|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך

הרשעתו של דוד גודובסקי לא תבוטל; <br>עונשו הופחת בשנה - שש שנות מאסר

בית המשפט העליון קובע: חומר החקירה שלא נמסר ליד-ימינה של קירשנבאום בישראל ביתנו אינו מצדיק לאפשר לו לחזור בו מהודאתו העונש הופחת בשל הודאתו - תוך ביקורת חריפה על השחתת המערכת הדמוקרטית בפרשה
09/12/2019  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   פרשת ישראל ביתנו   |   תגובות
גודובסקי. מיליון שקל [צילום: פלאש 90]

בית המשפט העליון דחה (יום ב', 9.12.19) את ערעורו של דוד גודובסקי, לשעבר ראש אגף הארגון בישראל ביתנו, על הרשעתו בעבירות שוחד בסך מיליון שקל והלבנת הון. בית המשפט העליון קיבל חלקית את ערעורו של גודובסקי על חומרת עונשו והעמיד אותו על שש שנות מאסר, במקום שבע שנות מאסר שנגזרו עליו בבית המשפט המחוזי בתל אביב (השופט ירון לוי).

גודובסקי היה בשנים 2014-2001 יד ימינה של סגנית שר הפנים לשעבר, פאינה קירשנבאום, כאשר שימשה כמזכ"ל המפלגה וחילקה בשנים 2014-2006 כספים קואליציוניים במיליוני שקלים. המדינה טוענת, כי כספים אלו חולקו תמורת שוחד שקיבלה קירשנבאום; כמעט כל מעניקי השוחד הודו, בעוד משפטה של קירשנבאום עודנו מתנהל. השופטים ניל הנדל ונעם סולברג דחו את בקשתו של גודובסקי לחזור בו מהודאתו בארבעה אישומים של קבלת שוחד, שלושה אישומים של הלבנת הון ושני אישומים של בקשת שוחד.

גודובסקי הודה באישומים נגדו במסגרת הסדר טיעון שלא כלל הסכמה על העונש. הוא הודה בקבלת שוחד תמורת העברת מופעים ל-נלי דינובצקי ובן זוגה איגור ריז בשנים 2010-2006; ובקבלת שוחד ובבקשת שוחד תמורת העברת תקציב לעמותת איילים. השוחד ניתן הן במזומן והן במהלכים אחרים שנעשו לבקשתה של קירשנבאום באמצעותו של גודובסקי.

בערעור המקורי ביקש גודובסקי להתיר לו לחזור בו מהודאתו בטענה שהמדינה הפרה את ההסכם, בכך שהציגה בפני בית המשפט המחוזי עובדות שלא היו מוסכמות ובטענה ש-לוי ייחס לו עובדות שלא נכללו בכתב האישום המתוקן. לאחר שהוגש הערעור ובטרם התקיים הדיון, הודיעה הפרקליטות לגודובסקי על קיומם של שישה קלסרי חומר חקירה שלא הועברו אליו לפני הודאתו. המדינה טענה, כי "החומר שנוגע למערער מועט מאוד, וחלקו רק משיק לעניינו והובא לידיעתו לשם הזהירות". הערעור התמקד ברובו בשאלה האם בשל מחדל זה יש לאפשר לגודובסקי לחזור בו מהודאתו, כאשר שלושת השופטים קבעו, כי אין לקבל את טענותיו המקוריות של גודובסקי נגד הודאתו.

הנדל אומר כי עקרונית - אי-מסירת חומרי חקירה היא מחדל העלול לפגוע באופן עקרוני בזכותו של נאשם להליך הוגן. ואולם לאחר עיון בחומר החקירה קובע הנדל, כי חומרי החקירה ה"נעדרים" אינם נוגעים לתשתית הראייתית שהתגבשה נגד גודובסקי ועל בסיסה הוא הודה. "לא עלתה כל טענה קונקרטית לפיה אם ראיה זו או אחרת אשר נתגלתה בחומר החקירה שהועבר באיחור הייתה בידיו בטרם החתימה על הסדר הטיעון היה בכך לשנות את האופן בו ניהל את הגנתו.

