|
[צילום: דוברות רכבת ישראל]
|
|
|
|
|
חברת דירוג האשראי מעלות S&P אישררה את דירוג האשראי של
רכבת ישראל בדירוג יציב של '+ilAA'. אשרור הדירוג נעשה למרות המשך ההפסדיות של מגזר המטענים בפעילות הרכבת גם לנוכח שיפור בתוצאותיו בשנת 2019 ולמרות שנזילות החברה היא 'פחות מהולמת'.
"עם זאת, מדינת ישראל המשיכה לעמוד בתנאי הסכם המסגרת בכל הקשור לתשלומי הקרן והריבית של אג"ח החברה. כתוצאה מכך, הערכתנו לגבי הסבירות לתמיכה ממשלתית יוצאת הדופן נשארת ללא שינוי. אנו מעריכים כי אם לא ייחתם הסכם מסגרת חדש עד סוף 2020 הממשלה תאריך את הסכם המסגרת הקיים עד חתימה על הסכם חדש, כדי למנוע שיתוק של הרכבת. אנו מאשררים את תחזית הדירוג היציבה בשל הערכתנו שהנזילות לא תשתפר והיות שלא ברור לוח הזמנים לחתימה על הסכם מסגרת חדש, כאשר במקביל ממשלת ישראל צפויה להמשיך ולתמוך בחברה כפי שעשתה בשנים האחרונות ואנו מצפים כי החוב הבכיר של החברה יפרע במלואו ובמועדו", לשון קביעת מעלות S&P.
עוד נכתב בדוח כי הגידול במספר הנוסעים ברכבת ישראל בשנת 2019 תומך גם הוא בדירוג החברה שכן ההכנסות ממגזר הנוסעים מסבסדות את ההפסדים
המתמשכים במגזר המטענים. "אנו מעריכים כי ב-2020 ימשיך מספר הנוסעים לגדול, אך איננו צופים בשלב זה שיפור מהותי במגזר המטענים משום שלא חל שינוי מהותי בביקוש להעברת מטענים ברכבת. אנו מעריכים גם כי לא יחול שינוי בשיעור התמיכה הממשלתית יוצאת הדופן לחברה וגם גורם זה תומך באשרור הדירוג", נכתב.
מעמדה המונופוליסטי של הרכבת בענף הרכבות בישראל השפיע גם הוא על תחזית הדירוג היציבה. "החברה היא היחידה הפועלת בתחום הסעת הנוסעים הבין-עירונית ברכבת (להבדיל מרכבות קלות בתוך הערים) ויש לה תפקיד הולך וגדל בתחבורה הציבורית בישראל. הדירוג משקף גם את חבילת התמיכה הממשלתית השוטפת החזקה אשר מגובה בהסכם מול המדינה, שלדעתנו מאפשר השבה של עלויות הפיתוח והובלת הנוסעים במסגרת זמנים טובה יחסית. עם זאת, החברה מיישמת כעת תוכנית פיתוח שאפתנית, הן בתחום התשתיות והן בתחום השירות, המאתגרת אותה לעמוד ביעדים שקבעה לעצמה כדי לזכות במלוא התשלומים הממשלתיים. אף שלמדינה מותר לקזז סכומים מהתשלומים המגיעים לחברה, בין היתר במקרה של אי-עמידה במדדים תפעוליים, סיכון זה מוגבל לדעתנו באמצעות הסכם המסגרת וכן באמצעות צבירה של כרית ביטחון לשירות חוב שתקנה לחברה שהות לדון עם המדינה על בעיות שיתעוררו בלי לפגוע בתשלום השוטף של קרן וריבית", נכתב.