בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
הפסק מתפורר: אסור להשתמש בזום בליל הסדר
|
רבנים שחתימתם צורפה למכתב רבנים שהתיר שימוש בישומון "זום" לצורך עריכת ליל הסדר לזקנים בודדים מושכים את חתימתם ומבהירים כי היה מדובר בדיון הלכתי ולא בפסיקה ● מכון צומת: אין היתר לעניין - זה מדרון חלקלק ומסוכן
|
ליל הסדר - כהלכתו [צילום: הדס פרוש/פלאש 90]
|
|
|
|
פסק הלכה נדיר: סדר "זום" עם סבא וסבתא
|
עידן יוסף
|
לנוכח הריחוק הנדרש מזקנים, מוציאים רבנים ספרדיים פסק הלכה לפיו מותר לקיים ליל סדר מרחוק באמצעות הישומון "זום" * הסיבות העיקריות: ההיתר ימנע מהם דיכאון ומחשבות אובדניות, יסייע לקירוב בנים הרחוקים מהמסורת ומאחר שמדובר במצב חרום אין חשש שהיתר ינוצל לזמנים אחרים
|
לרשימה המלאה
|
|
|
|
|
סערה בעקבות מכתב רבנים שהתיר בשעת הדחק לקיים שידור של ליל הסדר להורים זקנים באמצעות תוכנת זום. הרב שמואל אליהו, חבר מועצת הרבנות הראשית לישראל ורב העיר צפת, כינה את המכתב תמוה. בראיון לכאן מורשת אמר: "חס וחלילה, זו טעות חמורה. אסור לעשות כך בשום אופן, וזה גם הורס את אווירת ליל הסדר. אלו שחתמו על ההיתר - טעו". בזה אחר זה, גם רבנים שחתימתם צורפה למכתב, התנערו מפסק ההלכה. הרב יונתן סרור כתב כי מדובר בטעות מצערת והבהיר: "אינני מתיר בשום פנים שימוש לא במחשב, לא בטבלט, ולא בפלאפון ביום טוב. לא בצורה ישירה, לא על-ידי גוי, ואפילו לא בגרמא. הופץ בפייסבוק סרטון שבו אני דן בשאלה שנשאלה על-ידי הגולשים, אבל אינני מכריע בנושא. הדגשתי שהדבר מצריך הכרעת גדולי הדור, והרבנות הראשית. לצערי, דברי הובנו לא נכון וכתוצאה מכך התפרסם בשמי שאני מתיר. לשמחתי הדבר תוקן מיד. בנוסף, כעת פנינו צריכים להיות לאחדות בקרב הרבנים, ולחיזוק מעמדה של הרבנות הראשית". הרב משה סויסה הבהיר: "כוונתי הייתה למקרי קיצון ביותר, על גבול פיקוח נפש, של אותם בודדים שרגילים לחוג מדי שנה עם משפחתם. בהסתמך על רבים מפוסקי ספרד שהתירו לכתחילה את הדלקת האור ביום טוב, וכפי שסקרתי בספרי עטרת אבות, ועתה מסתמכים על כך לפיקוח נפש בלבד. "עניין זה בורר הלכתית בתוך פורום סגור, במסגרת שאלה הלכתית שרב קהילה קיבל מאדם בקהילתו. ולא היה אמור לצאת כפסק הלכה לכלל הציבור, כדי שלא יהווה מדרון חלקלק. וגם זאת רק לאחר שראיתי את חתימותיהם של תלמידי חכמים מובהקים כמו רבי אליהו אברז'ל ורבי משה אלחרר. הדברים הוצאו מהקשרם, שנזכרו לעניין מצב פיקוח נפש בלבד, עבור אנשים ספציפיים, והופצו כהיתר לכתחילה. לכך הנני מסיר את ידי ממכתב זה". רב הישוב יקיר, אהרון כהן כתב: "הפסק שפורסם בשם חכמי מערב, פורסם ללא הסכמתי וללא ידיעתי. התקיים שיח רבנים בנושא, אולם אני דחפתי כדי שימשיכו לפנות לגדולי