|   15:07:40
דלג
  ליאת בכר-סגל  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים

ביהמ"ש: נאמן יוכל להתעלם מלשון חוזה הנאמנות

בית המשפט המחוזי קבע, כי מקום בו ישנה התנגשות בין הוראות חוזה הנאמנות לבין חובותיו של הנאמן, על הנאמן להתעלם מהוראות לשון החוזה ולפעול על-פי שיקול דעתו להשגת מטרת הנאמנות
13/11/2009  |   ליאת בכר-סגל   |   פסיקה   |   תגובות

בית המשפט קובע, כי בתקופה בה חברות רבות וגדולות במשק נקלעות לקשיים ואינן יכולות לפרוע את התחייבויותיהן כלפי המלווים והמשקיעים שלהם, תפקידם של הנאמנים מקבל משנה חשיבות, וכדי לעשות עבודתם נאמנה, עליהם לדאוג בראש וראשונה לציבור המשקיעים, אשר בעבורם נוצרת הנאמנות, ונאמן אשר לא ינהג כך, עלול במקרים מסוימים להיחשב רשלן. לפיכך אין לערער על שיקול הדעת של הנאמן במקרה דנן, שסרב לשחרר לחברה את כספי כרית הריבית ששמשו כבטוחה למחזיקי אגרות החוב, משחשב כי אין בידיו בטוחות נוספות מספקות אשר תוכלנה לעמוד לזכותו במקרה של אי קיום ההתחייבויות מצד החברה.

עובדות המקרה

בין המבקשת, היא חברת "לנוקס השקעות בע"מ", לבין המשיבה, היא "זיו האפט – חברה לנאמנויות בע"מ", ששימשה כנאמן למחזיקי אגרות החוב שהנפיקה לנוקס, נתגלעה מחלוקת לגבי פרשנות שטר הנאמנות שנחתם ביניהן.

בשטר הנאמנות ובתשקיף מכוחו הונפקו אגרות החוב נקבע, כי "החברה תפקיד בחשבון בנק שזכויותיה בו ישועבדו לטובת הנאמן סך של 2,500 אלפי ש"ח, וזאת להבטחת סילוק תשלום הריבית השוטפת על קרן אגרות החוב". עוד נקבע, כי "החברה תהיה רשאית להשתמש בכספים המופקדים בחשבון המשועבד לצורך תשלום הריבית השוטפת עצמה ו/או תשלומי הקרן". כמו-כן צוין, כי "הנאמן יעביר את הכספים לביצוע תשלומים כאמור, בכפוף להוראות שטר זה ובהתאם לדרישת החברה בכתב זמן סביר מראש".

במכתב מיום 16.11.08, פנתה המבקשת אל הנאמן – הוא המשיבה - בבקשה כי ישחרר את כל הכסף בחשבון הכרית, לצורך תשלום הריבית למחזיקי אגרות החוב ביום 31.3.09. הנאמן סבר כי אין באפשרות המבקשת לעשות שימוש בכספי חשבון הכרית לצורך תשלומי הריבית. לאור חילוקי הדעות ביניהם בדבר פרשנות ההסכם, פנו הצדדים לביהמ"ש בבקשה זו על-מנת ולקבל הוראות כיצד על הנאמן לפעול.

טענות הצדדים

טענות המבקשת

  • לאור הוראות התשקיף ושטר הנאמנות, אין ספק כי המבקשת יכולה להחליט אם להשתמש באותם כספי הכרית לצורך תשלומי הריבית, הקרן, או שניהם יחד;

  • הנאמן חייב להיענות לבקשתה של המבקשת, שכן קיימת הוראה ברורה וחד-משמעית בשטר הנאמנות המחייבת את שחרור הכספים לחברה לצורך סילוק תשלומי הריבית, ולא נקבע בהסכם הוראה המקנה לנאמן שיקול דעת שלא לשחרר את הכסף האמור.

