|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
פחד מרופא שיניים: אסטרטגיות להתמודדות
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך

אברהם והמתנות

כאשר שרה נלקחת בידי פרעה ואבימלך, אברהם מסכים לקבל מתנות. הקבלה הזו היא חלק מהחסד יוצא הדופן של אברהם כלפי כל הסובבים אותו
29/10/2009  |   איתמר לוין   |   מאמרים   |   תגובות
אברהם ושרה במדליה של החברה למדליות ומטבעות

"תתן אמת ליעקב, חסד לאברהם" - כך מגדיר הנביא מיכה שניים משלושת האבות. ואכן, המידה בה מצטיין אברהם יותר מכל היא חסד: החל מצירופו של אחיינו היתום לוט למסעו לארץ כנען, דרך הסיכון העצמי בהצלתו של אותו לוט מידי ארבעת המלכים, וכלה בהכנסת האורחים המופלאה שלו שלושה ימים לאחר מילתו בגיל 99. אין פלא, שמידת החסד היא זו שמחפש אליעזר בכלה המיועדת ליצחק, כי מי שאין בה חסד יוצא דופן - אינה ראויה לבית אברהם.

אברהם כל-כולו נתינה, כותב רבה של העיר העתיקה, הרב אביגדור נבנצל, בספרו על חומש בראשית. ולא סתם נתינה, אלא נתינה כמעט בלתי אנושית, בלתי מוגבלת, בלתי אפשרית. אך לאור זאת אנו עומדים תמהים לנוכח שלוש מילים בפירושו של רש"י בתחילת פרשת השבוע.

כאשר אברהם ושרה נאלצים לרדת מצרימה בשל הרעב בארץ כנען, חושש אברהם שהמצרים יהרגו אותו על-מנת שאחד מהם יוכל לשאת לאישה את שרה. לכן הוא מבקש ממנה: "אמרי נא אחותי את, למען ייטב לי בעבורך וחיתה נפשי בגללך". על המילים "למען ייטב לי בעבורך" אומר רש"י: "יתנו לי מתנות". והשאלה מובנת מאליה: זה מה שחשוב לאברהם? הוא עצמו בסכנת חיים, אשתו בסכנה להיחטף ואולי להיאנס - והוא מדבר על מתנות? אם היה סתם אדם אומר זאת, היינו רואים בו אנוכי במקרה הטוב ובלתי יציב במקרה הגרוע; וכאן מדובר באברהם, "האדם הגדול בענקים" כפי שמכנה אותו המקרא, איש החסד המופלא!

ואכן, ר' אברהם אבן עזרא שם לב לקושי זה, ולכן הוא מפרש ש"ייטב לי בעבורך" הוא התחלת האמירה "וחיתה נפשי בגללך". כלומר: הטובה תהיה שלא יהרגו את אברהם. "כי לא נתכוון אברם שיעשו עימו טובה אחרת... חלילה לו שיתכבד בקלונה, כי קלונה יהיה קלונו. והטובה ההיא שהיטיב לו פרעה [שנתן לו רכוש רב לאחר ששיחרר את שרה] - לא ישרה בעיניו ולא היה מקבלה, לולי שהיה בארצו [של פרעה] והיה מפחד ממנו אם יעשה דבר שלא ברצונו. שהרי ממלך סדום לא רצה לקבל ממון, אף על-פי שהציל את שלו [במלחמת ארבעת המלכים], כי טוב עין היה ומסתפק במה שנתן לו האל וממון רב היה לו".

יש היגיון רב בדברי האבן עזרא, אך הוא יוצר קושי אחר. מדוע הכפילות "ייטב לי בעבורך וחיתה נפשי בגללך", אם המילים הראשונות הן רק הקדמה לאחרונות? וכי מה היה חסר לנו, אילו הייתה התורה מצטטת מפיו של אברהם רק את המחצית השנייה של המשפט?

חלק מתהליך התשובה

יש לומר, שנטילת המתנות בשני המקרים הללו היא חלק מהחסד של אברהם. אכן, תקוותו לקבל מתנות במצרים נובעת - כפי שאומרים הספורנו והמהר"ל - מכך שהדבר יסייע לו להציל את עצמו ואת אשתו. אך מדוע הוא מסכים לקבל אותן בדיעבד? אין זאת, אלא שאברהם רואה במתנותיהם של פרעה ואבימלך משום כפרה על חטאיהם, והוא רוצה לסייע להם בכך.

