משרד התחבורה מקדם בימים אלה מיזם מיוחד להפיכת מרחבים עירוניים בערים גדולות למרחבים שיתנו עדיפות להולכי הרגל, לרוכבי האופניים ולמשתמשי התחבורה הציבורית, על חשבון הרכב הפרטי. זאת, במסגרת תוכניתו של שר התחבורה,
בצלאל סמוטריץ', לעודד תחבורה בת קיימא בכל רחבי הארץ.
במיזם המיוחד, שייצא לדרך בחודש הבא, יוכלו 30 הרשויות המקומיות הגדולות, להפוך אזורים עירוניים במרכזי הערים הצפופים לאזורים נוחים ובטוחים, שיתנו עדיפות עליונה להולכי הרגל. המיזם החדש, המכונה "בזכות הדרך", מבוצע בשיתוף המועצה הישראלית לבנייה ירוקה.
מדובר בין השאר במתן עדיפות בדרך להולכי הרגל על פני נהגי הרכב הפרטי. עדיפות זאת תכלול בין השאר הרחבה של המדרכות, הארכת מופע הרמזורים הירוקים במעברי החצייה לטובת הולכי רגל, שיפור סביבת תחנות האוטובוס, תוספת שבילי אופניים, אפשרות לסגירת רחובות לכניסת כלי רכב והתקנת הצללות על מדרכות.
משרד התחבורה יפרסם בימים הקרובים "קול קורא" המיועד ל-30 הרשויות האמורות, ויזמין אותן להשתתף בתחרות, שתתקיים בין מגישי ההצעות. המיזמים שיתוכננו יוצגו לוועדת שיפוט מיוחדת של התחרות, שתבחר את המיזמים על-פי אמות המידה שנקבעו.
משרד התחבורה הקציב 12 מיליון שקלים, לתכנון המיזמים ברשויות שישתתפו במיזם, ויעניק להם ליווי צמוד של צוות מקצועי, הכשרות וסדנות וכן ידע וכלים חדשניים שכבר יושמו בהצלחה במרחבים עירונים ברחבי העולם. כל מיזם שייבחר לביצוע יזכה לתקצוב של משרד התחבורה.
שר התחבורה סמוטריץ' אמר כי המיזם נועד לעודד מעבר נוסעים מרכב פרטי לתחבורה ציבורית ולתחבורה "ירוקה", ולשפר את איכות החיים של התושבים בערים. לדבריו, בכל עיר בעולם שבה הונהגו מיזמים דומים, צומצם השימוש בכלי רכב פרטיים. "שדרוג המרחב הציבורי עבור הולכי הרגל, מיתון תנועה וסלילת רשת שבילי אופניים יאפשרו לצמצם באופן משמעותי את השימוש ברכב פרטי בתוך הערים, לצמצם את תאונות הדרכים, ולהפחית באופן משמעותי את זיהום האוויר הנפלט מכלי הרכב. המיזם משתלב גם ברצונן של הערים לחזק את העסקים במרכזן", הוסיף שר התחבורה.
מנהל אגף תכנון תחבורתי במשרד התחבורה, שי קדם, ציין כי התחרות מהווה הזדמנות לקדם פרויקטים לשיפור המרחב העירוני, על-ידי הקצאה מחדש של זכות הדרך. "אנו מזמינים את ראשי הרשויות להשתתף בתהליך פורץ דרך, ולהצטרף למגמה העולמית של שדרוג מרכזי הערים באמצעות הפיכת הפירמידה – מהעדפת כלי רכב פרטיים במרכזי הערים, להעדפת הולכי רגל, רוכבי אופניים ותחבורה ציבורית. התהליך יקנה לרשויות המקומית כלים חדשניים וידע מקצועי לתכנון, קידום וביצוע מרחבים טובים, בריאים ובטוחים יותר עבור משתמשי הדרך", אמר קדם.
מנכ"ל המועצה הישראלית לבנייה ירוקה, הילה ביניש, אמרה כי החזון של המועצה הישראלית לבנייה ירוקה הוא ליצור מרחב בנוי איכותי, בריא ונגיש באחריות כלפי האדם החברה והסביבה. "המיזם המשותף עם משרד התחבורה בנושא עידוד תחבורה לא ממונעת בערים הוא דרך נוספת לקדם ולהטמיע ידע וכלים בקרב רשויות מקומיות, שיסייעו לייצר מרחבים עירוניים שמעודדים הליכה ומפחיתים את השימוש ברכב הפרטי. אנו רואים במיזם זה הזדמנות חשובה להוביל לראייה כוללנית ורחבה בנוגע למרחב העירוני", הוסיפה ביניש.