ישראל וכן לתמיכת מכון צומת ולא יצאו בפסק בשלב כזה ולכן אני מסיר ידי ממנו". יו"ר מכון "צומת", לטכנולוגיה על-פי ההלכה, הרב מנחם פרל, התראיין לאתר כיפה ואמר כי "מדובר במכתב מסוכן שאיני מסכים איתו מכל וכל, החשש הוא בעיקר המסקנות שעלולות לצאת ממנו. כבר עכשיו אני שומע תגובות שונות, למשל זוג צעיר שכתב שנפתרה הבעיה שלהם ויכולים לקיים את ליל הסדר מהבית". לדבריו, בהיבט ההלכתי, גם ההיתר שניתן על-ידי הרב שלוש, לשימוש בחשמל, הוא בשל היותו מוליך אש. אך בזמננו, במכשירים החדשים יותר, כמו מחשב, כמדובר בהיותו מוליך למחצה ואין קשר להולכת אש. לכן, הוא אומר, הבעיה היא איסור "מוליד" ולא מוליד אש, אלא יצירת תופעה חדשה. כמו האיסור על הפעלת מאוורר, שאינו כרוך בהולכת אש. בנוסף, אומר הרב פרל, הציבור לא מבדיל בין חג ליום טוב, ובין נסיעה בשבת וחשמל, וההוכחה לכך היא כבר האמירות שנשמעו כתוצאה מההיתר, כך שיש סכנת "מדרון חלקלק" גדולה ביחס לחילול שבת ואפילו נסיעה בשבת.
|
- הודעה מטעם איגוד רבני קהילות אוסר על שימוש בתוכנות שידור חי בליל הסדר
|
▪ ▪ ▪ |
בשעות האחרונות יהדות הארץ והעולם רועשת וגועשת בעקבות פסק דין המתיר את השימוש בתוכנות שידור ישיר באמצעות מחשב בליל הסדר הקרוב מאחר שקשישים רבים עלולים לחגוג אותו לבד בשל מגיפת הקורונה. לאור זאת, איגוד רבני קהילות המונה מאות רבנים ורבניות מחבי הארץ בנשיאות הרב שמואל אליהו מפרסם הבהרה לציבור ואומר כי הדבר אסור וכי אין להתיר פסק כזה להלכה לציבור. בהבהרה נכתב: "מסורת הפסיקה המקובלת על כלל ישראל אוסרת שימוש בחשמל ומחשב ביום טוב. כך סוברים רוב מוחלט של רבני ישראל בארץ ובתפוצות, ספרדים ואשכנזים. מרוקאים ותימנים. אין שום מקום להיתר כל שהוא להשתמש בחשמל ביום טוב - "תורה אחת ומשפט אחד יהיה לכם". שלא תהיה תורה כשתי תורות". עוד נכתב: "שמענו וראינו לאחר בירור כי כמה מהרבנים שחתומים על פסק זה הוטעו בשוגג, ואינם מסכימים על תוכנו כלל ועיקר, בניהם גדול החותמים הרב אברג'ל הי"ו וכן רבנים נוספים. לכן נחוץ להודיע בשער בת רבים שאסור בשום אופן לתקשר ע"י מחשב ביום טוב - אלא במקרה של פיקוח נפש ממש, ככל דיני חולה בשבת וביום טוב". יתר על נכתב: "דיון על היתר ציבורי מחשש לסכנה ציבורית - צריך להתבצע בבית מדרש ולהיות נדון אצל גדולי הרבנים והפוסקים הידועים שכל התורה מונחת לפתחם, וכל ישראל מקבל את פסקיהם, ולא אלה חתומים על המכתב". ולסיכום נכתב: "וזכותם של גדולי הפוסקים שאסרו זאת בדורות הקודמים, בהם מרנן ורבנן הראשון לציון הגאון הרב מרדכי אליהו זצוק"ל, הראשון לציון הגאון הרב עובדיה יוסף זצוק"ל, ועוד רבים טובים, ויבדלו לחיים הראשל"צ הרב עמאר הי"ו וכל גדולי הפוסקים בדורנו, תהיה לנו ולכל ישראל למגן ולצינה".
