רכבת ישראל מבקשת לבטל את התוכנית לבניית 12,000 דירות בקרית אתא, אשר משמעותה הכפלת מספר תושבי העיר (העומד כיום על 60,000). הרכבת טוענת, כי משמעות התוכנית היא ביטול מסילת זבולון שבתחומה של התוכנית ויצירת נתק במערכת המסילות הארצית.
בעתירה, שהוגשה (13.12.19) לבית המשפט המחוזי בחיפה, נאמר כי
הוועדה הארצית לתכנון ולבניה של מתחמים מועדפים לדיור (ותמ"ל) לא בחנה את ההשלכות כבדות המשקל הנובעות מהחלטותיה בעניין זה על המערכת הרכבתית ועל ציבור הנוסעים ברכבת. הרכבת מבקשת להורות לוותמ"ל לדון מחדש בתוכנית, כך שתאפשר את ביצוע מסילת זבולון האמורה להתבצע עד שנת 2040 ואולם על-פי ההערכות ביצועה יוקדם.
לטענת הרכבת, הוותמ"ל לא הביאה בחשבון את תפקידה הקריטי של מסילת זבולון ברשת מסילות הברזל הארצית, בהיותה המסילה אשר עתידה לשרת מרחב עירוני קיים ומתוכנן הכולל אוכלוסייה של למעלה מ-250,000 תושבים. מסילה זו תחבר את מסילת העמק למסילת כרמיאל ותהווה המשך לשדרה המסילתית המזרחית, תוך מתן שירות רכבתי לחיפה ודרומה באמצעות מעקף למסילות החוף העמוסות. הרכבת מציינת, כי
משרד התחבורה הביע במהלך הדיונים את הדעה, לפיה אין לגרוע את מסילת זבולון מתמ"א 23 בשל חשיבותה לרשת מסילות הברזל.
בעתירה נטען, כי הוראות התוכנית בעניין מסילת זבולון שנועדה אושרו ללא בדיקה עובדתית ותכנונית מוקדמת, והתוכנית אושרה בניגוד לתמ"א 35 ותוך חריגה מסמכות, שכן היא סוטה מדרישות תמ"א 23 מבלי שהתקבל אישור ממשלה לכך. עוד נטען, כי הוותמ"ל אינה מוסמכת לאשר תוכנית המנתקת את רשת המסילות הארצית כפי שנקבעה בתמ"א 23, וכי אישור תוכנית לטובת מגורים תוך ביטול מסילת רכבת ארצית אינו מידתי. העתירה הוגשה באמצעות עו"ד
רון צין וטרם הוגשה תגובת הוותמ"ל.