חברת התשתיות M+W נאלצה לשלם 133.9 מיליון שקל בשל נזקים להם היא אחראית בשלוש תחנות כוח פרטיות. בנוסף לכך, הוצאותיה המשפטיות בהליכים אלו הסתכמו ב-11.5 מיליון שקל. כך חושפת החברה (29.1.20) בתביעה בסך 145.4 מיליון שקל שהגישה נגד חברות הביטוח הראל, איילון ו-Zurich Insurance.
M+W ישראל היא חברת-בת של הקונצרן הבינלאומי M+W, העוסק מזה שנים רבות בפרויקטים גדולים. היא בנתה תחנות כוח פרטיות באשדוד, רמת נגב ובנחל שורק - עבור מפעלים גדולים השוכנים באתרים אלו, כאשר היתרה מיועדת לרשת החשמל הארצית. שלוש חברות הביטוח ביטחו אותה בפוליסות שונות, אך לטענת M+W הן מסרבות לשלם את הסכומים בהם חויבה.
תחנת הכוח באשדוד הוקמה בידי חברת אנרגיה אשדוד עבור מפעל חברת אדמה (לשעבר מכתשים-אגן). התחנה ברמת נגב הוקמה בידי חברת רמת נגב אנרגיה, ומיועדת גם היא למפעל של חברת אדמה. M+W אומרת כי אנשיה סולקו משני האתרים בדצמבר 2015, ולאחר חצי שנה הגישו נגדה שתי המזמינות תביעות בסכום כולל של 242.6 מיליון שקל בטענה לרשלנות רבה בהקמת הפרויקטים ולאיחורים במסירתם.
תביעות אלו התבררו בפני השופט בדימוס בועז אוקון, אך M+W ושתי החברות ניהלו גישור בפני עו"ד עמוס גבריאלי, אשר מינה את המהנדס דוד כץ כמומחה מטעמו. כץ קבע, כי יש ממש בתביעות ובעקבות זאת חויבה M+W לפצות את המזמינות ב-91.4 מיליון שקל. 36.6 מיליון שקל מתוך הפיצוי היו בשל איחורים של חמישה חודשים בסיום הבנייה, והיתרה - בשל נזקים פרטניים ובעיקר התמשכות-יתר של התנעת התחנות. העלויות המשפטיות שלה בהליך זה הסתכמו ב-5.1 מיליון שקל.
התחנה בנחל שורק הוקמה עבור
קבוצת דלק והיא מיועדת למתקן התפלת המים הפועל במקום. דלק דרשה פיצוי של 167 מיליון שקל, בטענה לעיכובים ניכרים ולתקלות משמעותיות. M+W טענה מצידה, כי דלק חייבת לה 160 מיליון שקל תמורת עבודות שביצעה. בסופו של דבר, ויתרו הצדדים על הגשת תביעות וסיכמו, כי M+W תפצה את דלק ב-42.6 מיליון שקל ותוותר על הסכומים שלטענתה הגיעו לה. ההוצאות המשפטיות שלה היו 6.4 מיליון שקל. החברה מעירה, כי נשאה בעלויות נוספות של 69.8 מיליון שקל בגין פרויקט זה, אך משיקולי אגרה אינה תובעת אותן מחברות הביטוח.
לטענת M+W, שלוש חברות הביטוח מסרבות לפצות אותה על הסכומים ששילמה. בנוגע לתחנות של אדמה, הראל נימקה את סירובה בכך שנזקים אלו אינם מכוסים בפוליסה, ואילו איילון כלל לא נימקה את סירובה. ואילו בנוגע לתחנה בנחל שורק - שלוש החברות סירבו ללא מתן נימוקים. התביעה הוגשה באמצעות עוה"ד חיים קליר ו
שלום סביון, וטרם הוגשו כתבי הגנה.