|
זה הכל, אחי [צילום: ג'יי ריבס/AP]
|
|
|
|
|
מטוס תובלה דו-מנועי סי-47 סקיי טריין מתוצרת חברת דאגלס, ששימש לתובלת חיילים וצנחנים בפלישה של בעלות הברית למערב אירופה הכבושה על-ידי הנאצים, ונשא על חרטומו שת הכתובת, 'זה הכל, אחי', שוקם וישתתף במטס הראווה במלאת 75 שנה לנחיתה בנורמנדיה.
היסטוריונים של התעופה, שהכירו בחשיבותו, הצילו את המטוס הישיש מממגרש גרוטאות בוויסקונסין, ודאגו להחזירו לכשירות טיסה. המטוס טס כבר בניו-יורק, והקיף את פסל החרות, בדרכו למטס הראווה באירופה, שבו ישתתפו, כנראה, בפעם האחרונה ותיקי מלחמת העולם השנייה.
מט סקיילס, היסטוריון תעופה, איתר את לוטננט-קולונל ג'ון דונאלסון (כיום - מיג'ור-ג'נרל בדימוס), שהטיס את 'זה הכל, אחי', שהוביל את מטוסי התובלה, שהצניחו את הצנחנים האמריקניים לנורמנדיה בשישה ביוני 1946. דונאלסון, שהתגורר בבירמינגהם שבאלאבמה, סיפר, שבליילה לפני ההצנחה ביקרו גנרל אייזנהואר וקצינים בכירים בלהק תובלה 438, וראו את כ-900 המטוסים, שיחצו את תעלת למנש, ויצניחו כ-13,000 צנחנים בצרפת הכבושה.
'זה הכל, אחי' נבחר להוביל את המטס כיוון שצויד בגרסה מוקדמת של מכ"ם, שעקב אחר משואות, שהציבו בגזרת ההצנחה צנחנים אמריקניים.
סקיילס גילה, שהמטוס עדיין קיים, אחרי שנמכר למפעיל אזרחי בשנת 1945, והחליף כמה ידיים. אגודה לשימור מטוסים צבאיים רכשה אותו, וגייסה כרבע מיליון דולר לשיקומו. המטוס החליד, וכמה מחלקיו פורקו ממנו, אך נמצאו. השיקום כלל בינוי מחדש של שני מנועי המטוס, התקנת מערכת ניווט ומערכת רדיו וצביעה מחדש. המטוס המשוקם טס בראשונה בפברואר 2018.
דונאלסון לא זכה לראות את המטוס המשוקם. הוא נפטר בשנת 1987, ושניים מנכדיו ראו אותו.