  • מטרת הכספים שהופקדו בחשבון הכרית, ששועבד לטובת הנאמן, כלל לא אמורים לשמש כבטוחה מלאה למשקיעים, והמטרה היא להבטיח את תשלום הריבית הראשון בלבד, ועל כן אין צורך כי כספים יישארו בחשבון הכרית עד לסוף סילוקם של כל תשלומי הריבית. ראיה לכך היא כי על כריכת התשקיף מצוין: "יובהר כי סכום הפיקדון האמור קטן מהסכום הצפוי של תשלום הריבית בראשון ולכן מהווה רק ביטחון חלקי לפירעונו".

טענות המשיבה

  • כוונת הצדדים בהעמדת הבטוחה הייתה ליצור מצב שבו יובטחו תשלומי הריבית, הקרן והפרשי ההצמדה עד למועד ההחזר המלא של חוב המבקשת למחזיקים.

  • עפ"י כריכת התשקיף, ברור שכל עוד קיים תשלום שוטף של הריבית שלא שולם, מהווה הפיקדון של 2,500 אלפי ש"חבטוחה לתשלום זה.

קביעות בית המשפט


למי הזכות הפנייה לביהמ"ש?

הסמכות להכריע במחלוקות הפרשניות לגבי הנאמנות ושטר הנאמנות היא של הנאמן בלבד ומשכך, כשקבע את אשר קבע בכל הקשור לחשבון הריבית במקרה דנן, החלטתו זו הייתה צריכה להתקבל ללא ערעור מצד המבקשת. עם זאת, ה"בקשה בהסכמה" אותה הגישו הצדדים לבית המשפט, מלמדת כי הנאמן מקבל את סמכותו של ביהמ"ש להכריע במחלוקת שהייתה נתונה לשיקוליו שלו בלבד. מכך ניתן להסיק כי הנאמן שהינו צד לתיק זה זנח את גם טענותיו באשר למי נתונה הסמכות לפנות לביהמ"ש, ויש לראות בהודעה זו למיצער, גם פניה של הנאמן לביהמ"ש הן לפרשנות והן למתן הוראות.

האם תשלומי הריבית יכולים להיעשות מהכספים המופקדים בחשבון הכרית?

  • במקרה דנן, נקבעה בטוחה נוספת שתוחזק בידי הנאמן בעבור מחזיקי אגרות החוב להבטחת תשלומי הקרן ו/או הריבית - היא חשבון העודפים (חשבון הפרויקט) והשעבוד על הקרקע. אלא שבטוחה זו אינה מובטחת וזכויותיו של הנאמן כנושה יכולות להתנגש עם זכויותיו של הבנק המלווה, כך שאין כל עירבון שכספי חשבון העודפים ו/או השעבוד אכן יוכלו לשמש כבטוחה;

  • לפיכך, באין בטוחה נוספת לטובת המחזיקים, קבלת פרשנות המבקשת – על פיה הייתה המבקשת רשאית לממש את כספי הכרית כבר בתשלום הריבית הראשון - תרוקן מתוכן את מטרת הנאמנות כולה.

  • מהו אומד דעתם של הצדדים בזמן קניית אגרות החוב? שטר
הנאמנות מהווה חוזה לכל דבר בין הנאמן לבין המבקשת. המחלוקת שבין הצדדים נסובה על הפרשנות שיש לתת לשטר הנאמנות. בענייננו, ניתן לומר ששטר הנאמנות הינו בין המבקשת מצד אחד לבין הנאמן מצד שני אשר בתוקף תפקידו אמור לדאוג לאינטרס המחזיקים, כלומר עלינו לבחון גם את אומד דעתם בשעה שרכשו את אגרות החוב מהמבקשת.

  • מנסיבות העניין ניתן ללמוד, כי כספי חשבון הכרית לא אמורים לשמש לתשלום הריבית וכל תפקידם הוא לשמש מעין ערבון לתשלום הקרן והריבית. משמע, במידה והחברה לא תעמוד בהתחייבויותיה כלפי מחזיקי אגרות החוב, אז הנאמן ישתמש בכספי חשבון הכרית כדי לנסות ולפרוע את חוב החברה.

