בקביעה של ועדת ההיגוי משנת 2011, לפיה יש להשלים את הפרויקט בתוך שנתיים. העיכובים בהעלאת תנופ"ה לאוויר בכל אחת מהיחידות נעו בין שנה לארבע שנים. חלק מהעיכובים נגרמו מאילוצים חיצוניים, כמו ביטול ההסכם עם הספק לביצוע הפרויקט ועיצומי הפרקליטים שהשפיעו על הפרויקט השפעה ניכרת. חלק אחר מהעיכובים נגרמו ממחלוקות בין האגף למערכות מידע לבין הפרקליטות, ומהעדר ניהול מסגרת לוחות הזמנים ואבני הדרך של הפרויקט ומהיעדר בקרה עליהם.

הקצבות שנתיות במקום תקציב שנתי

הפרויקט מתנהל כיום ללא מסגרת לוחות זמנים מתכללת הקובעת אבני דרך למסירת יתרת תכולת הפרויקט, והאגף למערכות מידע והפרקליטות לא קבעו מועד לסיומו. בהעדר לוח זמנים פרויקטלי, לא ניתן לקיים בקרה ראויה על התקדמות הפרויקט ועל השלמת תכולתו - אך ברור שהללו יימשכו עוד זמן רב. משרד המשפטים אינו מנהל את עלויות הפרויקט בראייה רב-שנתית ואינו מבצע מעקב מתמשך ופרטני אחר עלויותיו. לאיש במשרד - מהמנכ"ל אמי פלמור ומטה - אין אומדן של העלויות הצפויות להשלמת הפרויקט לפי התכולה שהוגדרה במסמכי היסוד שלו.

הפרויקט נוהל ללא תקציב ייעודי, כולל ומאושר המאפשר מעקב ובקרה אחר ההוצאות ואחר חריגות ממנו. בפועל מדי שנה הוקצו לפרויקט תקציבים, בעיקר מתקציב האגף למערכות מידע וכן מתקציב הפרקליטות, שלא על בסיס תכנון תקציבי רב-שנתי, וללא יכולת להעריך את ההוצאות בכל שנה אל מול מסמך תקציבי לביצוע הפרויקט על כל מרכיביו.

האגף למערכות לא ביצע ניהול סיכונים מלא של הפרויקט, אף שמוטלת עליו החובה לעשות זאת. הדיונים המועטים שעסקו בסיכונים היו נקודתיים ועסקו רק בסיכונים הקשורים לליבת העשייה של האגף ולא במכלול הסיכונים שעולים בפרויקט. ניהול סיכונים מתודי, כמקובל בפרויקטים מסוג זה, ובקרת סיכונים ראויה על מכלול היבטי הפרויקט, היו חושפים את הקשיים הרבים שעלו במשך השנים, את הדרכים שננקטו כדי להתגבר עליהם ואת הבעיות הצפויות לשנים הבאות - סבור שפירא.

אף שבמסמכי היסוד הוגדרה תנופ"ה כמערכת אחודה שתספק את הצרכים המחשוביים לכל מערכות התפקוד שבפרקליטות, אין היא עושה זאת. יחידות שונות בפרקליטות משתמשות בד-בבד במערכת תנופ"ה ובמערכות מקבילות; המערכת אינה ממלאת את כל צורכיהם של כלל הדרגים בפרקליטות ושל כלל יחידותיה. מהלך פריסת רשת אלחוטית (Wi-Fi) בבתי המשפט עדיין לא החל, ורק בשנת 2018 הופעל פתרון זמני המאפשר לפרקליטים גישה מקוונת לתנופ"ה באמצעים שסיפקה הפרקליטות.

אין סינכרון עם גורמים חיצוניים

מערכת תנופ"ה הביאה לשינוי בתהליכי העבודה של המזכירות ביחידות בהן עלתה ותרמה לקידום האחדת דפוסי העבודה של הפרקליטים. אולם המטרה הבסיסית שהציבה הפרקליטות - מעבר לניהול תיק אלקטרוני באופן מלא ומחייב - הושגה חלקית בלבד. תנופ"ה אינה יכולה למלא את כל הצרכים הנדרשים לניהול התיק האלקטרוני, מאחר שלא פותחו בה יכולות מסוימות כמו שמירת קובצי קול ווידאו או ניהול מסמכים רבים וקבצים גדולים מאוד, דבר שנדרש לעיתים בתיקים מורכבים.

פיתוח ממשקי עבודה ממוחשבים לפרקליטות עם מערכות המידע של גורמי אכיפת החוק - כמעט שאינו מקודם זה שנים. למשרד המשפטים תפקיד משמעותי בהובלת יוזמות דיגיטליות המצריכות סנכרון בין גורמי אכיפה שונים ובקידומן, אולם קשיים ברתימתם של גורמי האכיפה ויצירת שיתוף פעולה ביניהם, מהווים חסם בפני קידומן של יוזמות אלו.

