מערכת החינוך בישראל מדורגת במקום הראשון בעולם בפערים שבין המגזרים שבה. ציוני תלמידי ישראל בקריאה, מתמטיקה ומדעים נמצאים מתחת לממוצע המדינות המפותחות, בעוד שבקרב ציוני התלמידים הערבים נרשם שפל חדש - כך עולה מציוני מבחני פיז"ה לשנת 2018 שפרסם (יום ג', 3.12.19) משרד החיינוך.
מתוצאות המבחנים שמתפרסמות עולה כי באוריינות קריאה הציון הממוצע של ישראל הוא 470 נקודות לעומת 487 נקודות בממוצע ה-
OECD. ישראל מדורגת במקום ה-37 במדרג 77 המדינות שהשתתפו במחקר.
באוריינות מתמטיקה הציון הממוצע של ישראל הוא 463 נקודות לעומת 489 נקודות בממוצע ה-OECD. ישראל מדורגת במקום ה-41 במדרג 78 המדינות שהשתתפו במחקר.
באוריינות מדעים הציון הממוצע של ישראל הוא 462 נקודות לעומת 489 נקודות בממוצע ה-OECD. ישראל במקום ה-42 במדרג 78 המדינות שהשתתפו במחקר.
שיעור התלמידים המתקשים בכל שלושת תחומי האוריינות יחד גדול מזה שבממוצע המפותחות (22% בישראל לעומת 13% בממוצע ה-OECD).
התלמידים הערבים - משתרכים הרחק מאחור
בכל תחומי האוריינות נרשמו פערים ניכרים בהישגים בין תלמידים דוברי עברית לתלמידים דוברי ערבית, לטובת דוברי העברית, 144 נקודות באוריינות קריאה, 111 נקודות באוריינות מתמטיקה ו-116 נקודות באוריינות מדעים. בקרב דוברי העברית 4% מהתלמידים סווגו מצטיינים בכל שלושת תחומי האוריינות יחד, ואילו בקרב דוברי הערבית השיעור אפסי.
12% מהתלמידים דוברי העברית סווגו כמתקשים בכל שלושת תחומי האוריינות יחד, ובקרב דוברי הערבית למעלה ממחצית מהתלמידים סווגו כמתקשים בכל התחומים (53%).
ההישגים בקבוצות האוכלוסייה: העשיר - מצליח יותר
בכל תחומי האוריינות נרשמו פערים בהישגיהם של תלמידים מרמות שונות של רקע חברתי-תרבותי-כלכלי: ככל שהרקע החברתי-תרבותי-כלכליגבוה יותר, כך ההישגים גבוהים יותר. הפער בהישגים בין תלמידים מרקע גבוה לתלמידים מרקע נמוך הוא כ-80 נקודות בקרב דוברי עברית וכ-65 נקודות בקרב דוברי ערבית. הפערים בהישגים בין תלמידים דוברי עברית ותלמידים דוברי ערבית נותרים משמעותיים גם כאשר משווים תלמידים מאותה רמה של רקע חברתי-תרבותי-כלכלי.
שר החינוך
רפי פרץ הגיב על התוצאות ואמר כי "המציאות שהפערים בין תלמידים מרקע סוציו-אקנומי גבוה לנמוך התרחבו בלתי מתקבלת. אנו פועלים לתקן זאת. נתוני החברה הערבית מחייבים אותנו לבדיקת עומק. הנחיתי את מנכ"ל המשרד למנות צוות לגיבוש תוכנית מקיפה כדי לחזק את מערכת החינוך בחברה הערבית".
מנכ"ל משרד החינוך
שמואל אבואב מסר: "ניתוח ממצאי פיז"ה מצביע על פערים עקביים בין דוברי עברית לדוברי ערבית - נתון שמחייב אותנו לשנות כיוון. בהתאם להנחיית שר החינוך יוקם צוות עבודה שיגבש תוכנית מקיפה עם התייחסות דיפרנציאלית, ממוקדת ופרטנית. ממצאי המיצ"ב, בקרב דוברי הערבית, כבר מעידים על מגמה חיובית, וצוות העבודה יילמד וינתח את הנתונים החדשים, כדי לשפר, לייעל ולמקד את תוכניות העבודה, את שיטות ההוראה ואת תוכניות הלימודים".