גוגל ו
אמזון מציעות למכירה כלי נשק ואביזרים נלווים, תוך הפרה ברורה של המדיניות עליה הן מצהירות - חושף (יום ד', 7.8.19) וושינגטון פוסט. הגילוי בא בעיצומו של ויכוח מחודש בארה"ב בנושא הפיקוח על הנשק, לאחר מעשי הטבח בהם נרצחו בתוך יממה 22 בני אדם בטקסס ותשעה באוהיו.
מדיניותה של גוגל שופינג אוסרת למכור כלי נשק, תחמושת, כוונות, מחסניות ומדריכים להדפסה דיגיטלית של כלי נשק. למרות זאת, בדיקת הפוסט מצאה אתמול שניתן לרכוש את כל אלו באתר - חלקם ישירות מגוגל, ולא רק ממוכרים עצמאיים המשתמשים בפלטפורמה שלה ואילו במקרה של אמזון מדובר בסחורה אסורה שהגיעה פיזית למחסניה ושווקה משם.
בדיקת העיתון העלתה, כי בשני האתרים ניתן לרכוש מחסניות המגיעות לתכולה של עד 25 כדורים. באתר גוגל שופינג, המשמש כפלטפורמה לסוחרים עצמאיים, ניתן היה למצוא בקלות פריטים כמו מחסנית Hornady Critical Defense בת 20 כדורים הנמכרת ב-31.25 דולר. היצרן מתאר את הכדורים ככאלה ה"מספקים חדירה מצוינת" ממרחק של שבעה מטרים. מדיניותה הרשמית של גוגל אוסרת מכירת מוצרים "הגורמים נזק, חבלה או פציעה" - אך מתברר שהאלגוריתם של החברה נכשל בסינון.
המקרה של אמזון חמור עוד יותר, משום שמדובר במוצרים העוברים במחסניה של החברה עצמה. מדיניותה אומנם אוסרת למכור עשרות פריטים הקשורים לשימוש בנשק חם, אך נכון לאמש - ניתן היה לרכוש באמזון אביזרים נלווים כגון מחסנית בת 25 כדורים המשמשת כמלאי נוסף לאקדח. מחיר המחסנית הוא 45.99 דולר ואמזון ציינה, כי היא משווקת אותה ממחסניה-שלה; היא מאפשרת לסוחרים עצמאיים להשתמש במחסניה.
גוגל אמרה בתגובה, כי מדיניותה אוסרת לחלוטין למכור כלי נשק, אקדחים, רובים וחלקים מסוימים שלהם, וכי היא הסירה את ההצעות הפסולות מיד כאשר הפוסט הפנה את תשומת ליבה. מוקדם יותר הסירה גוגל מן האתר מחסנית בת 100 כדורים, הזהה לזו בה השתמש קונור בטס, הרוצח באוהיו, אשר רצח תשעה בני אדם - כולל את אחותו ובן-זוגה - בתוך חצי דקה. ההסרה באה לאחר ציוץ בטוויטר, ולא כתוצאה מבדיקה עצמאית של גוגל. החברה לא אמרה האם ומה תעשה כדי להסיר הצעות דומות ולמנוע את העלאתן מחדש.
אמזון (שהמנכ"ל שלה, ג'ף בזוס, הוא הבעלים של הפוסט) אמרה, כי כל הסוחרים המשתמשים בשירותיה מחויבים לעמוד בכלליה, ומי שלא יעשה זאת - מסתכן בכך שחשבונו ייחסם; החברה הסירה את ההצעות האסורות. היא לא הסבירה כיצד התאפשר לאותם סוחרים לאחסן ברשותה פריטים שהיא אוסרת למכור - פרצה אותה אמורים היו לגלות בקלות העובדים במחסנים. היא גם לא אמרה באלו אמצעים תנקוט כדי למנוע הן את ההצעות האינטרנטיות והן את השיווק הפיזי.
הפוסט מציין, כי הפרצות שגילה מצביעות על חולשתם של האלוגריתמים, הממלאים תפקיד מרכזי בפיקוח על האינטרנט. אותם כלים אחראים על מניעת הפצה של פדופיליה והסתה - אך לפחות בתחום ההסתה והאלימות הם נכשלים, והחברות (כולל המדיה החברתית) נאלצות להעסיק מאות עובדים שיבדקו כל העת את התכנים המועלים לרשת. בדיקת העיתון העלתה, כי גם לאחר פנייתו ממשיכות שתי החברות לשווק מוצרים שמדיניותן הרשמית אוסרת למכור: גוגל מציעה רובי-דמה, ואמזון - מחסניות לאקדחי אוויר.