"...טיעוניו של המערער נותרו ברמה הכללית והתמקדו בפגיעה העקרונית בהליך ההוגן שמתרחשת עת לא עומדים בפני נאשם כלל חומרי החקירה. פגיעה עקרונית זו לא יכולה לבסס עיוות דין שנגרם במקרה הספציפי למערער אשר מצדיק את זיכויו או למצער מתן רשות לחזור בו מהודייתו. לצורך כך היה על המערער להראות כי בחומר החקירה שהועבר באיחור יש די בכדי לערער את האדנים עליהם התבססה התשתית העובדתית בה הודה. לחלופין, כי החומר הנוסף היה משנה את קו ההגנה של הסניגור".

הנדל מדגיש: "יש להביע מורת רוח מהתנהלותה של המשיבה בנושא זה בענייננו. אמנם, כפי שציין בא-כוח המשיבה, הפרשה בה הואשם המערער הינה פרשה רחבת היקף הכוללת מספר תתי פרשיות אשר משיקות זו לזו וכן נאשמים רבים אחרים. ככזו, היא כוללת חומרי חקירה בסדר גודל משמעותי. עם זאת, בכך אין להצדיק את המחדל של המדינה הגם שעולה שנבע מטעות בתום לב... עם זאת, אני סבור כי הונחה בפנינו תשתית מספקת לקבוע כי מחדל זה אינו מצדיק מתן רשות למערער לחזור בו מהודייתו".

לסיכום אומר הנדל: "יש להצר על התנהלותה של המשיבה בעניין זה. מדובר במחדל חמור מצידן של רשויות התביעה. עם זאת, אין הדבר משמעו כי יש לאפשר למערער להתל בהליך הפלילי. פגמי המשיבה לא יכולים להפוך לכלי בידי המערער אשר באמצעותו הוא מבקש להפוך את ההליך הפלילי בעניינו לזירה המתנהלת לפי רצונותיו ובקשותיו... כפי שאין הוא רשאי לשמור את הקלפים, כך אין הוא רשאי לטרוף את הקלפים מכוח פגם תביעתי בלבד. פגמי המשיבה אינם יכולים לשמש אותו על-מנת למחוק את הודייתו כאילו לא הייתה מעולם. הודייתו מלאה, מפורטת וניתנה בהסכמה ותוך הבנת השלכותיה".


השופט יוסף אלרון סבר בדעת מיעוט, כי מקרה זה צריך לשמש תמרור אזהרה לרשויות התביעה, למען יקפידו הקפדה יתרה על קיום החובה החקוקה להעברת מלוא חומר החקירה לידי הסניגוריה במועד הקבוע לכך על-פי דין, לבל ייפגעו זכויות נאשמים להליך הוגן ולמען שמירה על ניהולו התקין והסדיר של ההליך הפלילי. לדעתו, מן הראוי להחזיר את הדיון למחוזי, כדי שיכריע האם היה בחומר החקירה כדי להשפיע על החלטתו של גודובסקי להודות במיוחס לו.

אלרון מדגיש: "אל לה למשיבה להיתלות בפרשנותה לפיה חומר החקירה האמור אינו משנה את התשתית הראייתית המפלילה נגד הנאשם-המערער, שהרי לא מוקנה לה כל שיקול דעת בשאלת חשיבותו של חומר החקירה או תרומתו האפשרית להגנת הנאשם; על רשויות התביעה להעבירו לידי הסניגוריה כדי שזו תעשה בו שימוש כראות עיניה... ככל שהנאשם אינו מודע לתשתית
העובדתית המלאה, נפגעת יכולתו לקבל החלטה מושכלת האם להודות במיוחס לו או לנהל את משפטו עד תום. משכך, לטעמי יש לראות כאמור את אי-מסירת מלוא חומר החקירה כפגיעה
מהותית בזכות העיון המעוררת חשש של ממש בהודיית נאשם באשמה בניגוד לרצונו החופשי ותוך פגיעה באוטונומיה שלו".