12 שנים לאחר שהמשטרה והפרקליטות החלו לדון ביצירת ממשקים ממוחשבים ביניהן, עדיין לא הסתיימו הדיונים וטרם פותחו ממשקים משמעותיים. תהליכי העבודה של הפרקליטות והמשטרה והדיונים בנוגע לממשקים ביניהן לא היו רציפים ונקטעו לתקופות ממושכות, ומחלוקות מקצועיות בנושא הממשקים עדיין לא יושבו.

התיק הדיגיטלי מחכה 15 שנה

באוקטובר 2018, יותר מ-15 שנים לאחר ייזום הממשקים הממוחשבים בין גורמי האכיפה השונים, השלב הראשון בהם - שימוש בתיק החקירה הדיגיטלי, עדיין נמצא בשלבים מוקדמים. במשך השנים לא גובשה תוכנית יישום מקצועית של פרויקט הממשק הממוחשב הכוללת תכולות ולוחות זמנים; סוגיות יסוד עדיין שנויות במחלוקת זה שנים וטרם הוכרעו; החסמים ביישום הפרויקט לא הובאו לפני השרים היוצאים, גלעד ארדן ואיילת שקד.

הצורך בפיתוח ממשק ממוחשב בין הפרקליטות לבין הנהלת בתי המשפט עלה כבר בשנת 2003, אולם 15 שנה מאוחר יותר טרם החל הליך הפיתוח שלו. הפרקליטות והנהלת תבי המשפט התקשו לגשר על נקודות המחלוקת ועל פערים מקצועיים ביניהן, ובהם על מחלוקות משפטיות הנוגעות לתחומי האחריות של גורמי אכיפת החוק ולחלוקת התפקידים ביניהם.

לא הוקמו שום ממשקים בין מערכת תנופ"ה ובין מערכות המידע של גופים שהמערכת יועדה לאפשר ממשקי עבודה עימם, כמו שירות בתי הסוהר; רשות המיסים; רשות ניירות ערך; יחידות במשרד המשפטים כמו הרשות לאיסור הלבנת הון, מחלקת ייעוץ וחקיקה והסיוע המשפטי; משרד האוצר; נציבות שירות המדינה; יועצים משפטיים במשרדי ממשלה ועוד.

פיתוח והטמעה של מערכת מיחשוב לתכנון, ניהול ובקרה בפרקליטות המדינה (תנופ"ה) / דוח מבקר המדינה
עיכובים ניכרים בהטמעת מערכת המיחשוב של הפרקליטות והפעלה חלקית בלבד שלה

