|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
זונדלנד היום בוועדת המודיעין [צילום: אנדרו הרניק, AP] "זה מה שהנשיא רצה"
[צילום: איוון ווצ'י, AP]

שגריר ארה"ב באיחוד האירופי, גורדון זונדלנד, מעיד:

טראמפ הורה לג'וליאני ליצור זיקה בין <br>היחסים עם אוקראינה לחקירות שרצה

זונדלנד תרם מיליון דולר להשבעתו של טראמפ, אשר מינה אותו לתפקידו הנוכחי עדותו היא המפלילה ביותר עד כה נגד הנשיא טוען שעל ה"קח ותן" ידעו פנס, פומפאו ובולטון "עבדנו עם ג'וליאני בהתאם לרצונו המפורש של הנשיא, למרות שלא רצינו בכך, אבל לא הייתה לנו ברירה"
20/11/2019  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   פרשת טראמפ-אוקראינה   |   תגובות

הנשיא דונלד טראמפ הורה ליצור זיקה בין ביקור אפשרי של נשיא אוקראינה, ולדימיר זלנסקי, בבית הלבן לבין התחייבות מצידו לנהל את החקירות בהן היה טראמפ מעוניין לצרכיו הפוליטיים. כך העיד (יום ד', 20.11.19) שגריר ארה"ב לאיחוד האירופי, גורדון זונדלנד, בפני ועדת המודיעין של בית הנבחרים. זוהי העדות המפלילה ביותר שנשמעה עד כה נגד טראמפ, והיא מהווה ראיה רבת עוצמה לכך שהוא ניצל את תפקידו לצרכים פוליטיים.

זונדלנד, מלונאי ממדינת אורגון, מונה לתפקיד בידי טראמפ לאחר שתרם מיליון דולר לטקס ההשבעה שלו. זונדלנד מרחיב את היריעה וטוען שעל ה"קח ותן" ידעו בכירי הממשל ובראשם סגן הנשיא, מייק פנס, ושר החוץ, מייק פומפאו. לדבריו, הוא נאלץ לשתף פעולה בנושא אוקראינה עם פרקליטו של טראמפ, רודי ג'וליאני, וזאת משום שכמינוי של הנשיא - הוא פעל על-פי הוראותיו.

זונדלנד טוען, כי הוא עצמו, שר האנרגיה, ריק פרי, והשליח המיוחד לאוקראינה, קורט וולקר, לא רצו לשתף פעולה עם ג'וליאני. הלה דרש בגלוי מממשלת אוקראינה לנהל שתי חקירות בהן היה טראמפ מעוניין: נגד חברת האנרגיה בוריסמה, בה שימש כדירקטור הנטר ביידן, בנו של סגן הנשיא לשעבר, ג'ו ביידן (מועמד מוביל של הדמוקרטים לנשיאות); ובדבר הטענה לפיה אוקרינה התערבה בבחירות 2016 לטובת הדמוקרטים.

"ידענו שהחקירות האלה חשובות לנשיא"

"עבדנו עם ג'וליאני בהתאם לרצונו המפורש של הנשיא, למרות שלא רצינו בכך, אבל לא הייתה לנו ברירה. כולנו הבנו, שאם לא נעשה זאת - נאבד את ההזדמנות להדק את הקשרים בין ארה"ב לאוקראינה. לכן פעלנו לפי הוראות הנשיא", הוסיף. זונדלנד הדגיש, כי מאחר שבזמן אמת לא חשב שיש משהו פסול בפעילות זו - הוא ועמיתיו עדכנו לכל אורך הדרך את משרד החוץ ואת המועצה לביטחון לאומי, ובפרט את פומפאו ואת היועץ דאז לביטחון לאומי, ג'ון בולטון.

זונדלנד המשיך: "דרישותיו של ג'וליאני היו בבחינת 'קח ותן' לגבי ביקורו של זלנסקי בבית הלבן. ג'וליאני דרש שאוקראינה תצהיר בפומבי על חקירות לגבי בחירות 2016 ובוריסמה. ג'וליאני ביטא את רצונו של נשיא ארה"ב וידענו שהחקירות הללו חשובות לנשיא. ביולי-אוגוסט למדנו גם שהסיוע הצבאי לאוקראינה הושעה. התנגדתי מאוד לכך ושאלתי מדוע, אך לא קיבלתי תשובה ברורה. הגעתי למסקנה, שזה לא היה קורה אם אוקראינה הייתה מודיעה על חקירה".