  • זאת גם ניתן להבין מהניסוח המופיע על כריכת התשקיף שבו נאמר: "החברה תפקיד... וזאת להבטחת סילוק תשלום הריבית השוטפת על קרן אגרות החוב...", ומס' 6.1.2 לשטר הנאמנות הקובע, כי "החברה תהיה רשאית להשתמש בכספים המופקדים בחשבון הכרית לתשלום הריבית לצורך תשלום הריבית השוטפת עצמה ו/או תשלומי הקרן".

  • דין הנאמנות רואה בסעיף 10(ב) לחוק הנאמנות – הקובע כי "במילוי תפקידיו חייב הנאמן לנהוג באמונה ובשקידה כפי שאדם סביר היה נוהג באותן נסיבות" - תנאי קוגנטי שאינו כפוף להתנאה בין הצדדים. החובה לנהל את הנאמנות באמונה, שקידה וסבירות היא חובה עצמאית, שלא ניתן להתנות עליה, גם אם תנאי הנאמנות קובעים אחרת.

  • עולה מכך, כי בנאמנות, חובת הנאמן לנהוג בשקידה ראויה בענייני הנאמנות גוברת על הוראה בחוזה הנאמנות, הכופפת אותו להוראות הנהנה, ככל שהוראות אלה אינן מתיישבות עם טובת הנאמנות. תניה חוזית זו מחייבת את הנאמן ככל שהיא מתיישבת עם טובת הנאמנות. מקום שהיא סותרת אותה, על הנאמן להתעלם מהוראות הנהנה ולפעול על-פי מיטב שיקול דעתו בדאגה להשגת מטרות הנאמנות.

  • דברים אלו מלמדים, כי במקום בו ישנה התנגשות בין הוראות חוזה הנאמנות לבין חובותיו של הנאמן (במקרה דנן חובותיו כלפי ציבור המשקיעים), על הנאמן להתעלם מהוראות לשון החוזה ולפעול על-פי שיקול דעתו להשגת מטרת הנאמנות.

  • אנו נמצאים כיום בתקופה בהם חברות רבות וגדולות במשק, נקלעות לקשיים ואינן יכולות לפרוע את התחייבויותיהן כלפי המלווים והמשקיעים שלהם. בתקופות אלו, תפקידם של הנאמנים מקבל משנה חשיבות וכדי לעשות עבודתם נאמנה, עליהם לשים בראש מעיינם ולדאוג בראש וראשונה לציבור המשקיעים, אשר בעבורם נוצרת הנאמנות. נאמן אשר לא ינהג כך, עלול במקרים מסוימים להיחשב רשלן. על כן, טוב עושה נאמן אשר עומד על המשמר ואשר מנסה למנוע מה שבדיעבד יכול לגרום מפח נפש למוטבים שעליהם הוא אמור להגן.

  • משכך, לא נפל כל פגם בהתנהגות הנאמן, משחשב כי אין בידיו בטוחות נוספות מספקות אשר תוכלנה לעמוד לזכותו במקרה של אי קיום ההתחייבויות מצד המבקשת, אין לערער על שיקול דעתו.

תוצאת ההליך

מתקבלת בקשת הנאמן - הנאמן יכול להמשיך ולהחזיק בכספי כרית הריבית כבטוחה למחזיקי אגרות החוב.

פרטי ההליך

הפ 001353/09 לנוקס השקעות בע"מ נ' זיו האפט – חברה לנאמנויות בע"מ; כבוד השופטת ד"ר דרורה פלפל / ס. נשיא; ב"כ מבקשת: עוה"ד ישראל פפר ו/או נועם שרון ו/או חדוות ינקו ואח' ממשרד מיתר, ליקוורניק & לשם, ברנדויין ושות'; ב"כ משיבה: עוה"ד שי צוקרמן ו/או שרי אטיאס ו/או דן פרישמן ו/או אורית ארז ו/או מירה אליעזר