|
|
תאריך:
|
25/03/2020
|
|
|
עודכן:
|
25/03/2020
|
|
עידן יוסף
|
הפסק מתפורר: אסור להשתמש בזום בליל הסדר
|
|
|
כותרת התגובה
|
שם הכותב
|
שעה תאריך
|
|
1
|
|
ד״ר אברהם תורגמן
|
25/03/20 13:13
|
|
מנכ"ל הרבנות הראשית לישראל, הרב משה דגן, אומר כי לא צפוי מחסור של בשר כשר לקראת חג הפסח ואין הצדקה לעליית המחירים. במכתב (יום ב', 23.3.20) לרבני הערים, כתב כי צוותי השחיטה מטעם הרבנות הראשית, האחראים על 95% מיבוא הבשר הכשר לארץ, פעלו במתכונת מלאה בחמשת החודשים האחרונים במפעלי הבשר ברחבי העולם. מדובר במדינות עתירות בשר כגון ארגנטינה ואורוגוואי.
|
|
|
אחרי הביקורת הציבורית אשתקד על מתן האפשרות לאליעזר ברלנד להדליק את מדורת ל"ג בעומר בציון קבר רבי שמעון בר-יוחאי במירון, ישנה המשרד לשירותי דת את הכללים. השנה, קיים ספק רב באשר לקיום ההילולה בשל הקורונה, אך ברלנד - גם אם ישוחרר ממעצר - לא יוכל להדליק.
|
|
|
אם צריכים לבחור ביטוי אחד לאפיין את חג הפורים, דומני שרבים יסכימו כי הביטוי הוא (אסתר ט): וְנַהֲפוֹךְ הוּא, ההמשך הוא: אֲשֶׁר יִשְׁלְטוּ הַיְּהוּדִים הֵמָּה בְּשֹׂנְאֵיהֶם. הייתה גזרה (פרק ג, יג): לְהַשְׁמִיד לַהֲרֹג וּלְאַבֵּד אֶת-כָּל-הַיְּהוּדִים מִנַּעַר וְעַד-זָקֵן טַף וְנָשִׁים בְּיוֹם אֶחָד, בִּשְׁלוֹשָׁה עָשָׂר לְחֹדֶשׁ שְׁנֵים-עָשָׂר הוּא-חֹדֶשׁ אֲדָר; וּשְׁלָלָם, לָבוֹז. והנה השתלשלה סדרת אירועים (המפורטת במגילה) שבסופה נתקבלה הבשורה (פרק ח): [יא] אֲשֶׁר נָתַן הַמֶּלֶךְ לַיְּהוּדִים אֲשֶׁר בְּכָל-עִיר-וָעִיר, לְהִקָּהֵל וְלַעֲמֹד עַל-נַפְשָׁם--לְהַשְׁמִיד וְלַהֲרֹג וּלְאַבֵּד אֶת-כָּל-חֵיל עַם וּמְדִינָה הַצָּרִים אֹתָם, טַף וְנָשִׁים; וּשְׁלָלָם, לָבוֹז. היהודים ניצלו כמובן את ההרשאה הזאת וכך התחוללה המהפכה. אבל מה היה התהליך, מדוע נגזרה הגזרה ומה הניע את המהפכה?
|
|
|
ה"שי לחג" שמוענק לעובדים (בדרך כלל בראש השנה ובפסח) חרג מזמן מגבולות הקומקום החשמלי/סט מגבות המטבח מעסיקים שונים בוחרים להעניק לעובדיהם תלושי שי, או בונוסים כספיים, בסכומים נכבדים האם עובד יכול לדרוש ממעביד את השי לחג אותו התרגל לקבל? האם יכולה להישמע טענה נגד מעביד שבחר השנה במקום בונוס כספי נכבד לחלק לעובדיו בקבוקי יין? להלן מדריך לעובד המצפה לשי לחג
|
|
|
בימים האחרונים הפוליטיקאים שבחרנו, ממשיכים מפסטיבל המסכות בוונציה ועד לקרנבל של אחרי פורים, עוטים מסכות שונות, צבעוניות, שחורות, אדומות, עם נוצות, עם פייטים, מפחידות, מרגיעות, שמחות, עצובות, פטריוטיות, חומלות, שונאות, אוהבות, קצינים, מחבלים וכמובן מסכות הקורונה המאיימת על האנושות, לפחות על-פי ההיערכות לקראתה.
|
|
|
|