שבע מצוות בני נח, החלות על הגויים, כוללות את איסור הגזל. מובן, שחטיפת אדם היא מעשה חמור של גזל. בן נח שחטא, עונשו אחד: מיתה. דור המבול הושמד משום שהגזל הפך לאורח החיים שלו; אנשי נינוה עתידים להתחייב כליה בדיוק מאותה סיבה. אך אברהם, איש החסד המוחלט, דבק במידותיו של הקדוש ברוך הוא, שאינו חפץ במותו של רשע אלא בכך שיחזור בתשובה. מתן המתנות הוא ההכרה בחטא, החרטה עליו וההינתקות ממנו - בדיוק שלבי התשובה עליהם מדבר הרמב"ם. נכון שהתשובה ייחודית לעם ישראל, אך זה בדיני שמים. במישור הארצי, אברהם רוצה לאפשר לפרעה ולאבימלך לחזור בתשובה ולהעניש את עצמם במידה כנגד מידה: הם גזלו - לכן ישלמו, ובכך יתכפר להם.

ניתן לראות הוכחות לכך בדברי התורה - בצורה מרומזת אצל פרעה ובצורה ישירה אצל אבימלך. כאשר שרה נלקחת לבית פרעה, אברהם מקבל בתמורה "צאן ובקר ועבדים ושפחות ואתונות וגמלים". כאשר שרה משוחררת והזוג יוצא ממצרים, נאמר שאברהם "כבד מאוד במקנה בכסף ובזהב". איננו יודעים מה היה היקף המתנות שנתן פרעה לאברהם בבחינת מוהר, אך ברור שלאחר מכן הוא הוסיף לו רכוש רב, כולל כסף וזהב שאינם נזכרים תחילה. ואילו אצל אבימלך נאמר, שאברהם התפלל עליו והקדוש ברוך הוא ריפא אותו ואת בני ביתו - הרי שתשובתו התקבלה.

לעומת זאת, מלך סדום מציע לאברהם תמורה מסחרית-כמעט לסיכון שנטל על עצמו: "תן לי הנפש והרכוש קח לך". יצאת למלחמה, הסתכנת, היו לך הוצאות, הצלת רכוש - ולפי דיני המלחמה הקדומים, הרכוש שייך לך (אפשר למצוא לכך הוכחה במעשי דוד, אך אין כאן המקום להאריך). אך אברהם מסרב, שכן הוא אינו רוצה שמישהו יוכל לומר "אני העשרתי את אברם". שם אין אלמנט של חזרה בתשובה, ואין מקום לכך שאיש החסד שבנתינה יסכים לעשות חסד בלקיחה.

תוכניתו של אברהם

ר' עובדיה מספורנו מסביר שאכן הכוונה לקבלת מתנות, אך לאברהם הייתה מטרה בכך: "למען כשתאמרי שאת אחותי, יקווה כל אחד מהם שאשיאך לו, ולא יחשוב שום אחד מהם להורגני, אבל ייטיב לי במוהר ובמתן - כמו שהיה המנהג אז, שהיו מפתים את אבי האישה במוהר וקרוביה במגדנות, כדי שיסכימו לתת אותה לתובע... ובין כך חשב לצאת משם". אברהם סבר שיוכל ליצור מעין "מכירה פומבית" פיקטיבית של שרה, להרוויח זמן ולצאת ממצרים לפני שייאלץ לגלות את האמת. אלא שתוכניתו השתבשה כאשר שרה צדה את עיניהם של משרתי פרעה, שכמובן לקח אותה ללא יותר מדי דיבורים.

פירושו של הספורנו נאה ומתקבל על הדעת, אך עדיין נותרנו עם פירושו הקשה של רש"י. המהר"ל מפראג, בפירושו "גור אריה" על רש"י, פותח ואומר שאברהם הסכים לקבל את מתנותיו של פרעה, משום שהיה זה במסגרת מילוי הבטחתו של ה' בתחילת הפרשה - "ואברכך ואגדלה שמך". לעומת זאת, מלך סדום ביקש לתת לאברהם מעין שכר על מאמציו במלחמת ארבעת המלכים, לא היה זה בגדר "ואברכך" ולכן סירב אברהם. בצד העקרוני מסביר המהר"ל, שאברהם חשב שכאשר "יתמודדו" חשובי מצרים ועשיריה על שרה בהצעות המוהר והמתנות, הוא יהפוך לאדם חשוב ואיש לא יעז לקחת את שרה בכוח. אך הוא לא הביא בחשבון שהמלך אינו כפוף לנימוס המקובל.

