10% בלבד מתקציב משרד החינוך מופנה לקידום אוכלוסיות חלשות - כך קובע מחקר חדש שמפרסם (יום ד', 4.12.19) של מרכז טאוב לחקר המדיניות החברתית בישראל.
אתמול פורסמו תוצאות מבחני פיז"ה לשנת 2018 מהם עולה כי הפערים בין התלמידים היהודים לערבים התרחבו משמעותית. המחקר שהתפרסם היום מצביע על כך שישנם פערים בהקצאת המשאבים בין שכבות חברתיות-כלכליות. עוד קובע המחקר כי מדיניות ההעדפה המתקנת שנקט משרד החינוך לא הביאה עד כה לשינוי משמעותי, אולם נראה כי הפערים במשאבים - בייחוד בין המגזר היהודי למגזר הערבי - מצטמצמים.
לנוכח הממצאים, מציעים חוקרי מרכז טאוב לשנות את שיטת התקצוב על-ידי הפעלת סל שירותים דיפרנציאלי לתלמיד, שהוא כלי משמעותי לקידום שוויון במערכת החינוך, מגיל הגן ועד לחטיבה העליונה. סל כזה, טוען במרכז טאוב, יאפשר לרכז את כל השירותים בידי משרד החינוך ולשנות את המצב הקיים היום, שבו רשויות מקומיות בעלות משאבים שונים וצרכים שונים משתתפות במימון החינוך באופן שווה.
חוקרי מרכז טאוב מסבירים כי אי-השוויון בהישגים השכלתיים בישראל קשור לאי השוויון הכלכלי בין משפחות עם ילדים בגיל הרך. התערבות בגיל הרך, בזמן שהמוח של הילדים גמיש מאוד, תצמיח תועלת גדולה הרבה יותר מהתערבות בגיל מאוחר יותר, ועשויה לצמצם את אי-השוויון בהישגים הלימודיים בין בני שכבות חברתיות שונות. החוקרים מציעים כמה צעדים, בהם הרחבת הנגישות והעלאת רמת הטיפול ואיכות החינוך במעונות היום ובמשפחתונים באמצעות הגדלת שיעור ההשתתפות במוסדות אלה; הקטנת היחס בין מספר אנשי הצוות למספר הילדים; והשקעה בהכשרה איכותית של מטפלות בגיל הרך.
מהמחקר עולה עוד כי הפרטה ובחירת הורים במערכת החינוך מגדילות את אי-השוויון. החוקרים מדגישים שיש לוודא כי מנגנוני הבחירה הקיימים אינם פוגעים במערכת הציבורית, וממליצים שבמקרים שבהם מופעלת בחירת הורים, על המדינה והרשות המקומית להבטיח שבתי הספר אינם גובים תשלומי הורים (שכן תשלומים כאלה מהווים חסם בפני תלמידים משכבות חלשות) ושהם אינם מתנים קבלה לבית הספר במבחני מיון או ראיונות אלא מתבססים על הגרלה במקרה של ביקוש יתר.
כמו-כן, ממליצים החוקרים להפוך את מבחני המיצ"ב למבחן המבוסס על מדגם מייצג של בתי ספר שיספק תמונת מצב של הישגים והיבטים חינוכיים וחברתיים אחרים, ויאפשר בחינת מגמות רב-שנתיות. איסוף נתונים כזה יפחית את הלחצים המופעלים על בתי הספר עקב פרסום הציונים, ויאפשר להתמקד בתהליכי שיפור אמיתיים.