חברת נמלי ישראל פיתוח ונכסים - החברה שבבעלותה מצויים הנמלים מאז הרפורמה בענף - תובעת 127.3 מיליון שקל מחברת נמל חיפה, המפעילה נמל זה. העילה: תשלום תמלוגים למדינה על חלק מן השטחים בנמל.
התביעה הוגשה (7.5.19) לבית המשפט המחוזי בחיפה. היא עוסקת במה שמכונה "השטחים הלבנים" בנמל חיפה - השטחים השייכים לחברת נמלי ישראל, ואשר לא הועמדו לרשות חברת נמל חיפה לצורך הפעלתו. חוק הרפורמה בנמלים הסדיר את התמלוגים שעל שלוש חברות הנמל (חיפה, אשדוד ואילת) לשלם לחברת נמלי ישראל תמורת השימוש בשני סוגי השטחים; את "השטחים הלבנים" הן רשאיות להשכיר לאחרים.
על-פי התביעה, החוק קובע שעל חברת נמלי ישראל לשלם למדינה תמלוגים מתוך הכנסותיה משלוש חברות הנמל. לגבי השטחים הלבנים, מדובר ב-4% מתוך התשלום של חברות הנמל לחברת נמלי ישראל. עוד נקבע, כי חברת נמל חיפה זכאית ל-75% מן ההכנסות מהשימוש בשטחים הלבנים. לטענת נמלי ישראל, חשבון פשוט מלמד, שעל חברת נמל חיפה לשאת ב-3% מן התמלוגים למדינה - שהם 75% מתוך 4%. אולם חברת הנמל נמנעה מתשלום זה, בשל פרשנות לחוק שלטענת נמלי ישראל היא חסרת יסוד.
מאחר שנמלי ישראל ונמל חיפה לא הצליחו להגיע להסכמה, הועברה בשנת 2016 המחלוקת - כפי שקובע החוק - להכרעת מנכ"ל
משרד התחבורה דאז,
עוזי יצחקי, והממונה דאז על התקציבים, אמיר לוי. השניים קיבלו את עמדת נמלי ישראל וחייבו את נמל חיפה לשאת ב-75% מן התמלוגים - אך חברת הנמל לא עשתה זאת, ואף פנתה לבית המשפט בניסיון לסכל את הגבייה ממנה. המדינה ונמלי ישראל ביקשו לסלק על הסף את תביעת נמל חיפה, והדיון בנושא נמצא בעיצומו.
כעת מבקשת נמלי ישראל לחייב את נמל חיפה להחזיר לה את החלק בתמלוגי השטחים הלבנים ששילמה למדינה בשנים 2018-2005, וזאת כאמור לאור הכרעת הדרג המקצועי. התביעה הוגשה באמצעות עוה"ד אסף שובינסקי ואוהד דונגי, וטרם הוגש כתב הגנה.