תאריך:  06/05/2019   |   עודכן:  06/05/2019
איתמר לוין
+תביעה וצעקה
19:58 06/05/19  |  עו"ד פנחס פישלר   |   לרשימה המלאה
מבקר המדינה אומר היום את מה שזעקתי במשך 16 שנים: אסור למשטרה לנהל בעצמה תביעות, משום שמדובר בפגיעה בהפרדת הרשויות ובניגוד עניינים מובהק. האם גם הדוח הזה יעלה אבק?
(חוקרים ומאשימים [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90])
+החקיקה בתחום הגנת הפרטיות איטית מדי
16:07 06/05/19  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
למעלה מעשר שנים לא הספיקו למשרד המשפטים כדי לעדכן את חוק הגנת הפרטיות  ▪  פרצות מדאיגות באבטחת מידע פרטי רגיש ביותר ועצום-ממדים במשרדי החינוך והבריאות
(פער מובנה [צילום: דוד כהן, פלאש 90])
+דני דנון נתן חסות בניגוד לנהלים
16:06 06/05/19  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
השגריר באו"ם השתתף באירוע שארגנו גורמים חיצוניים במלאת 70 שנה להחלטת כ"ט בנובמבר - בלא לדווח לדרג המקצועי במשרד החוץ ובלא קבלת האישור הנדרש
(דנון. המזמין [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90])
+רוב ההשכלה האקדמית של החרדים: מורות
16:04 06/05/19  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
מאות מיליוני שקלים הושקעו בהנגשת ההשכלה הגבוהה לחרדים, אך התוצאות דלות: שיעור הנשירה גבוה, נשים הן הלומדות העיקריות - ואז הן אינן עוסקות במקצוע שרכשו
(6,500 מורות בשנה? [צילום אילוסטרציה: יונתן זינדל, פלאש 90])
+פערים בהגנת הסייבר בממשלה ובמשק
16:03 06/05/19  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
שלושה גופים משמעותיים עדיין לא ערוכים כיאות לבלימת מתקפת סייבר  ▪  החוק המתאים אמור היה להיות מוכן באוגוסט 2015 - אך לא אושר עד היום
(אין ממוני סייבר [צילום: מרים אלסטר, פלאש 90])
+מקורבים לחיים כץ מונו לתפקידים בכירים
16:01 06/05/19  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
שישה מחברי מועצת הביטוח הלאומי היו עובדים בתע"א, פעילת סיעתו של כץ בהסתדרות ורופאו של אביו  ▪  עובד תע"א מונה לסמנכ"ל הביטוח הלאומי ולממלא-מקום המנכ"ל תוך הפרת המינהל התקין
(כץ. בלי הסדר ניגוד עניינים [צילום: תומר נויברג, פלאש 90])
+המשטרה "מורחת" חקירות בעבירות רכוש
16:00 06/05/19  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
רוב התיקים נסגרים בתוך שבוע, בלא ביצוע פעולות חקירה בסיסיות  ▪  חלק ניכר מהנפגעים כלל אינם מתלוננים משום שאין להם אמון במשטרה  ▪  רק אחד מכל 15 תיקים מוביל לכתב אישום
(נזק של מיליארדים [צילום: חן ליאופולד, פלאש 90])
+משרד הבריאות תורם למצוקת האשפוז
16:00 06/05/19  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
המשרד דחה את רוב בקשות בתי החולים לפתוח מחלקות ויחידות; לא תכנן בצורה מקיפה את מספר המיטות הדרושות; ואפשר חריגות לשני הכיוונים במספר המיטות ביחס לרשיונות בתי החולים
(אישורים מעוררי תמיהה [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90])
+שפירא: הביקורת שלי ירדה לשורשן של תופעות
15:48 06/05/19  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
דוח מבקר המדינה השנתי האחרון של יוסף שפירא הוגש ליו"ר הכנסת  ▪  יו"ר הכנסת: "בדוח למדים שבעבירות רכוש ובפריצות לבתים, אנשים לא פונים ומדווחים למשטרה. הביטחון של האזרחים צריך להיות במובן הכי פשוט של המילה"
(שפירא ואדלשטיין [צילום: יצחק הררי/דוברות הכנסת])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ניהול חובבני של פרויקט מיחשוב הפרקליטות
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מבקר המדינה
"בביקורת עלו ליקויים חמורים הנוגעים לתהליכי מינוי של בעלי תפקידים בכירים במשרד הרווחה, בביטוח הלאומי ובמועצת הביטוח הלאומי. השר חיים כץ והמנכ"ל אביגדור קפלן הפרו את עקרון שוויון ההזדמנויות בהליכי בחירה ומינוי. בקרב חברי המועצה וועדותיה מונו אנשים רבים המקורבים לכץ, בעלי זיקה למרכז הליכוד ולתעשיה האוירית", בה שימש כץ שנים כיו"ר ארגון העובדים. כך קובע (יום ב', 6.5.19) מבקר המדינה, יוסף שפירא.
06/05/2019  |  איתמר לוין  |   חדשות
המשטרה אינה נותנת מענה הולם לטיפול בעבירות רכוש ואינה מצליחה ליצור הרתעה כלפי העבריינים. חלק ניכר מהתיקים נסגרים במהירות רבה, ללא ביצוע פעולות חקירה בסיסיות. התוצאה היא חוסר אמון של הציבור במשטרה, והימנעות מלדווח לה במקרים רבים של גניבות ועבירות רכוש אחרות. כך קובע (יום ב', 8.5.19) מבקר המדינה, יוסף שפירא, בדוח המתייחס לתקופת כהונתו של רוני אלשיך כמפכ"ל המשטרה.
06/05/2019  |  איתמר לוין  |   חדשות
מצוקת האשפוז בבתי החולים נובעת לא רק ממחסור בתקציבים, אלא גם מהתנהלות לקויה של משרד הבריאות - קובע (יום ב', 8.5.19) מבקר המדינה, יוסף שפירא.
06/05/2019  |  איתמר לוין  |   חדשות
מבקר המדינה השופט (בדימוס) יוסף שפירא, הגיש (יום ב', 6.5.19) ליו"ר הכנסת יולי אדלשטיין את דוח המבקר השנתי האחרון שמוגש בכהונתו. מאחר שאין עדיין יו"ר לוועדה לביקורת המדינה - הדוח הוגש רק ליו"ר הכנסת.
06/05/2019  |  עידן יוסף  |   חדשות
מקורבים לראש הממשלה, בנימין נתניהו, ולשרת התרבות והספורט, מירי רגב, קיבלו אשתקד מאות הזמנות לטכס הדלקת המשואות ביום העצמאות ה-70 - בעוד לציבור הרחב, כולל משפחות שכולות, לא היו די הזמנות. גם מפכ"ל המשטרה דאז, רוני אלשיך, נטל לעצמו מספר גדול של הזמנות. כך קובע (יום א', 28.4.19) מבקר המדינה, יוסי שפירא, בדוח על הטקס.
28/04/2019  |  איתמר לוין  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
צבי גיל
צבי גיל
בקטע "דיינו" הנוסח האלטרנטיבי הוא "כמה מעלות רעות לאלוהים עלינו"    מתחילים באיתמר בן-גביר שהוא השר לשגעון הלאומי - דיינו, עוברים לשר האוצר ששודד את הקופה הציבורית - דיינו, ושר המשפ...
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
דן מרגלית
דן מרגלית
הרמטכ"ל וראש השב"כ 'שקיבלו בארבע עיניים את ההחלטה האסונית לצמצם בהצבת הכוחות ב-7 באוקטובר, וכן ראש אמ"ן ומפקד דרום קיבלו אחריות וצריכים להתפטר, אבל ריבונו של עולם לא דקה אחת לפני ש...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il