לדברי זונדלנד, לאחר השבעתו של זלנסקי לנשיא בחודש מאי, הוא מסר לטראמפ דיווח חיובי מאוד על הסיכוי לשינוי במדינה זו. אולם טראמפ היה ספקן, ובין היתר הזכיר ש"אוקראינה ניסתה להפיל אותו בבחירות 2016". זונדלנד: "הוא הורה לנו 'לדבר עם רודי'. לא רצינו לערב אותו, אבל איינו צריכים או לוותר על האפשרות של שיחה בין זלנסקי לנשיא וביקור שלו בבית הלבן, דבר שראינו בו חשיבות, או לשתף פעולה עם ג'וליאני. בחרנו באפשרות השנייה".

זונדלנד אמר כי בחודשים הבאים עמדו הוא עצמו, וולקר ופרי בקשר עם ג'וליאני, וכאמור - עדכנו את בכירי משרד החוץ והמועצה לביטחון לאומי. ב-10.7.19 נפגשו בכירים אוקראינים בכירים בבית הלבן, בראשות בולטון, כדי לארגן שיחה בין הנשיאים וביקור של זלנסקי בבית הלבן; החקירות בהן רצה טראמפ הועלו בשיחה. באותו יום גם התברר לזונדלנד, כי ג'וליאני עמד בקשר ישיר עם אוקראינה בלא ידיעתו.

"כולם היו בעסק"

ב-19 ביולי שלח זונדלנד דוא"ל לפומפאו, בולטון, פרי, ראש הסגל בבית הלבן, מיק מולבאני, ובכירים אחרים. הוא כתב, כי זלנסקי יהיה מוכן להתחייב לנהל חקירה מקיפה בנושאי הבחירות ובוריסמה. מולבאני השיב, כי כעת ניתן לקבוע שיחת טלפון בינו לבין טראמפ. "כולם היו בעסק. זה לא היה סוד", הדגיש. לדבריו, הוא גם הבהיר לזלנסקי, כי הבטחתו זאת היא חיונית כדי שיוכל לשוחח עם טראמפ.

זונדלנד לא היה עד שמיעה לשיחת זלנסקי-טראמפ ב-25.7.19. למחרת הוא נפגש עם זלנסקי, על-פי תיאום קודם, והלה לא הזכיר את שיחתו עם טראמפ ואת החקירות המבוקשות. מאוחר יותר באותו יום, בהיותו במסעדה בקייב, שוחח זונדלנד בטלפון במשך חמש דקות עם טראמפ, ולמיטב זכרונו - טראמפ שאל האם אוקראינה תנהל את החקירות שביקש.

"חברי הוועדה שאלו תכופות האם היה 'קח ותן'. בנוגע לשיחת טלפון [בין זלנסקי לטראמפ] ולביקור שלו בבית הלבן - התשובה חיובית", הצהיר זונדלנד. "ג'וליאני אמר לפרי, וולקר ולאחרים, כי טראמפ רוצה שזלנסקי יתחייב לחקירה של בוריסמה ובחירות 2016. הוא אמר זאת במפורש לאוקראינים ולי. כולנו הבנו שזהו רצונו של הנשיא", הבהיר. "תחושתי הייתה שאם אוקראינה תעשה משהו כדי להבטיח את החקירות, הסיוע [הצבאי] לא יעוכב".

לדברי זונדלנד, הוא שוחח על הנושא עם פנס ערב פגישתו של האחרון בוורשה עם זלנסקי, ב-1 בספטמבר. "אמרתי לסגן הנשיא שאני חושש שהסיוע נקשר לחקירות. אמרתי [באותו יום] לפקיד אוקראיני בכיר, כי קרוב לוודאי שלא יהיה סיוע אמריקני לפני שהם יפעלו בנושא החקירות".

