רכבת ישראל סיימה את 3 החודשים הראשונים של 2019 רווח נקי של כ-9.5 מיליון שקל. זאת בהשוואה להפסד של כ-11 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. ההפרש בין הרבעונים מושפע, בין היתר מעיתוי חד הפסח, שחל בשנה שעברה ברבעון הראשון ושבשל החופשה שיש לרבים מן העובדים במשק במהלך החג - חלה בו גם ירידה בכמות הנוסעים ברכבת.
הרכבת סיימה את הרבעון הראשון השנה ברווח תפעולי של כ-3.5 מיליון שקלים. זאת מול הפסד תפעולי של 2.7 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד, ומול הפסד תפעולי של 42 מיליון שקל ברבעון האחרון של שנת 2018.
בדוח שהוגש לבורסה נכתב כי המעבר מהפסד לרווח ברבעון המדווח, נרשם למרות השביתות והעיצומים שפגעו באופן חמור בשירות לנוסע ובהכנסות החברה, והוא מיוחס לתוכנית ההתייעלות אשר מבוצעת בחודשים האחרונים בחברה. במסגרת תוכנית זו מבוצע קיצוץ בסעיפי הוצאות החברה, ותוצאותיו באות לידי ביטוי בדוח הכספי. כך למשל, קוצצו הוצאות לוגיסטיקה וחשמל, שיווק, אירוח וכיבוד, ארנונה, דואר ותקשורת ועוד.
לצד זאת, החברה מיישמת תוכנית התייעלות לצמצום בהוצאות שכר, הכוללת איחוד תקנים, גם בתפקידי הנהלה בכירים, ובוחנת בשלב זה התייעלות בהיבטי כוח אדם אשר תכלול קידום תוכנית פרישה לעובדים הקרובים לגיל פנסיה. בנוסף, הודיעה לאחרונה החברה על תיקון להסכם הסובסידיה הנוגע להובלת מטען.
ממוצע הנסיעות היומי ברכבת ישראל ברבעון הראשון של 2019 עמד על 253 אלף נסיעות, גידול של 1.6 אחוזים ביחס לתקופה המקבילה אשתקד (249 אלף). ממוצע הנסיעות היומי בימי העומס (ראשון וחמישי), עמד ברבעון הראשון על 270 אלף נסיעות, לעומת 260 אלף נסיעות בתקופה המקבילה אשתקד. נתון המהווה גידול של 3.8 אחוזים.
ברבעון הראשון לשנת 2019 נסעו 17.3 מיליון נוסעים ברכבת, גידול של 2.9% בהשוואה לרבעון מקביל אשתקד (16.8). עם זאת, ההכנסות מהסעת נוסעים לשלושת החודשים הראשונים של 2019 ירדו בכ-7 מיליון שקלים והסתכמו בסך של כ-180 מיליון שקלים, לעומת הכנסות בסך של כ-187 מיליוני שקלים בתקופה המקבילה אשתקד.
ממוצע דיוק הרכבות ברבעון הראשון לשנת 2019 ירד ב-1.5% ועמד על כ-90.1 אחוזים, לעומת 91.6 אחוזים ברבעון המקביל אשתקד. ברכבת טענו כי נתון הדיוק ברבעון המדווח הושפע משמעותית מעיצומי ועד העובדים, אשר הורגשו ביתר שאת בחציון האחרון של חודש פבר', ובמהלך כל חודש מרס. עוד ציינו כי הנתון מושפע משמעותית מהמחסור במסילות ובקרונות, בדגש על מסילות החוף החסרות והמחסור במסילה רביעית באיילון. "הקיטון בנתון הדיוק מושפע משמעותית מהחרפת העומסים בתחנות וברכבות, בעיקר בשל עמידה ארוכה של הרכבות בתחנות, והתארכות זמני העלייה והירידה מהרכבות הצפופות. זאת לצד גידול עצום בכמות זוגות האופניים המועלים לרכבת, מה שמוביל להתארכות נוספת בזמני הירידה והעלייה לרכבות", לשון הודעת הרכבת.
ירידה חלה גם במטענים שהובילה רכבת ישראל בשלושת החודשים הראשונים של 2019 - כ-2 מיליון טון, לעומת כמות של 2.2 מיליון טון בתקופה המקבילה אשתקד. בהתאם לכך, הכנסות הרכבת מהובלת מטענים ירדו ועמדו על כ-42 מיליון שקלים לעומת 46 ברבעון המקביל אשתקד.
הפסדי מגזר המטענים ברבעון הראשון עמדו על 23 מיליון לעומת 16 מיליון, ברבעון המקביל אשתקד. גם כאן, מאשימה הרכבת את ועד העובדים וטוענת כי הקיטון במטען המובל ובהכנסות מגזר המטענים נגרם בעיקרו בשל עיצומי ועד העובדים, אשר השביתו את חטיבת המטענים באופן חלקי לאורך כמעט כל הרבעון המדווח, לרבות השבתה מלאה של חטיבת המטענים למשך כשבועיים.