|
משקפיים מגיל צעיר [צילום: נתי שוחט/פלאש 90]
|
|
|
|
|
מגפת קוצר הראייה העולמית אינה פוסחת על ישראל, כשהגיל שבו הילדים מתחילים להרכיב משקפיים רק הולך ונהיה צעיר יותר - כך עולה מסקר חדש שערכה חברת עדשות המגע Coopervision ישראל.
על-פי נתוני הסקר, כמעט בכל בית שני בישראל (45% מבתי האב), לפחות אחד מהילדים מרכיב משקפיים, כאשר 70% מהם מתחילים להרכיב משקפיים לפני גיל 14. יתרה מזאת, 17% מהילדים שמרכיבים משקפיים מתחילים זאת עוד מתחת לגיל שש, 24% בגילאי שש-שמונה. ככל שהגיל בו מתחילים להרכיב את המשקפיים מוקדם יותר, כך הסיכוי שהילד יזדקק למשקפיים עם מספרים גבוהים גדל ובמקביל גדלים גם הסיכונים הבריאותיים.
מהממצאים עולה, כי במשפחות בהן הילד הקטן מרכיב משקפיים, גם 59% מהאימהות זקוקות לתיקון ראייה, 37% מהאבות ו-21% מהאחים הגדולים (18 פלוס).
עוד נמצא, כי 49% מההורים מודעים לסיכונים העתידיים של קוצר ראייה וקרוב ל-57% מההורים כלל לא מודעים לטיפולים לעיכוב קוצר ראייה. לעומת זאת, נתון מעודד הוא כי 75% מהילדים רואים לפחות אחת לשנה רופא עיניים, ו-72% הולכים לאופטומטריסט אחת לשנה.
עדשות - גם לילדים
מגמה גוברת אצל הילדים היא מעבר לעדשות, כאשר המניע הוא חברתי. 46% מהילדים לא אהבו את המראה שלהם עם משקפיים, 25% רוצים לבצע פעילות ספורטיבית בקלות, 17% מבצעים את המעבר לעדשות בשל חוסר נוחות עם המשקפיים ו-8% בשל קושי חברתי. עם זאת, 15% מההורים הצהירו, כי לא ירכשו עדשות מגע בשל חשש כי הן מסוכנות לעיניים.
היכן קונים?
תוצאות הסקר מראות, כי 18% הולכים לאופטיקה בעקבות המלצת רופא העיניים, 19% בעקבות היכרות אישית עם אנשי האופטיקה ו-16% בעקבות המלצה של משפחה/חברים. הסיבה שהכי מניעה הורים ללכת למקום מסוים היא דווקא המבצעים (40%).
בנוסף מגלה הסקר, כי 62% מהילדים שמרכיבים משקפיים צופים יותר משלוש שעות ביום בתכנים דיגיטליים וכי הורים לילדים שמרכיבים משקפיים ציינו שהילדים שלהם צופים בתדירות גבוהה יותר בתכנים דיגיטליים בהשוואה להורים לילדים שלא מרכיבים משקפיים. כמו-כן, 58% מהילדים נחשפים לאור יום עד שעתיים ביום בלבד, מה שמחקרים רבים הוכיחו כמשפיע על התפתחות קוצר ראייה.
אורטל סבג, אופטומטריסטית ומנהלת חטיבת מחקרים ב-Coopervision ישראל, ציינה כי "ניתן לצמצם את תופעת הידרדרות הראייה באמצעות מתן כלים חינוכיים להורים והגברת פעילויות מחוץ לבית תחת כיפת השמיים".