"ג'וליאני פעל בהוראת הנשיא"

בתשובה לשאלותיו של יו"ר הוועדה, אדם שיף, אמר זונדלנד, כי בשיחתו עם טראמפ ב-26 ביולי, "הנשיא היה קצר רוח, אמר שאינו רוצה 'קח ותן' ושאגיד לזלנסקי שיעשה את הדבר הנכון". הוא עדכן את הממונה על שגרירות ארה"ב באוקראינה, ביל טיילור, כדי שהלה יעדכן את פומפאו אם ימצא לנכון.

הוא הוסיף: "הפגישה [בבית הלבן] הייתה חשובה מאוד לזלנסקי. היא הייתה 'קח ותן' למה שהנשיא רצה וכולם ידעו את זה. ג'וליאני אמר לנו שזה מה שהנשיא רוצה. למיטב הבנתי, זלנסקי היה צריך להודיע בפומבי על החקירות ולא בהכרח לנהל אותן [כדי לקבל הזמנה לבית הלבן]. ג'וליאני פעל לפי הוראותיו של הנשיא". לדברי זונדלנד, "האמנתי שהנשיא לא ישחרר את הסיוע [הצבאי] כל עוד אוקראינה לא תודיע על החקירות".

בתשובה לשאלות עורך הדין של הסיעה הדמוקרטית, דניאל גולדמן, אמר זונדלנד: "טראמפ לא היה אוהד גדול של אוקראינה, אלא של החקירות. אם רצינו לעשות משהו עם אוקראינה, היה ברור שעלינו לעבוד עם ג'וליאני; היה ברור שהוא מדבר בשם הנשיא". הוא גם הדגיש, כי מעולם לא שמע דרישה לבצע בפועל את החקירות, אלא רק להכריז עליהן; הדמוקרטים טוענים, כי די היה בכך כדי לתת לטראמפ את הרווח הפוליטי בו היה מעוניין. זונדלנד אישר, כי ב-25 ביולי הודיע לוולקר, כי אם זלנסקי יתחייב פומבית לחקירות - ייקבע מועד לביקורו בבית הלבן; וכי ייתכן מאוד שזה מה שטראמפ עצמו אמר לו באותו בוקר.

לגבי עיכוב הסיוע הצבאי אמר זונדלנד, כי טראמפ לא אמר לו במפורש שהסיבה היא החקירות, אך זו הייתה מסקנתו הברורה ו"הייתי משוכנע בכך לחלוטין. לא שמעתי מישהו שתמך בעיכוב הסיוע", העיר. הוא שב ואמר, כי התריע על כך בפני פנס, אשר לא הגיב ולא הכחיש שקיים קשר בין הדברים. הוא אינו זוכר מי אמר לו שההכרזה צריכה להיות של זלנסקי עצמו ולא של התובע הכללי - טראמפ, ג'וליאני או פרי. "ב-8 בספטמבר היה לי ברור שהנשיא רוצה הכרזה על החקירות כתנאי לביקור ולסיוע", הצהיר.

"לא אמרו לנו: תרדו מאוקראינה"

פרקליט הסיעה הרפובליקנית, סטיב קסטור, שאל את זונדלנד האם האמין לטראמפ, כאשר הלה אמר לו שאינו מעוניין ב"קח ותן". זונדלנד השיב: "אני לא יכול לענות. רציתי שטיילור ימשיך משם, כי אני עשיתי כל מה שיכולתי". עוד אמר, כי זלנסקי לא אמור היה להזכיר את השם ביידן בהצהרתו אלא את חברת בוריסמה, וכי כמו רבים אחרים - רק בשלב מאוחר בהרבה קישר בין השניים. הוא אישר, כי טראמפ היה מוטרד בנושא סיוע החוץ בכלל, אך שב ואמר, כי הסיוע לאוקראינה עוכב ככל הנראה בשל הדרישה לחקירות. הוא אישר, כי הסיוע שוחרר ב-11 בספטמבר בלא כל הצהרה אוקראינית על החקירות.