הנדל וסולברג גם החליטו כאמור להפחית שנה מעונשו של גודובסקי. הנדל מדגיש, כי השוחד שנטל גודובסקי, נועד לקיום מטרותיה של מפלגה באופן הפוגע במשחק הדמוקרטי וביסודות השיטה המשטרית. בתמורה לכספי השוחד חולקו כספים קואליציוניים שמקורם בתקציב המדינה, שראוי שיחולקו לפי תנאים שקופים ושוויוניים. גודובסקי אומנם לא נטל לכיסו את כספי השוחד, אך הוא נועד לקידום המפלגה אליה הוא משתייך, פעיליה ונבחריה, ובכך גלומה פגיעה חמורה בסדרי השלטון והמשפט - פגיעה שחמורה לא פחות, ולעיתים אף יותר, מנטילת כספי שוחד לכיסו של עובד ציבור.

"בלקיחת שוחד עבור צרכי המפלגה ובכיריה, גם אם נועד למטרותיה הציבוריות של המפלגה, יש בכדי לפגוע פגיעה ממשית וקשה בשוויון בין המפלגות. הדבר מהווה עיוות של 'תנאי
המגרש' בו מנהלות המפלגות את המשחק הדמוקרטי", מוסיף הנדל. מעשיו של גודובסקי, קובע הנדל, מזעזעים את האדנים עליהם מתבססים חלק מן המוסדות הדמוקרטיים הבסיסיים בשיטתנו - מוסד תקציב המדינה, מוסד המפלגות ואף ישראל ביתנו, מפלגתו של גודובסקי עצמו. עם זאת, יש להקל בעונשו מכיוון שבית המשפט המחוזי לא נתן משקל מספיק להודאתו של גודובסקי.

אלרון סבר, בדעת מיעוט, כי יש להעמיד את עונשו של גודובסקי על חמש שנות מאסר משלוש סיבות. ראשית, בית המשפט המחוזי ייחס לגודובסקי נסיבות מחמירות, שלא נזכרו בכתב האישום המתוקן והביאו להחמרה משמעותית בעונשו. שנית, העונש חמור ממדיניות הענישה הרצויה וממדיניות הענישה הנוהגת. שלישית, עונשו של גודובסקי נגזר בטרם הסתיים בירור המשפט של יתר הנאשמים בפרשה, בניגוד להוראות חוק סדר הדין הפלילי.

את גודובסקי ייצגו עוה"ד אורי קורב, אסף בנמלך, ישי ריבלין ועפרי מלצר, ואת המדינה - עוה"ד מאור אבן-חן, יונתן קרמר, משה עקירב ויעל שחף.

ע"פ 5735/18, דוד גודובסקי נ' מדינת ישראל / פס"ד
ראש אגף הארגון לשעבר בישראל ביתנו לא יורשה לחזור בו מהודאתו בעבירות שוחד והלבנת הון; עונשו יופחת בשנה לשש שנות מאסר

