משרד התחבורה, באמצעות חברת נתיבי ישראל, החל בשלב ביצוע מיזם התחבורה הקריטי ביותר במדינה - המסילה הרביעית באיילון. מדובר במיזם התחבורה החיוני ביותר למדינת ישראל אשר יאפשר כמעט הכפלת מספר הרכבות בשעה (מ-14 ל-26 רכבות) וכמות הנוסעים בהתאם. מדובר במיזם תחבורה מורכב בו מושקעים 5 מיליארד שקלים בקירוב.
לפי גורמים בנתיבי ישראל הבקיאים במיזם, העבודה עליו תדרוש 'מבצעים' של עבודות בשבת, כמו גם תקופות של עבודות מרוכזות שידרשו הפסקה של תנועת הרכבות כפי שהיה בפברואר אשתקד, אז הופסקה תנועת הרכבות למשך שבוע שלם.
פינוי מקום למסילה בתוואי הנדרש יחייב את נתיבי ישראל לבצע שני צעדים הנדסיים סופר-מורכבים: הראשון, הצרת נחל איילון, על-ידי בניית חלופה למים השוצפים את הנחל ומציפים אחת לכמה שנים את נתיבי איילון. המקום החלופי ייבנה בפארק
אריאל שרון, המוכר יותר בשמו הקודם הר חירייה. ההשקעה בחלק הניקוזי בלבד היא בהיקף חסר תקדים של 1.4 מיליארד המושקעים בפתרונות ניקוז בהיקף 6,200,000 קוב מים.
כמו-כן, במסגרת המיזם ייהנה הציבור כולו משדרוגו של פארק אריאל שרון, כך שיהפוך לפארק המטרופוליני הגדול בישראל, אשר כאמור ממוקם צמוד לשכונות דרום תל אביב. הוספת 4,500,000 מטר רבוע (4,500 דונם), בהם שבילי אופניים, שטחי פנאי, הקמת סכר ושטח איגום אדיר.
עוד לטובת הכשרת שטח למסילה הרביעית בחלקו הדרומי של המיזם, יצטרכו בנתיבי ישראל להוסיף נתיב לכביש 1, שעם תום בנייתו, כל התנועה של הכביש החשוב במדינה תוסט במסלול מזרחה ובכך יאפשרו את הוספת המסילה המיוחלת.
בכלל התחנות על התוואי ייבנה רציף נוסף ובתחנת תל אביב סבידור אף יוקם מסוף נוסעים נוסף לקליטת תעבורת הנוסעים בתחנה, שמהווה מעין "תחנה מרכזית של הרכבות". מדובר בעבודות מורכבות שידרשו עבודה רבה לצד על-גבי מסילות פעילות בציר התחבורתי, בהן אין מקום לטעויות.
"המסילה הרביעית באיילון מהווה אוויר לנשימה עבור תושבי ישראל ובאיה", אומר
ניסים פרץ מנכ״ל נתיבי ישראל. "פרוזדור איילון הרכבתי הוא למעשה צוואר הבקבוק התחבורתי הכי גדול במדינה, כזה שמיזם כמו זה שהחל בימים האחרונים יביא הקלה משמעותית עבור כלל משתמשי הדרך- משתמשי הרכבת בוודאי - אך גם ישפיע על משתמשי הרכב הפרטי, בזכות יצירת חלופה תחבורה ציבורית ראויה - דיוק בזמנים, תדירות תכופה ונוחות נסיעה".
שר התחבורה והבטיחות בדרכים, ישראל כ"ץ, אמר כי ״המסילות חשובות לכולם - לתושבי המרכז הן מאפשרות תדירות גובהה בשירות הפרברי, באמצעות ההפרדה; לתושבי ארבע המטרופולינים הן מספקות קווים בין-עירוניים תדירים מאוד ומהירים. תושבי הפריפריה ייהנו גם הם מהגדלת התדירות של הרכבות לכלל המערכת, מאחר שצוואר הבקבוק באיילון מגביל כיום את מספר הרכבות במערכת כולה״.
פרץ הוסיף: "לבעיה מורכבת נדרשים מספר פתרונות, ואנחנו בנתיבי ישראל מחויבים לכך בזכות דחיפה וגיבוי מלא של שר התחבורה. נתיבי ישראל מקדמת 15 מיזמים רכבתיים, מדן ועד אילת, הנמצאים בשלבים שונים. עם סיום המסילה הרביעית יסתיים בעזרת השם גם חלקנו בבניית המסילה המזרחית - אשר אלה ביחד עם מיזמים נוספים יהוו מהפכה תחבורתית של ממש".
מנכ"ל נתיבי ישראל חתם באמירה נחרצת: ״המיזם יביא מהפכה תחבורתית הן לאיש העסקים מז'נבה שנוחת בישראל ל-3 שעות והן לכל אחד מאזרחי המדינה שנוסעים בכל יום אל מקום העבודה וממנו".