פסה"ד ניתן ביום 14.09.09
תאריך:  13/11/2009   |   עודכן:  13/11/2009
עו"ד ליאת בכר-סגל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ביהמ"ש: נאמן יוכל להתעלם מלשון חוזה הנאמנות
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
במהלך טקס אנשי השנה 2005 ששודר בשעת הפריים טיים במסגרת שידורי קשת התייחסו הצמד שי ודרורי למיניותה של שרת החינוך לשעבר לימור לבנת. ציטוט דבריהם: "מעניין אם הוא (בנה של לימור לבנת) קיבל את הפטמות מאבא או מאמא. אם זה מאמא, הפטמות, אז תגיד מה שתגיד על לימור לבנת – גם לה יש פטמות לתפארת מדינת ישראל".
12/11/2009  |  מאיר הילזנרט  |   פסיקה
העותרת ראיסה ולדימיר, בת לאם יהודיה (ומשכך יהודיה אף היא), נשאה ליבה לעלות ארצה משהתאפשר לה בשנת 1999. על-מנת להוכיח את יהדותה לצורך קבלת מעמד בארץ מכח חוק השבות פנתה ראיסה לבית משפט באוקראינה בבקשה כי יורה על רישום אמה המנוחה - שרשומה בספרי השלטונות האוקראינים כרוסיה - כיהודיה. היא נימקה בפני בית המשפט כי אמה, בשל הגזענות שפשתה באוקראינה, נרשמה כרוסיה, וכעת, ברצונה לשנות רישום זה. לאחר ששמע עדויות ועיין במסמכים שהעידו על יהדות אמה ניצולת מחנות הכפייה וסביה וסבתה שהינם, חרף יהדותם, גיבורים לאומיים באוקראינה בשל מלחמתם בשורות הפרטיזנים היהודים בצבא הנאצי בימי מלחמת העולם השניה, נעתר בית המשפט באוקראינה להורות לרשום את אם העותרת בספרי השלטונות כיהודיה.
11/11/2009  |  מאיר הילזנרט  |   פסיקה
רו"ח רוני תירושי הואשם על-ידי הפרקליטות כי לאחר ששותפו למשרד רואי החשבון "תירושי אבן ושות'", שלמה אבן, מסר לו מידע פנימי על עסקה רווחית ביותר שעתידה חברת רוזבאד, לה העניק משרדם שירותי חשבונאות, לבצע, הוא רכש כמות ניכרת של מניות החברה.
10/11/2009  |  מאיר הילזנרט  |   פסיקה
כטוב ליבו ביין נהג הנאשם, שמעון בן עמי, ברכבו המסחרי ברחוב מאיר גרשון בירושלים, בדרכו לכיוון שדרות משה דיין. לפתע נסע ימינה ופגע בשבעה רכבים חונים.
09/11/2009  |  מאיר הילזנרט  |   פסיקה
סכסוך פרץ בין משפחת הנאשם טאהא מואמן ושכניהם משפחת עיסה בנוגע לגג המבנה בו מתגוררות שתי המשפחות בכפר קאסם. כל משפחה טענה שהזכויות בגג שלה. ביום 22.03.2003 עלה המתלונן, אחד מבני משפחת עיסה, אל גג המריבה ובידו מקלות במבוק, בהם התכוון לגדר את אחת מדפנות הגג. משהבחין הנאשם בנעשה הוא זימן כמה אנשים, וכולם יחדיו דלקו אל הגג כשבידיהם קרשים ובקבוקים, שבאמצעותם תקפו את הנאשם משמצאוהו. כתוצאה מהאירוע האלים נגרמו למתלונן חבלות חמורות, בעיקר בראשו בו נפער חתך באורך 15 ס"מ שנצרך לטיפול רפואי על-מנת שיתאחה. אחר האירוע האלים ניגש הנאשם אל בית משפחת עיסה ואיים על בני המשפחה כי ירצח אותם.
09/11/2009  |  מאיר הילזנרט  |   פסיקה
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
השופט קפלן שחרר את השכל לאחר שהבין שהמשטרה מתאנה להשכל, ובכלל הוא נעצר באזור שהמשטרה ממילא חסמה ולא הייתה בו תנועה
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
איתמר לוין
איתמר לוין
המתקפה האירנית מהווה הזדמנות פז לישראל, אך מותר להניח שהממשלה תבזבז אותה    ובינתיים: האנטישמיות בארה"ב שוברת שיאים, הקבינט ממשיך לדלוף ויריב לוין מפגין צביעות
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il