תאריך:  09/12/2019   |   עודכן:  19/04/2020
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הרשעתו של דוד גודובסקי לא תבוטל; עונשו הופחת בשנה - שש שנות מאסר
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
דימה מדבדב
10/12/19 11:46
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  פרשת ישראל ביתנו
ביום 26.11.19 חשפנו ב-News1 דבר אתרוגו של יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, בפרשת ישראל ביתנו, ואי-זימונו לחקירה בפרשה החמורה, למרות כמה עדויות שהעלו חשד לפיהן ליברמן שיבש הליכי חקירה ומשפט בעת שפנה אל יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, ובדק עמו האם מתקיימת חקירה סמויה נגד בכירים בישראל ביתנו, והאם מתבצעות האזנות סתר לפאינה קירשנבאום. פרסמנו עוד, כי פרקליט המדינה שי ניצן, והפרקליט המלווה בפרשה עו"ד מאור אבן-חן, לא יזמו ו/או לא פעלו לפתיחת חקירה במחלקה לחקירות שוטרים, למרות מידע מבוסס שהובא במהלך החקירה מפיהם של חשודים לפיו קצינים בכירים במשטרה הדליפו מידע לאנשי ישראל ביתנו עוד בשלב החקירה הסמויה.
07/12/2019  |  יואב יצחק  |   כתבות
היחצ"ן ויועץ התקשורת רונן משה ירצה תשעה חודשי עבודות שירות וישלם קנס של 900,000 שקל על חלקו בפרשת ישראל ביתנו. שופט בית המשפט המחוזי בתל אביב, בני שגיא, אימץ (יום א', 1.12.19) את הסדר הטיעון בין הצדדים.
01/12/2019  |  איתמר לוין  |   חדשות
נציב תלונות הציבור על מייצגי המדינה בערכאות, השופט (בדימ') דוד רוזן, פתח בבדיקה שאותה מכנים בנציבות: "קדם בירור", בעקבות פניית News1, שעיקרה: מדוע לא הורו פרקליט המדינה שי ניצן, והפרקליט המלווה עו"ד מאור אבן-חן, על חקירה באמצעות המחלקה לחקירות שוטרים, בחשד לדליפת מידע מוכמן מהחקירה בפרשת ישראל ביתנו, לבכירים ובראשם ליו"ר המפלגה, אביגדור ליברמן. רוזן החליט להיכנס בעובי הקורה, עקב המידע הממשי שהועבר, מידע הכולל עדות שנמסרה במשטרה.
26/11/2019  |  יואב יצחק  |   חדשות
פרשת ישראל ביתנו, בגינה כבר הוגשו שמונה כתבי אישום נגד גורמים שונים, ובראשם נגד סגנית השר לשעבר פאינה קירשנבאום ודאוד גודובסקי - מקורבו של יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, הציפה מידע רב מאוד – שטרם נחקר. המידע מעלה חשד לעבירות חמורות מצד בכירים בישראל ביתנו, ובראשם אביגדור ליברמן, המתנהל כמאפיונר במשך שנים רבות.
02/11/2019  |  יואב יצחק  |   תחקירים
פרשת ישראל ביתנו הייתה ועודה אחת החמורות במגזר הציבורי. כתבי אישום הוכרעו ברובם. חלק ממקורביו של יושב-ראש המפלגה, אביגדור ליברמן, ובהם מי שהיה יד ימינו, דאוד גודובסקי, וסגניתו של ליברמן, פאינה קירשנבאום, הועמדו לדין. בחקירתם במשטרה ובעדויות בבית המשפט הם בחרו לשתוק. הם נמנעו ממסירת מידע בדבר חלקו של ליברמן בעבירות שבוצעו - שימוש בכספים קואליציוניים למטרות זרות ואישיות ובלתי חוקיות. גודובסקי הורשע ונגזרו עליו שבע שנות מאסר בפועל. ערעור שהגיש טרם נדון. משפטה של קירשנבאום נמשך. הסיכומים מצד התביעה הוגשו. סיכומי ההגנה יוגשו בקרוב. הכרעת השופט אמורה להינתן תוך כמה חודשים. הרשעה, קרוב לוודאי, ומאסר ממושך.
26/10/2019  |  יואב יצחק  |   תחקירים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רון בריימן
רון בריימן
תמלול של קטע מרתק ומאלף מתוך ראיון של דובר צה"ל לשעבר, המותח ביקורת נוקבת על התרבות הארגונית של צה"ל    לא מיותר לציין שתרבות זו היא של צה"ל בפרט, אבל של החברה הישראלית בכלל, לפחות ...
יוסף אליעז
יוסף אליעז
בינתיים הצבא ברצועה דולדל, מרבית היחידות פונו, הפקודה לטהר את רפיח אינה ניתנת וגם פינוי האזרחים מרפיח צפונה מעוכב
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
יעקב הוא עיתונאי אשר לא היו לו שאיפות אחרות מלבד תקשורת, עיתונאות, יצירת סיפור, הגשה, הבאת חדשה, כתיבה, הבאת מידע על נושאים מנושאים שונים
חיים נוי
חיים נוי
ביקורת מחזמר: מרגש ותוסס - סרט הפולחן הפך לחוויה מוזיקלית - תיאטרון בית ליסין    פרט מרגש הוא ההחלטה להנציח את זכרה של השחקנית הנודעת עדנה פלידל ז"ל ששיחקה בסרט בתפקיד המנהלת ושמה ה...
נעם סולברג
נעם סולברג
דברי השופט נעם סולברג בטקס הסמכת עורכי דין חדשים, בבנייני האומה בירושלים [י' באדר ב' תשפ"ד, 20.03.2024]
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il