זונדלנד דחה את הטענות לפיהן עסק בענייני אוקראינה למרות שאינה חלק מהאיחוד האירופי. הוא הסביר, כי תפקידו כולל גם את המדינות הגובלות באיחוד, וכי עיסוקו באוקראינה גבר משום שאין בה שגריר אמריקני במשרה מלאה. עוד דחה את הדיבור על "ערוץ לא-רגיל" מול קייב, באומרו: "אני לא יודע איך מישהו יכול להשתמש בשם הזה כאשר מדובר בנשיא, שר החוץ, שר האנרגיה והיועץ לביטחון לאומי. איש לא אמר לנו: תרדו מאוקראינה, זה מסוכן".

בתשובה לשאלות נוספות של גולדמן אמר זונדלנד, כי זלנסקי אמור היה להבטיח לטראמפ בשיחתם את קיום החקירות וכי הבטחה זו אמורה הייתה לסלול את הדרך לביקורו בוושינגטון. הוא אישר, כי בחודש אוגוסט היו מגעים על נוסח ההצהרה שיפרסם זלנסקי, זו לא פורסמה והסיוע המשיך להיות מעוכב באותה עת.
Opening Statement before the United States House of Representatives Permanent Select Committee on Intelligence / הצהרה
עדותו של גורדון זונדלנד, שגריר ארה"ב לאיחוד האירופי, בחקירת ההדחה של טראמפ: היה "קח ותן" עם אוקראינה על פי הוראתו של טראמפ

תאריך:  20/11/2019   |   עודכן:  20/11/2019
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
טראמפ הורה לג'וליאני ליצור זיקה בין היחסים עם אוקראינה לחקירות שרצה
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ab
20/11/19 18:03
2
אע
20/11/19 19:54
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ראש הממשלה בנימין נתניהו כינס (יום ד', 20.11.19) בכנסת את סיעות גוש הימין, והפנה קריאה ליו"ר כחול לבן בני גנץ: "בני גנץ, עדיין לא מאוחר. בוא נשב ביחד ונודיע עוד הערב שאנחנו מקימים ממשלת אחדות לאומית. זה מה שישראל זקוקה לו. אסור לדרדר את המדינה לבחירות נוספות. גנץ, תשתחרר מהווטו של לפיד. מה הוא מהלך קסמים עליך? תעשה את הדבר הנכון ובוא לממשלת אחדות.
20/11/2019  |  עידן יוסף  |   חדשות
עיריית ת"א-יפו מקיימת מגעים מתקדמים לצירוף חולון והרצליה למיזם קווי השבת "נעים בסופ"ש", הצפוי להתחיל בשבת הקרובה, על-מנת להרחיב את מערך התחבורה העירונית בשבת. בהשקה, במעמד ארבע ראשי הרשויות שכבר הבטיחו את השתתפותן, נמסר כי עם השלמת ההערכות להפעלת רשת התחבורה המטרופולינית יוצג הנושא ויפורסם לציבור.
20/11/2019  |  עידן יוסף  |   חדשות
49 נישומים שילמו בשנת 2017 כופר בסכום מצטבר של מיליוני שקלים, בשל אי-דיווח על הכנסות משכר דירה שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים. הכופר שולם בנוסף לתשלום המס המחויב, ומהווה תחליף להליך פלילי.
20/11/2019  |  איתמר לוין  |   חדשות
11 שעות לסיום המנדט שהוענק לבני גנץ להקים ממשלה, כינס (יום ד', 20.11.19) יו"ר ישראל ביתנו מסיבת עיתונאים בכנסת, לאחר פקיעת האולטימטום שהציב למגעים לממשלת אחדות.
20/11/2019  |  מירב ארד  |   חדשות
המחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) הסתירה במשך שנתיים וחצי מן ההגנה חומר חקירה מהותי, ולאחר מכן מסרה לבית המשפט מידע מטעה. כך קובע (יום ד', 20.11.19) נציב הביקורת על הפרקליטות, דוד רוזן.
20/11/2019  |  איתמר לוין  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
מאז אסון ה-7 באוקטובר 2023, ניכר כי המושג "הפקרה" נחרת בשיח הציבורי כתיאור מצב המייצג את אשר פקד אותנו ביום המר והנמהר ההוא - קלות הבלתי נסבלת של ייחוס אשמת "הפקרה" לממשלת ישראל
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il