אלא שכל המפרשים אינם מזכירים משום מה פרשה דומה מאוד שהתרחשה עשרות שנים לאחר מכן, והמופיעה גם היא בפרשתנו: לקיחת שרה לביתו של אבימלך מלך פלשתים. גם שם נאלץ אברהם לומר שהיא אחותו, גם שם היא נלקחה לבית המלך, גם שם התערב הקדוש ברוך הוא, וגם שם שרה משוחררת ואברהם מקבל ממון רב. אבימלך עצמו אומר לשרה: "הנה נתתי אלף כסף לאחיך" - וברור מדבריו שאברהם הסכים לקבל את הכסף. מדוע?

יתרה מזאת: מה שקורה מול אבימלך תמוה עוד יותר מאשר המעשה במצרים. כאשר אברהם הוא מהגר עני, ייתכן שהוא מסכים לקבל את המתנות על-מנת שתקויים בו ההבטחה "ואברכך". אך זה אינו מצבו כאשר הוא מגיע לארץ פלשתים. אנו יודעים מתיאורי התורה לפני ואחרי סיפור זה, שאברהם הוא אדם עשיר ומכובד. במקרה של פרעה, אברהם מקווה לקבל מתנות; במקרה של אבימלך, הוא אינו מביע שום תקווה כזו. אך בשני המקרים הוא מסכים לקבל אותן, בניגוד לעמדתו מול מלך סדום.

תאריך:  29/10/2009   |   עודכן:  29/10/2009
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אברהם והמתנות
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ראספוטין בן מדביד
31/10/09 20:14
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
קבוצה של טייקונים ישראלים וזרים הצליחה במרוצת השנים האחרונות "לחלוב" בעסקים פרטיים את המשק עד לשד עצמותיו מבלי לתת את התמורה המגיעה לו. בד-בבד עלה בידי אותם טייקונים לאחז את עיני הבנקים, להרדים אותם, וגם לשטות תוך כך בציבור. הכל רק כדי להעלות את קרנם של עסקיהם על ראש-שמחתם.
29/10/2009  |  ראובן לייב  |   מאמרים
הבה ונודה על האמת, ישראל אינה דמוקרטיה, ישראל הינה "דמוקטטורה שיפוטית". העומדים בראש השלטון במדינת ישראל אינם נבחרי העם אלא 'ערב רב', נבחרי עצמם, אלו שופטי בית המשפט העליון אשר ניכסו, חמסו ושדדו בצדיה את השלטון מתוך מניעים זרים, אשר טובתם האישית ובוודאי לא טובתנו כולנו היא המדריכתם. ומכאן הבה ונשלים את הכותרת כהלכתה: המדובר במלחמתנו כולנו, אנו בני אור - הריבון, באלו החומסים את השלטון מידנו, הגילדה המשפטית - בני החושך.
29/10/2009  |  אהרון רול  |   מאמרים
יש מן הקוראים שזועמים ובצדק מבחינתם מדוע מצמידה התקשורת לשמו של אליאור חן את התואר רב. כזה הוא גם השר לענייני דתות שהגדיל לעשות, ובמכתב למערכות התקשורת, האשים אותנו בלא פחות מאשר הטעיית הציבור בסיקור העיתונאי.
29/10/2009  |  עידן יוסף  |   מאמרים

28/10/2009  |  יוסף שפירא  |   מאמרים
  • ד"ר אורנה אבני
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
כיצד התקיימנו בעולם חסר התגלות, בגיא צלמוות של לאומים, נתונים לסכנת השמדה? מגילת אסתר הכינה אותנו לעולם כפי שמוכר כיום, שבו מוכרחים לתמרן בסבך הפוליטיקה העולמית כדי להשיג את הבסיס:...
דן מרגלית
דן מרגלית
לאחר 170 ימי המלחמה, לא נסכים עוד שנכדינו ונכדותינו ישלמו בדמים אלה או בדמים אלה את מחיר הטפילות של החרדים
טובה ספרא
טובה ספרא
תקופה מסוכנת עם פוטנציאל לעימותים, פעולות טרור ופתיחת חזית חדשה במלחמה. ייתכן אובדן חיים, בעיקר בפעולות הומניטריות. המערכה נמשכת והסכנה מתגברת. הרבה מילים חשובות לזמנים הקרובים שעי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il